امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 40630 تاریخ انتشار: شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۲:۵۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکتروحید قبادی دانا درنشست خبری اعلام کرد؛

شعار اول بهزیستی شفاف‌سازی است / 6 میلیون نفر از خدمات سازمان بهزیستی کشور استفاده می‌کنند / همه افراد تحت پوشش بهزیستی مستمری می‌گیرند/ پیگیری برای اضافه شدن درصدی به سرانه دریافتی تحت‌پوششی ها/ بررسی اختلالات ژنتیکی معلولان

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: پرداخت ودیعه مسکن برای اولین بار در سال ٩٨ به شکل محدود اجرا می‌شود، برای این بخش ١٢ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که تا سقف ۵ میلیون تومان برای ٢۵٠٠ نفر پرداخت می‌شود و 6 میلیون نفر از خدمات سازمان بهزیستی کشور استفاده می‌کنند و در حال حاضر یک میلیون و ۴۵۰ هزار معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور قرار دارند و یک میلیون و ۸۰ هزار خانوار مستمری ماهانه دریافت می‌کنند.
شعار اول بهزیستی شفاف‌سازی است / 6 میلیون نفر از خدمات سازمان بهزیستی کشور استفاده می‌کنند / همه افراد تحت پوشش بهزیستی مستمری می‌گیرند/ پیگیری برای اضافه شدن درصدی به سرانه دریافتی تحت‌پوششی ها/ بررسی اختلالات ژنتیکی معلولان

به گزارش خبرنگارخبرایران، در نشست خبری «سازمان بهزیستی کشور به مناسبت سی و نهمین سالگرد تاسیس سازمان بهزیستی کشور» صبح امروز شنبه 22 تیرماه 1398 با حضور« دکتروحید قبادی دانا» رئیس سازمان بهزیستی کشور، معاونان بهزیستی کشور و اصحاب رسانه در ساختمان مرکزی سازمان بهزیستی کشوربرگزار ودراین نشست خبری « دکتروحید قبادی دانا» رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهارداشت: امروز سازمان بهزیستی وظایف متفاوتی دارد که ساماندهی کودکان کار، رسیدگی به وضعیت معتادان متجاهر و نگهداری این افراد در مراکز سم‌زدایی و ساماندهی زباله‌گردها از جمله آن‌هاست.

رئیس سازمان بهزیستی کشورتصریح کرد: پرداخت ودیعه مسکن برای اولین بار در سال ٩٨ به شکل محدود اجرا می‌شود، برای این بخش ١٢ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که تا سقف ۵ میلیون تومان برای ٢۵٠٠ نفر پرداخت می‌شود و شش میلیون نفر از خدمات سازمان بهزیستی کشور استفاده می‌کنند و در حال حاضر یک میلیون و ۴۵۰ هزار معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور قرار دارند و یک میلیون و ۸۰ هزار خانوار مستمری ماهانه دریافت می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: در گذشته ۱۸۰ هزار خانواری که سرپرست خانواده معلول بود به اندازه یک نفر مستمری می‌گرفتند، اما با پیگیری‌هایی که انجام شد، از این به بعد تبعیضی صورت نخواهد گرفت و این افراد به اندازه تعداد اعضای خانواده خود مستمری خواهد گرفت. بار مالی این اقدام برای سازمان بهزیستی نیز ۴۰۰ میلیارد تومان است.

دکترقبادی دانا با اشاره به جزئیات بودجه سازمان بهزیستی در سال ۹۸ عنوان داشت: در سال گذشته افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی ۵۰۰ خانوار بود که امسال ۵۵۰ خانوار دیگر اضافه و در نوبت قرار گرفتند. برخی از این افراد تا ۱۵ سال پشت نوبتی سازمان بهزیستی بودند. کل مبلغی که سال گذشته به این سازمان اختصاص داشت حدود یک‌هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود و این مقدار در سال جاری به حدود دو میلیارد و ۷۶۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود:  با بودجه قبلی ۲۰۰ هزار خانوار باید از لیست مستمری‌بگیران حذف می‌شدند، اما با تأمین اعتبارات لازم همه افراد تحت پوشش بهزیستی مستمری می‌گیرند و جای هیچ نگرانی وجود ندارد و شعار اول بهزیستی شفاف‌سازی است و دنبال این هستیم تا درصد مناسبی به سرانه دریافتی خانوارها اضافه شود که جزئیات آن به زودی اعلام خواهد شد و معلولان مورد حمایت ویژه سازمان بهزیستی قرار دارند و هر سه ماه یک بار مبلغ ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان به کارت این افراد واریز می‌شود و ۵۰۰ خودروی جدید مناسب سازی شده نیز به زودی به کشور وارد خواهد شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشورتاکید کرد: از امروز «طرح ژنتیک» در سازمان بهزیستی کلید می‌خورد بر این اساس، برنامه فراگیر شناسایی اختلالات ژنتیکی و کلیه افرادی که معلولیت مادر زادیی دارند مورد بررسی قرار خواهند گرفت. این طرح تا سال ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد. همچنین از سال ۹۴ نیز طرح مذکور برای ۷۰ هزار خانوار انجام شده است.

وی از ایجاد بانک ذخایر ژنتیک در ایران خبر داد و گفت: امیدواریم با استفاده از دانش بومی در سطح کشور این طرح را ادامه دهیم و سامانه شفافیت از چند ماه گذشته به تدریج رونمای شده و کار خود را ادامه می‌دهد و سامانه شفافیت در چندین گام فعالیت خود را آغاز کرده که از پرداخت الکترونیک حق پرستاری، پرداخت الکترونیک یارانه مراکز توان بخشی، پرداخت الکترونیک کمک هزینه امداد، کمک هزینه فرزندان مراکز شبه خانواده آغاز شده است.

قبادی دانا اضافه کرد: امروز سامانه اطلاع رسانی املاک تحت نظارت بهزیستی رونمایی می‌شود. بر این اساس تمام مراکز تحت پوشش بهزیستی در نقشه سایت جانمایی می‌شود و در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه از افزایش اعتبار برای تهیه وسایل کمک توان بخشی معلولان خبر داد و گفت: بودجه این حوزه نسبت به سال گذشته تا ۹۸ درصد رشد داشته است. همچنین در بخش تأمین اعتبار خرید وسایل بهداشتی برای معلولان نیز شاهد رشد ۱۲۶ درصدی نسبت به سال گذشته بوده‌ایم و سازمان بهزیستی از امسال به پرداخت شهریه تحصیل افراد تحت تکلف که در مراکز غیر دولتی تحصیل می‌کنند نیز اقدام کرده و در ارتباط با شفاف سازی کمک هزینه‌ها، از بهمن ماه سال گذشته تمام افرادی که در مراکز شبانه روزی بودند اطلاعاتشان در سامانه ثبت شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور توضیح داد: به این ترتیب اطلاعات ۴۷ هزار نفر که در این مراکز بودند ثبت شده و در این میان متوجه شدیم ۸ هزار نفر از کسانی که در مراکز نگهداری شبانه روزی هستند یارانه دریافت نمی‌کنند. ۳۵۰۰ نفر از این افراد نیاز به یارانه و کمک هزینه فوری داشتند که امیدواریم با تخصیص بودجه قانون حمایت از قانون معلولان اعتبار مورد نیاز برای این افراد نیز تأمین شود.

وی با اشاره به جزئیات اجرای قانون حمایت از قانون معلولان نیز تصریح کرد: این قانون در اسفند ماه سال گذشته تصویب شد و در اردیبهشت ماه نیز برای اجرا ابلاغ شد. برای اجرای کامل این قانون نیازمند ۱۲,۵۰۰ میلیارد تومان بودجه بودیم که با توجه به افزایش هزینه‌ها بودجه مورد نیاز برای اجرای این قانون تا سه برابر افزایش می‌یابد، با این وجود برای اجرای این قانون ۱,۱۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده بود. همچنین سال گذشته نیز برای اجرای این قانون تخصیصی صورت نگرفت.

دکترقبادی دانا با اشاره به اینکه برای اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از معلولان به هشت هزار میلیارد بودجه در سال نیز داریم تصریح کرد: با وجود کمبود تخصیص‌ها اجرای این قانون را متوقف نکردیم و تلاش می‌کنیم با اجرای عدالت حداکثری، حمایت سازمان بهزیستی از معلولان را ادامه دهیم و برای خرید وسایل ضروری منزل معلولان شدید نیز برای ۵ هزار نفر در مناطق محروم تا سقف ۲.۵ میلیون تومان برای خرید وسایلی نظیر وسایل خنک کننده، وسایل شست و شو و …اقدام خواهد شد.

وی در ادامه با انتشار مجموعه قوانین و مقررات سازمان بهزیستی در فابل یک کتاب برای اولین بار خبر داد و گفت: این اقدام سبب خواهد شد تا هم جامعه هدف و هم همکاران بهزیستی از حقوق خود مطلع شوند و ۱۸ درصد افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی مشکلات بینایی، ۳۹ درصد مشکلات جسمی و حرکتی و ۲۴ درصد معلولیت ذهنی دارند و ۱۳ درصد از این افراد دچار مشکلات شنوایی، ۸ درصد دچار اختلالات روانی مزمن و ۵ درصد نیز دچار مشکلات صوت و گفتار هستند. همچنین ۱۴ درصد از معلولان تحت پوشش دارای معلولیت خیلی شدید، ۳۶ درصد دچار معلولیت شدید، ۲۹ درصد دچار معلولیت متوسط و ۱۷ درصد دچار معلولیت ضعیف هستند.

قبادی دانا ابرازداشت: در مجموع ۲۱ هزار و ۳۶۵ نفر پرسنل بهزیستی در سراسر کشور فعال هستند که ۶۰ درصد این افراد را زنان تشکیل می‌دهند. همچنین ۷۰ درصد از این پرسنل تحصیلات دانشگاهی دارند و ۴۰ درصد از مدیران نیز زیر ۴۵ سال سن دارند.

وی در خصوص اشتغال سه درصدی معلولان نیز توضیح داد: در سال ۹۷ آزمون استخدامی فراگیر برگزار شد و گفته می‌شود که برای اولین بار تمام سهمیه سه درصدی معلولان رعایت شد و به این ترتیب ۱۱۵ نفر استخدام شدند. همچنین برای رفع کمبود نیروی انسانی در شیرخوارگاه‌ها نیز ۸۰ نفر جذب شدند و این استخدام با اخذ تعهد در شیرخوارگاه‌ها باقی می‌ماند. همچنین نباید فراموش کرد دستمزد پرسنل سازمان بهزیستی در رتبه دوم کشور از انتهای جدول دستمزدها قرار دارد که امیدواریم در این مورد گشایشی ایجاد شود.

قبادی دانا با اشاره به اینکه ۹۲ درصد از فعالیت‌های اجرای و تصدی‌گری بهزیستی به سازمان‌های غیردولتی، مؤسسات همکار و خیریه‌ها واگذار شده است افزود: امیدواریم تا طی سه ماه آینده سامانه دیده بان نیز راه اندازی شود. سامانه دیده بان سامانه‌ای است که براساس آن تمام کسانی که در سازمان همکار یا شرکای اقتصادی ما هستند یا از جمله خیرین محسوب می‌شوند و تمام گروه‌های دریافت کننده خدمات، تحت نظارت مردم قرار می‌گیرند. همچنین در خصوص مصادیق تعارض منابع نیز ۲۰ گلوگاه آسیب را شناسایی کردیم که با تصویب قوانین، آنها را برطرف می‌کنیم. معتقد هستیم که فعالیت‌های بهزیستی باید در اتاق شیشه‌ای انجام شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در هفته بهزیستی ۲۱۰۰ واحد مسکونی به مددجویان واگذار می‌شود اظهار کرد: همچنین در هفته بهزیستی واگذاری واحدهای زلزله زدگان مددجوی بهزیستی نیز صورت می‌گیرد. در جریان سیل ابتدای امسال هیچکدام از مددجویان ذهنی و جسمی و حتی افراد تحت درمان با سیل و آب گرفتگی مواجه نشدند. همچنین دو هفته بعد از سیل نیز مبلغ ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بر روی کارت بانکی ۲۸ هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی شارژ شد.

قبادی دانا با بیان اینکه گردهمایی تقدیر از خیرین در مشهد مقدس نیز در حال انجام است گفت: براساس این طرح از خیرین برای تکمیل واحدهای مسکونی مددجویان با دو معلول بیشتر کمک می‌گیریم. ۶۴۰۰ مسکن در حال احداث است و همچنین خدمات پزشکی و جراحی رایگان در زمینه ارتوپدی برای هزار نفر از مددجویان به طور رایگان انجام خواهد شد.

وی در پایان سخنان خود گفت: سال گذشته سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مورد غربالگری عمل بینایی قرار گرفتند و یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سال گذشته غربالگری شنوایی شدند. همچنین سازمان بهزیستی با وزارت بهداشت برای رسیدگی به وضعیت افرادی که دچار ضایعه نخاعی شده‌اند، برای پیشگیری از ناتوانی مفرط آنها همکاری خواهد کرد.

 

مسعودی فرید: سیاست ما امروز بحث رعایت حقوق کودک است

حبیب الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نیز درادامه این نشست خبری ضمن تشریح جزئیات طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان اظهارداشت: در تهران طی دو تا سه هفته گذشته حدود ۲۳۰ کودک جمع‌آوری شدند که از این تعداد ۵۳ درصد از اتباع بیگانه اوراق هویتی نداشتند.

مسعودی فرید عنوان داشت: سیاست ما امروز بحث رعایت حقوق کودک است، همچنین رویکرد ما باید دوستدار کودک باشد. بنابراین مراکز سازمان بهزیستی، شهرداری، مرکز فوریت‌های اجتماعی و … باید شرایط استانداردی داشته باشد. طی هفته گذشته نیز دو مرکز در اختیار این سازمان‌ها برای اجرای طرح قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه بر اساس گزارش انجمن حمایت از حقوق کودکان که چندی پیش منتشر شد، ۲.۵ درصد از درآمد کودکان زباله گرد در اختیار آنها قرار می‌گیرد گفت: در مورد کودکان خیابانی نیز موضوع به همین شکل است و عزت این کودکان لگدمال می‌شود.

مسعودی فرید با اشاره به روند پذیرش و ساماندهی کودکان گفت: مرحله اول طرح مربوط به احراز هویت کودکان است تا در صورتیکه این کودکان بعد از خروج از مراکز بار دیگر در خیابان دیده شدند، نسبت به وضعیت گذشته آنها اطلاعات کافی داشته باشیم. همچنین در مرحله بعد این کودکان توسط کادر پزشکی مورد معاینه قرار می‌گیرند. به عبارتی دیگر بعد از جذب این کودکان در خیابان و انتقال آنها به مرکز فوریت‌های اجتماعی شهرداری این اقدامات باید انجام بگیرد و سپس کودکان در صورتی که جزو اتباع بیگانه باشند به مرکز ویژه خود و در صورتی که کودکان ایرانی باشند به مرکز دیگری منتقل می‌شوند.

وی در پایان سخنان خود گفت:  مدت زمان نگهداری این کودکان بین ۷ تا ۱۰ روز است و ظرف این مدت کودکان باید تعیین تکلیف شوند و بعد از این مرحله است که کودکان باید به مراکز بهزیستی منتقل شوند. در حال حاضر وضعیت ساماندهی کودکان بهتر شده و باید با همکاری هم کار را جلو ببریم تا آینده بهتری برای کودکان رقم بزنیم و آنها را از سواستفاده های احتمالی در امان نگه داریم.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب