امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3988 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۸:۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

گزارش آئین پایانی بیست و هفتمین دوره جایزه کتاب فصل/3؛

جلیسه : در دوره بیست و هفت دوره جایزه کتاب فصل 3986 اثر ارزیابی شد / برای نخستین بار به صورت شفاف روند داوری‌ها را عرضه خواهیم کرد

مجید غلامی جلیسه معاون فرهنگی پژوهشی و آموزشی خانه کتاب گفت: در دوره بیست و هفت دوره جایزه کتاب فصل 3986 اثر ارزیابی شد که 1198 اثر به مرحله دوم راه یافتند در نهایت 7 عنوان برگزیده و 22 عنوان شایسته تقدیر شناخته شدند.
جلیسه : در دوره بیست و هفت دوره جایزه کتاب فصل 3986 اثر ارزیابی شد / برای نخستین بار به صورت شفاف روند داوری‌ها را عرضه خواهیم کرد

به گزارش خبرنگار خبرایران، آئین پایانی بیست و هفتمین دوره جایزه کتاب فصل ویژه پاییز 92 عصر امروز یکشنبه 25 خرداد با حضور «سیدعباس صالحی» معاون فرهنگی وزیر ارشاد ،«مجید غلامی جلیسه» معاون فرهنگی پژوهشی و آموزشی خانه کتاب ،«حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب» رئیس دانشکده ادیان و مذاهب، برگزیدگان بخش های مختلف هفتمین دوره جایزه کتاب فصل و اصحاب رسانه  در پژوهشگاه فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی برگزار شد.

در ادامه این مراسم، مجید غلامی جلیسه معاون فرهنگی پژوهشی و آموزشی خانه کتاب اظهار داشت: اساسا بنا بود این کار زودتر از اینها انجام شود  اما یکسری تغییرات مدیریتی در معاونت فرهنگی، خانه کتاب، تعطیلات عید نورز و برگزاری نمایشگاه کتاب تهران منجر به این شد که یک تاخیر کوتاه مدت را داشته باشیم و در مجموع این بیست و هفت دوره 110 هزار و 445 اثر مورد ارزیابی قرار گرفت که هزار 109 اثر منتخب شناخته شده است. از این میان 475 اثر برگزیده و 644 اثر شایسته تقدیر شناخته شدند.

وی تصریح کرد: در دوره بیست و هفتم نیز 3986 اثر ارزیابی شد که 1198 اثر به مرحله دوم راه یافتند در نهایت 7 عنوان برگزیده و 22 عنوان شایسته تقدیر شناخته شدند و امسال برای نخستین بار به صورت شفاف روند داوری‌ها را عرضه خواهیم کرد به لطف دبیر علمی جشنواره و مدیرعامل خانه کتاب این افتخار را داشتیم که اسامی داوران و دست‌اندرکاران جشنواره را ارائه کنیم بسیاری از داوران علاقه‌مند هستند روند داوری‌ها را بر بوته نقد قرار دهند بنابر این اعلام اسامی از این باب است که شفاف‌سازی در روند داوری‌ها انجام شود.

معاون فرهنگی پژوهشی و آموزشی خانه کتاب ابراز داشت: در مجموع 5 دوره اخیر 21 موضوع از 64 موضوعی که مورد ارزیابی قرار می‌گیرد فاقد برگزیده و شایسته تقدیر بوده‌اند. این حوزه‌ها عبارتند از کلیات، آموزش و پرورش، شعر کودک، دادستان تالیفی کودک و... بنابر این باید گفت به نوعی دچار کمای علمی در این موضوعات هستیم.

وی ادامه داد:  اعلام این حوزه‌ها منتج به این می‌شود که دوستان ما در مسئولیت‌های فرهنگی اهتمام جدی به پرکردن این خلاء‌ها داشته باشند. در برخی حوزه‌ها نیز گاهی تنها یک اثر شایسته تقدیر شناخته شده است و خلاءها کاملا مشهود است و مسئولان اگر بخواهند نقاط ضعف علمی را شناسایی کنند براساس آماری که دبیرخانه در اختیارشان قرار می‌دهد می‌توانند نسبت به این مهم اقدام کنند.

غلامی جلیسه گفت: برای نمونه در موضوع فلسفه و کتاب کودک ما کاملا تبدیل به یک مصرف کننده شده‌ایم عمده آثار منتخب از این بخش آثاری هستند که ترجمه بوده در حالی که ما در موضوع کودک باید آثار تالیفی با رنگ و بوی مذهب و فرهنگ داشته باشیم.

 

نامور مطلق: جایزه‌ای مخصوص برای مجموعه‌سازان اهداء شود

درادامه این مراسم«بهمن نامور مطلق» نویسنده برگزیده این دوره درباره کتابش به روی سن فراخوانده شده بود در سخنانی کوتاه پیشنهاد کرد جایزه‌ای مخصوص برای مجموعه‌سازان اهداء شود. چرا که اینگونه کارها تاثیرات بسیاری در حوزه کتاب و نشر دارند.

 

نواب: افغانستان ویرانه است اما کتابخانه‌هایش بشدت آباد است

درادامه این مراسم همچنین «حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب» رئیس دانشکده ادیان و مذاهب و برگزیده بخش دین نیز در سخنانی با اشاره به کشور افغانستان گفت: افغانستان از جهات عدیده‌ای مظلوم است که یکی از این ابعاد مظلومیت فرهنگی است. این کشور دارای فرهنگ بسیار بسیار عمیقی است.

وی ادامه داد: من معتقدم افغانستان هنوز نیمه ویرانه است اما دبیرستانهای غیردولتی و دانشگاه‌های دولتی بسیاری دارد. افغانستان ویرانه است اما کتابخانه‌هایش بشدت آباد است. اگر نمایشگاه کتابی در این کشور زده شود همه آثار به فروش می‌رود و مردم افغانستان بشدت تشنه فرهنگ هستند و با وجود اینکه درآمد آنها اندک است هزینه‌های بسیاری برای تحصیل فرزندانشان پرداخت می‌کنند.

 

 حبیبی:  امروزه بازار کتاب‌سازی داغ شده است

 

درادامه این مراسم «نجفقلی حبیبی» دبیر جایزه نیز سخنانی با بیان این مطلب که امروزه بازار کتاب‌سازی داغ شده است، گفت: بهتر است حالا که جوانان ما این اندازه به تالیف کتاب علاقه نشان می‌دهند راهی بیابیم که به جای کتاب‌سازی کتاب تالیف کنند. یکی از این راه‌ها این است که جلسات نقدی برگزار کنیم و برگزیدگان در این جلسات تجارب خود را مطرح کنند.

وی عنوان داشت: اگر نتوانیم از برگزاری این جشنواره‌ها بهره کافی ببریم اساسا فایده‌ای نخواهد داشت معرفی نویسندگان، ارائه رهنمود، تشویق، جلسات بررسی نقد و بررسی از جمله اقداماتی است که باید در کنار برگزاری جوایز انجام شود.

بنابراین گزارش، بیست و هفتمین دوره جایزه کتاب فصل ویژه پاییز 92 عصر امروز یکشنبه 25 خرداد  در پژوهشگاه فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی برگزار شد.

 

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب