امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3822 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۴:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

مدیرکل دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت خبر داد؛

۲۲۰ هزار سقط جنین در سال ۹۱/ ۳۰ درصد جوان‌های زیر ۳۵ سال مجرد مانده‌اند/ میزان ابتلا به ایدز از طریق تماس‌های جنسی از مرز 30 درصد عبور کرده

محمد اسماعیل مطلق مدیرکل دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت گفت: از ۲۲۰ هزار سقط جنین، در سال ۹۱ حدود ۱۲۰ هزار مورد غیر قانونی بوده است که بیشترین دلیل آن، مسائل اقتصادی عنوان شده است، در این میان تعداد مجوزهای پزشکی قانونی کمتر از ۷ هزار مورد بوده است.
۲۲۰ هزار سقط جنین در سال ۹۱/ ۳۰ درصد جوان‌های زیر ۳۵ سال مجرد مانده‌اند/ میزان ابتلا به ایدز از طریق تماس‌های جنسی از مرز 30 درصد عبور کرده
به گزارش خبر ایران، محمد اسماعیل مطلق در نشست کشوری ارتقای نرخ باروری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تعریف نرخ باروری گفت: نرخ باروری به معنای متوسط تعداد فرزندانی است که یک زن در طول باروری می‌تواند به دنیا بیاورد.

وی ادامه داد: 11 میلیون نفر در آستانه ازدواج در کشور وجود دارند که بخش قابل توجهی از آنها در حال پشت سر گذاشتن سن مناسب ازدواج و باروری هستند.

مطلق با اشاره به وجود 3 میلیون زوج نابارور در کشور، گفت: اکثریت موارد ناباروری را ناباروری اولیه (هیچ فرزندی متولد نشود) تشکیل می‌دهد و درصد کمتری ناباروری ثانویه (برای داشتن فرزند بعدی مشکلاتی وجود دارد) تشکیل می‌دهند.

مدیر دفتر سلامت، خانواده و جمعیت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه خدمات ناباروری تحت پوشش بیمه‌ها قرار ندارند، گفت: در سال 91 با بررسی‌های انجام شده مشخص شد 220 هزار سقط جنین در کشور انجام شده که 120 هزار سقط غیرقانونی بوده و 100 هزار سقط بنا به گفته زوجین به دلایل پزشکی رخ داده، 20 درصد مسائل اقتصادی و 5 درصد به دلیل تداخل فرزندآوری بوده است.

وی گفت: همچنین تعداد مجوزهای صادره از پزشکی قانونی برای سقط کمتر از 7 هزار مورد بوده است.

وی همچنین به آمار مبتلایان به هپاتیت اشاره کرد و گفت: نیم درصد از جامعه به هپاتیت C‌ و 2 درصد به هپاتیت B مبتلا هستند، 90 هزار نفر با ویروس ایدز زندگی می‌کنند و 27 هزار نفر آلوده به ایدز به صورت شناخته شده وجود دارد. ظرف دو سال اخیر میزان ابتلا به ایدز از طریق تماس‌های جنسی از مرز 30 درصد عبور کرده در حالی که در 5 سال گذشته 10 درصد بوده است.

وی ادامه داد: در برآوردها به این نتیجه رسیده‌ایم که اگر 10 درصد از آمار طلاق و 10 درصد از آمار مجردها کاهش یابد، نرخ باروری به ترتیب 1.88 و 2.6 می‌شود و میزان باروری به صورت کلی 2.65 خواهد شد.

مدیرکل دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت هرم سنی استانهای کشور در سال 90 گفت: بسیاری از استانهای کشور در شیب پیری قرار گرفته‌اند و وضعیت مناسبی ندارند، این در حالی است که 8.2 درصد جمعیت سالمند که برابر با 7 میلیون نفر می‌شود در کشور وجود دارد که شیب آن رو به گسترش است.همچنین جمعیت جوان 18 تا 30 سال حدود 9 میلیون و 349 هزار نفر است و 30 درصد جوانهای 20 تا 35 سال ازدواج نکرده‌اند.

مدیر کل دفتر سلامت، خانواده و جمعیت وزارت بهداشت گفت: پیشنهادات وزارت بهداشت در این راستا تسریع و کمک به فرآیندهای اجرای سیاستهای جمعیت، تصویب و ابلاغ آن، ارتقای مشاوره‌های هنگام و پس از ازدواج، رعایت سلامت جنسی و افزایش آگاهی جامعه در مورد فرزند‌آوری است.

وی گفت: یکی از پیشنهاداتی که وزارت بهداشت دنبال می‌کند، اجتناب از تک فرزندی است ، مشکلی که امروزه در نخبگان وجود دارد و با توجه به مشکلات روحی و روانی که متوجه این فرزندان در آینده می‌شود باید دانشگاه‌های علوم پزشکی فعالیت‌های خود را متمرکز کنند.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب