امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 410 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

سخنگوی دولت مطرح کرد؛

یارانه ویژه تا پایان سال 93 پرداخت می‌شود/ سهام کارخانجات توسط مردم خریداری شود نه دستگاه‌های شبهه دولتی

خبرایران: محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت گفت: سهام کارخانجاتی که قرار است در راستای سیاست‌های کلی اصل 44 واسپاری به بخش خصوصی شوند، باید واقعاً توسط مردم خریداری شود نه دستگاه‌هایی که شبهه دولتی دارند.
یارانه ویژه تا پایان سال 93 پرداخت می‌شود/ سهام کارخانجات توسط مردم خریداری شود نه دستگاه‌های شبهه دولتی

به گزارش خبرایران، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت پس از جلسه امروز کابینه ضمن تشریح مصوبات جلسه امروز هیئت دولت اظهار داشت: دولت به اختصاص 3 هزار میلیارد ریال برای تثبیت قیمت محصولات لبنی اقدام کرد که با این مصوبه هرچند کارخانجات تولید شیر با قیمت بیشتری شیر خام را از دامداران خریداری می‌کنند اما برای ارائه به مصرف‌کننده افزایش قیمت ندارند. چرا که به ازای مصرف‌کنندگان دولت با اختصاص 3هزار میلیارد ریال برای این کار قیمت را برای مصرف‌کنندگان تثبیت کرد.

سخنگوی دولت با اشاره انتخاب حجت‌الاسلام صالحی‌منش به عنوان استاندار قم، گفت: با توجه به جایگاه ممتازی که حوزه‌های علمیه و روحانیت مکرم و به ویژه مراجع عظام تقلید دارند تأکیدات خاصی از سوی رئیس‌جمهور به استاندار قم شد.

نوبخت با اشاره به روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: تجلیل شایسته از مقام استاد شهید آیت‌الله مفتح به عمل آمد و با عنایت به هفته پژوهش مطالبی در این خصوص مطرح شد؛ همچنین پیشنهاد شد برای وحدت بیش از پیش حوزه و دانشگاه کارگروه ویژه‌ای نیز فعال شود.

وی همچنین درباره انتخاب رئیس سازمان استاندارد گفت: در جلسه امروز بنابر پیشنهاد معاونت اجرایی خانم نیره پیروزبخت به عنوان رئیس سازمان استاندارد انتخاب شد که در آینده در رأس این سازمان فعال خواهند شد.

نوبخت در پاسخ به سؤالی درباره تأثیر لایحه بودجه بر بازار سرمایه اظهار داشت: پیش‌بینی منابع و مصارف در لایحه بودجه 93، یکی از اهداف مورد نظر در این لایحه موضوع حجم نقدینگی است که با وجود بیش از 500هزار میلیارد تومان نقدینگی که در دست بخش خصوصی است برای اینکه هدف مهم دولت در جهت کنترل نرخ تورم اعمال شود از این رو باید این حجم نقدینگی را به جای سرازیر شدن در بازارهایی مانند ارز، مسکن و طلا، معطوف به بازار سرمایه شود.

نوبخت تصریح کرد: در جلسه قبلی هیئت وزیران در راستای معطوف شدن نقدینگی به تولید و سرمایه‌گذاری بر خرده‌فروشی سهام و سهام کل تأکید شد.

وی متذکر شد: معتقدیم سهام کارخانجاتی که قرار است در راستای سیاست‌های کلی اصل 44 واسپاری به بخش خصوصی شوند، باید واقعاً توسط مردم خریداری شود نه دستگاه‌هایی که شبهه دولتی دارند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی در خصوص تخصیص 3 هزار میلیارد ریال برای تثبیت نرخ محصولات لبنی توضیح داد: از آنجا که نرخ محصولات لبنی بر اساس قیمت شیر خام تعیین می‌شود، نظر ما این است که قیمت شیر خام برای مصرف‌کننده افزایش نیابد.

نوبخت افزود: البته این در شرایطی است که دامداران به جهت اینکه علوفه و نهاده‌های لازم برای تولید شیر خام را با قیمتی بیش از قیمت سال قبل دریافت می‌کنند، دولت برای اینکه شیر با قیمت مناسب در اختیار همه مردم قرار گیرد به جهت توجه به سلامت آنها و برای تثبیت قیمت به دامداران یا کارخانجات تولید شیر نکرد که آن را افزایش ندهد چرا که متضرر خواهند شد برای اینکه تولید رونق بگیرد و با قیمت واقعی خود عمل کند و مصرف‌کننده با قیمت بیش از آنچه که بود شیر را خریداری نکند این 3هزار میلیارد ریال به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور تکلیف شد.

نوبخت با بیان اینکه این یارانه ویژه تا پایان سال 93 پرداخت می‌شود، تصریح کرد: دولت خواهان افزایش هیچ یک از اقلام مصرفی به طور غیرمنطقی و غیرقانونی نیست و در راستای کاهش نرخ تورم تصمیم به پرداخت ما به‌التفاوت ارز واحدهای تولیدی گرفت.

به گفته سخنگوی دولت، دولت در سال  93 بیش از 10 واحد درصد کاهش نرخ تورم را هدف‌گذاری کرده و سیاست‌ها را بر اساس آن تنظیم خواهد کرد.

نوبخت در پاسخ به سؤالی درباره سازمان مدیریت و اینکه آیا دولت آنچه را که مجلس مصوب کند انجام خواهد داد، گفت: اگر مصوبه مجلس به تأئید شورای نگهبان برسد یعنی قانون شود دولت قطعاً مجری قانون خواهد بود.

وی با اشاره به سخنان امروز وزیر امور خارجه در هیئت دولت اظهار داشت: ظریف در جلسه امروز گزارشی از وضع مذاکرات هسته ای ارائه کرد و اعلام کرد اروپایی ها برای اجرای زودتر از موعد توافقات اعلام آمادگی کردند، یعنی این توافق با قدرت پیگیری خواهد شد اما اگر توافقی برخلاف خواسته‌های رژیم اسرائیل در حال شکل‌گیری است و ممکن است در فرآیند باز هم تلاش‌هایی بر روی برخی افراد صورت گیرد چه در دولت آمریکا و چه دولت‌های اروپایی و حرف‌هایی را بزنند کاملاً طبیعی است.

نوبخت افزود: اما آنچه که مبنای اجرا قرار خواهد گرفت، توافقات مکتوب است به دور از حرف‌هایی که ممکن است برای یک مصرف خاص برخی از کسانی که آن توافقنامه را امضاء کردند داشته باشند آنها هیچ تأثیری در اتقان این توافقات نخواهند داشت؛ مسئولان نظام آن را پذیرا شده‌اند و 1+5 هم خود را موظف به اجرای این توافقات می‌داند؛ قطعاً این بی اعتمادی تا رسیدن به یک راه حل نهایی و برداشت کامل تحریم‌های ظالمانه ممکن است با دفعات با قهر و آشتی را شاهد باشیم اما نفس مذاکره این را ایجاب می‌کند آنچه جای نگرانی دارد مخدوش شدن مصوبات مکتوب است.

وی با اعلام این خبر که سفرهای استانی با کیفیت بهتر با اهداف مورد نظر در آینده انجام خواهد شد و نیاز به تحقیق و مطالعه بیشتر دارد تصریح کرد: البته در حال حاضر نیز سفرهای استانی در حال انجام است، مثل سفر رئیس جمهور به عسلویه و بوشهر و سفر من به همدان و کرمانشاه که با همه مدیران و نمایندگان آنها جلساتی را برگزار کردیم و اغلب وزرا نیز به استان‌ها در طول هفته نیز سفر می‌کنند.

نوبخت با تأکید بر اینکه بیش از 2هزار و 906 طرح ناتمام بر روی دست مسئولان اجرایی و مجلس باقیمانده است، گفت: این یکی از نکاتی است که در بودجه سال 93 مورد توجه است که آیا به آن طرح‌هایی که سال 93 بتواند مورد بهره‌برداری مردم قرار گیرد یا این پول را بین این 2هزار و 906 طرح تقسیم کنیم.

سخنگوی دولت در ادامه و در پاسخ به سوالی درباره نظر نمایندگان مبنی بر لزوم ارائه لایحه هدفمندی همراه با لایحه بودجه 93 گفت: ما حتما همه وجوهات قانونی را رعایت می‌کنیم.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره چگونگی اجرای توافقنامه ژنو گفت: قطعاً در چارچوب آن کارهایی که جمهوری اسلامی ایران باید انجام دهد حتماً صورت می‌گیرد و تفصیل آن را وزیر امور خارجه بیان خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص بازگشت افراد دخیل در حوادث سال 88 به کشور اظهار داشت: رویکرد دولت برای ایجاد فضای مناسب برای حضور ایرانیان خارج از کشور، رویکرد منطقی و در چارچوب قانون است و اگر نیازی به اصلاح قانون باشد که با منافع ملی ما متضاد نباشد هم قطعا صورت خواهد گرفت.

نوبخت درباره پاسخگویی لایحه بودجه به مطالبات مردم در سال 93، گفت: بهبود معیشت مردم از اهدافی است که دولت تدبیر و امید دنبال می‌کند و مناسب‌ترین کار در جهت تلاش برای کاهش نرخ تورم صورت می‌گیرد و حداقل 10 واحد درصد تورم در سال 93 کمتر از سال جاری خواهد بود، همچنین افزایش سطح اشتغال نیز در حال انجام است. به ویژه داشتن رشد اقتصادی 3درصد هم که با وجود دو سال متوالی رشد منفی می‌تواند پیام خوبی برای اقتصاد ایران باشد.ما در معاونت برنامه‌ریزی مقدمات برنامه ششم را در جهت تعادل و توازن‌بخشی استان‌ها آغاز خواهیم کرد.

وی درباره رفع ممنوع‌الخروج بودن برخی چهره‌های اصلاح‌طلب نیز با بیان اینکه این موضوع مربوط به قوه مجریه نمی‌شود، افزود: از مسئولان ذیربط بپرسد.

نوبخت در ادامه سخنان خود درباره افزایش سرمایه‌گذاری خارجی گفت: ما از دو مسیر این کار را دنبال می‌کنیم که یکی در جهت بهبود فضای کسب و کار و آسان‌سازی این سرمایه‌گذاری‌ها که به جد در حال انجام است، همچنین ما از منابع تسهیلات خارجی می‌توانیم استفاده کنیم که در لایحه بودجه سال 93 بیش از 35 میلیارد دلار از این منابع خارجی اجازه استفاده خواهیم داشت و هم‌اکنون بیش از 15میلیارد دلار طرح‌های مصوبی که فاینان ‌سورهای خارجی آن را تأئید کرده‌اند مهیاست تا آنها را اجرایی کند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره سفر رئیس‌جمهور به ترکیه نیز در بیست و ششم آذر گفت: به محض قطعی شدن اطلاع‌رسانی خواهیم کرد چرا که الآن دقیقا مطلع نیستم.

سخنگوی دولت در ادامه سخنان خود درباره ارائه ندادن لایحه از سوی دولت برای احیای سازمان برنامه‌ریزی گفت: قبل از اینکه دولت تدبیر و امید فعال شود مجلس طرحی با فوریت تقدیم کرد تا سازمان مدیریت ادغام شود اما دولت با توجه به اختیارات مصرح در قانون اساسی و اصل 136 این اختیار را برای رئیس‌جمهور تعریف‌شده دارد تا بتواند آن را احیاء کند و علت ندادن لایحه این بود که نیازی به اجازه قانونی نیست و آن وجود دارد.

نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص موضوع پرونده کرسنت نیز گفت: برای پیگیری این پرونده، کارگروهی در دولت تشکیل شده که مطالعات کافی را برای استیفای حقوق جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد داد.

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب