امروز: چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/17]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 4029 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۷:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

کمرغول تورم شکسته می شود؟

تورم تا نیمه دوم سال 92، روندی رو به رشد را در پی داشت اما از آبان ماه شروع به عقبگرد کرد و تا اردیبهشت تورم کل به زیر 30 درصد رسید.
کمرغول تورم شکسته می شود؟
 شاید از جمله شاخص هایی که در طول یکسال دولت روحانی بیشتر نشان داده می شود، تورم و کاهش آن باشد. چرا که ترکیب تورم بالای 42 درصد با نرخ رشد اقتصادی منفی پنج درصد در تاریخ اقتصاد کشور بی سابقه بوده است. سال پیش، دم دم های انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری، نرخ تورم اردیبهشت ماه، 38.2 درصد بود و الان در مدت مشابه امسال، تورم نقطه به نقطه روی 17.2 درصد ایستاده است. حتی سال های 91 و 90 هم تورم نقطه به نقطه بالای 20 درصد بود و الان بعد از چند سال، اولین سال است که اردیبهشت، تورمی زیر 20 درصد را تجربه می کند.

البته تورم تا نیمه دوم سال 92، روندی رو به رشد را در پی داشت اما از آبان ماه شروع به عقبگرد کرد و تا اردیبهشت تورم کل به زیر 30 درصد رسید.

به گفته محمد باقر نوبخت، معاون برنامه ریزی و راهبردی رئیس جمهور، نرخ تورم 12 ماهه منتهی به اردیبهشت سال جاری را 28.4 درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه 17.2 درصد رسیده که بیانگر کاهش 1.8 درصدی تورم ماهانه و 0.4 درصدی تورم نقطه به نقطه در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین است. بر این اساس ده ماه دیگر برای کاهش 3.4 درصدی تورم و تحقق تورم 25 درصدی که دولت قولش را داده، در سال جاری باقی مانده است.

از مانورهای اصلی دولت یازدهم، کاهش تورم است. هر مسئولی از دولت از هر تریبونی اعلام می کند که تورم کاهش پیدا می کند. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور می گوید: «تورم را کاهش می‌دهیم و از رکود خارج می‌شویم.» علی طیب نیا، وزیر اقتصاد امیدوار است، اگر همین روند را ادامه پیدا کند تورم سال آینده زیر 15 درصد برسد. به گفته ولی الله سیف، رییس بانک مرکزی، بر اساس برنامه ریزی ها تلاش می کنیم تا پایان سال 93 تورم متوسط به 25 درصد برسد. نوبخت هم مدعی است، تورم با وجود اجرای فاز دوم هدفمندی مهار شده است.

 

فریده عنایتی

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب