امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 390 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱:۴۶:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

رئیس سازمان سینمایی؛

گذشت آن دورانی که تقوایی‌ها نتوانند فیلم بسازند

خبرایران : رئیس سازمان سینمایی گفت: به همه کسانی که نگران سینمای ایران هستند می‌گویم که دورانی که تقوایی‌ها نتوانند در سینما فیلم بسازند گذشت، بیایید غصه‌ها را فراموش کنیم و برای سال‌های آینده مستند بسازیم.
گذشت آن دورانی که تقوایی‌ها نتوانند فیلم بسازند

 به گزارش خبرنگار سینمایی خبرایران،مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت عصر روز سه‌شنبه 26 آذر ماه، با حضور حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی، محمدرضا جعفری‌جلوه،علیرضا رضاداد، محمدمهدی طباطبایی‌نژاد،حبیب ایبل‌بیگی، حسین مسافر‌آستانه، علیرضا رضاداد و جمع کثیری از سینماگران و مستند سازان در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم پس از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت قرآن کریم، طباطبایی‌نژاد، دبیر جشنواره در سخنرانی خود گفت: از مهمانان خارجی این جشنواره سپاسگزارم و امیدوارم که در ایران به آن‌ها خوش گذشته باشد و با توشه‌ای خوش ایران را ترک کنند. از همه مستندسازان نیز تشکر بسیار دارم.

وی با اشاره به اینکه حدود 1000 فیلم به دبیرخانه جشنواره رسیده است، گفت: از همه کسانی که فیلمشان در بخش مسابقه حضور داشت و یا نداشت و از همه مخاطبانی که مستند را جدی گرفتند تشکر می‌کنم. اگر به چهار دهه قبل بازگردیم، می‌بینیم که تعریف سینما مستند در ایران سینمای آگاهی است و کشور پیش‌رو، کشور آگاه است.

ادامه مراسم اختصاص به تقدیر از سیدحسن بنی‌هاشمی، مستند ساز پیشکسوت جنوبی داشت که با حضور حجت‌الله ایوبی، محمدمهدی طباطبایی‌نژاد و داریوش ارجمند روی صحنه لوح تقدیر و تندیس جشنواره به برادر این مستندساز اهدا شد.

داریوش ارجمند پس از اهدای تندیس پشت تریبون رفت و گفت: خوشحالم که در هفتمین جشنواره سینما حقیقت از حسن بنی‌هاشمی که هم دوره ما بوده است، قدردانی شد. زمانی که بنده و مهرداد تدین، فیلم 8 میلیمتری می‌ساختیم او در تهران و جنوب فیلم می‌ساخت.

وی با اشاره به اینکه شروع حضورش در سینما به دست ناصر تقوایی گره خورده است، اظهار داشت: نمی‌دانم در مورد کسانی که سال‌ها او را از فیلم‌سازی محروم کرده‌اند چه بگویم، امیدوارم در زندگی خود نامهربانی ببینند، و این موضوع متاسفانه یکی از تحفه‌های چند سال گذشته نخبه کشی در فرهنگ ایران است.

ارجمند همچنین با اشاره که اینکه همه وجوه هنری بنی هاشمی‌ در کلیپی که از او پخش شد نمایان نبود،گفت: این کلیپ به خوبی و کامل این هنرمند را معرفی نکرد. ما وقتی که فیلم می‌ساختیم، به دنیای بزرگ سینما فکر می‌کردیم و حتی فرم‌های 8 میلیمتری فیلم‌های ما برای دنیای سینما ارزشش بیشتر و بسیار شرافت‌مندانه تر از چیزی بود که به نام سینما در ایران معرفی شد. اگر سینماگر فرهیخته‌ای در روزگار ما هست  یادگار همان فیلم‌های 8 میلیمتری است که قلب‌های بسیاری را در خودش قرار داده است.

در ادامه این مراسم حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی در سخنانی با تشکر از برگزار کنندگان جشنواره سینماحقیقت گفت: دوست داشتم همه فیلم‌های این جشنواره را ببینم. آنچه که در این جشنواره دیدم علاوه بر فیلم‌های خوب چهره‌هایی پر از امید بود. آنچه که دیدیم این بود که همه جوان‌ها این جشنواره را از آن خود می‌دیدند و فکر می‌کردند میزبان آن هستند این بزرگ‌ترین موفقیت برای جشنواره هفتم است. امیدوارم در جشنواره‌های آینده رفتار ما به گونه‌ای باشد که جوان‌ها این جشنواره را از آن خود بدانند.

وی در ادامه گفت: به استاد ارجمند و همه کسانی که نگران سینمای ایران هستند می‌گویم که دورانی که تقوایی‌ها نتوانند در سینما فیلم بسازند گذشت، بیایید غصه‌ها را فراموش کنیم و برای سال‌های آینده مستند بسازیم. امیدوارم که در جشنواره‌های آینده جوانان مستندساز انرژی مثبتی بگیرند و با همه وجود کار کنند و فیلم‌هایی پر از نشاط و امید بسازند.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه در جامعه خبرهای منفی زیادی در رسانه‌ها منتشر می‌شود گفت: مستندسازان باید خوبی‌های دنیا را به تصویر بکشند. مستندسازی کار مقدسی است که با عشق انجام می‌گیرد. مستندسازان به امثال ما نیاز ندارند ولی وظیفه ماست تا از آن‌ها حمایت کنیم تا با زبان تصویر زیبایی‌های زندگی را به رخ دیگران بکشند و نشان دهند.

ایوبی در ادامه گفت: در جشنواره فجر امسال رنج‌هایی که سینماگران در طول این سال‌ها دیدند در فیلم‌هایشان دیده می‌شود، امیدوارم ما به گونه‌ای عمل کنیم که در سال آینده فیلم‌های خوب و پرامیدی در جشنواره‌ها حضور داشته باشد.

وی افزود: ایران گنجینه عمیقی از زیبایی‌هاست امیدواریم بتوانیم با ایجاد فضای پرنشاط راه را برای مستندسازان باز کنیم و در پخش و اکران فیلم‌های مستند نیز موفق باشیم و فرهنگ مستند دیدن را در بین مردم جا بیندازیم.

رئیس سازمان سینمایی در پایان اظهار داشت: در ایران که پر از انسان‌های فهیم است مستند‌ها حتما دیده می‌شوند. وظیفه ما است که برای مستندسازان ایجاد فرصت کنیم. قول می‌دهم که سینمای حقیقت و مستند در اولویت ماست. در تلاشیم راه‌های مستند خردمندانه را با دستان استادان مستند برای سینما حقیقت باز کنیم.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب