امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 38929 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۵:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

علی نوذرپور مطرح کرد؛

شورایاری ها هنوز جایگاه قانونی در شورا ندارند/ بازگشت به شورای محلات

خبرایران: نشست تخصصی «بازخوانی نقش شوراها در تحقق حکمروایی شهری» به مناسبت روز ملی شوراها به همت انجمن علمی، دانشجویی مدیریت شهری در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
شورایاری ها هنوز جایگاه قانونی در شورا ندارند/ بازگشت به شورای محلات

به گزارش خبرایران از روابط عمومی شهرداری منطقه22، نشست تخصصی "بازخوانی نقش شوراها در تحقق حکمروایی شهری" به مناسبت روز ملی شوراها با حضور دکتر حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، دکتر کاظمیان استاد شهرسازی دانشگاه علامه طباطبایی، علی نوذرپور شهردار منطقه22 تهران و دکتر بصیرت مدیر مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری در سالن اجتماعات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
شهردار منطقه22 طی سخنانی در این نشست گفت: چندین سال است شورایاری ها شکل گرفته است؛ اما هنوز جایگاه قانونی در شورا ندارند و باید برای این مهم چاره ای بیاندیشیم.
نوذرپور با بیان اینکه، فلسفه وجودی شوراها بر دو رکن مشارکت و نظارت استوار شده است، ادامه داد: شهرها با خواست مردم طراحی و مدیریت می‌شوند و نظارت عمومی موثر مردم نیز در اداره شهرها باید فراهم شود. شوراها آمده‌اند که امکان نظارت موثر بر امور شهر را ایجاد کنند اما در قوانین فعلی ما شوراها به جز حوزه شهرداری‌ها در سایر حوزه‌ها نقشی ندارند. این در شرایطی است که آنها زبان نقد دارند اما هیچ الزامی را نمی‌توانند اعمال کنند.
شهردار منطقه ۲۲ توجه به دوگانگی موجود بین وظایف شورای شهر و شهرداری را مهم دانست و اظهار داشت: شورای شهر وظایفش محدود به کلیات شهر است؛ اما شهرداری اینگونه نیست و در موضوعاتی مانند آب، فاضلاب و برق هیچگونه حق مداخله ندارد، در حالی که تجربه دنیا نشان داده که مدیریت این امور را اگر به مدیریت شوراهای محلات بسپارند بسیار مفیدتر به انجام می رسد.
 نوذرپور گفت: اساسا در هیچ جای دنیا، دولت ها متولی مباحث خدماتی نیستند و باید این  موضوعات را به مدیریت‌های محلی بسپاریم و از ظرفیتهایشان استفاده کنیم.
شهردار منطقه ۲۲ با انتقاد از روحیه تمرکزگرایی در دولت و عدم واگذاری بخشی از وظایف از مدیریت مرکزی شهر تهران به مدیریت شهری مناطق خاطرنشان کرد: قانون اساسی ما اداره امور کشور را در دو سطح ملی  که توسط قوای سه گانه انجام می‌شود و سطح محلی که اداره آن به شوراها سپرده شده، در نظر گرفته است.

 وی ادامه داد: قانون شهرداری ها برای سال ۱۳۳۴ است و باید به روز شود. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به روشنی به حضور و استفاده از نیروهای بالقوه مردمی و محلی تاکید شده است. پس چه بهتر که بسیاری از مدیریتهای دولتی به دست مردم و شوراهای محلی واگذار شود.
  نوذرپور مشارکت و همکاری شورای محلات با مدیریت شهری را یک ضرورت خواند و گفت: با توجه به مشکلاتی که در جامعه وجود دارد، مشارکت شهروندان در انجام امور و بکارگیری ظرفیت اسمن ها در زمینه های مختلف می تواند کمک حال مدیریت شهری باشد.
وی با تاکید بر اینکه نهاد شورایاری به عنوان یک ابزار نظارتی شورای شهر در محلات شکل گرفت اند گفت: متاسفانه هیچگونه جایگاه قانونی برای شورایاری ها درنظر گرفته نشده است که این امر نیازمند اصلاح قانون شوراها است تا شورایاران بر حسب قانون، حیطه اختیارات خود را بدانند و عمل کنند. بنده اعتقاد دارم اداره شهرهای ما بدون همراهی شورای محله و مردم میسر نخواهد شد و وجود شورایاری و شورای محلات به نفع مدیریت شهری خواهد بود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب