امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 40152 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۳:۵۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

پورسیدآقایی در نشست خبری اعلام کرد؛

ثبت نام یک میلیون خودرو در سامانه «تهران من» / هزینه عوارض حاصل از طرح ترافیک در توسعه مترو و اتوبوس/ پیش بینی تردد حدود 2 میلیون خودرو در محدوده طرح ترافیک/ تخفیف ۵۰ درصدی عوارض برای ساکنین محدوده طرح ترافیک

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه در طرح جدید دیگر مهم نیست پلاک خودروها زوج یا فرد باشد، گفت: تبعیضی بین خودروهای زوج و فرد وجود داشت که درنهایت قرار شد خارج از اینکه هر خودرویی چه پلاکی دارد، در هر فصل بیست روز در محدوده کنترل آلودگی هوا تردد داشته باشد. در گذشته پلاک های فرد ۲۶ روز و پلاک های زوج ۳۶ روز حق تردد در این محدوده را داشتند.
ثبت نام یک میلیون خودرو در سامانه «تهران من» / هزینه عوارض حاصل از طرح ترافیک در توسعه مترو و اتوبوس/ پیش بینی تردد حدود 2 میلیون خودرو در محدوده طرح ترافیک/ تخفیف ۵۰ درصدی عوارض برای ساکنین محدوده طرح ترافیک

به گزارش خبرنگار خبر ایران، محسن پورسیدآقایی در نشست خبری که ظهر امروز برگزار شد، با بیان اینکه سال گذشته شاهد اجرای طرح ترافیک به شیوه ای جدید بودیم، اظهار کرد: اگرچه این طرح در ابتدا با مخالفت هایی رو به رو شد، با پیشرفت کار و نتایج به دست آمده، بسیاری قانع شدند که بعد از سی و هشت سال طرح ترافیکی که به شکل ثابت در تهران اجرا می شد جای خود را به طرح هوشمند و‌ پیشرفته‌ بدهد. هوشمندی که در این طرح به کار گرفته شد از نظر سامانه، دوربین و‌ نحوه محاسبات ، پا به پای شهرهای هوشمند جهان است و بر اساس نوع خودرو، معاینه فنی و روزها و ساعات ورود و‌خروج ، عوارض را تشخیص می دهد و از حساب شهروندان برداشت می کند.

وی افزود: حساسیت هایی روی برداشت عوارض از حساب شهروندان وجود دارد که این عوارض به صورت دقیق برداشت شود، اما برخی از شکایت‌ها مربوط به پلاک‌های مخدوش بود که با مقایسه عکس‌ها، رضایت شهروندان کسب شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه نتیجه نهایی طرح سال گذشته، کاهش آلودگی هوا و ترافیک در محدوده مرکزی شهر بود، گفت: براساس آخرین آمار، در سال گذشته ۲۲ درصد کاهش ورود خودرو در محدوده مرکزی شهر را شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه با نتیجه خوبی که گام اول داشت، برآن شدیم تا گام‌دوم طرح ترافیک را اجرا کنیم، یادآور شد: اجرای طرح زوج و فرد به علت افزایش شدید آلودگی هوای تهران بود، اما به مرور چون تعداد خودروهای تهران در این چهارده سال دو برابر شده بود طرح زوج ‌و فرد دیگر کنترل کننده آلودگی هوا نبود. با مطالعه تطبیقی که با کشورهای دیگر صورت گرفت به این جمع بندی رسیدیم که طرح زوج و فرد دیگر کارایی ندارد و باید طرح دیگری جایگزین آن شود. در این مطالعات از مشاوران دانشگاهی و گزارش های تطبیقی کشورهای دیگر استفاده شد و در شورای ترافیک به اتفاق آرای وزارت کشور، شهرداری، استانداری و پلیس به این نتیجه رسیدیم که طرح زوج و فرد باید حذف شود.

پورسیدآقایی با بیان اینکه در طرح جدید دیگر مهم نیست پلاک خودروها زوج یا فرد باشد، عنوان کرد: تبعیضی بین خودروهای زوج و فرد وجود داشت که درنهایت قرار شد خارج از اینکه هر خودرویی چه پلاکی دارد، در هر فصل بیست روز در محدوده کنترل آلودگی هوا تردد داشته باشد. در گذشته پلاک های فرد ۲۶ روز و پلاک های زوج ۳۶ روز حق تردد در این محدوده را داشتند.

وی افزود: براساس مصوبه ی شورای شهر تهران، اگر خودرو بیشتر از بیست روز در فصل در محدوده تردد کند، باید نصف عوارض طرح ترافیک پرداخت شود. نکته مهم این است که برای استفاده از چنین خدماتی، تمام مالكان خودرو بايد در سامانه «تهران من» ثبت نام كنند. با ثبت‌نام در این سایت همچنین پیامک هشدار استفاده 20 روز برای مالکان ارسال می‌شود.
به گفته پورسیدآقایی؛ بخشی از دلیل دریافت عوارض برخی از عوارض کاهش تمایل به استفاده از خودروی شخصی است نه کسب درآمد.

 

پیش بینی تردد حدود 2 میلیون خودرو در محدوده طرح ترافیک

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه تا به امروز در تهران قریب به یک میلیون خودرو در سامانه «تهران من» ثبت نام کرده اند در صورتی که که تهران قریب به ۴ میلیون خودرو دارد، گفت: پیش بینی کرده ایم که حدود دو میلیون خودرو در محدوده کنترل ترافیک تردد کنند.

وی با اشاره به وضعیت اجرای طرح در روز پنجشنبه تصریح کرد: طبق مصوبه‌ی شورای ترافیک لازم به ذکر است که در روز پنجشنبه طرح ترافیک اجرا نمی‌شود، اما طرح کنترل آلودگی هوا برقرار است و اگر خودرویی در 20 روز تعیین شده وارد محدوده شود، این تردد جزو 20 روز محاسبه خواهد شد.

معاون شهردار تهران ادامه داد: برای رفاه حال شهروندان، از ابتدای تیرماه هزینه ای برای رزرو طرح ترافیک بلوکه نخواهد شد و مبلغی از حساب شهروندان از این بابت کسر نمی شود. همچنین شهروندان در صورت کمبود شارژ در حساب کاربری خود می توانند در محدوده تردد داشته باشند و تا یک ماه مهلت پرداخت بدهی خواهند داشت. در اپلیکشین‌هایی هم که در دسترس شهروندان قرارداده‌ایم، افراد می‌توانند میزان عوارض و بدهی خود را مشاهده و پرداخت کنند.

وی گفت: اگر بعد از یک ماه بدهی پرداخت نشود، نه تنها بخشودگی عوارض صورت نمی گیرد بلکه خودرو توسط پلیس راهنمایی و رانندگی جریمه خواهد شد و باید عوارض هم پرداخت شود. در صورت نپرداختن بدهی هم این جریمه مازاد بر پرداخت عوارض خواهد بود.

به گفته پورسیدآقایی مبلغ عوارض به حساب معاونت حمل و نقل ترافیک می‌رود و صرف افرادی خواهد شد که از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند؛ به این معنی که 100 درصد عوارض صرف توسعه مترو و اتوبوس خواهد شد.

وی همچنین با بیان اینکه تخفیف معاینه فنی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، اظهار کرد: دلیل این امر آن بود تا به مردم اعلام شود شهرداری به دنبال کسب درآمد نیست، بلکه به دنبال کاهش آلودگی هوای تهران است. بنابراین بهتر است شهروندان به صورت داوطلبانه معاینه فنی برتر خودرو را دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار شهرنوشت، پورسیدآقایی در ادامه در پاسخ به این سوال که وضعیت پارک حاشیه‌ای چه خواهد شد، گفت: در منطقه‌ 2 کار عملیاتی و برگزاری دوره آموزشی پارک حاشیه‌ای انجام شده است. معابری که شرایط پارک حاشیه ای داشته اند شناسایی و از شنبه اول تیر هر خودرویی که در آنجا پارک کند برای مالک پیامکی ارسال می شود که عوارض پارک خودرو در آن پیامک درج شده است و فرد می تواند از طریق سامانه «تهران من» نسبت به پرداخت عوارض اقدام کند.

وی با بیان اینکه در آینده ۱۰ قطار جدید به مترو و در اتوبوسرانی هم ۱۳ دستگاه جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه می شود، در خصوص تردد کامیون ها در تهران اظهار کرد: کامیون ها از ساعت 22 تا ۶ صبح مجاز به تردد در شهر تهران هستند. کامیونت ها و مینی بوس ها هم مثل خودروهای سواری اگر به محدوده آلودگی هوا وارد شوند باید عوارض پرداخت کنند.

معاون شهردار تهران ادامه داد: معاینه فنی کامیون ها و کامیونت ها توسط دوربین های نصب شده در سطح شهر بررسی می شود و مانند گذشته دوربین خاصی به این مورد اختصاص داده نشده است. حتی دوربین های چراغ راهنمایی و رانندگی و کنترل سرعت هم معاینه فنی را چک می کنند.

پورسیدآقایی در خصوص نظر پلیس درخصوص طرح کنترل آلودگی هوا عنوان کرد: پلیس تاکید کرده است که طرح کنترل آلودگی هوا کارشناسی و تایید شده است و در زمان مقرر اجرا خواهد شد.

 

تخفیف ۵۰ درصدی عوارض برای ساکنین محدوده طرح ترافیک

وی با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده برای ساکنان محدوده طرح ترافیک گفت: در سامانه برای هر پلاک ثبتی یک خودرو برای تردد در محدوده طرح ترافیک در نظر گرفته می شود و دیگر کسی نمی تواند به دنبال قولنامه های تقلبی برود تا بتواند از مزایای ساکنین طرح ترافیک استفاده کند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه تاکید کرد: کنترل تولید خودرو و شماره گذاری در اختیار ما نیست البته آرزویمان این است که در قوانین بالادستی اجازه دهند که شورای شهر برای تعداد خودرو در هر شهر محدودیت وضع کنند، اما فعلا در قوانین کشور چنین اختیاری برای شهرداری ها و شورای شهر وجود ندارد.

 

درآمد 20 میلیارد تومانی شهرداری تهران از محل تبلیغات در مترو

پورسیدآقایی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه گاهی تصور می شود تبلیغات هزینه های یک سازمان را پوشش می دهد، اما اصلا اینطور نیست چرا که کل پولی که سال گذشته از محل تبلیغات برای مترو ایجاد شد ۲۰ میلیارد تومان بود، تصریح کرد: این رقم خیلی چشم گیر نیست چرا که شهرداری هزار میلیارد به مترو یارانه می دهد و البته این مبلغ جدای پول فروش بلیت است.

به گفته وی؛ به دلیل اجرای طرح ترافیک ۹۷، 54 میلیارد تومان از درآمد شهرداری تهران در سال گذشته کاهش پیدا کرد.

 

سند توسعه ملی دوچرخه به شورای ترافیک تهران می رود

معاون حمل و ‌نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص توسعه دوچرخه سواری در تهران گفت: برنامه و سند توسعه ملی دوچرخه را در سازمان حمل و نقل و ترافیک تصویب کردیم و هفته آینده در شورای ترافیک تهران به بحث می گذاریم. بر اساس این سند مجموعاً در پایان 5 سال، در حدود سه و نیم درصد سفرهای شهر تهران با دوچرخه انجام خواهد شد. با اجرای این سند سالیانه ۱۲۰ کیلومتر به مسیرهای ویژه دوچرخه سواری تهران اضافه خواهد شد.

پورسیدآقایی در پایان در خصوص تاکسی های اینترنتی عنوان کرد: امیدوارم ظرف یک ماه آینده دستورالعمل نظارتی ابلاغ شود تا کار نظارت بر تاکسی های اینترنی را به صورت قانونی انجام دهیم. اگر تاکسی های اینترنتی از شهرداری مجوز بگیرند، حاضر هستیم مانند آژانس ها به آن ها سهمیه طرح ترافیک بدهیم، اما گام اول این است که آن ها تحت نظارت قرار بگیرند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب