امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 39798 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۳:۳۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

11 عادتی که باید در دوران بارداری از آنها دوری کنید

خبرایران: در این مقاله به شما می گوئیم چه عاداتی سلامتی مادر باردار و جنین را به خطر می اندازد و باید از آن ها دوری کرد.
11 عادتی که باید در دوران بارداری از آنها دوری کنید

به گزارش خبرایران، اگر باردار و در انتظار فرزندی هستید، لازم است برای حفظ سلامتی خود و جنین برخی عادات خود را کنار بگذارید. البته احتمالا پزشک شما تا کنون درباره برخی از این عادات و آسیبی که ممکن است به جنین وارد کند و سلامتی شما را تهدید کند، قبلا هشدار داده است. با این حال در این مطلب به شما خواهیم گفت کدام عادات شما برای جنین و سلامت مادر خطرناک است و باید سعی کنید برای جلوگیری از بروز مشکل، آن ها را ترک کنید.

عاداتی که در دوران بارداری بر سلامت مادر و جنین تاثیر منفی خواهد گذاشت :

سیگار کشیدن

یکی از اولین توصیه های جدی که به هر خانم بارداری می شود، این است که سیگار را ترک کند. برخی مشکلاتی که سیگار و تنباکو می تواند برای سلامتی ایجاد کند شامل :

  • کاهش نرخ تولد
  • افزایش خطر زایمان زودرس
  • افزایش خطر ایجاد نقص در اندام ها مثل کلیه و قلب
  • تاثیر بر عملکرد ریه
  • افزایش مرگ ناگهانی نوزاد
مصرف الکل

به طور کلی مصرف الکل بر سلامت بدن تاثیر منفی برجای خواهد گذاشت، به خصوص در دوران بارداری برای مادر و جنین. مصرف الکل باعث بروز آسیب جدی، مثل سندروم ترک و معلولیت رشدی می شود. اگر عادت به مصرف الکل دارید، باید آب و نوشیدنی ای سالم را جایگزین آن کنید. سازمان بهداشت جهانی نیز در گزارشات و مطالعات خود درباره مصرف الکل بسیار هشدار داده است،. چون الکل به طور مستقیم وارد جریان خون می شود و مستقیما به جنین منتقل می شود و این ماده بسیار برای جنین سمی است. نوزادانی که در معرض مصرف مکرر الکل قرار دارند، ممکن است از مشکلات زیر رنج ببرند :

  • ناهنجاری‌های جنینی ناشی از الکل که شامل اختلال در رشد جسمی، شناختی و روانی می شود.
  • رشد ناگهانی ( در عوض رشد طبیعی ) یا تاخیر در رشد نوزاد
  • اختلالات مغزی
  • ناهنجاری در فرم و نقص در اعضای صورت

مصرف ماهی خام

مصرف ماهی خام درغالب غذاهایی مثل سوشی‌ در دوران بارداری ممکن است سلامت جنین شما را به خطر اندازد. مسمومیت غذایی و عفونت ناشی از انگل های موجود در ماهی خام از جمله این خطرات است.

نوشیدن آب ناکافی

پزشکان روزانه نوشیدن حداقل 6 لیوان آب را توصیه می کنند، با این حال برخی اوقات نیاز روزانه بدن به آب تامین نمی شود. طی دوران بارداری، بدن بیشتر با کمبود آب مواجه می شود و باعث خستگی، گرفتگی عضلات، یبوست و سوزش معده می شود. در موارد شدیدتر، کم آبی بدن در دوران بارداری باعث مشکلاتی در مایع آمنیوتیک، افزایش خطر زایمان زودرس و مشکلات پوستی می شود.

قرار گرفتن در معرض استرس بلند مدت

زندگی مدرن، افراد را در معرض هزاران استرس گوناگون قرار می دهد. استرس پایدار و همیشگی در دوران بارداری به سلامت جنین آسیب وارد می کند و باید با انجام ترفند هایی آن را کاهش داد. در صورت بروز استرس، می توانید با انجام فعالیت های بدنی، ورزش و یوگا آرامش خود را به دست آورید.

مصرف گوشت و سوسیس خام

باکتری هایی که سبب بروز توکسوپلاسموز و سالمونلوز می شوند در گوشت خام یا سوسیس خام یافت می شوند. گرچه این باکتری ها برای سلامت مادر چندان جدی نباشد، اما به طور جدی سلامت نوزاد را تهدید می کنند.

مصرف تخم مرغ خام

مصرف تخم مرغ خام یا تخم مرغی که کاملا پخته نشده، باعث بروز سالمونلوز، عفونتی می شود که باعث سقط جنین می شود. در این مورد باید حتی مراقب تخم مرغ خام در خوراکی هایی مانند سس مایونز یا برخی دسرها نیز باشید.

مصرف محصولات لبنی غیر پاستوریزه

یکی دیگر از عادت هایی که در طول دوران بارداری باید مراقب آن باشید، مصرف محصولات لبنی غیرپاستوریزه است. این محصولات حاوی باکتری هایی است که سبب بروز لیستریوزیس می شود که باعث سقط جنین یا مشکلاتی دیگر برای جنین می شود.

نوشیدن بیش از حد قهوه

در حالی که کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان می گوید ارتباطی میان مصرف متوسط قهوه ( کمتر از 200 میلی گرم در روز ) و تولد زودرس نوزاد و سقط جنین وجود ندارد، مطالعات دیگری نشان می دهد که مصرف بیشتر آن ممکن است باعث بروز مشکلاتی از این دست شود.

مسافرت با هواپیما

گرچه مسافرت با واپیما در دوران بارداری خالی از خطر نیست، اما باید در این باره با پزشک خود مشورت کنید. در طول سه ماه اول بارداری و دو ماه آخر معمولا پزشکان افراد را از سفر با هواپیما منع می کنند. به خصوص اگر بارداری خانمی از نوع بارداری های خطرناک باشد.

 

به نظر می رسد این فهرست، در زمن بارداری سلامت شما و جنین شما را تضمین می کند. با این حال بهتر است باز هم با پزشک خود مشورت کنید تا با پشت سر گذاشتن 9 ماه بارداری سالم، نوزاد خود را در نهایت سلامت و آرامش به آغوش بکشید.

منتشر شده در steptohealth در تاریخ 14 می 2019

گلنوش محب علی

 

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب