امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 40015 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

بیانیه دبیرخانه نمایشگاه اینوتکس ۲۰۱۹ درخصوص برخی مشکلات اجرایی در رویداد

خبرایران: دبیرخانه نمایشگاه اینوتکس ۲۰۱۹ درخصوص برخی مشکلات اجرایی در رویداد بیانیه ای صادر نمورد.
بیانیه دبیرخانه نمایشگاه اینوتکس ۲۰۱۹ درخصوص برخی مشکلات اجرایی در رویداد

به گزارش خبرایران، در پی بروز برخی مشکلات اجرایی در برگزاری اینوتکس ۲۰۱۹ و برخی انتقادات و نظرات منتشر شده از سوی فعالان مختلف زیست بوم نوآوری و فناوری کشور، توضیحاتی در این خصوص به شرح زیر توسط دبیرخانه رویداد (پارک فناوری پردیس) ارائه می شود:


1 -  موضوع رجیستری نمایشگاه
در اکثر کشورهای دنیا ورود به نمایشگاه¬ها، مستلزم ثبت نام و ارائه اطلاعات است و برگزارکنندگان نمایشگاه¬ها برای ثبت اطلاعات دموگرافیک بازدیدکنندگان خود اعم از سن افراد، جنسیت آنها، ساعت بازدید، میزان حضور در نمایشگاه، تعداد روزهای بازدید شده توسط افراد، روزها و ساعات شلوغتر، میزان تحصیلات افراد و … از سیستم های مختلف رجیستری بهره می برند که نمایشگاه اینوتکس نیز از این موضوع مستثنی نیست.

 

2 - موضوع هزینه دریافتی بابت ورود افراد
در نمایشگاههای مطرح دنیا ازجمله نمایشگاه¬های مربوط به فناوری و نواوری (از جمله جیتکس، وب سامیت، اسلاش و …) دریافت هزینه ورودی از بازدیدکنندگان (که گاه تا ۱۰۰۰ یورو هم می رسد) بخشی از اقتصاد نمایشگاه است و درآمد کلانی را نیز برای نمایشگاه به همراه دارد و بازدیدکنندگان پذیرفته اند برای مشاهده آخرین تحولات و قرار گرفتن در فضایی که می-توانند با دیگران بصورت موثری شبکه سازی کنند، هزینه پرداخت کنند. نمایشگاه اینوتکس ۲۰۱۹ از ۵ اردیبهشت ماه تا ۱۶ خردادماه ۹۸، بلیت زودهنگام خود را به میزان ۲۸ هزار تومان (چیزی حدود ۲ دلار) و بلیت عادی خود را به میزان ۳۵ هزار تومان قیمت گذاری نمود. صدالبته هدف نمایشگاه از این کار، درآمدزایی نبوده و دریافت این هزینه، باعث فیلتر شدن بازدیدکنندگان و حضور افراد تخصصی شده است.
بازخوردِ دریافت شده از غرفه داران سال گذشته این بود که شاید در مقایسه با سایر نمایشگاه¬ها با تعداد کمتری از بازدیدکننده مواجه بودند ولی کلیه بازدیدکنندگان افراد تخصصی بودند و سوالات مرتبط و هدفمند پرسیده و به دنبال ایجاد ارتباط مشخصی بودند. و این امر از اتلاف وقت غرفه داران جلوگیری کرده است.
از طرفی برای هر غرفه تعداد ۱۵ کد رایگان و برای هر کانتر تعداد ۵ کد رایگان تعریف شده بود که به مشتریان و ذینفعان خود بدهند (جمعا ۲۰۰۰ کد رایگان). برای تعداد زیادی از دانشگاهها و انجمن های علمی و تورهای اعزامی از شهرستان ها کدهای تخفیف ۵۰ درصد و ۷۰ درصد تعریف و ارسال شده است. بطوری که تا صبح روز دوشنبه ۲۰ خرداد، میانگین پرداختی هر فرد برای حضور در نمایشگاه به کمتر از ۱۳ هزار تومان رسیده بود.
باید توجه شود هزینه های برگزاری یک نمایشگاه بقدری زیاد است که با توجه به افزایش چندبرابری هزینه های چاپ، کاغذ، چوب، موکت، رنگ، حمل و نقل و … مبلغ جمع آوری شده از بازدیدکنندگان حتی ۵ درصد کل هزینه های نمایشگاه اینوتکس هم نمی شود و تأثیری در اقتصاد نمایشگاه ندارد و این امر بر برگزارکنندگان و مجریان نمایشگاهی پوشیده نیست.
اصولا رجیستری خود کاری هزینه زا است و درآمد آن صرف خودش می-شود. برای مثال اجاره کامپیوتر؛ پرینتر؛ تاچ استند؛ اسپیس و … و خرید لیبل، کارت و بند گردن آویز و استفاده از نیروی انسانی بخش رجیستری و … دارای هزینه هایی است که بخش بزرگی از درآمد آن را صرف خود می کند.
در هر صورت با توجه به ممانعت شرکت سهامی نمایشگاههای جمهوری اسلامی ایران بعنوان مالک و موجر سالن های نمایشگاهی علیرغم هماهنگی قبلی برای انجام رجیستری توسط اینوتکس، بخش رجیستری اختیاری شده و هزینه ورود به نمایشگاه نیز صفر شد. ادعای دوستان شرکت سهامی، اتلاف وقت بازدیدکنندگان در صف های رجیستری بود که البته به نظر می رسد آنها در درجه اول می بایست پاسخگوی اتلاف وقت بازدیدکنندگان در ساعات ابتدایی و انتهایی نمایشگاه در خیابان نمایشگاه و پارکینگ های آن باشند که گاه طی روز بیش از ۱٫۵ ساعت به طول می انجامد.
این امر صدمه زیادی به سیستم ثبت اطلاعات دبیرخانه اینوتکس زده و تقریبا ۴۰ درصد افراد ورودی بدون ثبت اطلاعات خود وارد نمایشگاه شدند. از طرف دیگر شاهد حضور افراد زیادی بودیم که قرابتی با این زیست بوم نداشته و با مراجعه به غرفه های اینوتکس، درخواست کاتالوگ، اب معدنی، خودکار و اشانتیون و … می کردند. که این امر با اعتراض تعدادی از غرفه داران مواجه شد.
با توجه به موارد فوق، ضمن دفاع مجدد از سیستم رجیستری و پرداخت هزینه برای بازدید از نمایشگاه¬های تخصصی در کشور، برای ادای احترام به کلیه افرادی که با در نظر گرفتن شرایط تعریف شده در نمایشگاه نسبت به ثبت نام و پرداخت هزینه اقدام کرده بودند، و اثبات این مدعا که رجیستری تأثیری در درآمدزایی نمایشگاه ندارد، دبیرخانه نمایشگاه تصمیم گرفته است مبلغ پرداخت شده توسط کلیه افرادی که متقاضی عودت آن هستند را به آنها برگرداند. این بازدیدکنندگان محترم به شیوه زیر می توانند تا تاریخ ۲۹/۰۳/۹۸ درخواست خود را برای عودت مبلغ ثبت نام به دبیرخانه اعلام کنند:
ارسال (forward) ایمیل دریافتی از ایوند درخصوص بلیت ثبت نام به آدرس ایمیل آدرس پست الکترونیک همراه با شماره شبای حساب خود و نام بانکی که در آن حساب دارند. لازم به ذکر است این حساب لزوما نباید حسابی باشد که از طریق آن بلیت را خریداری نموده اند لیکن می بایست متعلق به شخص خریدار بلیت باشد.


3 -  غرفه های خاص نمایشگاه

در نمایشگاه اینوتکس بازیگران مختلف زیست بوم نوآوری کشور حضور دارند و حضور آنها در ۲ قالب غرفه و کانتر است. یکی از این بازیگران، «برگزار کنندگان رویدادهای کارآفرینی» در کشور هستند که امسال میزبان ۶ تیم بودیم.
از طرفی همه ساله ۳ ماه قبل از برگزاری اینوتکس، رویدادی برگزار میکنیم که در آن از دانشجویان و صاحبین ایده دعوت می کنیم که برای برگزاری بهتر نمایشگاه، ایده پردازی کنند. امسال در رویداد نوآوری نوآورانه ۲، یکی از ایده ها، برپایی غرفه ای با استفاده از جعبه نوشابه بود که موضوع جالب و متفاوتی به نظر می رسید.
لذا ضمن اعطای یک کانتر و صندلی و پریز برق و پوستر فوم کات به برگزارکنندگان رویدادها (یعنی تعهدات کامل ما به آنها)، دیوایدر و دیوار پشت آنها با سبدهای پلاستیکی ساخته شد. این موضوع مورد پسند این افراد قرار نگرفت و در ساعات پایانی روز اول اعتراض کتبی خود را به دبیر نمایشگاه اعلام کردند و روز بعد ضمن عذرخواهی از آنها، قبل از ساعات ظهر، فضای استقرار این دوستان جابجا شد. حجم گسترده توئیت ها و پستهای اینستاگرامی درخصوص این ۶ غرفه (که معادل ۱٫۵ درصد کل غرفه داران هستند) چیزی جز تخریب نمایشگاه را به ذهن متبادر نمی کند.

 

4 - مشکلات زیرساختی و فیزیکی نمایشگاه
ما بعنوان دبیرخانه نمایشگاه، ضمن پذیرش این مشکلات، اعلام می کنیم مالک و سازنده سالن های نمایشگاه، شرکت سهامی نمایشگاهی است که می بایست درخصوص نور کم سالن ها و تهویه نامناسب آنها پاسخگو باشد. با این وجود با نصب چندین پروژکتور مشکل نور کم سالن ۴۴ برطرف شد. نکته دیگر مسیر ورود توان¬یاب ها به نمایشگاه بوده که ۲ رمپ در ورودی سالن خلیج فارس برای این کاردر نظر گرفته شده است که هر ۲ مسیر توسط شرکت سهامی مسدود شده و تلاش ما برای بازکردن این مسیرها بی پاسخ مانده است.
۵٫ فروش اطلاعات بازدیدکنندگان نمایشگاه
دبیرخانه نمایشگاه بطور قاطع این موضوع را تکذیب کرده و اعلام می کند بغیر از دبیرخانه و مجموعه ایوند، کسی به این اطلاعات دسترسی نداشته و نخواهد داشت. البته بطور معمول، اطلاعات غرفه داران در کتاب، اپلیکیشن و سایت نمایشگاه منتشر شده است.

در پایان ضمن تشکر از کلیه افرادی که با نقد سازنده و با ارسال مستقیم نظرات خود به دبیرخانه و مجری نمایشگاه، به بهبود عملکرد و خدمات ما کمک می کنند، خود و همگان را به تلاش برای ساختن و اعتلای این زیست بوم در حال رشد توصیه می-کنیم و معتقدیم نمایشگاهی همچون اینوتکس، تأثیرات مستقیم خود را برای افزایش ارتباطات موثر و ملاقات بین اجزای اکوسیستم و جذب سرمایه برای استارتاپ ها به همراه دارد و برای بهبود؛ نیاز به اتحاد و همدلی بیشتر دارد.
 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب