امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 41147 تاریخ انتشار: شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکتر محمد آقاجانی اعلام کرد؛

پرینتر ۳ بعدی برای ترمیم استخوان ساخته شده است/تصادفات و حوادث ترافیکی ازمهمترین علل بروز ضایعات استخوانی است / رویکرد دانشگاه شهید بهشتی حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم است/ دانشگاه شهید بهشتی در زمینه رشد علمی پیشرفت‌های خوبی داشته است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به رونمایی از استخوان مصنوعی با تکنولوژی پرینت سه‌بعدی گفت: موضوع این پژوهش ۱۰ ساله ضایعات استخوانی است که به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود، تصادفات و حوادث ترافیکی یکی از مهمترین علل بروز این ضایعات استخوانی است و ضایعات استخوانی گاهی خودبه‌خود ترمیم می‌شود و برخی از این ضایعات خودبه‌خود ترمیم نشده است.
پرینتر ۳ بعدی برای ترمیم استخوان ساخته شده است/تصادفات و حوادث ترافیکی ازمهمترین علل بروز ضایعات استخوانی است / رویکرد دانشگاه شهید بهشتی حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم است/ دانشگاه شهید بهشتی در زمینه رشد علمی پیشرفت‌های خوبی داشته است

به گزارش خبرنگارخبرایران،، دکترمحمد آقاجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی صبح امروزشنبه 12 مردادماه 1398 در مراسم رونمایی از «استخوان مصنوعی تولید شده با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی ساخت داخل» اظهارداشت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از زوایای مختلف یکی از بزرگترین دانشگاه‌های کشور است.

دکترآقاجانی تصریح کرد: دانشگاه شهید بهشتی با داشتن 14000 هزار دانشجو در 250 رشته مقطع، نقش مهمی در آموزش پزشکی و همچنین درمان کشور ایفا می‌کند. ضمن اینکه در حوزه تحقیق و پژوهش ۱۴۰۰ عضو هیات علمی و ۸۰  مرکز تحقیقاتی دارد که این مورد تاثیر مهمی در ارتقای تولیدات علمی در زمینه‌های مختلف علوم پزشکی می توان داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد دانشگاه شهید بهشتی حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم است وتلاش می کنیم که دانشگاه نسل سوم دانشگاه فناور تولید محور و حرکت در جهت رشد اقتصادی و رفاه جامعه است؛ بر همین اساس تصمیم ما گرایش به سمت دانشگاه‌های نسل سوم است که برای تحقق این هدف مهم در جهت ارتقای فناوری‌های علوم پزشکی و تولیدات دانش بنیان حرکت خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان داشت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با دانشگاه‌های صنعتی و فنی کشور در جهت تعاملات و تبادلات علمی هم اقدام به عقد قراردادهای مختلف کرده است و ضمن اینکه با چندین دانشگاه معتبربین‌المللی درکشورهای فرانسه، هلند، ایتالیا و روسیه قراردادهایی داریم که طی سال‌های گذشته برخی از محصولات مشترک نیز رونمایی شد.

وی درادامه این مراسم ابرازداشت: با وجود تهدیدات و تحریم‌های خارجی در حوزه علم و دانش خوشبختانه طی سال گذشته بر اساس معتبرترین رتبه‌بندی‌های بین‌المللی در زمینه رشد علمی پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم، به عنوان نمونه در رتبه‌بندی لایدن ۳۰ رتبه و در رتبه‌بندی وبو متریک ۸۴ رتبه ارتقا داشته‌ایم که این مساله نشان‌دهنده تلاش‌های جهادی پژوهشگران و دانشجویان ما و همچنین رشد علمی دانشگاه‌ها است.

دکتر آقاجانی با اشاره به رونمایی از استخوان مصنوعی با تکنولوژی پرینت سه‌بعدی هم تاکید کرد: موضوع این پژوهش ۱۰ ساله ضایعات استخوانی است که به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود، تصادفات و حوادث ترافیکی یکی از مهمترین علل بروز این ضایعات استخوانی است و ضایعات استخوانی گاهی خودبه‌خود ترمیم می‌شود و برخی از این ضایعات خودبه‌خود ترمیم نشده است.

وی اضافه کرد: برای درمان نیازمند اقدامات جراحی و پزشکی هستیم، علاوه بر تصادف، سرطان‌ها و تومورها و بیماری‌های مادرزادی از دیگر عوامل ایجاد این ضایعات استخوانی است و روش‌های شایع درمان و ترمیم ضایعات استخوانی در دنیا متنوع است و برای این مساله 3 روش وجود دارد.

 

1 - روش اتوژن است که در این روش از استخوان خود بیمار برای ترمیم این ضایعات کمک گرفته می‌شود که عوارض بعد از جراحی و اقامت طولانی مدت بیمار در بیمارستان از مشکلات این روش است.

2 -  روش آلوژن که در آن از استخوان جسد برای ترمیم بافت استخوانی استفاده می‌شود که در این روش خطر انتقال آنتی‌ژن‌ها وجود دارد.

3 -  روش بایومتریال یا زیست ماده‌ها برای ترمیم ضایعات استخوانی استفاده می‌شود، به عبارتی دیگر از ماده غیر از استخوان برای جایگزینی استخوان از دست رفته استفاده می‌شود.

 

دکترآقاجانی یادآورشد: نکته فنی بایومتریال‌ها این است که باید از لحاظ شیمیایی و فیزیکی به بافت استخوانی شبیه باشند و تاکنون از سرامیک برای این مسئله استفاده می‌شد ونقطه ذوب سرامیک بسیار بالا است و در پرینت سه‌بعدی قابل استفاده نیست.

وی ادامه داد: تکنولوژی پزشکی به دنبال تلفیق سرامیک با ماده دیگر بود که در قالب پرینت‌های سه بعدی بافت زیست ماده اختصاصی بیمار را تولید می‌کند و طی این پژوهش پلیمر با سرامیک برای ایجاد این زیست ماده ترکیب شد و اتفاقی که در این تحقیق ۱۰ سال به وقوع پیوست و خبر خوبی برای بیماران دارای ضایعات استخوانی محسوب می‌شود، ابتدا یک زیست‌ماده در این پژوهش به دست آمد که شباهت زیادی به بافت استخوان دارد و در پرینتر سه‌بعدی نیز قابل استفاده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: متناسب با بیمار و ضایعه خاص بیمار طراحی و ساخته می‌شود. از این رو زیست ماده ضایعه استخوانی را کامل پوشش می‌دهد و به عبارت دیگر یک زیست ماده متناسب و شبیه بافت طبیعی استخوان تولید شده و در پرینتر قابل استفاده است.

وی افزود: تولید این پرینتر سه‌بعدی توسط کار مشترک محققان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و صنعتگران داخلی مساله مهم بعدی است ، که طی آن این پرینتر زیست ماده را برای پوشش و ترمیم نقص استخوانی طراحی و پرینت می‌کند. به عبارت دیگر پس از پروسه پرینت زیست ماده تهیه شده و در اتاق عمل کاملا متناسب با محل نصب استخوانی کاشته می‌شود.

دکترآقاجانی درپایان سخنان خود گفت: تاکنون 5 بیمار دارای ضایعات فکی و ضایعات استخوانی دیگر با استفاده از این تکنولوژی جدید جراحی شده و نتایج بسیار خوب و رضایت بخشی حاصل شده و هم اکنون از اثربخشی این تکنولوژی اطمینان کامل داریم و بنابراین این دستاورد مهم را به کلیه هموطنان خود تقدیم می شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب