امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 40568 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۳:۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکتر محمد رضا شانه ساز اعلام کرد؛

صنعت داروهای گیاهی و فرآورده‌های طبیعی در اقتصاد و اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی ایران نقش ویژه‌ای دارد/٢٨٧٠ فراورده در فهرست دارویی کشور داریم/ داروهای گیاهی و فرآورده‌های طبیعی و سنتی 1000 میلیارد تومان گردش مالی دارد/ نباید محصولات را عوام زده کنیم

سرپرست سازمان غذا و داروگفت: ٢٨٧٠ فراورده در فهرست دارویی کشور داریم، که این نشان از توانمندی کشور در صنعت داروهای گیاهی و فرآورده‌های طبیعی است.
صنعت داروهای گیاهی و فرآورده‌های طبیعی در اقتصاد و اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی ایران نقش ویژه‌ای دارد/٢٨٧٠  فراورده در فهرست دارویی کشور داریم/ داروهای گیاهی و فرآورده‌های طبیعی و سنتی 1000 میلیارد تومان گردش مالی دارد/ نباید محصولات را عوام زده کنیم

به گزارش خبرنگارخبرایران، آیین افتتاحیه «هشتمین همایش طلای سبز» صبح امروزسه شنبه 19 تیرماه 1398 باحضور « دکترمحمدرضا شانهساز» رییس سازمان غذا و دارو، «دکترمهنازخانوی» مدیرکل اداره فرآوردههای طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو و دبیر علمی همایش ، «دکتر جعفر میرفخرایی» رییس انجمن تولیدکنندگان داروها و فرآوردههای گیاهان دارویی و رییس شورای سیاستگذاری،«دکتر محمدرضا شمس اردکانی» مشاور وزیر و مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت ، تولید کنندگان و صادر کنندگان فرآوردههای طبیعی، سنتی و اصحاب رسانه در هتل المپیک تهران برگزار و دراین مراسم دکترمحمدرضا شانه ساز سرپرست سازمان غذاو دارو  اظهارداشت: صنعت داروهای گیاهی و فرآورده‌های طبیعی در اقتصاد و اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی کشورنقش ویژه‌ای دارد.

دکترشانه سازتصریح کرد:آماروارقام بیانگر این است که اتفاقات خوبی دراین عرصه افتاده است و٢٢٠کارخانه  تولید داروهای گیاهی فراوردهای طبیعی و سنتی داریم واین علم میراث عظیمی است که ازگذشتگان به ما رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: ٢٨٧٠ فراورده در فهرست دارویی کشور داریم، که این نشان از توانمندی کشور در صنعت داروهای گیاهی و فرآورده‌های طبیعی است و ما از جایی که باید باشیم فاصله داریم و باید تلاش مضاعفی را دنبال کنیم.

سرپرست سازمان غذا ودارو ابرازداشت: خوشبختانه از واردات صرف به واردات تولید محور نگرش‌ها تغییر کرده است و ما با اندوخته‌های هزاره گذشته را حفظ کنیم و از این عرصه به طور مضاعفی استفاده و مسیری را دنبال کنیم که واردات در راستای ارتقای دانش فنی و تولید باشد و واردات قرار هدف غایی نباشد.

وی تاکید کرد: در عرصه فرآورده طبیعی به درمان بیماری‌های می توانیم بپردازیم که هنوز داروهای های تک نیز برای درمان آنها تولید نشده، مااگربه تاریخ طب سنتی خود نگاه کنیم می‌بینیم دانشمندان این حوزه از گذشته پیشنهاداتی در درمان بیماریهای صعب العلاج داده اند و این پیشنهادات بکر باقی مانده است .

دکترشانه سازعنوان داشت: متاسفانه می‌بینیم که منبع خارجی توصیه‌های اطبای بزرگ ایرانی را مورد استفاده قرار داده و سپس ما از آن فرمول‌های آنها استفاده می‌کنیم و وظیفه ما در سازمان غذا و دارو این است راه را باز کنیم تا از ذخایر علمی طب سنتی کشور بهره‌برداری کنیم.

وی یاداورشد: گله‌مندی های از سازمان غذا و دارو وجود دارد که چرا رسیدگی به پرونده‌ها کند انجام می‌شود و مقرر کردیم امسال سرعت بررسی پرونده‌های افزایش پیدا کند اما تعداد همکاران ما در سازمان غذا و دارو محدود است و از شما درخواست داریم با الگوبرداری از کشورهای موفق بتوانیم صدور پروانه‌های را به شرکت‌های رجیستر شده بسپاریم.

سرپرست سازمان غذا و داروافزود: لازمه این کار این است متخصصان جمع شوند و از نیروهای جوان استفاده کنند و ما رای شرکت‌های رجیستر شده در صدور پروانه‌های را در کمیسیون‌ها به رای می ‌گذاریم و هزینه‌های صدور پروانه برای شرکت‌ها ی رجیستر شده در آیین نامه پیش بینی خواهد شد.

وی ادامه داد: مستندات صادرات یکی فواید سرعت رسیدگی به پرونده‌ها است ویکی از فواید واگذاری صدور پروانه‌ها افزایش سرعت رسیدگی به پرونده‌هاست و براین مستندات صادرات که یکی از چالش‌های ماست از این راه  به دقت حاصل می‌شوند و تلاش می‌کنیم تا برخورد تبعیض آمیز با تولیدکنندگان صورت نگیرد.

دکترشانه سازخاطر نشان کرد:برای رشد سریعترفرهنگ مصرف در قیمت گذاری ها به نحوی عمل شود که محصول نسبت به فرآورده‌های شیمیایی قیمت بالاتری نداشته باشد. امروز شاهد این هستیم که داروهای گیاهی و فرآورده‌های طبیعی و سنتی 1000 میلیارد تومان بازارو گردش مالی دارد .

وی تاکیدکرد: باید به بازار هزار میلیادری افتخار کنیم اما باید اکنون رقم 3000 هزار میلیارد را مطرح می‌کردیم ‌و نباید به 1000 میلیارد دلخوش باشیم . چرا که می‌خواهیم که بازار داروهای گیاهی و فرآورده‌های طبیعی و سنتی را  گسترش دهیم و حرف های زیادی دراین خصوص داریم.

سرپرست سازمان غذا و داروادامه داد: نباید محصولات را عوام زده کنیم و معتقدم در عطاری ها هم افراد باتجربه ای وجود دارد که باید از آنها استفاده کنیم اما عطاری نباید به بازار مکاره تبدیل شود چرا که باور عموم نسبت به محصولات  گیاهی را مخدوش می‌کند.

وی درپایان سخنان خود گفت: شرکت‌های بازرسی خصوصی درحوزه داروهای گیاهی و فرآورده‌های طبیعی و سنتی به نظرم باید راه اندازی شود. بنابراین ما در نظر داریم شرکت‌های بازرسی خصوصی را تأسیس و بر کارخانه‌ها و داروخانه‌ها و عطاری‌‌ها نظارت کنیم.

بنابراین گزارش، هشتمین همایش بین المللی طلای سبز از تاریخ ۱۹ تیر ۱۳۹۸ تا ۲۱ تیر ۱۳۹۸ برای ارزیابی جایگاه فرآورده های طبیعی و داروهای گیاهی برای ارتقا سطح سلامت جامعه و افزایش فرصت های اقتصادی صادرات غیرنفتی همراه با نمایشگاه جانبی با حضور بیش از 50 شرکت تولیدکننده داروهای گیاهی و فرآورده های طبی توسط موسسه رسایش و سازمان غذا و دارو،‌ دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی در شهر تهران هتل المپیک برگزار می شود.    

Image result for ‫هشتمین همایش طلای سبز کارگاه‌هایی با نقش آموزشی‬‎

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب