امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 39456 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۲:۵۳:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

آشنایی با فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد

خبرایران: برای سفر به مشهد هم می‌توانید از قطار و اتوبوس استفاده کنید، هم خودروی شخصی و هم هواپیما. از آنجایی که مشهد در شرق ایران قرار دارد فاصله‌اش تا بیشتر شهرها و استان‌ها نسبتا زیاد است و همین موضوع باعث می‌شود سفر زمینی به این شهر که خیلی طولانی است برای بسیاری از افراد دشوار باشد.
آشنایی با فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد

به گزارش خبرایران، بنابر اعلام اسنپ تریپ، برای همین هم بهترین راه سفر به مشهد از نظر خیلی‌ها خرید بلیط هواپیما است.

دومین فرودگاه پررفت‌وآمد ایران

فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های ایران است. این فرودگاه پس از فرودگاه مهرآباد دومین فرودگاه پررفت‌وآمد کشورمان محسوب می‌شود. بنابر آمارها سالانه بیش از ۷ میلیون مسافر از طریق فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد جابه‌جا می‌شوند. از لحاظ تعداد پروازهای ورودی و خروجی روزانه فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد در کشور رتبه اول را دارد. فرودگاه مشهد سالانه بیش از از ۲۷ هزار زائر حج تمتع و ۲۰۸ هزار زائر حج عمره را می‌پذیرد.

فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد کجاست؟

فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد یکی از بزرگترین فرودگاه‌های ایران است که مساحتش ۵۴۰ هکتار است. این فرودگاه در ناحیه جنوب شرقی شهر مشهد و در بلوار فرودگاه قرار دارد. فاصله فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد تا حرم حدوداً ۸ کیلومتر است. در سال ۱۳۹۴ فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد به خط ۱ مترو مشهد متصل شد. هم‌چنین خط ۷۷ اتوبوس‌رانی به ایستگاه فرودگاه رفت‌وآمد دارد. این خط مسیر فرودگاه هاشمی‌نژاد تا حرم را طی می‌کند. هر ۲۰ دقیقه یک‌بار یک اتوبوس وارد این ایستگاه می‌شود. هم‌چنین ایستگاه تاکسی دربستی با ۳۰۰ دستگاه تاکسی در فرودگاه فعال است.

درباره تاریخچه فرودگاه مشهد

این فرودگاه در سال ۱۳۳۰ با نام فرودگاه مشهد ساخته شد. در سال ۱۳۴۶ باند فرودگاه مشهد مورد بهره‌برداری قرار گرفت. از این فرودگاه برای روزانه یک پرواز از نوع DC۳ در مسیر تهران-مشهد و پروازهای آموزشی و ایرتاکسی و هم‌چنین پروازهای نظامی استفاده می‌کردند. در سال ۱۳۵۷ با افزایش پروازها و ورود هواپیماهای DC۸ و هواپیماهای بوئینگ ۷۰۷، ۷۲۷ و ۷۳۷ و ایرباس، پارکینگ و ترمینال جدید، برج مراقبت پرواز و ساختمان‌های جانبی فرودگاه جدید مورد بهره‌برداری قرار گرفت که البته این بهره‌برداری به‌طور ناقص انجام شد. پس از آن مراحل تکمیل فرودگاه پس از انقلاب ادامه یافت. پس از اتمام جنگ تحمیلی، نام این فرودگاه از فرودگاه مشهد به فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد تغییر یافت.

ترمینال‌های فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد

این فرودگاه برای پروازهای داخلی و خارجی ترمینال‌های جداگانه دارد. ترمینال یک فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مربوط به پروازهای داخلی است. این ترمینال مساحتی در حدود ۳۸ هزار متر مربع دارد. آمارهای رسمی نشان می‌دهد در ۱۰ ماه اول سال ۱۳۹۴ فرودگاه مشهد ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار مسافر داشته است. پروازهای داخلی مشهد به شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، اهواز، تبریز، ارومیه، کاشان، بوشهر، بندرعباس، کیش، بیرجند، یزد، زاهدان، شهرکرد، اردبیل، کنارک، خرم‌آباد، کرمانشاه، رشت، ساری، زنجان و اراک انجام می‌شود. این پروازها را شرکت‌های متعدد هواپیمایی مثل آتا، اترک، کاسپین، ایران ایر، ایران ایر تور، آسمان، ماهان، معراج، قشم، تابان و زاگرس انجام می‌دهند. البته هر یک از این شرکت‌های هواپیمایی به چند شهر پرواز دارند.

پرواز تهران مشهد هفت روز هفته فعال است

ترمینال دو فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مربوط به پروازهای خارجی است. این ترمینال ۲۱ هزار و ۶۰۰ متر مربع مساحت دارد. ترمینال دو نیز در ده ماه اول سال ۱۳۹۴ یک میلیون و هشتصد هزار مسافر داشته است. البته در فرودگاه مشهد ترمینال دیگری نیز هست که به پروازهای ورودی خارجی اختصاص دارد. پروازهای خارجی فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد قشم به مقاصد شهرهای کابل، قندهار، مزار شریف و هرات در افغانستان، شارجه و دوبی در امارات، شهر کویت پایتخت کشور کویت، نجف و بغداد در عراق، بیروت در لبنان، کراچی و لاهور در پاکستان، مسقط در کشور عمان و دوحه در کشور قطر انجام می‌شود.

امکانات رفاهی فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد

فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد جزو مجهزترین فرودگاه‌های ایران است. ترمینال‌های این فرودگاه آسانسور، پله برقی و واک وی دارند و امکان کرایه خودرو در این فرودگاه نیز هست. هم‌چنین خدمات اورژانس، خدمات به معلولان، خدمات باربری، خدمات بانکی، آرایشگاه، خدمات CIP، خدمات اورژانس، خدمات باربری، خدمات بانکی، خدمات به افراد توانیاب، تاکسی شهری و بین شهری، خدمات تلفن شهری و بین شهری، دسترسی به اینترنت، دفترهای خدمات ترافیک شرکت‌های هوایی، راهنمای مسافر، رستوران، نمازخانه، فری‌شاپ و غرفه‌های فروش هدایا از جمله دیگر امکانات این فرودگاه هستند.

شما علاوه بر خرید اینترنتی بلیط هواپیما از سایت اسنپ تریپ، می‌توانید رزرو هتل در سراسر ایران را هم از طریق این سایت انجام دهید.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب