امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 402 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۲:۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

گزارش کامل نخستين نشست خبری وزير راه و شهرسازی؛

سیاست دولت مخالفت با افزایش تورم است / نمی توان با کنترل قیمت ها انتظار ورود بخش خصوصی را داشت

خبرایران:دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سیاست دولت مبنی بر مخالفت با هر اقدامی که منجر به افزایش تورم شودگفت: ما به هیچ عنوان برای افزایش تسهیلات بخش مسکن نباید متوسل به تزریق منابلع از سوی بانک مرکزی شویم ولی این مفهوم نپرداختن به صندوق های پس انداز مسکن نیست.
سیاست دولت مخالفت با افزایش تورم است / نمی توان با کنترل قیمت ها انتظار ورود بخش خصوصی را داشت

امروز،۲۶ آذر۹۲، در نشست خبری به مناسبت آغاز هفته حمل و نقل با اشاره به نقش حمل و نقل در توسعه و سهم آن از تولید ناخالص ملی در کشورهای مختلف ، اظهار داشت: در ایران سرمایه‌گذاری های بسیار گسترده‌ای در حوزه های مختلف حمل و نقل انجام شده است تا جایی که دارای ۲۰۰ هزار کیلومتر انواع راه به ارزش ۱۲۰ هزار میلیارد تومان در نقاط مختلف کشور هستیم.

وی با اشاره به وجود ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه‌آهن در کشور و در دست ساخت بودن ۹ هزار و ۵۰۰ کیلومتر ریل جدید ، اظهار داشت: این حجم سرمایه گذاری در بخش ریلی درحالی است که در بخش بندری نیز از ظرفیت تخلیه و بارگیری ۱۸۶ میلیون تنی موجود به میزان ۱۴۰ میلیون تن بهره‌برداری می‌شود.در بخش حمل و نقل هوایی نیز دارای ۵۷ فرودگاه فعال با ۲۴۴ فروند هواپیما هستیم که متأسفانه یکصد فروند آنها زمینگیر هستند.

وی با اشاره به حجم گسترده سرمایه گذاری های انجام شده در بخش حمل و نقل کشور ، تصریح کرد: در کنار این سرمایه گذاری ها نحوه بهره وری و کارایی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.

آخوندی با اعلام اینکه برای اتمام پروژه های ملی وزارت راه و شهرسازی به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است ، ادامه داد: کل اعتبارات پیش بینی شده برای این وزارتخانه در سال ۹۲ حدود۵۶۰۰ میلیارد تومان است که در بهترین حالت دو هزار میلیارد تومان آن تخصیص خواهد یافت.

وی با بیان اینکه با چنین اتکایی به منابع عمرانی دولت و ادامه آن به جایی نمی رسیم، به برخی برنامه‌های توسعه‌ای وزارت راه و شهرسازی در حوزه های مختلف حمل و نقلی اشاره کرد و افزود: از یک سو ظرفیت فردگاه امام خمینی(ره) را باید از ۵ میلیون نفر به ۴۰ میلیون نفر در سال افزایش یابد و از سوی دیگر ۳۱۹۸ کیلومتر آزاد راه نیز باید برای سرمایه گذاری اعلام شوند.ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار باید از ۲٫۵ میلیون تن به ۶ میلیون تن برسد که همین موضوع به تنهایی نیازمند ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری است.

وی ادامه داد: پس از ایجاد زیر ساخت‌ها باید به فکر سرمایه گذاری در بخش ناوگان نیز باشیم چراکه بدون وجود ناوگان در بخش جاده‌ای ، ریلی ، دریایی و هوایی ، زیرساخت‌ها کارایی چندانی نخواهند داشت.

آخوندی با اشاره به لزوم تقویت بحث حمل و نقل ترکیبی و بهبود فضای کسب و کار در حوزه حمل و نقل اظهار داشت: حمل و نقل ترکیبی فرایندی بسیار پیچیده‌ای است که در این زمینه به افرادی نیاز داریم که بتوانند در سطح بین‌المللی اقدام به جابجایی بار کنند.

وی با تأکید ر لزوم تغییر دادن اساسی گفتمان در حوزه حمل و نقل و کاهش وابستگی آن به سرمایه گذاری دولتی ، تصریح کرد: چاره‌ای جز رفتن به سمت بازار حمل و نقل فعال نداریم.دولت نیز در این میان باید نقش مداخله گری دولت کاهش یابد و تبدیل به تنظیم کننده مقررات شود.

 

حمل و نقل ریلی از اولویت‌های دولت یازدهم

 

وزیر راه و شهرسازی با عالام اینکه دولت تدبیر و امید توجه جدی به حمل و نقل ریلی دارد ، گفت: سهم حمل و نقل ریلی نسبت به حمل و نقل جاده‌ای باید بصورت معناداری تغییر یابد.

وی با اشاره به سهم حمل و نقل ریلی از جابجایی بار در برخی کشورها ، اظهار داشت: در حال حاضر با وجودی که میزان مصرف سوخت در ریل ۷ برابر کمتر از جاده است ، تنها ۱۰٫۷ درصد از محصولات و مواد معدنی از طریق حمل و نقل ریلی جابجا می‌شود که این نسبت باید تغییر باید.

 

آخوندی با بیان اینکه بنا داریم تا سال ۹۶ سهم مسافر از حمل و نقل ریلی را از ۲۷ میلیون نفر کیلومتر به ۴۰ میلیون نفر کیلومتر افزایش دهیم ، افزود : در حوزه بار نیز باید از ۳۴ میلیون تن به ۶۴ میلیون تن برسیم.

وی با اعلام اینکه در حال مذاکره برای فاینانس ۶ پروژه عمده با چینی‌ها هستیم و از راهکارهایی مانند تهاتر نفت با کشورهایی که از ایران به صورت دراز مدت نفت خریداری می‌کنند نیز برای تامین مالی پروژه ها استفاده خواهیم کرد، ادامه داد: بخش خصوصی داخلی نیز می‌تواند حضور فعالی در بخش توسعه ناوگان ریلی داشته باشد چراکه حداقل به ۲۲ هزار دستگاه واگن باری و ۲۶۰۰ دستگاه واگن مسافری جدید در این بخش نیاز داریم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بحث شناورسازی و آزاد سازی قیمت‌ها در بخش حمل و نقل ریلی ، گفت: با کنترل سخت قیمت ها نمی‌توانیم انتظار ورود بخش خصوصی را نیز داشته باشیم. از سوی دیگر آزاد سازی قیمت ها از تکالیف قانونی وزارت راه و شهرسازی در قانون برنامه پنجم توسعه نیز هست.

در ادامه سخنان وزیر راه و شهرسازی ، مدیر‌عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز با بیان اینکه در حال و در مقایسه با حمل و نقل جاده‌ای ۱۸ درصد حمل مسافر و ۱۰ درصد حمل بار کشور از طریق ریل انجام می‌شود ، گفت: اتمام ۹۵۰۰ کیلومتر راه آهن در دست ساخت کشور به ۴۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد و این درحالی است که میزان اعتبارات ما کمتر از هزار میلیارد تومان است و با چنبن اعتباری رسیدن راه‌آهن به تمام شهرها ۴۰ سال طول خواهد کشید.

محسن پورسید آقایی، ادامه داد: البته تدبیر خوبی در بودجه پیش بینی شده و قرار است وزارت نفت مبلغ حاصل از صرفه‌جویی خطوط ریلی را به این بخش باز گرداند.

معاون وزیر راه و شهرسازی به افزایش قیمت بلیت‌های قطارها نیز اشاره تصریح کرد: باوجودی که از ابتدای امسال افزایش قیمتی در نرخ‌های بلیت قطار اعمال نشده بود، هیئت مدیره راه‌آهن بدلیل تورم و افزایش هزینه‌های شرکت‌های فعال در این زمینه با افزایش قیمت بلیط در مسیرهای مختلف مشروط بر افزایش خدمات، استقرار پزشک در قطار و اعمال جریمه تأخیرها موافقت کرد.چنانچه کسی در روزهای غیر پیک اقدام به پیش خرید بلیت قطارکند از تخفیف ۳۰ درصدی نیز بهره‌مند می‌شود.

 

آخرین وضعیت متروی پرند

 

مدیر‌عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در ادامه به وضعیت پروژه متروی شهر جدید پرند نیز اشاره کرد و گفت : مترو پرند ادامه خط یک متروی تهران است و شرکت مترو مجری این پروژه است را اجرا می‌کند و وزارت راه و شهرسازی نیز برای کمک مالی به این پروژه سال گذشته بودجه‌ای از محل فروش سهام برای اجرای این مترو پیش‌بینی کرد.

وی با بیان اینکه دنبال جلب فاینانسر برای تأمین مالی این پروژه هستیم ، تصریح کرد : بودجه کافی را برای پرداخت‌های اولیه در اختیار داریم.

 

تجدید نظر در قرارداد آزاد راه تهران – شمال

 

وزیر راه و شهرسازی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درخصوص وضعیت آزاد راه تهران – شمال و قرارگاه خاتم در این پروژه با بیان اینکه قرارگاه خاتم در این پروژه قرار دادی ندارد ، گفت: مصوبه دولت سابق در خصوص واگذاری قطعات ۲ و ۳ آزادراه تهران – شمال به قرارگاه خاتم بدلیل وجود مغایرت های قانونی از سوی رئیس مجلس لغو شده است.

وی با اعلام اینکه گزارش کاملی از وضعیت قرارداد قبلی با بنیاد مستضعفان تهیه و به دست رئیس جمهور ارائه شده است، اظهار داشت: در حال تجدید نظر در قراردادهای قبلی هستیم و امیدواریم به نتیجه لازم برسیم.

 

نوسازی ناوگان هوایی

 

آخوندی در پاسخ به سوالی مینی بر وضعیت نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی پس از مذاکرات ژنو ، اظهار داشت: باید توجه داشت که هنوز دسترسی به بازارها آزاد نشده و نقل و انتقال پول نیز آزاد نیست و با توجه به فضای مثبت مذاکره با ۱+۵ در ژنو امیدواریم بزودی آزادسازی های لازم در خصوص خرید قطعات و هواپیما انجام شود.

وی با بیان اینکه از تمام ایرلاین‌های داخلی خواسته‌ایم مذاکرات خود را برای خرید قطعات با طرف‌های خارجی انجام داده و قطعات لازم را شناسایی کنند تا پس از آزاد شدن بازار معطل مقدمات کار نشویم ، افزود: ما از همه ایرلاین ها در این راستا حمایت می‌کنیم.

 

تصویب اساسنامه شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)

 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تصویب اساسنامه شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در هیئت وزیران ، اظهار داشت: منتظر نظر شورای نگهبان در این زمینه هستیم و پس از تصویب نهایی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) کل موضوع شهر فرودگاهی را تأسیس می‌کنیم.در بخش زیرساخت های این شهر باید از بازار بین المللی برای تأمین منابع استفاده کنیم و در بخش تأسیسات روبنایی نیز از سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی استفاده خواهیم کرد.

 

مأموریت بررسی حادثه دزفول – شوشتر

 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حادثه‌ تصادف دیروز مینی‌بوس و کامیون در جاده دزفول – شوشتر و ضمن اظهار تأسف از وقوع آن ، گفت: تیمی مستقل و خارج از وزارت راه و شهرسازی به محل تصادف اعزام می شوند تا گزارش مستقلی را برای بررسی و انجام اقدامات لازم در اختیار ما قرار دهند.

وی با بیان اینکه ایمن سازی حمل و نقل زمان‌بر است و یک شبه محقق نخواهد شد ، ادامه داد: باوجودی که تمام تلاش را برای گسترش حمل و نقل ریلی به عنوان حمل و نقلی ایمن انجام خواهیم داد ولی نمی توان انتظار داشت که امروز تصمیم بگیریم و فردا شاهد اجرایی شدن آن تصمیم باشیم.

همچنین در راستای سخنان وزیر راه و شهرسازی ، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز که در نشست خبری حضور داشت با بیان اینکه در حادثه مذکور و براساس گزارش‌های اولیه پلیس مینی بوس بدلیل انحراف به‌چپ مقصر بوده و جاده نقشی در بروز حادثه نداشته است ، اظهار داشت: ایمن سازی جاده‌ها نیازمند فرهنگ سازی میان رانندگان ، پرهیز از رفتارهای پرخطر و رفع نقاط حادثه خیز است.از میزان تلفات ناشی از تصادفات ، ۳۰ درصد آن درون شهری و ۷۰ درصد برون شهری است.

 

ترمینال ۲ بندرشهید رجایی نیازمند تجهیز است

 

وزیر راه و شهرسازی در ادامه نشست خبری خود با اعلام اینکه در حوزه اپراتوری بنادر بصورت رقابتی عمل می‌کنم و و با هرگونه انحصار در این زمینه مخالف هستم ، گفت: تجهیزات فاز ۲ بندر شهیدرجایی بسیار ناقص است و ما باهدف سه برابر کردن ظرفیت آن دنبال تجهیز این فاز هستیم.

وی با اشاره به اهمیت بحث بنادر خشک در ایران ، اظهار داشت: یکی از بنادر خشک کشور شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) است که در آن حمل و نقل هوایی، حمل و نقل ریلی و حمل و نقل جاده‌ای فعال خواهد شد.

 

تفکیک راه و شهرسازی

 

وزیر راه و شهرسازی در خصوص مباحث مطرح شده پیرامون جدایی راه و مسکن و شهرسازی از یکدیگر نیز اظهار داشت: در دنیا نمونه‌های چنین وضعیتی وجود دارند تاجایی که در ساختارهای اروپایی ، مسکن و حمل و نقل با هم ترکیب و در ساختارهای آمریکایی جدا از یکدیگر هستند.

وی با بیان اینکه هریک از این ساختارها دارای محاسن و معایبی است ، گفت: از دید توزیع جمعیت و فعالیت در سرزمین ادغام راه و شهرسازی ، اقدام خوبی بود چراکه اگر از اوایل دهه ۷۰ که قرار شد شهرهای جدید در اطراف تهران ایجاد شود، اگر ادغام وزارت راه و شهرسازی در آن زمان انجام شده بود قبل از احداث چنین شهرهایی باید مترو به این شهرها می‌رسید.

وی ادامه داد: باید قدری پیش رفته و ببینیم سهم بخش خصوصی از فعالیت‌ها تا چه حد افزایش می یابد چراکه اگر بنا باشد دولت سیاست‌گذاری ، اجرا و نگهداری پروژه‌ها را انجام دهد فشار زیادی به دولت وارد خواهد شد.

 

خرید و فروش مسکن مهر

 

وزیر راه و شهرسازی در ادامه نشست خبری خود در پاسخی به سئوالی مبنی بر روند خرید و فروش مسکن مهر با بیان اینکه آزاد سازی در اعیان واحدها صورت خواهد گرفت نه در عرصه گفت: در حال حاضر مشغول بازنگری طرح جامع مسکن به نحوی هستیم که از یک سو بازار مسکن فعال شود واز سوی دیگر کلیه دهکها در این برنامه پیش بینی شوند .

وی با اشاره به سیاست دولت مبنی بر مخالفت با هر اقدامی که منجر به افزایش تورم شود تصریح کرد: ما به هیچ عنوان برای افزایش تسهیلات بخش مسکن نباید متوسل به تزریق منابلع از سوی بانک مرکزی شویم ولی این مفهوم نپرداختن به صندوق های پس انداز مسکن نیست.

آخوندی با اعلام اینکه سهم تسهیلات مسکن از قیمت تمام شده یک واحد مسکونی دراکثر کشورهای بیشتر از ایران است اظهارداشت: در حالی که تسهیلات در شهرهای کوچک کشور حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت یک واحد مسکونی را شامل می شود این میزان برای واحد مسکونی متوسطی در تهران به سختی در تهران به ۱۰ درصد می رسد .

وی ادامه داد در طرح جامع مسکن صندوق های پس انداز و وام مسکن را از انحصار بانک مسکن خارج و امکان ایجاد چنین صندوق هایی با تجهیز منابع از درون اقتصاد بدون رشد پایه پولی به سایر بانکها نیز داده خواهد شد . البته این موضوع یک ایده کلی است و ما در حال برگزاری جلسات فشرده ای در دولت و بانک مرکزی هستیم.میزان تسهیلات دهی باید به گونه ای باشد که طبقات متوسط بتوانند در قبال داشتن یک پس انداز ۵۰% قیمت خانه را وام بگیرند .

آخوندی با اشاره به اینکه قدرت تسهیلات‌دهی بانک مسکن به دلیل اعتباراتی که از سوی مسکن مهر تحمیل شده به شدت نزول کرده است ، افزود: بانک مسکن از لحاظ مالی مورد بازسازی قرار می‌‌گیرد تا از این وضعیت ویژه و گرفتاری خارج شود.

 

افزایش ناصحیح تراکم جمعیتی شهر تهران

 

وزیر راه و شهرسازی سپس به روند افزایش جمعیت در کلان شهری مانند تهران اشاره کرد و گفت: از سال ۴۷ بود که کارشناسان نسبت به تبعات افزایش جمعیت در شهری مانند تهران هشدار می دادند اما این هشدارها در طول زمان با بی توجهی روبرو شد و طی این سالها همواره شاهد افزایش جمعیت و تراکم در شهر تهران بوده ایم .

وی با اشاره به اینکه مناطق ۱ و ۲ و ۴ و ۲۲ شهر تهران به عنوان ریه تنفسی این شهر عمل می‌کنند که باید کمترین تراکم جمعیتی را داشته باشند افزود متاسفانه درعمل بیشترین باغات منطقه ۲۲ تخریب شده و در کمیسیون ماده ۵ ، مجوز افزایش تراکم های قابل توجهی را در مناطق ۱و ۲ و ۴ صادر کرده‌اند.

اخوندی با بیان اینکه اصلاح چنین روندی تنها توسط یک وزارتخانه و دولت امکان پذیر نیست تصریح کرد: چنین مسائلی باید در سطح جامعه مطرح شود تا شهروندان بین کیفیت زندگی مطلوب و کیفیت پایین زندگی و داشتن شهری شلوغ و آلوده یکی را انتخاب کنند .

وی با اعلام اینکه متاسفانه در دولت قبلی و بر خلاف نظر کمیته فنی ۱۷% به تراکم شهر تهران اضافه شده است ادامه داد: با چنین اقداماتی تهران به سمت شهر آلوده و با کیفیت پایین زندگی پیش می بریم . شهری که با زندگی ۸ میلیون نفر در ارتباط است .

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب