امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 38408 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۴:۱۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

کتاب «اخلاق، هنجار و امرسیاسی؛ اندبشه و عمل کئت و. تامپسن» نقد و بررسی می شود

خبرایران : مراسم رونمایی و وارسی آورده ها و بایسته های کتاب «اخلاق، هنجار و امرسیاسی؛ اندبشه و عمل "کئت و. تامپسن"» فردا برگزار می شود.
کتاب «اخلاق، هنجار و امرسیاسی؛ اندبشه و عمل کئت و. تامپسن» نقد و بررسی می شود
به گزارش خبرایران ، به همت مرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه و همکاری انجمن علوم سیاسی ایران و انجمن علمی مطالعات صلخ ایران، رونمایی و وارسی آورده ها و بایسته های کتاب «اخلاق، هنجار و امرسیاسی؛ اندبشه و عمل "کئت و. تامپسن"» فردا برگزار می شود.

در این مراسم فرهنگ رجایی نویسنده کتاب و استاد دانشگاه کارلتون، حمیرا مشیرزاده دانشیار دانشگاه تهران و مترجم اثر و رحمت حاجی مینه عضو هیئت علمی و مدیرگروه مرکز مطالعات خاورمیانه به ارائه سخن می پردازند.

 این مراسم فردا 6 خردادماه از ساعت 17 در فضای مجازی به آدرس https://emgage.shatel.com/b/ime-4br-yzx-pxf برپا می شود.

کتاب «اخلاق / هنجار و امرسیاسی؛ اندیشه و عمل کنت و. تامپسن» تألیف پرفسور فرهنگ رجایی استاد دانشگاه کارلتون با ترجمه حمیرا مشیرزاده استاد دانشگاه تهران و سید احمد فاطمی نژاد به کوشش انتشارات دمان ترجمه و راهی بازار نشر شده است.

فهرست این اثر عبارت است از:

پیشگفتار مؤلف بر ترجمه فارسی

پیشگفتار مترجمان

پیشگفتار و سپاس ها

گفتار اول: طرحی از یک زندگی

بخش اول: محرک عمل

گفتار دوم: نظر و عمل

گفتار سوم: تحقق عمل

بخش دوم: مُروج تعلیم و تربیت

گفتار چهارم: ارکان تعلیم و تربیت

گفتار پنجم: تحقق تعلیم و تربیت

بخش سوم: مفسر نظریه

گفتار ششم: امرسیاسی و روابط بین الملل

گفتار هفتم: تحقق جهانداری

گفتار هشتم: جمع بندی

کتابنامه

در خصوص جایگاه تامپسن در رشته سیاست و روابط بین الملل، باید گفت که نام او با نام هانس مورگنتا همیشه همراه بوده است. چنان که در متن کتاب روایت شده است، به تعبیری کتاب مورگنتا سیاست میان ملت ها (نشر فارسی، ۱۳۷۴) براساس یادداشتهای تامپسن در دانشگاه شیکاگو تألیف شده است. به همین دلیل از چاپ ششم به بعد نام تامپسن روی جلد کتاب آمده است. از سوی دیگر نام مورگنتا با مکتب واقعیت‌گرایی سیاسی نه فقط در مقام همراه که به عنوان یکی از بنیادگذاران این رهیافت طرح می شود. پس همین جا باید نتیجه گرفت که تامپسن از ستارگان پیوند رهیافت واقع گرایی به فهم امرسیاسی است. این حرف درست است اما کل قضیه را منتقل نمی کند.

آنچه تامپسون را برای فرهنگ رجایی مهم کرده است این نیست که استاد و مشوق او بوده باشد، بلکه این نکته مهم است که تامپسن ضمن وفاداری به «مکتب واقعیت‌گرایی» در تبیین و توضیح روابط و سیاست بین‌الملل از پدر فکری این مکتب یعنی مورگانتا بالاترزده و به ویژه که اولاً جایگاه هنجار / اخلاق را در سیاست بین الملل به خوبی نشان داده است و تازه این نکته را از روابط بین‌الملل به کل حوزة مطالعات امرسیاسی تعیمم داده است و ثانیاً مرز و حجاب بین نظر و عمل و ارتباط پر تنش اما ضروری و کارساز آن را روشنتر مطرح کرده است. از این روست که عنوان اصلی کتاب «اخلاق / هنجار در امرسیاسی» است. بنابراین سهم تامپسون در (۱) بسط اندیشة واقعیت‌گرایی در روابط بین‌الملل و (۲) نشان دادن جایگاه اخلاق در روابط بین‌الملل و امرسیاسی و (۳) روشنتر کردن رابطه بین نظر و عمل برجسته است

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب