امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 40279 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

جزئیات پرداخت مقرری بیکاری+ جدول محاسبه مقرری

خبرایران: مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تشریح جزئیات حمایت از بیکاران در قالب بیمه بیکاری پرداخت.
جزئیات پرداخت مقرری بیکاری+ جدول محاسبه مقرری

کریم یاوری در گفتگو با ایلنا اظهار داشت: پرداخت مقرری بیمه بیکاری به بیمه‌شدگانی که بدون میل و اراده از کار بیکار شده و آماده کار هستند، صورت می‌پذیرد. این یک حمایت اجتماعی است. تمام مشمولان قانون کار و کار و کشاورزی که مشمول قانون تامین اجتماعی هستند، مشمول قانون بیمه بیکاری هم می‌شوند. حق بیمه بیکاری به میزان ۳% مزد بیمه شده می‌باشد که توسط کارفرما پرداخت می‌گردد.

یاوری ادامه داد: شرایط استحقاق دریافت مقرری بیمه بیکاری از این قرار است: ۱- بیمه شده قبل از بیکار شدن حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد. ۲- بیمه شده مکلف است ظرف سی روز از تاریخ  بیکاری مراتب را به ادارات تعاون کار و رفاه اجتماعی محل اعلام نماید. ۳- بیمه شده آمادگی خود را برای اشتغال بکار مجدد از شغل تخصصی یا مشابه اعلام نماید. ۴- بیمه شده در دوره‌های کارآموزی و سوادآموزی که توسط واحدهای تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام  می‌گردد، شرکت نماید.

یاوری افزود: بیمه‌شدگانی که به علت بروز حوادث قهریه و غیرمترقبه از قبیل سیل، زلزله، آتش‌سوزی،..... بیکار می‌شوند، بدون در نظر گرفتن ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه می‌توانند از مقرری بیمه بیکاری استفاده نمایند.

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: جمع پرداخت مقرری از زمان  برخورداری از مزایای بیمه بیکاری برای مجردین حداقل ۶ ماه و حداکثر ۳۶ ماه و برای متاهلین یا متکلفین حداقل ۱۲ ماه و حداکثر ۵۰ ماه بر اساس سابقه کلی پرداخت حق بیمه مطابق جدول ذیل است. 

وی با بیان اینکه میزان مقرری روزانه بیمه شده بیکاری معادل ۵۵% متوسط مزد یا حقوق یا کارمزد روزانه بیمه شده است، افزود: به مقرری افراد متاهل یا متکفل، تا حداکثر ۴ نفر از افراد تحت  تکفل به ازای هریک از آنها به میزان  ۱۰% حداقل دستمزد افزوده خواهد شد، در هر حال مجموع دریافتی مقرری‌بگیر نباید از حداقل دستمزد، کمتر و از ۸۰% متوسط مزد یا حقوق وی بیشتر باشد.

یاوری در مورد شرایط قطع بیمه بیکاری، گفت: در موارد زیر مقرری بیمه بیکاری قطع می‌شود: ۱- زمانی که بیمه شده مجدداً اشتغال بکار یابد. ۲- بیمه شده بدون عذر موجه از شرکت در دوره‌های مهارت آموزی، کارآموزی و سوادآموزی خود داری کند. ۳ - بیمه شده از قبول شغل تخصصی خود و یا شغل  مشابه پیشنهادی خودداری کند. ۴- بیمه شده  بیکار ضمن دریافت مقرری بیمه بیکاری مشمول  بازنشستگی یا از کار افتادگی کلی گردد.۵- بیمه شده  به نحوی از انحاء با دریافت مزد ایام بلا تکلیفی به کار مربوطه برگردد.۶- در صورتیکه پس از پرداخت مقرری بیمه بیکاری محرز شود که بیکاری بیمه شده  ناشی از میل و اراده او بوده است.

مدیرکل حمایت از مشاغل  و بیمه بیکاری گفت: یکی از امتیازات این قانون که هم مشمول کارگران و هم کارفرمایان است، اصلاح ساختار اقتصادی است. بیمه‌شدگانی که  به علت تغییرات ساختار اقتصادی واحد مربوطه به  تشخیص وزارتخانه ذی‌ربط و تایید شورای عالی کار بیکار موقت شناخته شوند، نیز مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند بود.

یاوری تصریح کرد: هرگونه تغییر یا بازسازی خط تولید، جابجایی کارگاه و ماشین‌آلات به منظور کاهش وابستگی و بهینه کردن تولید که در راستای سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی صورت گیرد، تغییر ساختار اقتصادی تلقی می‌گردد.

مدیرکل حمایت از مشاغل  و بیمه بیکاری در ادامه گفت: مقرری‌بگیران بیمه بیکاری مطابق تبصره ۲ ماده  ۷ آیین‌نامه اجرایی قانون بیمه بیکاری مکلف  هستند در فاصله زمان‌های معینی که توسط واحدهای تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعیین می‌گردد، در محل  ادارات کار حضور یافته و دفاتر مربوطه را امضا نمایند. دریافت کننده مقرری بیمه بیکاری مکلف است در صورت اشتغال مجدد حداکثر طی ۱۵ روز از تاریخ  اشتغال مراتب را به واحدهای تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام نمایند.

یاوری در پایان گفت: لازم به ذکر است که هم اکنون حدود دویست و شصت هزار نفر از مقرری بیمه بیکاری استفاده  می‌کنند.

جدول

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب