امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 40672 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۳:۲۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

درنشست هم اندیشی مطرح شد؛

راه اندازی سامانه صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان زودهنگام آغازشد/ شهرداری‌ها با مهندسان دارای پروانه ترافیک همکاری‌های لازم را انجام نمی‌دهند/ آیین نامه های اجرایی را باید گام به گام اصلاح کنیم/ ساختمان‌های پراهمیت را زیر چتر نظارتی خود قراردهیم

نشست هم اندیشی«سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران» و«اعضای شورای شهر تهران» درباره شناسنامه فنی ملکی ساختمان صبح امروزدوشنبه24تیرماه 1398باحضور«محمد طاهری»رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران،«محمد سالاری»رئیس کمیسیون معماری وشهرسازی شورای شهرتهران و اصحاب رسانه درساختمان مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برگزارشد.
راه اندازی سامانه صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان زودهنگام آغازشد/ شهرداری‌ها با مهندسان دارای پروانه ترافیک همکاری‌های لازم را انجام نمی‌دهند/ آیین نامه های اجرایی را باید گام به گام اصلاح کنیم/ ساختمان‌های پراهمیت را زیر چتر نظارتی خود قراردهیم

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست هم اندیشی «سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران» و «اعضای شورای شهر تهران» درباره شناسنامه فنی ملکی ساختمان صبح امروز دوشنبه 24 تیرماه 1398 با حضور«محمد طاهری»رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران،« محمد سالاری» رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران،«بیژن خطیبی» عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران،«عبدالرضا گلپایگانی» معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران، «صفا صبوری دیلمی» معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران و اصحاب رسانه درساختمان مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برگزارو دراین نشست هم اندیشی«محمد سالاری» رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران اظهارداشت: از سال ۹۵ شهرداری پول صدور شناسنامه فنی ملکی را از متقاضیان دریافت کرده و آن را به حساب نظام مهندسی تهران واریز کرده است اما نظام مهندسی خدمتی در مقابل این هزینه‌ای که از مردم دریافت می‌شود ارائه نمی‌دهد.

 

سالاری: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران راه اندازی سامانه صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان را زودهنگام آغاز کرد

رئیس کمیسیون معماری وشهرسازی شورای شهرتهران تصریح کرد:سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران سامانه‌ای را برای صدور شناسنامه فنی ملکی صادر کرده است که بگوید چنین شناسنامه‌ای را صادر می‌کنیم اما باید این شناسنامه، واقعی باشد و اگر قرار باشد همان شناسنامه فنی ملکی صوری سابق باشد، به تاریخ مهندسی کشور لطمه زده ایم.

وی عنوان داشت: به من گفته شد که امروز قرار است سامانه شناسنامه فنی ملکی ساختمان در این جلسه صادر شود. من نمی‌دانستم قرار است چنین اتفاقی بیفتد، اگر می‌دانستم قطعاً با شرط و شروط می‌آمدم.

سالاری تاکید کرد: باید دررسانه‌ها مطالبه برای مردم ایجاد کنیم که از نظام مهندسی بخواهند تا شناسنامه فنی ملکی را در تراز آنچه در قانون آمده صادر کند و با خدمات همراه باشد. باید وقتی مردم ملکی خریداری می‌کنند، سوال کنند که آیا این ساختمان شناسنامه فنی ملکی دارد؟ در این صورت است که این شناسنامه برای املاک ارزش افزوده ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر نه تنها کسی درباره شناسنامه فنی ملکی سوال نمی‌کند که حتی برخی نمی‌دانند باید چنین شناسنامه‌ای برای هر ساختمان صادر شود و در نبود صدور شناسنامه فنی ملکی، برخی به اسم برند بودن طراحی معماری آنها پول می‌دهند تا تابلوی شناسنامه فنی ملکی را در کارگاه ساختمانی با نام آن برند نصب کنند تا بتوانند بعداً ساختمان را چند برابر قیمت واقعی به فروش برسانند.

رئیس کمیسیون معماری وشهرسازی شورای شهرتهران خاطرنشان کرد:نظام مهندسی ساختمان جایگاه مناسبی در این صنعت ندارد و درسایردستگاه‌های تصمیم گیری نیز با چنین بحران‌هایی مواجه هستیم. به عنوان مثال نمایندگان مردم در شوراها، کارهایی انجام می‌دهند تا دوباره بتوانند در دوره بعد از آن رأی بیاورند.

وی افزود: تا زمانی که هدف برگزاری انتخابات این باشد، همه دستگاه‌های تصمیم گیر در کشور با بحران مواجه خواهند شد و امتیاز شهردار خوب بودن از نظر مردم این است که شهرداری کل شهر را به کارگاه عمرانی فیزیکی تبدیل کند و در نتیجه شاهد آن هستیم که کیفیت زندگی مردم در شهر روز به روز کاهش می‌یابد.

سالاری ابرازداشت: شهری که زمانی بیشترین دارایی ملکی را داشت، همه املاک خود را برای فعالیت‌های عمرانی از دست داد و ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد ولی با مشکل ایمنی ساختمان‌ها مواجه است که نماد آن ریزش پلاسکو بود.

وی با اشاره به احیای مجدد نهاد مطالعات شهر که زمان یکی از شهرداران اسبق به یکباره کنار گذاشته شده اضافه کرد: وقتی می‌خواستیم در شورای شهر، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران را به عضویت این نهاد درآوریم، از آنجایی که عملکرد این سازمان قابل دفاع نبود اعضای شورای شهر مخالفت کردند چون رویکرد نظام مهندسی در سالهای اخیر صرفاً منافع سوداگرانه بوده است.

رئیس کمیسیون معماری وشهرسازی شورای شهرتهران یاداورشد: نباید برای صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان پولی به حساب نظام مهندسی واریز می‌شد چون خدمتی ارائه نمی‌کند و شناسنامه فنی ملکی ساختمان بدون بیمه تضمین کیفیت که بر اساس این شناسنامه صادر شده باشد، فایده‌ای ندارد.

وی عنوان داشت:  به نظر من سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران راه اندازی سامانه صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان را زودهنگام آغاز کرد و باید صدور این شناسنامه را با بیمه تضمین کیفیت ساختمان عملی می‌کرد.

سالاری درپایان سخنان خود گفت: در بیمه تضمین کیفیت فعلی در حالی که شرکت‌های بیمه باید عمر ساختمان را برای سالهای طولانی تضمین کنند، صرفاً قراردادهایی برای تضمین کیفیت بخش‌های مختلف ساختمان شامل پی و فونداسیون، نما بین ۳ تا ۱۰ سال امضا می‌کنند که این قابل قبول نیست.

 

خطیبی : شهرداری‌ها با مهندسان دارای پروانه ترافیک همکاری‌های لازم را انجام نمی‌دهند

بیژن خطیبی عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران نیز دراین نشست اظهارداشت: صدور پروانه ایمنی ترافیک در حوزه ساخت و ساز با وجود آنکه جزء قوانین معتبر به شمار می‌رود، مغفول مانده و حضور مهندسان دارای پروانه ترافیک در سال‌های گذشته از سوی وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده است.

وی تصریح کرد: متأسفانه شهرداری‌ها برای حضور این مهندسان همکاری‌های لازم را انجام نمی‌دهند و طبق قانون باید تمامی ساختمان‌ها توسط سازنده ذی‌صلاح اجرا شود و حضور مجری ذی‌صلاح در ساختمان‌ها نیاز به تفاهم نامه و یا انعقاد قرارداد ندارد؛ زیرا که اگر این مجری حضور نداشته باشد نظام مهندسی از قانون تخطی کرده است.

خطیبی خاطرنشان کرد: اگر اتفاقی در حوزه ساخت وساز شهر تهران رخ دهد سازمان نظام مهندسی و شورای شهر مسئول هستند وبه همین دلیل باید درتمام ساخت و سازهای کشور از مجریان ذی صلاح استفاده شود.

وی ادامه داد: شرط صدور پایان کار برای یک ساختمان وجود شناسنامه فنی و ملکی است، اما ما همواره شاهدیم که پایان کارها از سوی شهرداری‌ها صادر می‌شود و صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان وهمچنین مجری ذی‌صلاح طبق قانون نظام مهندسی و کنترل کیفی ساختمان ضروری است؛ اما به شرطی که شهرداری‌ها یا سایر دستگاه‌های ذی‌ربط همکاری‌های لازم را انجام دهند و زمانی که شهرداری پایان کار را صادر می‌کند شناسنامه فنی و ملکی ساختمان ضرورتش از بین می‌رود.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران یاداورشد: تا به امروز همه ساختمان‌ها توسط مجریان ذی‌صلاح ساخته شده و ما ضمانت‌ها و کیفیت‌های آن را تأیید می‌کنیم اما به شرطی که در این زمینه شهرداری‌ها همکار‌ی‌های لازم را با سازمان نظام مهندسی انجام دهند.

وی درپایان سخنان خود گفت: در سازمان نظام مهندسی ساختمان چیزی فراتر از قانون نداریم و اگر شورای شهر اعلام می‌کند که مجریان ذی‌صلاح باید طبق تفاهم نامه حضور داشته باشند یعنی شورای شهر، قانون نظام مهندسی را قبول ندارد.

 

گلپایگانی: قانون نظام مهندسی ایراد دارد و آیین نامه های اجرایی را باید گام به گام اصلاح کنیم

عبدالرضا گلپایگانی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران نیز در نشست شناسنامه فنی و ملکی ساختمان اظهارداشت: باید مجموعه ساخت و سازها را به سمت مهندسی شدن پیش ببریم، در حالی که امروز این چنین نیست.

وی افزود:برای مهندسی شدن ساخت و سازها صرفا لفظ و عنوان بکارگیری مجری ذی صلاح کفایت نمی کند و وقتی خود ما باور و اعتقاد نداریم که ساختمان ها نباید بدون مجری ذی صلاح ساخته شوند، چطور انتظار داریم که مردم به این موضوع اعتقاد داشته باشند.آیا فقط می خواهیم بار هزینه ای روش دوش مردم بگذاریم؟

گلپایگانی ابرازداشت: آیا اگر از فردا پولی هم به عنوان مجری ذی صلاح به مردم تحمیل کنیم، واقعا مجری ذی صلاح در ساخت و سازها وارد می شود و کارها درست می شود؟ اینطور نیست و برای انجام کار صحیح نیاز به همفکری است.

وی درپایان سخنان خود گفت: قانون نظام مهندسی ایراد دارد و آیین نامه های اجرایی را باید گام به گام اصلاح کنیم و ما در زمینه اجرای شناسنامه فنی و ملکی ساختمان با سازمان نظام مهندسی تهران اعلام آمادگی می کنیم، به شرطی که کار واقعی و قانونی انجام دهیم و هزینه بیهوده به مردم تحمیل نشود.

 

صبوری دیلمی:  حیطه عملکردی خود را از ساختمان‌های مسکونی فراتر برده و ساختمان‌های پراهمیت را نیز زیر چتر نظارتی خود قرار دهیم

صفا صبوری دیلمی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران  نیز درادامه نشست اعضای شورای شهر تهران با سازمان نظام مهندسی در مورد شناسنامه فنی ساختمان اظهارداشت: اواخر سال 1396 که تنها چند ماه از شروع به کار شورای شهر 5 می‌گذشت، ساختمان وزارت نیرو در میدان ولیعصر آتش گرفت اما برای امحاء آتش هیچ نقشه‌ای وجود نداشت و مجبور شدیم چند دکتر سازه که جزو سرمایه‌های انسانی بودند را به دل آتش بفرستیم تا آنها راه‌های دسترسی به کانون آتش را شناسایی کنند.

وی تاکید کرد: یک ساختمان مسکونی ۱۰ واحده حداکثر ۴۰ نفر سکنه دارد اما در یک سینما در هر سانس، حداکثر ۵۰۰ نفر شرکت کرده و یا در مدارس به طور میانگین ۷۰۰ دانش‌آموز داریم و یا بیمارستان‌های مملو از افراد است، گفت: اما هیچ کدام از این ساختمان‌های پر اهمیت و پرمخاطب شناسنامه فنی ندارند!

صبوری دیلمی خاطرنشان کرد: اگر برای هر کدام از این ساختمان حادثه‌ای رخ دهد، نمی‌توانیم عکس‌العمل مناسب را نشان دهیم و شهر تهران گرفتار ساختمان پرمخاطب و دولتی است که هیچ نقشه و شناسنامه‌ای از آنها در اختیار نیست که لازم است سازمان نظام مهندسی، دولت، شهردار وارد شده و در یک همکاری مشترک شناسنامه فنی برای ساختمان‌های دولتی هم صادر کنند.

وی ابرازداشت: وارد شدن به ساختمان‌های دولتی و بااهمیت بالا آسان‌تر ازساختمان‌های مسکونی است و اگر بتوانیم ساختمان‌های دولتی را با خود همراه کنیم، کم‌کم این نهضت نیز در ساختمان‌های خصوصی شکل می‌گیرد و می‌توانیم موفق‌تر عمل کنیم.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درپایان سخنان خود گفت: ما در مواجهه با مردم سختگیرانه عمل می‌کنیم اما در مواجهه با ساختمان‌های دولتی و پراهمیت کمتر سخت‌گیری می‌کنیم و ما باید حیطه عملکردی خود را از ساختمان‌های مسکونی فراتر برده و ساختمان‌های پراهمیت را نیز زیر چتر نظارتی خود قرار دهیم ونباید ما از ساختمان‌های بزرگ دولتی که پرمخاطب هستند، غافل شویم . چرا که انکان دارد اتفاق جبران ناپذیری اتفاق بیفتد و نتوان ان را جبران کرد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب