امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 4094 تاریخ انتشار: شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

سه تقدیر در یک روز؛

جشنواره شعر و داستان جوان سوره با تقدیر از بزرگان ادبیات كرمان برگزار می شود

جشنواره سراسری شعر و داستان جوان سوره كه به همت حوزه هنری برگزار می شود به رسم هر ساله در مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره اش در كرمان از سه تن از مشاهیر و پیشكسوتان ادبیات این استان تقدیر و تجلیل به عمل می آورد.
جشنواره شعر و داستان جوان سوره با تقدیر از بزرگان ادبیات كرمان برگزار می شود
به گزارش  خبرایران از حوزه هنری، جشنواره شعر و داستان جوان سوره هر سال در یكی از استان های كشور برگزار می شود تا با تمركز زدایی بتواند انگیزه و مشوقی برای استعدادهای ادبی شهرستان های كشور باشد. این جشنواره همچنین هر سال و همزمان با مراسم افتتاحیه از پیشكسوتان و مفاخر ادبی استان میزبان تجلیل و تقدیر به عمل می آورد تا با این حركت هم زحمات بزرگان ادبیات كشور را ارج نهاده باشد و هم معرفی دوباره ای از این بزرگان به جوانان عرصه ادبیات و مردم استان صورت گیرد.
معرفی بزرگان ادبیات شهرستان ها همچنین می تواند در جوانان استان های مختلف كشور كه علاقه مند به ورود به عرصه حرفه ای ادبیات هستند دلگرمی باشد. جوانان با شناخت بهتر مشاهیر شهر خود می بینند كه رسیدن به مدارج بالای علمی و موفقیت های ادبی كاری غیر ممكن نیست و تنها راهی ست دشوار كه با الگو قرار دادن بزرگان می توانند در این راه طی طریق كنند.
حال در آستانه برگزاری دوازدهمین جشنواره سراسری شعر و داستان جوان سوره به میزبانی كرمان، قرار است در مراسم افتتاحیه این جشنواره ادبی اول تیر ماه از محمدعلی علومی، افسانه شعبان نژاد و محمد شریفی نعمت آباد از پیشكسوتان ادبی استان تجلیل به عمل آید.
 
محمد علی علومی نویسنده و محقق معاصر متولد 1340 از شهر بم است. علومی پس ازطی تحصیلات ابتدایی و متوسطه در سال 1358 وارد دانشگاه تهران شد و در رشته علوم سیاسی به تحصیل پرداخت. تحصیل در دانشگاه تهران، زمینه مهاجرت محمد علی علومی را به سوی تهران فراهم نمود.
آثارعلومی شامل فیلم نامه كودك براساس پیوند زندگی واقعی مردم با افسانه ها،  مجموعه ای از داستان های كوتاه (مندرج درماهنامه های ادبی)، همچنین بعضی نوشته ها كه او شبیه به شعر می نامد است. از او مقالات متعددی نیز در معرفی ادبیات كهن و داستانهای شاهنامه و معرفی نحوه نگاه و طرز داستان نویسی كهن چاپ گردیده است. 
از جمله آثار  محمدعلی علومی می‌توان به «آذرستان»، «خانه كوچك»، رمان «ظلمات»، رمان «پری باد»، «آوردگاه آفتاب» شرح اساطیری بخشی از تاریخ ایران، «شاهنشاه در كوچه دلگشا» و «فرهنگ عوام دارالامان» مجموعه‌ای از داستان‌های كوتاه طنز اشاره كرد.
 
افسانه شعبان‌نژاد (متولد ۱۳۴۲ در شهراد) شاعر و نویسنده ادبیات كودك و نوجوان است. او كارشناس رشته زبان و ادبیات فارسی و كارشناس ارشد رشته ادبیات نمایشی است.
شعبان‌نژاد فعالیت خود را در حوزه ادبیات كودك و نوجوان از سال ۱۳۶۰ با یكی از نشریات امور تربیتی تهران آغاز كرد و مدتی به عنوان سردبیر برنامه خردسالان و برنامه بچه‌های انقلاب در رادیو مشغول به كار بود. سردبیری مجلات رشد نوآموز و رشد دانش‌آموز و عضویت در شورای شعر كیهان بچه‌ها از مسئولیت‌های قبلی او بوده است. از او تاكنون حدود ۱۲۰ عنوان كتاب در حوزه شعر و داستان برای كودك و نوجوان منتشر شده‌است.
"صداى صنوبر"، "بهار گمشده"، "سایه هاى مهربان" و "بزرگراه" از آثار شعبان نژاد است كه به صورت رمان برای نوجوانان به چاپ رسیده است. "نه من نمى ترسم"، "پونه ها و پروانه ها" ،"خوش به حال ماهى ها"، "جوجه زرد تپلى"، "یك كاسه شبنم"، " شكوفه هاى برفى" "سوسكى خانم كجا مى رى؟"، "گریه نكن كلاغك"، "نازدونه"، "برگ پونه"، "چكه چكه اشك"، "بزغاله ام كجا رفت؟"، "ننه طلا و نازگل"، "خونه خاله كدوم وره؟"، "موش موشى تندتر برو"، "زمستان و عمه قزى"، "خورشید خانم كجایى"، ٰ"نمكو و اخموخان"، "چتر گلبرگ ها"، "ماه گل بهتر از گل"، "فریاد كوه"، "ابر اومد باد اومد"، " آشناى غنچه ها"، "باغ هزار دخترون"، "بابا و باران"، "جشن گنجشك ها"، "یك آسمون، دو آسمون"، "كلاغه كجاست؟ روى درخت"، "خانم چمن و درخت زردآلو"، "آشناى غنچه ها"، "شیشه آواز"، "النگوهاى قرمز"، "یار پنهان"، "دختر كدو تنبل"، "باغ فرشته ها "، "بهار گمشده"، "صداى صنوبر"، "زنبور و سیب قرمز"، "شب یلدا"، "هدیه خاله نگین" و "تپل، مپل، دسته گل" تعدادی از آثار شعبان نژاد برای كودكان است.
افسانه شعبان نژاد سال ۱۳۸۵ جایزه نخست بخش شعر كودكان و نوجوانان جشنواره فجر را دریافت كرد.
در زیر دو شعر كودك از افسانه شعبان نژاد می خوانید:
«شبی آمد سراغم 
چه دردی ! درد دندان 
نخوابیدیم تا صبح 
من و بیچاره مامان 
نگاهم اول صبح 
به یك آیینه افتاد 
لپ سمت چپم بود 
شبیه توپ پر باد 
پدرجانم به من گفت 
چرا پف كرده ای تو؟
مگر با نیش زنبور 
تصادف كرده ای تو؟»
*
«مهربان تر از مادر
مهربان تر از بابا
مهربان تر از آبی
با تمام ماهی ها
 
مهربان تر از گل ها
با دو بال پروانه
مهربان تر از باران
با درخت و با دانه
 
مهربان تر از خورشید
با گل و زمینی تو
تو خدای ما هستی
مهربان ترینی تو»
 
محمد شریفی نعمت‌آباد (زادهٔ ۱۳۴۰ در بهرمان، رفسنجان)، نویسنده، شاعر و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی رفسنجان است.
از آثار شریفی نعمت آباد می توان به مجموعهٔ شعر "سقوط پر در باران"، مجموعهٔ داستان "باغ اناری"، مجموعهٔ شعر "مگر سكوت خداوند"، مجموعهٔ شعر "جزیره‌های معطل" و ترجمه كتاب هایی همچون "اسطوره‌های سرخ‌پوستان آمریكا"، "یونان در عصر مفرغ"، "عصر مفرغ در اروپا"و "ایران در شرق باستان" اشاره كرد.
در زیر دو شعر از مجموعه "جزیره های معطل" محمد شریفی نعمت‌آباد می خوانید:
«نامه ای برایت نوشتم
از جزیره ای
كه پست چی دیوانه اش
نامه ها را باز می كرد
از آنها قایق می ساخت
به دریا پرتاب می كرد
و قاه قاه می خندید»
*
«عاشقانه هایم
خطاب به تو نیستند
تو اند
كه نیستی»
 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب