امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 41137 تاریخ انتشار: سه شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱:۵۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

فاطمه مهاجرانی در نشست خبری اعلام کرد؛

طرح ملی شهاب به کشف استعدادها کمک می کند/ رتبه ششم ایران در المپیاد شیمی / توجه به رشته های علوم انسانی و علوم پایه در سمپاد/ نتایج آزمون پایه هفتم و دهم نیمه مرداد ماه اعلام می شود

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان درخصوص نتایج پایه های هفتم و دهم گفت: تا نیمه مرداد نتایج آزمون پایه های هفتم و دهم اعلام و با توجه به وجود تعدادی صندلی خالی که در برخی مناطق قابل توجه بود، آزمون تکمیلی پایه هشتم شهریور ماه برگزار می‌شود و از ۱۲ تا ۱۷ مرداد سامانه مربوط برای ثبت نام دانش آموزان باز می شود.
طرح ملی شهاب به کشف استعدادها کمک می کند/ رتبه ششم ایران در المپیاد شیمی / توجه به رشته های علوم انسانی و علوم پایه در سمپاد/ نتایج آزمون پایه هفتم و دهم نیمه مرداد ماه اعلام می شود

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری «باز طراحی برنامه های مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان» صبح امروز سه شنبه 8 مرداد ماه 1398 با حضور« فاطمه مهاجرانی»رئیس مرکز ملی استعداد درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان و اصحاب رسانه در مرکز ملی استعداد درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان برگزار و دراین نشست خبری « فاطمه مهاجرانی»رئیس مرکز ملی استعداد درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان اظهارداشت: با توجه به اینکه سیاست های کلان آموزش و پرورش مبتنی بر سیاست های نخبگانی است و به کرات مورد توجه سیاست گذاران کشور و از همه مهم تر مقام معظم رهبری قرار گرفته، باید این سیاست در حوزه های دانش آموزی نیز مورد توجه باشد.
وی با اشاره به اینکه مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان متولی سیاست های نخبگانی در حوزه دانش آموزی است، افزود: ۹ برنامه وجود دارد که در قالب چهار دسته فعالیت کلی مدارس استعداد درخشان، برنامه ملی شهاب، المپیادهای علمی و جشنواره جوان خوارزمی دسته بندی می شود.
به گفته مهاجرانی، فعالیت های کلی این مرکز از جنس پرورشی است و با طراحی الگو و برنامه های تربیتی منعطف و سیال بر آموزش های قرآنی و تربیت بدنی و اجتماعی تاکید می شود که در زیر نظام راهبری و مدیریت قرار می گیرد.
رئیس مرکز ملی استعداد درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان یادآور شد: هدف از اجرای برنامه های کلی تربیت افراد چند بعدی است. سمپاد سال های طولانی در این مسیر کوشیده و موفقیت های بسیاری حاصل کرده است.
مهاجرانی تقویت برنامه های فعالیت های علمی و پژوهش معلمان و دانش آموزان را از مهم ترین برنامه های سمپاد معرفی کرد و گفت: این برنامه برای حل مشکلات ملی و محلی تنظیم شده و زیر نظام راهبری و مدیریت قرار می گیرد که با دو برنامه مشخص جشنواره جوان خوارزمی و کار سوق های علمی معنادار می شود.
وی افزود: آنچه به عنوان برنامه مشخص می شود باید از طریق فعالیت ها محقق شود، کنگره ملی سمپاد باید به عنوان برنامه محقق کننده هدف باشد.

** رتبه ششم ایران در المپیاد شیمی

رئیس مرکز ملی استعداد درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان گفت: حضور ایران در المپیادهای علمی، حضور همیشه پرافتخار بوده، رتبه المپیاد شیمی از ۱۹ امسال به ۶ ارتقا یافته است. دانش آموزان ایرانی، انگلیسی و اوکراینی در جایگاه ششم رتبه بندی المپیاد شیمی قرار گرفته اند.

مهاجرانی هچنین درباره برگزاری طرح سمپاد فراگیری یادآور شد: دیپلماسی علمی موضوع بسیار مهمی است، معمولا پس از هر میزبانی تعدادی از کشورها علاقمندند از تجربیات و معلومات دانش‌آموزان کشور استفاده کنند.
وی افزود:  ایران امسال میزبان ۳ دوره آمادگی المپیاد بود که گامی در راستای ایران ۱۴۰۴ برداشته است. دانش آموزان ایرانی چهار بار در رتبه اول جهان ایستاده اند.

** طرح ملی شهاب به کشف استعدادها کمک می کند

مهاجرانی یادآور شد: تدوین برنامه جامع استعدادیابی در دوره پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه در ساحت های شش گانه تربیتی به منظور کشف استعدادها از دیگر برنامه های مرکز استعدادهای درخشان است که  زیر نظام راهبری و مدیریت قرار دارد.
وی معتقد است که برنامه ملی شهاب می تواند، تدوین برنامه جامع استعدادیابی را محقق کند. برنامه ملی شهاب امسال به پوشش ۱۰۰ درصدی می رسد و هیچ مدرسه ای باقی نمی ماند که طرح ملی را رعایت نکند.
رئیس مرکز ملی استعداد درخشان افزود: برنامه های ملی برنامه هایی نیستند که با یک تغییر کوچک بتوان نتایج ۱۰۰ در صدی حاصل کرد. برنامه ملی شهاب برنامه بزرگی است که باید سال ها مسیر خود را طی کند تا به سرمنزل مقصود برسد.
به گفته مهاجرانی، اتصال شهاب در پایه نهم بزنگاه این طرح ملی است که در واقع امسال با هدایت تحصیلی محقق می شود. این برنامه برای دانش آموزان ۳۲ منطقه از سال ۹۳ آغاز شده و آرام آرام حرکت کرده است.
وی ادامه داد: طرح ملی شهاب امسال برای ۳۲ منطقه در پایه نهم مستقر می شود و  دانش آموزان را به سمت استعدادهای خود هدایت می کند.
رئیس مرکز ملی استعداد درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان، تولید محتوای یادگیری تکمیلی ویژه دانش آموزان با استعداد خاص را از دیگر برنامه های این مرکز معرفی کرد و گفت: در واقع این برنامه در زیر نظام برنامه درسی قرار می گیرد. تهیه کتب محتوای تکمیلی باید در این راستا مورد توجه قرار گیرد.
مهاجرانی خاطرنشان کرد: سند تحول بنیادین به شدت روی دانش آموزان ویژه با نیازهای خاص تأکید دارد و ردپای سمپاد در سند مستحکم است. به دلیل اینکه دانش آموزان استعداد درخشان و این نوع مدارس خاص هستند، باید با نگاهی ویژه به آنها نگریست.
وی یادآور شد: کتب تکمیلی برای دانش آموزان تولید می شود. در این کتب محتوای مورد نیاز دانش آموزان به آنها داده می شود؛ چرا که در تمامی مناطق کشور امکان تربیت معلمان خوب برای پاسخگویی به نیازهای دانش آموزان وجود ندارد که به نیازها دانش آموزان پاسخ دهند.

** توجه به رشته های علوم انسانی و علوم پایه در سمپاد
رئیس مرکز ملی استعداد درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان افزود:  طراحی و اجرای سازو کارهای شناسایی و هدایت استعدادهای برتر به رشته های علوم انسانی  از دیگر برنامه های سازمان استعداد درخشان است که در زیر نظام برنامه درسی قرار می گیرد.

مهاجرانی همچنین خاطرنشان کرد: پرداختن به حوزه‌هایی از رشته‌های علوم انسانی و توجه به سمپاد مهارتی نیز از دیگر برنامه های مرکز استعداد درخشان است که قرار شده این مرکز برای اولین بار در کشور به این مسئله بپردازد.
 وی ادامه داد: تدوین و اجرای آزمون‌های پیشرفت تحصیلی برای دانش‌آموزان از دیگر موضوعاتی است که مرکز ملی استعداد درخشان و باشگاه دانش پژوهان در دستور کار خود قرار داده است. در واقع این آزمون ها می تواند به سنجش دانش آموزان برای ورود به مدارس کمک کند. مرکز برای پذیرش دانش آموزان به ابزار خاص نیاز دارد.
مهاجرانی گفت: اندازه گیری گزینش دانش آموزان برای ورود به مدارس سمپاد باید اصلاح شود. یک راهکار این است که تعدادی از دانش آموزان هر سال به عنوان دانش آموزان سرآمد از سوی معاونت آموزش ابتدایی معرفی شوند تا در آزمون های تکمیلی شرکت کنند.
رئیس مرکز استعداد درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان افزود: توانمند سازی معلمان و مدیران باید هماهنگ با نیازهای سمپاد انجام شود، بی شک این موضوع به آموزش معلمان نیاز دارد. برخی از دانش‌آموزان ویژگی‌های شخصیتی خاصی دارند، از این رو باید مانند معلمان مدارس خاص آموزش‌های لازم را دریافت کنند.
مهاجرانی با اشاره به طرح فرد تیزهوش در مدارس سمپاد اظهار کرد:  طرحی به نام فرد یا کلاس تیزهوش برگزار می شود، بی شک مدارس سمپاد جایگاهی برای تمام افراد تیز هوش است.
وی گفت: براساس سخنان مقام معظم رهبری نباید حتی یک استعداد در کشور به هدر رود. از این رو طرحی با عنوان فرد تیزهوش برنامه ریزی و اجرا می شود که دانش آموزان سایر مدارس نیز توانایی استفاده از آموزش‌های تکمیلی را پیدا کنند. طرح کلاس های تیزهوش در سطح متوسطه اول و دوم بر اساس آزمون هوش برگزار می شود.

به گفته این مسوول ،۱۰ استان کشور از جمله البرز، اصفهان، خراسان رضوی و شمالی،لرستان، سمنان، خوزستان، ایلام، شهرستان‌های تهران به عنوان پایلوت پیشگام استقرار سندتحول بنیادین هستد، البته استان کردستان و شهر تهران نیز به زودی وارد این برنامه می‌شوند.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان درباره راه اندازی خانه‌های علوم پایه نیز گفت: وضعیت غیر مطلوب علوم پایه، اهمیت پرداختن به آن را بالا می برد، توجه در این حوزه به ویژه در دوره متوسطه اول اهمیت بسیاری دارد. 
به گفته مهاجرانی، در مدارس سمپاد مهارتی ،افرادی با مهارت های خاص پرورش می یابند که علاوه بر پژوهش توانایی انجام کار عملی را نیز دارند. بی شک این موضوع به بهبود وضعیت تولید، صنعت و اشتغال توانایی کمک شایانی می کند.

** نتایج آزمون پایه هفتم و دهم نیمه مرداد ماه اعلام می شود 
رئیس مرکز ملی استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان درباره اعلام نتایج پایه های هفتم و دهم اظهار کرد: تا نیمه مرداد نتایج آزمون پایه های هفتم و دهم اعلام می شود.
مهاجرانی افزود: با توجه به وجود تعدادی صندلی خالی که در برخی مناطق قابل توجه بود، آزمون تکمیلی پایه هشتم شهریور ماه برگزار می‌شود و از ۱۲ تا ۱۷ مرداد سامانه مربوط برای ثبت نام دانش آموزان باز می شود و هر ۱۰ نفر اول قبول شده در آزمون پایه هفتم از دانش آموزان شهرستان ها هستند.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب