امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 40002 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

براي نخستين بار در سطح شهر تهران انجام مي شود؛

تفکيک و جمع آوري شيشه هاي ضايعاتي ساختمان هاي در حال تخريب در منطقه 5

جلسه هم انديشي طرح جمع آوري شيشه هاي ضايعاتي در ساختمان هاي در حال تخريب و نوسازي که براي نخستين بار در سطح تهران انجام مي شود ، با حضور شهردار منطقه، شهرداران و کارشناسان بازيافت نواحي هفتگانه ، پيمانکاران پسماند خشک و فعالان حوزه بازيافت مواد ضايعاتي در منطقه 5 برگزار شد.
تفکيک و جمع آوري شيشه هاي ضايعاتي ساختمان هاي در حال تخريب در منطقه 5
به گزارش خبرایران به نقل از  روابط عمومي شهرداري منطقه 5 ، اين ايده که براي نخستين بار با هدف کاهش آلودگي هاي زيست محيطي و نهادينه کردن فرهنگ تفکيک پسماند از مبدا به صورت پايلوت  در منطقه 5 بين مناطق 22 گانه  اجرايي مي شود، چشم اندازي نوين براي تحقق نگهداشت محيط زيست در مقوله بازيافت مواد ضايعاتي است.
رجبعلي خسروآبادي شهردار منطقه ، در اين نشست ، به پتانسيل منطقه درانجام و اجراي طرح هاي نوين شهري اشاره کرد و گفت : امکان اين که در اين زمينه نيز منطقه اي پيش رو باشيم وجود دارد و بر شيوه اجراي اين طرح و تامين منافع همه گروه ها تاکيد کرد .
وي در تشريح روند اجراي طرح افزود : ساز و کار چنان تعريف شده است که معاونت شهرسازي منطقه براي انجام طرح مشارکت دارد و اين در دو فاز ستادي و نواحي انجام مي شود . به اين صورت که به شهروندان که براي صدور پروانه به دفاتر خدمات الکترونيک مراجعه مي کنند، با استفاده از بروشور، اطلاع رساني و راهنمايي شده و در ادارات شهرسازي نواحي، از اين پس با کنترل و رويت بلامانع و اخذ دستور در اين زمينه، اجازه انجام عمليات ساختماني داده مي شود . همچنين با الزام قانوني و دريافت مبلغ به ازاي هر کيلو شيشه با قيمت مناسب ، شهروندان مشتاق به اجراي طرح مي شوند.  
مالکان مي توانند با مراجعه به سايت الکترونيکي شهرسازي و ثبت پلاک ثبتي در سامانه، کد رهگيري دريافت کرده تا ظرف 24 ساعت به طور رايگان، خودروي جمع آوري ضايعات و تفکيک از مبدا، در محل حضور يابد.
شهردار منطقه استفاده از طرح هاي تشويقي براي کارمندان مجري طرح تا مالکان را ضروري دانست و افزود : با توجه به اين که اولين اقدام در سطح شهر تهران در اين زمينه در منطقه 5 صورت مي گيرد ، توجه به رفع اشکالات و موانع اجراي طرح مهم است و با همکاري وپشتيباني همگاني، مي توان شاهد ارتقاي فرهنگ زيست محيطي شد تا بتوان در سطح شهر، استفاده از کود کمپوست در جنگلکاري ونگهداشت فضاي سبز را ترويج دهيم.  
گروه هاي هدف براي اجراي اوليه طرح تفکيک و جمع آوري شيشه ضايعاتي، ساختمان فروشگاه شهروند ، ساختمان هاي ستادي شهرداري منطقه ، معاونت ها ، سراي محلات ، سالن هاي ورزشي الزهرا ، دفاتر خدمات الکترونيک شهر ، مراکز معاينه فني است و ناحيه 6 منطقه 5 با اجراي طرح خريد زباله خشک از ساختمان کميته امداد واقع در محدوده ناحيه ، در فرهنگ سازي تفکيک پسماند از مبدا  پيشگام شده است.
 جعفري معاون هماهنگي و برنامه ريزي امور مناطق سازمان مديريت پسماند از تلاش همکاران در شهرداري منطقه تشکر کرده و اعلام کرد منطقه 5 سه ماه متوالي در جمع آوري پسماند، رتبه برتر را کسب کرده است.
وي افزود : درسطح شهرتهران  4400 تن شيشه بازيافتي داريم که  نزديک به 11 هزار تناژ آن از منطقه 5 جمع آوري مي شود . همين امر نشان دهنده ضرورت تفکيک شيشه از مبدا است .
همچنين مدني معاون دفع و پردازش مواد بازيافتي آرادکوه، استفاده از کود کمپوست در جنگل کاري و فضاي سبز شهر تهران را ضروري دانست تا شاهد کاهش آلودگي هاي زيست محيطي در شهر تهران باشيم و از اين که شهرداري منطقه 5 ، به عنوان ايده پرداز و مجري اين طرح براي نخستين بار تشکر کرد .
 وي افزود : تاکنون فقط 6 در صد از ميزان ورود ذرات شيشه به جريان پسماند تر و کمپوست انجام مي شود که بايد با تلاش و مشارکت همگاني ، اين امر افزايش يابد.
مشاور مدير عامل سازمان مديريت پسماند نيز به تبصره کميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران درباره تفکيک پسماند از مبدا در ساختمان هاي شهرداري اشاره کرد و گفت : به خاطر محيط زيست، پسماند را از مبدا تفکيک کنيم و در ابتداي امر هرکسي بايد از خودش شروع کند تا اين پويش نهادينه شود.
وي به طور عاميانه کمپوست را چنين تعريف کرد که کمپوست يک ماده آلي اصلاح کننده خاک است که وقتي به خاک اضافه مي شود، غني از ميکرو ارگانيسم ها بوده و قدرت جذب بالاتر مي دهد. اين ماده آلي در ترکيب با کود شيميايي به ميزان قابل توجهي  موجب افزايش محصول کشاورزي مي شود که از مواد ضايعاتي تهيه مي شود.
وي افزود : از سال هاي 1387 تا 1396 کاهش تناژ توليد پسماند در شهر تهران نشان از توجه بيش از پيش شهروندان به امر بازيافت مواد است و اين در حالي است که با فرهنگ سازي و آموزش، مي توان شاهد شيوه صحيح استفاده از مواد بازيافتي بود. با همين هدف اداره بازيافت شهرداري منطقه 5 توانسته ، پايه گذار و مجري جمع آوري شيشه هاي ضايعاتي در ساختمان هاي در حال تخريب و نوسازي شود .  
 بايد افزود : روزانه از پسماند آلي ، 900 تن کمپوست در شهر تهران توليد شده که پسماند ارزشمند نظير شيشه از آن جداسازي مي شود. صرفه جويي در مصرف انرژي و کاهش آلودگي ها، برگشت مواد ضايعاتي به چرخه توليد و رونق بخشي آن از مزاياي بازيافت شيشه به چرخه طبيعت است
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب