امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3854 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۳:۱۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مختارپور پیشنهاد کرد:

بازسازی سالن یاس برای گروه کودک و نوجوان

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پیشنهاد بازسازی سالن یاس برای قشر کودک و نوجوان در راستای ترویج مطالعه را مطرح کرد.
بازسازی سالن یاس برای گروه کودک و نوجوان

 به گزارش خبر ایران، مراسم تقدیر از دست‌اندرکاران برپایی سالن یاس در بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران، ظهر امروز 20 خردادماه با حضور سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی، علی‌اکبر اشعری، عضو هیئت امنای مجمع ناشران و میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران، در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد.

مختارپور در این مراسم گفت: کاری که در سالن یاس در سال‌های اخیر انجام شده، گام‌هایی رو به جلو است و هنوز با نمایشگاه طراز انقلاب اسلامی تفاوت دارد و این کار به دست گروهی از جوانان متعهد و انقلابی انجام شده است. نگاه به ضعف‌ها می‌تواند به کیفیت کار کمک کند و سالن یاس، از نظر فیزیکی و عینی امسال خوب بود و امکان چنین تجربه‌ای که به صورت مجازی، مکتوب، نشریه و... باشد، وجود دارد و باید انجام شود.

وی افزود: فرصت کوتاهی در اختیار مجمع ناشران انقلاب اسلامی بود تا سالن یاس را برپا کند و از این نظر، در رابطه با مکان، زمان و تبلیغات و اطلاع‌رسانی ضعف‌هایی داشت که امیدوارم در سالن آینده این موارد برطرف شود.

مختارپور ادامه داد: یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند کارا باشد، تلفیق سالن یاس و بخش‌هایی از نمایشگاه «یاد یار مهربان» است که آقای اشعری در این زمینه تجربه کافی دارند و می‌توان از تجربه‌های ایشان استفاده کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه بیان کرد: اگر سالن یاس برای قشر کودک و نوجوان و اولیا و مربیان آنها نیز بازسازی شود، آثار و نتایج بهتری را در رابطه با مطالعه و ترویج کتابخوانی شاهد خواهیم بود.

مؤمنی‌شریف: سالن یاس برخی نقایص نمایشگاه کتاب را مرتفع کرد

محسن مؤمنی‌شریف، رئیس حوزه هنری تبلیغات اسلامی، نیز در ادامه در سخنان کوتاهی گفت: نسبت به نمایشگاه کتاب تهران از گذشته انتقاداتی وجود داشت و هر سال موضوع جنبه فروشگاهی و نمایشگاهی آن مطرح است و با توجه به گستردگی آن، امکان استفاده از آن برایمان سخت شده است و شرایط به گونه‌ای است که وقت زیادی را از مخاطب می‌گیرد و در نتیجه نمی‌توان از همه بخش‌های آن بهره لازم را برد.

وی ادامه داد: سالن یاس فرصت خوبی برای جبران این کمبود وقت است تا مخاطبان بتوانند با مراجعه به آن نیازهای خود را پاسخ دهند که امسال کتابشناسی خوبی در سالن یاس انجام شده بود و نقایصی که در نمایشگاه وجود داشت، با برپایی این سالن تا حدودی مرتفع شد.

مؤمنی‌شریف در ادامه گفت: مکان‌هایی چون سالن یاس باید در نمایشگاه کتاب تهران بیشتر شوند. چرا که اولیاء و مربیان همواره درخواست معرفی کتاب‌های خوب را دارند و متأسفانه در این زمینه پاسخ‌های خوبی داده نشده است و امیدواریم در این راستا کارهای اساسی انجام شود و شتاب بیشتری در معرفی کتاب‌های خوب برای مخاطبان صورت گیرد.

نیلی: وجود 12 هزار عنوان کتاب در سالن یاس

میثم نیلی، مدیر‌عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، در ادامه گزارشی از اقدامات سالن یاس ارائه و اظهار کرد: اواخر سال 90 طرحی به همراه کارنامه نشر و مشاوره از سوی مجمع ناشران انقلاب به معاون فرهنگی وقت ارشاد ارائه شد و در سال 91 سالن یاس برپا شد و تجربه خوبی بود، اما برای برگزاری در سال 92 با مشکلاتی مواجه بودیم و امسال در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سالن یاس برپا شد.

وی افزود: 12 هزار عنوان کتاب توسط مجمع ناشران انقلاب اسلامی ظرف مدت 10 روز خریداری شد و آماری که ما در رابطه با موضوعات گوناگون داشتیم، باید 16 – 17 هزار عنوان کتاب را می‌آوردیم که این آمار قابل اعتنا نبود؛ چرا که برخی کتاب‌ها در آمارها وجود دارد اما در بازار نیست.

نیلی ادامه داد: گروه‌های کارشناسی متشکل از 50- 60 نفر در این طرح حضور داشتند و همچنین 17 گروه ترویجی و خودجوش مردمی در نمایشگاه فعالیت می‌کردند و در موضوعات گوناگون نظیر علوم انسانی، اسلامی، دفاع مقدس، فلسطین، بیداری اسلامی و ... مشاوره‌های خود را ارائه می‌کردند.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب