امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 40372 تاریخ انتشار: شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۴:۵۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دریافت اطلاعات بازار املاک ایران با سامانه «کیلید»

یکی از دغدغه‌های مردمی که در کلانشهری همچون تهران زندگی می­‌کنند و قصد خرید، فروش و اجاره ملکی را دارند همواره داشتن اطلاعات صحیح از شرایط زندگی در مناطق مختلف بوده است. اطلاعاتی همچون قیمت ملک، وضعیت اجتماعی، دسترسی آن منطقه به حمل و نقل عمومی و حتی دسترسی به اتوبان ها برای تصمیم گیری انتخاب محل سکونت بسیار حائز اهمیت است.
دریافت اطلاعات بازار املاک ایران با سامانه «کیلید»

به گزارش خبرایران به نقل از کیلید، در چند سال اخیر که سرعت انتقال اطلاعات روز به روز در حال افزایش است و برنامه‌های مختلفی برای تسهیل در انجام کارهای روزمره راه‌اندازی شده، کسب اطلاع از وضعیت سکونت در یک منطقه از طریق یک سایت یا اپلیکیشن می‌تواند کمک زیادی به مردم کند و رفت‌وآمدهای فیزیکی در شهر شلوغی همچون تهران را برای یافتن خانه مناسب حذف کند.

در همین راستا سامانه اطلاعات بازار املاک ایران (سابا) که وزارت راه و شهرسازی متولی راه اندازی و مدیریت آن است، اطلاعات تمام معاملات ثبت شده در تمام مناطق را دریک فضا جمع‌آوری می‌کند. این اطلاعات توانست کمک زیادی به سیاست‌گذاران حوزه مسکن، برای شناخت کافی و رصد بازار کند تا سیاستگذاری‌های خود را برای آمار بدست آمده از وضعیت معاملات صورت گرفته انجام دهند.

دسترسی آزاد تمام مردم به این اطلاعات نیز مزیت‌های بسیاری برای کشور ایجاد کرد. داشتن اطلاعات کافی از قیمت مسکن در مناطق مختلف هم دید بازتری به متقاضیان برای خرید و فروش یا اجاره می‌دهد وهم میانگین قیمت مناطق مختلف را برای تصمیم‌گیری بهتر و متناسب با بودجه ارائه می‌دهد.

اما میانگین تقریبی که خود متقاضیان از قیمت‌ها برداشت و محاسبه می‌کنند ضریب خطای بالایی داشته و به راحتی قابل محاسبه نیست. از طرفی ارزیابی هوشمند قیمت املاک در یک منطقه می‌تواند کاملاً با هم مغایرت داشته باشد. به طور مثال در یک خیابان یا کوچه، ملکی به واسطه نوع ساخت آن با خانه‌ای دیگر تفاوت قیمتی فاحشی دارد و این مغایرت در سامانه اطلاعات بازار املاک درج نمی‌شود.

همچنین در بسیاری از موارد، مالکان یا مشاوران قیمت‌ها را با ارائه اطلاعات نادرست افزایش می‌دادند و این اتفاق ضربه بزرگی به اقتصاد مسکن آن منطقه وارد می‌کرد و حباب قیمتی به وجود می‌آورد.

از این رو سامانه‌ای هوشمند برای ارزیابی هوشمند قیمت املاک که با مشخصات فوق الذکرهمخوانی داشته باشد و برای قیمت‌گذاری، آن شاخص‌ها را در نظر بگیرد وارد بازار شده است. سامانه‌ای که با بهره‌گیری از هوش مصنوعی تمام اطلاعات را از سامانه اطلاعات بازار املاک ایران دریافت و پردازش می‌کند، با عنوان «کیلید» وارد بازار شده و اطلاعات دریافتی را تفکیک شده در بسترهای مختلفی همچون سایت و اپلیکیشن در اختیار همگان قرارمی دهد.

«کیلید» نه تنها به مشاورین املاک، برای ارائه بهتر فایل‌های خود کمک می‌کند بلکه بهترین شاخص‌های قیمتی را برای سیاستگذاری بهتر در اختیار متولیان و تصمیم‌گیران فعال در نهادهای سیاست‌گذار می‌گذارد. گفتنی است ضریب خطای محاسبه این شاخص‌های قیمتی، کمتر از دو درصد است که این امر در دنیا بی‌سابقه است.

همانطور که اشاره کردیم یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده عموم از سامانه ارزیابی هوشمند قیمت املاک، اطلاع دقیق از وضعیت مناطق مختلف برای تصمیم‌گیری بهتر یکی از مهمترین انتخاب‌های یک فرد یا خانواده که همان انتخاب محل سکونت است، به شمار می‌رود. دسترسی به سامانه کیلید بسیار آسان است و از سامانه‌های رایج دریافت اپلیکیشن برای سیستم عامل‌های مختلف قابل دریافت است.

به عنوان مثال هنگامی که بخواهید برای سکونت در شرق تهران منطقه مناسبی را پیدا کنید، با وارد کردن مشخصات ملک مورد نیاز خود بهترین پیشنهادها را دریافت خواهید کرد.

اگر خانواده‌ای با درآمد متوسط هستید و توانایی پرداخت متری حدود ۱۱ میلیون تومان را دارید به احتمال زیاد، خرید آپارتمان در تهرانپارس در شرقی‌ترین منطقه تهران به شما پیشنهاد داده می‌شود. این منطقه به واسطه قدمت بالا و شرایط مناسب آب و هوایی و دسترسی مناسب، متقاضیان زیادی برای خرید، فروش و اجاره در این منطقه در سامانه ثبت معاملات وزارت راه و شهرسازی (سابا) و سامانه کیلید درخواست خود را ثبت کرده‌اند.

نزدیکی تهرانپارس به پارک ملی خجیر، پارک سرخه حصار و لویزان، تأثیر بسیار مثبتی در آب‌وهوای این منطقه گذاشته وهم فضایی برای تفریح و سرگرمی جوانان و خانواده‌ها ایجاد کرده که به خرید آپارتمان در تهرانپارس رونق بخشیده. این سه پارک به عنوان بزرگترین پارک‌های تهران شناخته می‌شود.

تهرانپارس به سه بخش غربی، شرقی و مرکزی تقسیم می‌شود که از اتوبان زین‌الدین به تهرانپارس شرقی و غربی دسترسی خواهد داشت و اتوبان‌های شهید یاسینی و شهید باقری نیز منطقه مرکزی و جنوبی این محله‌ها را احاطه کرده‌اند. از طرفی خیابان انقلاب و دسترسی‌هایی که از سامانه اتوبوسرانی برای آن منطقه در نظر گرفته شده، در کنار ایستگاه‌های متعدد مترو، حمل و نقل عمومی را در این منطقه آسان کرده و بر جذابیت‌های آن افزوده است. از این رو در وضعیت کنونی قیمت‌ها، خرید آپارتمان در تهرانپارس می‌تواند گزینه مناسبی برای خانواده‌های میان درآمدی باشد.

ارزیابی هوشمند املاک برای آینده بازار مسکن یک التزام است و برای جلوگیری از افزایش سوداگرانه قیمت‌ها ابزاری بسیار کاربردی است، چرا که از تصمیم‌گیری فردی برای قیمت‌گذاری مسکن جلوگیری می‌کند و بازار را به نسبت عرضه و تقاضا بررسی و شاخص‌گذاری می‌کند.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب