امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 39189 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۷:۳۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

چرا گلابگیری و سفر به کاشان اینقدر جذاب است؟

خبرایران: برای سفر رفتن حتما نباید منتظر تعطیلات طولانی‌مدت بود و به هوای این‌که حالا یک روز بین تعطیلی هست بار سفر ببندیم و به مسافرت بریم، آن هم وقتی که همه تصمیم به سفر گرفتند و قصد دارند به مسافرت بروند. مسلم است که این نوع مسافرت مناسب دیدن جاهای تاریخی و سیاحتی نیست و جز ترافیک و شلوغی و اعصاب‌خردکنی و بنزین مصرف کردن و همه‌چیز را دو برابر قیمت پرداختن چیزی عاید ما نمی‌شود.
چرا گلابگیری و سفر به کاشان اینقدر جذاب است؟

به گزارش خبرایران، بنابر اعلام بوکینگ ویلا، فصل بهار مخصوصاً اردیبهشت و خرداد بهترین ماه برای سفر کردن است، چه‌بهتر که این مسافرت کوتاه، رفتن به کاشان باشد تا هم در وقت گلابگیری که مخصوص این ماه است در آنجا باشیم و با مراسم زیبا و تاریخی گلابگیری آشنا شویم یا این‌که شب به دیدن آسمان کویر بنشینیم و زیبایی‌های نهفته آن را از نزدیک ببینیم و صبح از این شهر زیبا و تاریخی دیدن کنیم. پس بیایید با کاشان و آثار تاریخی آن آشنا شویم و سپس به سراغ مراسم گلابگیری برویم.

ویژگی‌های شهر کاشان و گلابگیری در اردیبهشت

شهرستان کاشان در استان اصفهان قرارگرفته و شهر کاشان مرکز این شهرستان است و در ۲۴۰ کیلومتری جنوب تهران قرار دارد. شهر کاشان در بین دشت زیبای کویر و دامنه کوه کرکس قرارگرفته و در بیشتر باغات که پوشیده شده از گل‌های محمدی و رز است زیبایی وصف‌ناپذیری به شهر بخشیده و همه‌ساله تعداد بسیار زیادی گردشگر داخلی و خارجی برای بازدید از شیوه گلابگیری در این شهرستان به کاشان می‌آیند تا از نزدیک شاهد این پدیده زیبا شوند. بهترین وقت برای سفر به کاشان و بازدید باغات گل و گلابگیری در آن به اوایل اردیبهشت تا اواسط خرداد برمی‌گردد. شهرستان کاشان را با باغات گل‌های محمدی و رز آن می‌شناسیم و برای همین موضوع است که همیشه هدف اصلی گردشگران داخلی و خارجی به‌ویژه در فصل بهار بوده است.»دو شهر قمصر و نیاسر از اواسط اردیبهشت به مدت دو تا سه هفته میزبان مهمانانی هستند که برای حضور در مراسم گلابگیری به این شهرها سفر می‌کنند.‎

کاشت گل‎محمدی در ایران قدمتی حدود ۷ هزار ساله دارد و مراسم گلابگیری آئینی ۱۰۰۰ ساله است که در طول زمان تغییراتی بسیار جزئی داشته است. گلاب قمصر که ازنظر مرغوبیت بهترین گلاب جهان بشمار می‌رود، ازنظر مذهبی نیز دارای ارج‌وقرب است. علاوه بر آنکه برای معطر کردن فضاهای مذهبی بکار می‌رود، هرساله در تاریخ ۹ ذی‎الحجه خانه خدا توسط این گلاب ناب شسته می‌شود.

هرچند در دنیا قمصر را به‌عنوان مهد مرغوب‌ترین گلاب می‌شناسند، اما گلاب ناب در روستاهای ون، سار، سده و وادقان که کمتر شناخته‌شده و توریستی هستند، تهیه می‌شود. در این روستاها که در مناطقی کوهستانی‌تر نسبت به قمصر و نیاسر قرار دارند، گل‌ها دیرتر شکوفا می‌شوند و گلاب غلیظ‌تری در آن‌ها تهیه می‌شود.

مرغوب‌ترین گلاب در این منطقه مربوط به روستای وادقان و ون است که در ۵۰ کیلومتری شمال کاشان، در مرز استان‌های قم، اصفهان و مرکزی قرار دارند. علاوه بر گلاب سایر عرقیجات و کتیرای مرغوبی نیز وجود دارد. این شهرستان از لحاظ جمعیت دومین شهرستان استان اصفهان بوده و دارای پنج شهر کاشان، قمصر، نیاسر، جوشقان و برزک می‌باشد.

در این منطقه بخصوص خود کاشان و اطراف آن تعداد زیادی اقامتگاه بوم گردی وجود دارد. اقامتگاه‌های بوم گردی در حقیقت خانه‌های سنتی هستند که بازسازی شده‌اند و به سبک هتل‌ها مهمان پذیرش می‌کنند. جذابیت این اقامتگاه‌ها با توجه به سنتی بودن آن‌ها و سبک معماری‌شان برای مسافران بسیار زیاد است. رزرو اقامتگاه بوم گردی از طریق سایت‌های زیادی مانند بوکینگ ویلا انجام می‌شود. این اقامتگاه‌ها علاوه بر سبک معماری تجربه بومیان آن منطقه را نیز به شما نشان می‌دهند.

این شهرستان از جنوب به چند دهستان از اصفهان و از غرب به گلپایگان و محلات و از شمال و شمال غربی به شهرستان قم و از طرف شرق به دشت کویر و آران و بیدگل منتهی می‌شود.
آب‌وهوای شهرستان کاشان در نقاط مختلف آن متغیر است ولی در نواحی مرتفع کمی سردسیر و در نواحی پست گرم و کویری است. آب این منطقه به دلیل مجاورت به دشت کویر کمی شور است. چشمه‌های مختلفی ازجمله چشمه فین، چشمه نیاسر و چشمه نابر در شهرستان وجود دارد که همه این چشمه‌ها معروف هستند.
البته شهرت کاشان فقط به علت گلاب و گلابگیری در آن نیست بلکه به دلیل وجود تعداد بسیار زیادی کارخانه‌ها فرش ماشینی، تولید ورق گالوانیزه، تولید قطعات خودرو و مونتاژ و قدمت صنایع‌دستی و نساجی آن ازجمله مخمل بافی و زربافی و حریربافی است. این شهرستان آثار تاریخی و دیدنی بسیار زیادی دارد و همان‌گونه که در قبل اشاره کردیم مردم و گردشگران داخلی و خارجی علاوه بر بازدید از مراسم زیبای گلابگیری به دیدن مکان‌های تاریخی و زیبای معماری دوران گذشته به سیاحت در این نقاط می‌پردازند.

خانه بروجردی‌ها، باغ فین، مدرسه آقابزرگ کاشان، آرامگاه سهراب سپهری در روستای اردهال کاشان، آرامگاه بابا افضل کاشانی و روستای زیبای ابیانه، کاروانسرای مرنجاب، تپه‌های سیلک، همه و همه از زیبایی‌های بی‌مانند کاشان است که این شهر را به یک شهر تاریخی توریستی مبدل کرده که هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

چگونه مکان اقامتی در کاشان پیدا کنیم؟

اما یکی از موانع ما برای سفر کردن چه به شهر کاشان چه سایر شهرهای ایران نداشتن محل مناسبی برای اقامت است که هم بتواند آسایش ما را در سفر تضمین کند و هم هزینه آن‌چنانی برایمان در برنداشته باشد.
استارتاپ بوکینگ ویلا این مشکل را برای گردشگران عزیزی که قصد سفر به هریک از شهرهای ایران را داشته باشند حل کرده است.

بوکینگ ویلا وب‌سایتی طراحی کرده که در آن عزیزانی که قصد سفر به هرکجای ایران را دارند می‌توانند با مراجعه به این سایت و جستجوی مقصد موردنظر طیف وسیعی از اقامتگاه‌ها و ویلاها را به همراه عکس‌ها و مشخصات و قیمت هر ویلا مشاهده کنند و سپس با در نظر گرفتن تمامی جوانب اقامتگاه موردنظر را انتخاب کنند و آن را به‌صورت آنلاین و در کمترین زمان ممکن رزرو کنند و سپس با خیال راحت اقدام به سفر کنند. اجاره سوئیت در کاشان با این روش به‌راحتی و با چند کلیک امکان‌پذیر است.

گردشگران بسیاری هستند که دوست دارند وقتی به شهری سفر می‌کنند، به‌جای اقامت در هتل‌های استاندارد، با اهالی همان شهر روبرو شده و در خانه محلی‌ها ساکن شوند، سبک واقعی زندگی مردم را ببینید، غذاهای محلی را میل کنند و با آداب و رسوم آن‌ها آشنا شوند. بوکینگ ویلا این فرصت را در اختیار مسافران قرار داده است.

حالا وقت آن رسیده تا بدون استرس و صرف کمترین هزینه تدارکات یک سفر به‌یادماندنی را در این فصل زیبایی به مکان‌هایی مثل کاشان که واقعاً در این فصل زیبایی شگفت‌انگیزی دارند را دید و دست‌به‌کار شوید و به سایت بوکینگ ویلا مراجعه کنید و ویلای موردعلاقه‌تان را رزرو کنید و راه بیفتید برای سفر.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب