امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3964 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۶:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

اوباما تحت فشار برای ائتلاف با ایران علیه داعش

وزنامه بریتانیایی دیلی تلگراف نوشت: خطر داعش، آمریکا را مجبور به ائتلاف با ایران می کند.
اوباما تحت فشار برای ائتلاف با ایران علیه داعش

 

 

به گزارش خبر ایران ، روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی به قلم خبرنگار خود "ریچارد اسپنسر" نوشت: آمریکا اعلام کرده است برای یکپارچه ماندن عراق و مقابله با خطر سازمان افراط گرای داعش، مجبور به استفاده از قدرت نظامی خواهد شد.
گروه افراط گرای اسلامی "دولت اسلامی عراق و شام" موسوم به "داعش" در هفته گذشته بخش هایی از شمال و مرکز عراق از جمله شهر موصل را به اشغال خود در آورد. این گروه نزدیک به القاعده هم اکنون بخش هایی از سوریه را نیز در اشغال خود در آورد.پیشروی های داعش در عراق، نگرانی های زیادی را در منطقه و جهان به وجود آورده است. گفته می شود عراق از آمریکا برای مقابله با داعش، درخواست کمک کرده است.
دیلی تلگراف ادامه داد: احتمال دارد انگلیس نیز در تقویت اقدامات نظامی آمریکا و عراق مشارکت کند زیرا وجود داعش تهدیدی علیه منافع این کشورهاست.ایران نیز در نهایت مجبور خواهد شد برای مقابله با داعش، دخالت کند. حسن روحانی رئیس جمهور ایران در تماس تلفنی به  نوری مالکی نخست وزیر عراق گفته است که تهران همه تلاش هایش را در دو سطح بین المللی و منطقه ای برای مقابله با تروریسم به کار خواهد گرفت.
عراق، زمینه مناسبی برای توسعه و رشد گروه های مسلح و افراط گراست. هم اکنون بازیگر جدیدی در بحران عراق بروز کرده است. سؤال اینجاست آیا کنترل افراط گرایان اسلامی بر مناطقی از عراق، باعث شکل گیری ائتلاف های جدیدی می شود و دشمنان دیروز به ویژه آمریکا و ایران به دوستان امروز تبدیل می شوند.
در این گزارش اضافه شده است: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تحت فشارهای زیادی قرار گرفته است تا برای مقابله با داعش و تاثیرات منطقه ای آن، با ایران به تفاهم برسد.در این مطلب ادعا شده است ایران برای دفاع از بغداد، واحدهای نظامی را به عراق اعزام کرده است.دیلی تلگراف افزود: اوباما به خوبی از انتقادات راستگرایان آمریکایی در صورت ائتلاف و هم پیمانی با ایران آگاه است. او می داند که با این اقدام به خروج از همپیمانی با اسرائیل و نادیده گرفتن منافع و امنیت ملی آمریکا متهم خواهد شد.
اوباما مجبور است سال ها دشمنی با ایران را نادیده بگیرد و همکاری با تهران را برای مقابله با تهدید افراط گرایی اسلامی در عراق آغاز کند. این موج افراط گرایی، عراق را در بر گرفته و پیش بینی می شود تاثیر بسیار زیادی بر منطقه داشته باشد.
اوباما قبل از این هم از گزینه حمله نظامی به سوریه عقب نشینی کرد زیرا او می ترسید سلاح و تسلیحات به دست افراط گرایان اسلامی بیفتد.یک مقام ارشد ایرانی هم به رویترز گفته است تهران می تواند برای نابودی داعش با واشنگتن همکاری کند."هوشنگ امیراحمدی" استاد ایرانی روابط بین الملل در دانشگاه های آمریکا هم در این باره گفت: این موضوع برای ایران بسیار خطرناک است به ویژه که ایران عراق را حیاط خلوت خود می داند.وی افزود: آمریکا می تواند در عملیات نظامی علیه داعش، حملات هوایی را برعهده بگیرد و ایران هم در زمین، بجنگد. این چیزی است که آمریکایی ها آن را می پسندند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب