امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 40105 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

با حضور دکتر محمود گلزاری در کتابخانه پیروزی؛

نشست نقد و بررسی کتاب «عشق دیوانه وار» برگزار شد

بیست و نهمین نشست نقد و بررسی کتابخانه عمومی پیروزی با محوریت کتاب «عشق دیوانه وار» با حضور دکتر محمد گلزاری، جمعی از اعضای کتابخانه و اهالی منطقه برگزار شد.
نشست نقد و بررسی کتاب «عشق دیوانه وار» برگزار شد

 

به گزارش خبرایران از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران؛ عصر دیروز دوشنبه بیست و هفتم خرداد ماه، بیست و نهمین برنامه نقد کتاب کتابخانه پیروزی تهران به نقد کتاب «عشق دیوانه وار» نوشته دبلیو برَد جاستون و کِلی موری به ترجمه مهرداد فیروز بخت با حضور دکتر محمود گلزاری، دکترای روانشناسی از دانشگاه علامه طباطبایی اختصاص داشت که با حضور جمعی کثیری از اهالی منطقه پیروزی برگزار شد.

دکتر گلزاری در این جلسه با اشاره به کتاب «عشق دیوانه وار» که به اختلالات شخصیتی می پردازد این کتاب را از زمره کتب روان شناسی علمی عنوان کرد که نویسندگان آن سعی کردند آن را به زبان ساده برای عموم مردم بنویسند و بحث اصلی آن نیز در مورد اختلالات شخصیتی است.  

این متخصص روان شناسی عنوان کرد: این کتاب تلاش دارد با قصه گویی واقعی به مباحث روان شناسی ورود پیدا کند تا برای همگان قابل فهم باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی بر این باور است که کتاب «عشق دیوانه وار» به مخاطب امید نمی دهد و بیشتر به درد کسانی می خورند که در شرف ازدواج هستند.

دکتر گلزاری معتقد است که روش های این کتاب، روش های غربی است و با فرهنگ کشور ما و حتی کشورهای شرقی هم خوانی ندارد.

وی با بیان اینکه ما همواره در مباحث روان شناسی، بیماری های متعددی داریم ادامه داد: روان شناسان از دیرباز بیمارهای روانی را به سه گروه تقسیم کردند که اولی آن «بیماری های روان رنجوری» است که شامل اضطراب، وسواس، خشم زیاد، ترس های غیر منطقی و غیره می شود.

به گفته دکتر گلزاری، این نوع بیماران درحالی که از بیماری خودشان رنج می برند اما می توانند در جامعه حضور داشته باشند و روان شناسان قادر خواهند بود با دارو، بیماری این نوع بیماران را تخفیف دهند.

وی معتقد است که همه ما می توانیم در معرض این نوع بیماری باشیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است که ۲۰ الی ۳۰ درصد از جمعیت کشور دارای این نوع بیماری هستند هر چند که این بیماران بعد از مدتی با دارو می توانند به زندگی عادی خود برگردند.

وی از بیماری «روان پریشی» به عنوان دومین بیماری یاد کرد که ریشه بیشتر آن ژنتیکی است و گفت: این نوع بیمارها دارای مشکلات و بیماری های وخیم درمانی هستند که از سنین ۱۵ سالگی خودش را نشان می دهد و شیزوفرنی یکی از این نوع بیماری هاست و حتما باید تحت درمان قرار بگیرند و حتی بستری شوند هر چند که امیدی هم به بهبودی کامل آنان وجود ندارد. البته تعداد آنان در جامعه ما ۱ تا ۲ درصد بیشتر نیستند.

دکتر گلزاری، گروه سوم را بیماران «اختلالات شخصیتی» نام برد که مورد اشاره کتاب «عشق دیوانه وار» است.

به گفته وی، این نوع بیماران از مریضی خود رنج نمی برند و نیازی به بستری هم ندارد و تنها کسانی که به آنان نزدیک ترند متوجه بیماری آنان می شوند که بدبینی، بد دلی، خود شیفتگی، قانون شکنی و ... از زمره این نوع بیماری هاست که شخصیت آنان صفر شده است و معمولا با دارو نیز بهبود نمی یابند.

این دکتر روان شناس عنوان کرد: کتاب «عشق دیوانه وار» تلاش دارد به مخاطب که معمولا افراد جوان و ازدواج نکرده است اعلام کند که اگر قبل از ازدواج متوجه شدید که شریک زندگی شما دارای اختلالات شخصیتی است مراقب باشید که با او تن به ازدواج ندهید چرا که حتما زندگی شما را نابود خواهد کرد و عشق شما را به ویرانی خواهد کشانید؛ اما اگر با این نوع افراد ازدواج کردید و دارای فرزند شدید و اگر شاهد برخوردهای خطرآفرین از سوی او نبودید صبوری پیشه کنید و تحمل کنید.

وی ادامه داد: در این کتاب به ۱۲ نوع از این اختلالات شخصیتی اشاره شده است که معمولا تعدادی از آنان که شامل جامعه ستیز، پارانوئید، خودشیفتگی، شخصیت های نمایشی که سرزنش گرند و گناهان خود را به گردن دیگران می‌اندازند و کسانی که رفتارهای پر خطر آنی دارند.

به گفته وی و به گواه روان شناسان امریکایی، دونالد ترامپ دارای شخصیت خودشیفتگی است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: روان شناسان زبده و روان شناسان بالینی قادر خواهند بود این نوع بیماری ها را تشخیص و درمان کنند.                                                             

وی معتقد است که اختلالات شخصیتی، مجموعه ای از صفاتی است که به سادگی تغییر نمی کند و یک بحث کاملا تخصصی است که به سادگی تشخیص داده نمی شود و کسانی که قرار است مسئولیتی در کشور بپذیرند لازم است که تست های روان شناسی را پاسخ دهند تا دارای اختلالات شخصیتی نباشند.

دکتر گلزاری توصیه می کند که مطالعه این کتاب در کنار یک روان شناس مفیدتر خواهد بود چرا که این کتاب برای گروه خاص نوشته شده است که دارای چنین مشکلاتی هستند.

دکتر گلزاری راه های تشخیص اختلالات شخصیت را اینگونه بیان می کند: مشاهده زندگی فرد مورد نظر، مشاهده دوستانی که با او بیشتر رفت و آمد دارند، مشاهده عینی خودمان از فرد مورد نظر و تست های روان شناسی.

وی گفت: ممکن است در دنیا کسانی باشند که اختلالات شخصیت نداشته باشند.

 

 
 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب