امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 401 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱:۲۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان؛

اجازه نمی‌دهیم غربی‌ها آینده ما را شکل دهند / خودباوری قدرت واقعی مردم ایران است

خبرایران : محمدجواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: دستگاه سیاست خارجی نیاز به نقدها و نظرات محیط علمی حوزه و دانشگاه دارد.
اجازه نمی‌دهیم غربی‌ها آینده ما را شکل دهند / خودباوری قدرت واقعی مردم ایران است

به گزارش خبرایران، محمدجواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در سخنانی در گردهمایی سراسری مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در تالار علامه امینی کتابخانه دانشگاه تهران با اشاره به لزوم نزدیکی علم و دین در راستای اهداف جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که دستگاه سیاست خارجی نیاز به نقدها و نظرات محیط علمی دانشگاه دارد.

وی خواستار شکل‌گیری رابطه‌ای نهادینه بین دستگاه سیاست خارجی و حوزه و دانشگاه شد و افزود: چنین کاری برای تبیین سیاست خارجی ضرورت دارد.اگر مطالب تولید شده در موسسات تحقیقاتی و دانشگاهی را نگاه کنیم متوجه می‌شویم که آنها درباره مولفه‌های جدید در فضای بین‌المللی صحبت می‌کنند که در آن تاکید می‌شود دوران جنگ سرد تمام شده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های فضای جنگ سرد تصریح کرد که در چنین فضایی دو ابرقدرت چارچوب‌ها را در محیطی متصلب شکل داده بودند که در آن پیروزی و شکست در همین چارچوب تعریف می‌شد.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه با اشاره به اینکه پس از جنگ سرد آمریکا دچار توهم شکل‌گیری نظم نوین جهانی شده بود تصریح کرد که با فاصله اندکی مشخص شد که این نظریه توهمی بیش نبود.

وی با بیان اینکه اکنون جهان در یک دوره انتقالی طولانی قرار گرفته تاکید کرد که کسی دقیق نمی‌داند آینده نظام بین‌المللی چگونه خواهد شد.

ظریف با بیان اینکه در چنین فضایی نومحافظه‌کاران آمریکایی در این توهم بودند که در دوره گذار باید با استفاده از ابزار نظامی قدرت موقت آمریکا را نهادینه کنیم.

وی با اشاره به شکست از به‌کارگیری ابزار نظامی توسط آمریکایی‌ها در جهان تصریح کرد که اکنون نشان داده شده که جهان در دوره گذار است.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با بیان اینکه از جمهوری اسلامی باید نظریه‌ها برای فهم و تحلیل و توجیه و شکل‌دهی به آینده تولید شود و ابراز داشت: ما شاهد تفاوت‌ها در نظریات آینده‌پژوهی آمریکایی‌ها، چینی‌ها و روس‌ها و اروپایی‌ها هستیم که این نشان می‌دهد آنها علاوه بر اینکه به دنبال فهم جهان هستند به دنبال القای نظرات خود و آینده‌سازی نیز هستند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به نقش مهم محیط‌های دانشگاهی در نظریه‌پردازی و شناخت نظام بین‌المللی تاکید کرد که ما نباید مصرف‌کننده حوزه علم و شناخت باشیم.

ظریف با بیان اینکه مهمترین مبنای قدرت جمهوری اسلامی خودباوری است تاکید کرد که ما تاکید داریم که حرف و دیدگاه خود را داریم و دنبال مدل و دیدگاه دیگران نمی‌رویم.

ظریف با بیان اینکه قدرتمند بودن ایران نه به خاطر قدرت نظامی- که البته قدرت نظامی نیز دارای اهمیت است- بلکه به برکت انقلاب اسلامی امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری، مردم و شهدا این اسلام است که پایه قدرت ما شده است که اگر این پایه را بپذیریم دیگر نظریات دیگران را نوشخوار نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه کپی‌برداری صرفا به تقویت دیدگاه‌ها و نظریات دیگران کمک می‌کند تصریح کرد که نظریه‌پردازی باید بومی و براساس مبانی قدرت داخلی باشد.

وی مبانی قدرت واقعی ایران را خودباوری مردم دانست و افزود: به برکت پیام امام مردم به این خودباوری رسیدند که دیگران نمی‌توانند چیزی را به آنها تحمیل کنند و مردم نشان دادند که دیدگاه خود را پای صندوق رای نشان می‌دهند.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در پای صندوق رای که تاکید کرده بود رای مردم حق‌الناس است تصریح کرد که این سخنان بحثی به حقوق بشر افزود و این اطمینان را ثابت کرد که بزرگترین سرمایه اجتماعی ما است.

ظریف در ادامه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی طی 35 سال گذشته به الگویی در منطقه تبدیل شده که پس از هر رئیس‌جمهور، رئیس‌جمهوری با دیدگاه‌های متفاوت به قدرت می‌رسد تاکید کرد که امروز در منطقه سکولاریسم افراطی و افراط‌گرایی مدعی اسلام شکست خورده است و آنچه از این آزمایش زمان پیروز بیرون آمده مدل جمهوری اسلامی است و اگر این مدل را مبنا قرار بدهیم چالش‌ها، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خودمان را درک می‌کنیم.

رئیس دستگاه سیاست‌خارجی کشورمان با اشاره به اینکه بدخواهان ایران هم به این مسئله پی برده‌اند تاکید کرد که دلیل ناراحتی آنها از توافق اخیر ناشی از همین مسئله است.اسرائیل پی برده که راه جلوی ایران را گرفتن ایجاد توهم از توان تخریبی ایران است تا از این دریغ جنایت خود را مخفی کند تاکید کرد که اکنون بزرگترین تهدید منطقه و جهان خود را مدعی امنیت می‌داند.

ظریف اظهار داشت که طی 100 روز گذشته زلزله‌ای در روابط بین‌الملل رخ داده چون تمام برنامه‌های دشمنان و بدخواهان برای تهدید نشان دادن ایران با شکست مواجه شدند و فضای ایران‌هراسی از بین رفته است.

وی با بیان اینکه ما مخالف نظام سلطه‌ایم تاکید کرد که ما مخالفت خود را با حرف و دیدگاه خود بیان می‌کنیم که تفکر سلطه را زیر سوال می‌برد و آنها نگرانی‌شان را از این مسئله با ادعای تهدید هسته‌ای و دخالت ایران در امور همسایگان بیان می‌کنند.که باید ابزار نظام سلطه در تهدید معرفی کردن ایران شکسته شود که این امر باید بوسیله حفظ عزت و اصول نظام باشد.

وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: ما نمی‌پذیریم که به ما امر و نهی شود، ما نمی‌پذیریم که آینده ما را آنها شکل دهند و در زمین آنها بازی کنیم، ما بازی را تعیین می‌کنیم و آینده را رقم می‌زنیم.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب