امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 41020 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۴:۱۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

تجدید چاپ کتاب درآمدی بر اسناد شرعی دوره قاجار

خبرایران : کتاب درآمدی بر اسناد شرعی دوره قاجار تألیف امید رضایی که در سال 1390 برای اولین بار منتشر شده بود، اخیرا به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به بهای 67 هزار تومان به چاپ دوم رسید.
تجدید چاپ کتاب درآمدی بر اسناد شرعی دوره قاجار
نویسنده در این کتاب، به معرفی اجمالی بخشی از اسناد شرعی فارسی ایران در دورة قاجاریه پرداخته است. 
شایان ذکر است ساختار اسناد شرعی معرفی شده در کتاب با استفاده از منابع فقهی شیعه اثنی عشری شرح داده شده است. این اسناد شامل نکاح‌نامه‌ها؛ طلاق‌نامه‌ها؛ مبایعه‌نامه؛ مراهنه‌نامه‌ها؛ اجاره‌نامه‌ها؛ ذم‌نامه‌ها؛ وکالت‌نامه‌ها؛ حبس‌نامه‌ها؛ وقف‌نامه‌ها؛ هبه‌نامه‌ها؛ نذرنامه‌ها؛ مصالحه‌نامه‌ها؛ وصیت‌نامه‌ها؛ اقرارنامه‌ها؛ شهادت‌نامه‌ها؛ اظهارنامه‌ها و شرکت‌نامه‌ها می‌باشد.
فهرست این اثر عبارت است از:
فهرست جداول
فهرست تصاویر
مقدمه چاپ دوم
مقدمه چاپ اول
بخش اول: تعاریف و کلیات
بخش دوم: اطلاعات جانبی
بخش سوم: رایج ترین اسناد شرعی
 
نویسنده در مقدمه چاپ اول هدف از نگارش این کتاب را معرفی اجمالی بخشی از اسناد فارسی ایران در دوره قاجاریه است. 
رضایی در مقدمه چاپ دوم این اثر آورده است: اثر حاضر دست افزار و راهنمایی آموزشی است، برای علاقه مندانی که اسناد را به عنوان یک منبع دست اول تحقیقات تاریخی می شناسند. در موضوع سندشناسی فارسی چند جلد کتاب و تعدادی مقاله منتشر شده است، اما در زمینه کتب آموزشی که این کتاب هم داعیه دار چنین موضوعی است لازم است حداقل 10 عنوان کتاب نگاشته شود. ضرورت تدوین چنین کتابی پس از چند سال فعالیت مستمر در حوزه اسناد شرعی و قباله ها احساس شد. 
کتاب حاضر یک تجربه کاملا شخصی است و مسلما اکون هم کسانی که دستی در تدریس و تدوین کتب آموزشی دارند برای بهتر شدن آن پیشنهادهایی دارند، اما از آنجا که اثر حاضر به همین صورتی که در دست شماست توسط جمعی از اساتید داخلی و خارجی و دانشجویان خارجی تا حدی مورد عنایت قرار گرفته است لازم ندیدم به جز افزودن چند تصویر و برطرف کردن سهوالقلم ها و بازنگری نمایه آن را مورد دخل و تصرف و تجدید نظر جدی قرار دهم.
مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب