امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3986 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۷:۱۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

گزارش آئین پایانی بیست و هفتمین دوره جایزه کتاب فصل/1؛

صالحی: کتاب فصل را گاهی می‌توان با انتظارات حداقلی دید/ کتاب مادر تمدن‌سازی است/ جشنواره‌ها صرفا دست‌زدنی برای پدید‌آورندگان نیست

سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره‌ها صرفا دست‌زدنی برای پدید‌آورندگان نیست آنچه که می‌ماند این است که روند و فرآیندی شکل گیرد و تداوم یابد و در پرتو جشنواره‌ها کتابهای خوب معرفی شوند.
صالحی: کتاب فصل را گاهی می‌توان با انتظارات حداقلی دید/ کتاب مادر تمدن‌سازی است/ جشنواره‌ها صرفا دست‌زدنی برای پدید‌آورندگان نیست

به گزارش خبرنگار خبرایران، آئین پایانی بیست و هفتمین دوره جایزه کتاب فصل ویژه پاییز 92 عصر امروز یکشنبه 25 خرداد با حضور «سیدعباس صالحی» معاون فرهنگی وزیر ارشاد ،«مجید غلامی جلیسه» معاون فرهنگی پژوهشی و آموزشی خانه کتاب ،«حجت‌الاسلام والمسلمین نواب» رئیس دانشکده ادیان و مذاهب، برگزیدگان بخش های مختلف هفتمین دوره جایزه کتاب فصل و اصحاب رسانه  در پژوهشگاه فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی برگزار شد.

دراین مراسم، «سیدعباس صالحی» معاون فرهنگی وزیر ارشاد طی سخنانی اظهار داشت: کتاب فصل را گاهی می‌توان با انتظارات حداقلی دید تکریم پدیدآورندگان و تقدیر انسانی از زحمات که پدیدآورنده برای آفرینش یک اثر خوب و برتر کشیده است، می‌توان سطح این انتظارات را بالاتر و جشنواره‌های کتاب را در افق هندسه کتاب و مهندسی کتاب دید.

وی تصریح کرد:  اگر این سخن درست و حق را از رهبر انقلاب شنیده باشیم که بارها مورد یادآوری قرار گرفته است مبنی بر اینکه کتاب مادر تمدن‌سازی است یعنی تمدن‌ها با کتاب آغاز می‌شوند خواهیم فهمید که پرونده تمدن‌ها با کتاب باز می‌شود و نگاه به کتاب از زاویه یک مسئول عادی فرهنگی خارج می‌شود و به ترتیب بالاتر از آن ارتقاء می‌یابد چرا  که کتاب‌ها تمدن‌سازی می‌کنند و شاخصه اوج تمدن به شمار می‌روند.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد افزود: اگر چنین نگاهی به عرصه کتاب داشته باشیم مهندسی کتاب اهمیت بسیاری در حوزه تمدن‌سازی، آفرینش و بازآفرینی تمدنی پیدا می‌کند، افزود: باید کتاب را با اضلاع ششگانه‌اش بشناسیم یعنی پدید آورنده، ناشر، اطلاع‌رسانی، تبلیغ و ترویج، توزیع و مصرف، مخاطب، جشنواره‌های کتاب باید بتوانند ما را به این اضلاع ششگانه نزدیک کنند و اینکه پالایشگاهی از این اضلاع شش گانه صورت گیرد ضرورتی غیرقابل انکار است .

وی ادامه داد: هر جشنواره فصل و کتاب فصل فرصتی برای پالایش تغییرات است تا ما بدانیم در هر یک از این اضلاع چه اتفاقی می‌افتد و افتاده است. اقتصاد فرهنگ، دیپلماسی فرهنگ، آینده‌شناسی حوزه فرهنگ و مناسباتی که با تولید دانش و اینکه این تولید تا چه اندازه در روند علم‌آموزی موثر بوده و ده‌ها مقوله دیگر فرصت‌هایی است که این جشنواره‌ها می‌توانند برای هندسه کتاب و مهندسی آن ایجاد کنند.

صالحی با بیان این که نباید این جشنواره را در سطح حداقلی انتظارها یعنی تکریم پدید‌آورندگان محدود کنیم گفت: باید جشنواره‌های از این قبیل را فرصتی برای بازخوانی حوزه کتاب و مقدمه‌ای برای بازمهندسی این حوزه دانست. این اتفاق امیدوارم گام به گام در دوره جدید به توسط مسئولان خانه کتاب پیش گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: باید این احساس ایجاد شود که جشنواره‌ها صرفا دست‌زدنی برای پدید‌آورندگان نیست آنچه که می‌ماند این است که روند و فرآیندی شکل گیرد و تداوم یابد و در پرتو جشنواره‌ها کتابهای خوب معرفی شوند و انبوه عرضه کتاب‌ها و کتاب‌نماها  مجالی برای دیدن کتابهای خوب بوده و  لازم است رسانه‌ها تنها به گزارش از این مراسم اکتفا نکرده و به معرفی آثار برتر بپردازند. مقولات دیگری که در ادامه این بحث و حوزه فرآوری جشنواره‌ها می‌تواند اهمیت یابد متعدد و متکثرند و در حد معرفی کتاب نیز محدود نمی‌شود.

وی یادآورشد: امسال خوشبختانه فرآیند داوری‌ها برای نخستین بار شفاف‌سازی شده و اسامی داوران اعلام می‌شود تا در مقابل آنچه اعلام می‌کنند پاسخگو باشند. این خود فرصتی ایجاد می‌کند تا در حوزه کتاب با معیارهای شاخص‌تری آشنا شویم که کتاب خوب چیست و کتاب خوبتر کدامند. همچنین حوزه نوآوری خود را نشان می‌دهد و اینکه چه سوژه‌های جدید و چه ایده‌ها و مضامینی خلق می‌شوند نیز مشخص می‌شود؛ اتفاقاتی از این قبیل امیدوارم به شعائر صوری تبدیل نشود بلکه هویت و روح عرضه فرهنگ را تکان دهد.

 

بنابراین گزارش، بیست و هفتمین دوره جایزه کتاب فصل ویژه پاییز 92 عصر امروز یکشنبه 25 خرداد  در پژوهشگاه فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی برگزار شد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب