امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3975 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

رییس کل بانک مرکزی؛

بررسی نرخ سود تسهیلات بانکی در جلسه آتی شورای پول و اعتبار /قسط ششم توافق ژنو در راه است / 90 درصد بانک ها نرخ سود سپرده ها را رعایت می کنند

ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی از بررسی نرخ سود تسهیلات بانکی در جلسه آتی شورای پول و اعتبار خبر داد و گفت: نرخ سود تسهیلات دارای عقود مشارکتی و مبادله ای است.
بررسی نرخ سود تسهیلات بانکی در جلسه آتی شورای پول و اعتبار /قسط ششم توافق ژنو در راه است / 90 درصد بانک ها نرخ سود سپرده ها را رعایت می کنند

به گزارش خبرنگار خبرایران،  ولی الله سیف روز یکشنبه در حاشیه بیست و چهارمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی افزود: برای عقود مشارکتی نرخ سود حداقلی تعریف شده که این امکان وجود دارد در جلسه شورای پول و اعتبار این رقم تغییر کند.

وی با بیان آنکه نرخ تسهیلات عقود مبادله ای به دلیل شرایط موجود مورد استفاده قرار نمی گیرد، گفت: با تغییر نرخ عقود مبادله ای نسبت به نیازها امکان بهره گیری از آن مهیا می شود.متوسط نرخ سود تسهیلات هم اکنون حدود 20 تا 21 درصد است.

صد درصد تفاهمات در بانک ها رعایت می شود

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به پرسشی در خصوص دور زدن بانک ها از اجرای نرخ سود سپرده های بانکی، گفت: به هیچ وجه نمی توانیم اعلام کنیم که صد درصد تفاهمات در بانک ها رعایت می شود، اما براساس گزارش های بازرسان نظارتی بانک مرکزی بیش از 90 درصد بانک ها هم اکنون این تفاهم را رعایت می کنند.

وی درباره منابع قرض الحسنه نیز گفت: کاهش منابع قرض الحسنه بانکی دارای دلایل خاصی است و منابعی که تحت سرفصل های قرض الحسنه جمع آوری می شود، برای تامین نیازهای افراد نیازمند است.

وی از تدابیر جدید بانک مرکزی برای افزایش منابع قرض الحسنه خبر داد و گفت: مشکل اصلی کمبود منابع قرض الحسنه است که برای رفع این مشکل می توانیم از طرق مختلف عمل کنیم.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم از منابع بودجه ای هزینه ها را تجهیز کنیم، این منابع قرض الحسنه نخواهد بود.

به گفته وی، باید انگیزه های لازم برای افزایش منابع قرض الحسنه تقویت و تدابیر ویژه در این خصوص اتخاذ شود.

 

** سیاست خروج از رکود

سیف با بیان آنکه سیاست خروج از رکود باید همراه با توجه به کاهش تورم باشد، گفت: در شرایط کنونی خروج از رکود و کاهش تورم از اهداف است لذا استفاده بهینه از منابع محدود می تواند به صورت تسهیلات به بنگاه های اقتصادی ارایه شود.

به گفته وی تامین سرمایه در گردش و تامین نیازهای کوتاه مدت نظام بانکی در اولویت است.

 

** عرضه ارز در بازار به صورت مستمر ادامه می یابد

وی درباره نحوه عرضه ارز در بازار آزاد نیز گفت: با گشایش های ایجاد شده کار مستمری در نحوه عرضه ارز در بازار انجام می شود و عرضه آن مقطعی نیست.

 

** کمبودی در تعداد صرافی ها نداریم

سیف با بیان آنکه از نظر تعداد صرافی ها با کمبودی مواجه نیستیم، گفت: بهتر است صرافی ها با انضباط بهتری فعالیت کنند تا از شرایط بهتری برخوردار باشند تا در پی بروز شایعات با نوسانات کمتری موجه شوند، البته منطق نرخ ارز نیز این امر را ایجاب می کند.نظارت ها اثر خوبی بر عملکرد صرافی ها داشته است.صرافی ها در افزایش نرخ ارز دخیل نبودند و انتظار داریم فعالیت مناسبی را نیز از این پس داشته باشند.

 

** هماهنگی بانک مرکزی با مراجع قضایی و شعب تخصصی برای دریافت مطالبات معوقه

رییس کل بانک مرکزی مطالبات معوق را یکی از بحث های جدی نظام بانکی خواند و گفت: تلاش می شود تا منابع بسته شده را به نظام بانکی برگردانیم تا بازار پول بتواند با ارایه تسهیلات اقتصاد کشور را حمایت کند.

وی با بیان اینکه افزایش حجم تسهیلات از محل منابع بانک مرکزی آثار تورمی شدیدی دارد، اظهار داشت: این راهکار به هیچ وجه در شرایط کنونی اقتصاد دنبال نمی شود ولی از برخی از امکانات همانند وصول مطالبات معوق بانکی و فروش دارایی های ثابت نظام بانکی برای افزایش ارایه تسهیلات استفاده خواهیم کرد.

سیف همچنین از هماهنگی بانک مرکزی با مراجع قضایی و شعب تخصصی برای افزایش سرعت دریافت مطالبات معوق خبر داد.

 

** توصیه سیف برای سرمایه گذاری

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که با توجه به کاهش نرخ سود سپرده ها بهترین محل برای سرمایه گذاری کدام بازار است، گفت: مردم به دو گروه ریسک پذیر و افرادی که خواستار مصون ماندن از تورم و کاهش قدرت خرید، تقسیم می شوند.

وی ادامه داد: سپرده گذاران ریسک ناپذیر بهتر است در نظام بانکی سپرده گذاری کنند ولی افرادی که ریسک پذیر هستند با ورود به بازار سرمایه و خرید اوراق بهادار می توانند سرمایه گذاری انجام دهند.

 

  هنوز تصمیمی برای تغییر در وام خودرو گرفته نشده است

رییس کل بانک مرکزی در پایان گفت: هنوز تصمیمی برای افزایش وام خودرو اتخاذ نشده و هم اکنون رقمی را نمی توانم در این زمینه اعلام کنم.

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب