امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3945 تاریخ انتشار: شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)؛

لازمه دوست‌داشتن اهل‌بیت(ع) شناخت کافی نسبت به آنهاست

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: کنگره بین‌المللی سبط‌النبی،‌ امام حسن مجتبی(ع) اول و دوم تیرماه با شرکت تعدادی از کشورهای خارجی برگزار می‌شود.
لازمه دوست‌داشتن اهل‌بیت(ع) شناخت کافی نسبت به آنهاست

به گزارش خبرنگار خبر ایران، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن اختری در نشست خبری تشریح برنامه‌های کنگره بین‌المللی سبط‌النبی،‌ امام حسن مجتبی(ع) با محکوم کردن وقایع اخیر در کشور عراق اظهار کرد: این اتفاقات تلخی که در کشور عراق اتفاق افتاده کار جنایات‌کاران و تفکیری‌ها است. بی‌گمان اینگونه کارها در بین شیعه و سنی اتفاق نمی‌افتد و این کارها به پشتیبانی امپریالیسم جهانی اسراییل و آمریکا است و آنها می‌خواهند اتحاد منطقه‌ای را از بین ببرند و ما باید در مقابل آنها بایستیم.

وی افزود: ما از یک سال پیش فراخوان برگزاری این کنگره را برای علاقه‌مندان به سراسر ایران و جهان فرستاده بودیم متاسفانه شناخت جامعه ما و علاقه‌مندان نسبت به امام حسن مجتبی(ع) کم است، بنابراین ما درصدد برگزار این همایش برآمدیم این همایش به مدت دو روز در اول و دوم تیرماه به ابعاد گوناگون زندگی امام حسن مجتبی(ع) می‌پردازد و درصدد آنیم تا بتوانیم بیشترین شناخت را ابتدا خود کسب کنیم و پس از آن این شناخت را به مردم ارائه دهیم.

دبیر بین المللی کنگره سبط‌ النبی امام حسن مجتبی(ع) خاطرنشان کرد: ما نباید فراموش کنیم که لازمه دوست داشتن اهل بیت شناخت است، لذا ما تلاش می‌کنیم تا ایشان را بهتر معرفی کنیم. از ماه رمضان دو سال پیش تاکنون جشنواره‌هایی در رابطه با امام حسن(ع) برگزار شده است و این جشنواره‌ها همچنان ادامه دارد، اما با برگزاری این کنگره ما تلاش می‌کنیم تا برای شناختی دقیق‌تر نسبت به زندگانی و تاریخ حیات ایشان کارهایی انجام دهیم.

اختری افزود: پس از فراخوان این کنگره، دانشمندان و اندیشمندانی از کشورهای مختلف دعوت ما را پذیرفتند و بیش از 100 مقاله برای همایش از کشورهای مختلف رسید که از این تعداد مقاله 45 مقاله فارسی و 19 مقاله عربی و سه مقاله به زبان‌های دیگر برگزیده شده است که در مجموع 67 مقاله می‌شود.

وی تصریح کرد: این کنگره به مدت دو روز در اول و دوم تیرماه در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد و در روزهای برگزاری این کنگره 4 کمیسیون داریم که امیدواریم این کمیسیون‌ها و نشست‌ها بتواند ضمن ارائه مقالات صحیح بحث و تبادلات نظر خوبی را ارائه دهد و بتوانیم یک شناخت بهتر و علمی‌تر را نسبت به این امام ارائه دهیم.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: این یک گامی است که مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) خود را مسئول می‌داند که این کار را انجام دهد و مامور به این کار است و سایر ارگان‌ها نیز وظیفه دارند که پیشوایان دینی خود را بهتر بشناسیم و به سایرین نیز بشناسانیم و نقش آنان را تبیین کنیم.

اختری تصریح کرد: کمیسیون‌ها در مجموعه آدینه برگزار می‌شود و علاوه بر 4 کمیسیون یک کمیسیون شعر نیز داریم. در کمیسیون اول به سیره فردی و خانوادگی امام حسن مجتبی (ع) می‌پردازیم که این نوع کمیسیون تاریخی است در کمیسیون دوم به بررسی نقد و شبهات مستشرقین درباره امام حسن(ع) می‌پردازیم، کمیسیون سوم درباره شیوه سیاسی، اجتماعی و مدیریتی امام حسن مجتبی(ع) است و کمیسیون چهارم درباره سبک زندگی و سیره علمی و فرهنگی امام حسن(ع) است.

وی افزود: در زمانی که امام حسن(ع) می‌زیست معاویه درصدد آن بود که تمامی اصحاب و شیعیان را از این امام همام دور نگه دارد، یکی دیگر از اهداف ما در این همایش این است که دستگاه اموی را به مردم بشناسانیم و امیدواریم این همایش یک شناخت دقیقی را به وجود بیاورد.

در ادامه این همایش شمسایی دبیر شعر کنگره بین‌المللی سبط‌النبی امام حسن مجتبی(ع) گفت: امسال علاوه بر جشنواره‌هایی که در سال‌های گذشته درباره شعر داشتیم یک همایش هم برگزار می‌کنیم ما در زمینه شعر به تمامی شاعران فراخوان داده‌ایم که در مدح و منقبت و ولادت و شهادت امام حسن(ع) شعر بگویند. ما تمامی شعرهایی که در این یکسال جمع شده است تهیه کرده‌ایم، تا امروز با تشکیل کمیته داوران از بین آنها بهترین اشعار را انتخاب کنیم. پس از اینکه ممیزی شعرها صورت گرفت به 14 نفر از برگزیدگان جوایزی در روز اختتامیه اهدا می‌شود.

وی افزود: در مراسم افتتاحیه و اختتامیه دو نفر از شعرای ایرانی و غیر ایرانی مراسم شعرخوانی درباره امام حسن مجتبی(ع) را برگزار می‌کند.علاوه بر خواندن این شعرها پس از مراسم افتتاحیه یک شب شعری داریم که از ساعت 6 بعدازظهر شروع می‌شود و تمامی علاقه‌مندان می‌توانند در این مراسم شرکت کنند و این مراسم در مجتمع آدینه برگزار می‌شود.

شمسایی یادآور شد: ما درصدد آنیم که بتوانیم یک مجموعه اشعاری در مدح و منقبت امام حسن مجتبی(ع) تهیه کنیم و تمام شعرهایی که برگزیده می‌شود تحت عنوان دیوان شعر امام حسن مجتبی(ع) به چاپ می‌رسانیم.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سالاری مسئول کمیته بین‌المللی کنگره سبط‌النبی امام حسن مجتبی(ع) اظهار کرد: در این کنگره ما برای کشورهای مختلفی دعوت‌نامه فرستاده‌ایم که تاکنون 33 کشور این دعوت ما را اجابت کرده‌اند و پس از آنکه دعوت‌نامه‌ها را فرستاده‌ایم از میان این کشورها 116 مقاله به کنگره ارسال شد که 50 مقاله از خارج است.

وی در ادامه با اشاره به کشورهای دعوت شده در این کنگره گفت: برای حضور در این کنگره افغانستان‌، انگلستان، اوگاندا، بنگلادش، پاکستان، تانزانیا، تایلند، ترکیه، الجزایر، سوریه، سودان، عراق، فیلیپین، کامرون، کنیا، لبنان، مراکش، مصر، موریس، ژاپن،‌ آمریکا، بلژیک، عربستان، کویت، سنگال، استرالیا، آرژانتین و چند کشور دیگر اعلام آمادگی کرده‌اند.

سالاری در پایان گفت: در این کنگره علاوه بر اینکه از شیعیان و سنی‌ها مقاله فرستاده‌اند برادران و خواهران مسیحی نیز برای ما مقالات و اشعاری را ارسال کرده‌اند و ما از تمامی آنها بهره برده‌ایم.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب