امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 4141 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۲:۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

گزارش اولین نشست خبری رئیس سازمان سینمایی؛

ایوبی : فیلم‌هایی که به ناحق توقیف شده‌اند پروانه نمایش می گیرند/ رسانه‌ها نباید دروغ بگویند/ نباید به حضور بازیگران زن در جوامع سینمایی جهان نگاه منکراتی داشت

حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی گفت: رسانه‌ها نباید دروغ بگویند و برخی از اخباری که در این مدت از سوی برخی رسانه‌ها مطرح شد اخبار درستی نبود و خیلی از آنها برای ما مشکل‌ساز شد و اگر نشر این اکاذیب فقط به بنده مربوط باشد از آن چشم‌پوشی می کنم اما اگر این اکاذیب به سینمای کشور لطمه بزند با آنها مقابله می‌کنیم
ایوبی : فیلم‌هایی که به ناحق توقیف شده‌اند پروانه نمایش می گیرند/ رسانه‌ها نباید دروغ بگویند/ نباید به حضور بازیگران زن در جوامع سینمایی جهان نگاه منکراتی داشت

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرایران، نشست مطبوعاتی «حجت‌الله ایوبی» رئیس سازمان سینمایی صبح امروز با حضور اصحاب رسانه در تالار وحدت برگزار و در این نشست خبری «حجت‌الله ایوبی» رئیس سازمان سینمایی اظهارداشت: برخی ها درخصوص رفع توقیف برخی از فیلم‌ها  نگرانی‌های واقعی دارند اما عده‌ای هم هستند که نگرانی ایجاد می‌کنند این‌ها همان‌هایی هستند که فضای بدگمانی ایجاد کرده‌اند. اطلاعات غلط و نادرست می‌دهند و این اطلاعات باعث می‌شود که نگرانی‌ها در این حوزه از سوی نمایندگان مجلس و دلسوزان واقعی این حوزه افزایش پیدا کند.

رئیس سازمان سینمایی تصریح کرد: رسانه‌ها نباید دروغ بگویند و برخی از اخباری که در این مدت از سوی برخی رسانه‌ها مطرح شد اخبار درستی نبود و خیلی از آنها برای ما مشکل‌ساز شد و اگر نشر این اکاذیب فقط به بنده مربوط باشد از آن چشم‌پوشی می کنم اما اگر این اکاذیب  به سینمای کشور لطمه بزند با آنها مقابله می‌کنیم و اقدام قانونی خواهیم کرد و سازمان سینمایی خود را با اهداف نظام و دولت تدبیر و امید هماهنگ می‌داند و امیدواریم بتوانیم توقعات نظام و رئیس جمهور را در حوزه سینما تحقق ببخشیم.

وی افزود: دلیل مشخصی برای توقیف برخی فیلم‌ها ارائه نشده ، البته برخی به حق نگران‌‌اند اما موضوعی که مطرح است این است که مدیرانی که به گفته‌ها و دغدغه‌های رهبری معتقدند هرگز به فیلم‌های حامی فتنه و یا فیلم‌هایی که بخواهد برای کشور مشکل ایجاد کند پروانه نمایش نمی‌دهد بلکه فیلم‌هایی که به ناحق توقیف شده‌اند هستند که حتما پروانه نمایش خواهند گرفت.

ایوبی با اشاره به فیلم خانه پدری ساخته کیانوش عیاری خاطر نشان کرد: در جلسه‌ای که با وی داشتیم گفتم که هر تصمیمی که شورای پروانه نمایش بگیرد بنده حق وتوی آن را ندارم اما برادرانه به ایشان گفتم که با آن صحنه بسیار خشن فیلم مشکل دارم و قرار نیست که باب خشونت در کشور باز کنیم و به این نتیجه مشترک رسیدیم که با جمعی از جامعه‌شناسان و روان‌شناسان فیلم را ببینیم و به نظر کارشناسان طراز اول کشور احترام بگذاریم.

وی در خصوص فیلم عصبانی نیستم گفت: این فیلم پروانه نمایش دارد در تعاملی هم که با کارگردان فیلم داشتیم فیلم به یک فیلم اجتماعی تبدیل شده و غیر سیاسی است و در جلسه با نمایندگان مجلس  و در حاشیه آن با چهره‌های سرشناس صحبت کردم و این نظر تائید شد و بنا به نمایش فیلم‌های سیاسی که به مسائل سیاسی دامن بزنند نیست و این فیلم یک فیلم اجتماعی است.

ایوبی در ادامه در پاسخ به این سوال واگذاری بخشی از کارهای دولت به اصناف چگونه است و این که بهتر نیست جدولی برای اکران سالانه طراحی شود؟ و این که برخی از افراد برای کارهای درمانی به سازمان سینمایی مراجعه می‌کنند و بهتر نیست این کار از طریق صنوف انجام شود؟ گفت: جدول اکران سالانه موضوع قابل طرحی است و خوب است و بخشی از وقت ما به واقع صرف کارهای شخصی سینماگران می‌شود و همه اینها از طریق اصناف قابل حل است که وضع سینمای کشور عادی شود.همه اینها به زمانی موکول خواهد شد که بعد از یک دوران متفاوت انتخابات دوره خانه سینما برگزار شود شورای صنفی نمایش هم مستقر شود و سپس به سایر امور بپردازیم و ما می‌توانیم از لحاظ مالی برای انجام بسیاری از امور صنفی به خانه سینما کمک کنیم اما خانه سینما مرجع رسیدگی به کارهای صنفی سینماگران باشد.

وی درباره فیلم‌های اول و صدور پروانه ساخت برای این فیلم‌سازان گفت: همیشه یکی نگرانی وجود دارد که فیلم اول آنها فیلم آخرشان نشود بنابر این برای صدور پروانه ساخت محدودیت‌هایی در نظر گرفته شده است.برای حمایت از این فیلم‌سازان شرایطی وجود دارد، یکی از آنها این است که فیلم‌سازان فیلم اولی زیر نظر یک کارگردان با تجربه کار کنند و فیلم اول برای آنها نوعی تجربه و یادگیری باشد.

رئیس سازمان سینمای در پاسخ به این سوال که چه تعاملی با سایر معاونت‌های ارشاد به خصوص در مبحث کتابخوانی دارید؟ هم عنوان داشت: دوست دارم بخش انتشارات و نشر سینمایی وضع بهتری پیدا کند حدود 1000 جلد کتاب از آخرین کتاب‌هایی سینمایی شناخته شده و به زودی در کتابخانه سینما قرار می‌گیرد حدود 16 عنوان اثر خوب که توسط یک تیم انتخاب شده و در دست ترجمه است نیز در برنامه‌های سازمان است، تعامل با سایر بخش‌های ارشاد عالی است اما اینکه پروژه مشترکی آغاز شود تا کنون انجام نشده و باید به آن فکر کرد.

وی گفت: حساسیت‌هایی درباره سینما وجود دارد و این حساسیت‌ها از قبل وجود داشته ما به عنوان معاون سینمایی با کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تعامل خوبی داریم و باید با تعامل نگرانی‌ها را کاهش دهیم و فیلم‌هایی که به دفاع مقدس ، سینمای امید و خانواده می‌پردازند ضریب بیشتری در حمایت دارند اما برای فیلم‌های اول و فیلم‌های هنر و تجربه حمایت‌های جداگانه‌ای در نظر داریم و موضوع سینما کارت و تجهیز سالن‌های سینما نیز در سیاست‌های حمایتی ما قرار دارد و اولویت ما در حمایت مردم هستند و فیلم باید برای مردم ساخته شود.

ایوبی درباره روش ورود فارغ‌التحصیلان مدرسه عالی سینما به بدنه سینمای کشور گفت:‌راه بسیار سختگیرانه‌ای است و آنها باید در جریان طبیعی و حرفه‌ای وارد بدنه سینما شوند و ما می‌خواهیم سینما بدون حاشیه به کار خود ادامه دهد و درباره نگرانی‌ها باید بگویم برخی واقعا نگرانند و برخی هم شغلشان ایجاد نگرانی برای دیگران است ما می‌خواهیم سینما بدون حاشیه به کار ادامه دهد.

وی با اشاره به اینکه سینمای ایران مرهون توجه حضرت امام خمینی (ره) و پس از آن اعتباری است که مقام معظم رهبری  پای سینمای ایران ایستاده‌اند گفت:  رهبری فرمودند اگر فیلم دینی می‌سازید باید مردم ببینند و باید دیده شود و اگر فیلم‌ساز می‌خواهد فیلم تجربی یا هنری بسازد تکلیف‌اش از اول مشخص است اما فیلم برای مردم باید برای مردم ساخته شود.

ایوبی در پاسخ به این سوال که رئیس خانه سینما گفته است اساسنامه این صنف تغییر کرده و تبدیل به موسسه فرهنگی می‌شود و وی راضی نیست آیا معاونت سینمایی برنامه‌ تبدیل اساسنامه به شکل مطبوع سینماگران را دارد؟ گفت: مشکلات اساسنامه‌ای و ساختاری ممکن است وجود داشته باشد یکی از آنها این است که 31 صنف بیایند مجوز بگیرند و این موضوع آنقدر تکرار شد که تبدیل به یک امر بدیهی شد اما پس از بررسی مشخص شد دریافت مجوز برای 31 صنف و تبدیل آنها به موسسه فرهنگی هنری بی‌اساس است. موسسه فرهنگی وظیفه دیگری دارد این ها مشکلاتی است که وجود دارد که البته برخی از آنها به اساسنامه برمی‌گردد ما باید ابتدا ادبیاتمان را حقوقی کنیم کانون‌هایی وجود داردکه از وزارت کشور مجوز گرفته است و با توجه به ماده 10 به آنها مجوز داده شده آنها صنف نیستند و موسسه فرهنگی هم نیستند هر یک از اینها تعریف خود را دارند و باید تعاریف آنها مشخص شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا محدودیت ایجاد شده برای فیلم‌های اول باعث نمی‌شود که کسانی با قدرت چانه‌زنی بیشتر موفقیت بیشتری در دریافت پروانه داشته باشند؟ گفت: ما قصد داریم نیاز به چانه‌زنی از بین برود و درخواست‌ها به شکل ساده بر روی سایت انجام شود و با اجرای این کار الی‌القاعده دیگر راه توصیه و چانه‌زنی بسته می‌شود.

رئیس سازمان سینمایی درباره تغییرات در این سازمان و موسسات تابعه گفت: سعی کردیم به سازمان سینمایی سرو سامانی بدهیم و تاحدی این کار انجام شد و ما از سازمان‌هایی بودیم که چند اداره کل را حذف کردیم بحث‌هایی مانند حضور بین‌المللی، دیجیتال شدن سینماها و غیره نیز مطرح است که نیاز به بازنگری را در کار ایجاد می‌کند یکی از این ایده‌ها  این است که یکی از موسسات تابعه سازمان متولی امور بین‌الملل شود و زیر نظر اداره کل بین الملل سازمان سینمایی به فعالیت بپردازد. نگاه اصلی ما تقویت بخش خصوصی است و بنیاد سینمایی فارابی نیز کارها را انجام می‌دهد و مشکلی وجود ندارد البته شاید برخی ماموریت‌ها در این دوره انجام شده که کار اصلی این موسسات نبوده است.

وی درباره این که مدیر عامل خانه سینما گفته دولت باید از حوزه تولید خارج شود و کار باید به بخش صنفی منتقل شود و خانه سینما این کار را انجام دهد گفت: حرف اقای عسگرپور درست است ما هم گفته‌ایم که حضور دولت به حداقل کاهش پیدا کند و ما امسال هم بودجه تولید را کاهش دادیم که البته با بانک‌ها و بخش خصوصی مذاکراتی شده و آنها برای کمک به دولت وارد شده‌اند امیدوارم در آینده ما کمتر به تولید کمک کنیم اما ضامن تامین  امنیت سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران شویم. ضمن اینکه رسیدگی به امور صنفی جامعه سینما که آنقدر هم جامعه پرتعدادی نیست نیاز به تصمیم جدی و اراده ملی دارد همه ما برآنیم که این اتفاق در دولت تدبیر و امید بیافتد و امیدورایم در جلسه شورای عالی سینما در دستور کار قرار گیرد و این اتفاق بیافتد.

رئیس سازمان سینمایی همچنین درباره حضور زنان سینماگر در محافل بین‌المللی، واکنش‌ها و برخورد منکراتی با این موضوعات گفت: سینماگران فهمیدند و می‌دانند باید در چارچوب اقدام کنند و از آنها تشکر می‌کنیم البته هر ازگاهی اتفاقاتی می‌افتد که برخورد خوب بازیگر فهیم نجیب سینما را پس از آن اتفاق دیدیم و ‌برخورد منکراتی وجود ندارد و نباید وجود داشته باشد.

ایوبی با اشاره به موضوعات حقوقی موجود در سینما گفت: حاشیه‌ها در سال‌های قبل مدیریت سینما را از رسیدگی به مسائل حقوقی این حوزه دور کرده مسائل مربوط به معیشت مسائل مرتبط به کارگردانان و تهیه‌کنندگان و موضوعات حقوقی به پشتوانه‌های حقوقی نیاز دارد و باید به آن رسیدگی شود.

رئیس سازمان سینمایی همچنین درباره اکران فیلم‌های خارجی و استفاده از درآمد آن برای سالن‌سازی گفت: در کشورهای دیگر نیز فیلم‌های خارجی پخش می‌شود و مالیات زیادی برای آن گرفته می‌شود واین باعث رونق کسب وکار سینما است. و از سرریز آن برای توسعه سینمای ملی استفاده می‌شود. اما در کشور ما هنوز محقق نشده است  برخی از مخالفت‌ها توسط تهیه‌کنندگان وخود سینماگران انجام می‌شود اما هنوز یک بحث باز است ، باید با گروه‌های مختلف جلسه بگذاریم و این بحث را یکبار برای همیشه حل کنیم.

وی همچنین درباره ساخت سالن در کشور گفت: بیش از هزار شهر در ایران سالن سینما ندارد و این درحالی است که خارجی‌ها فکر می‌کنند ایرانی‌ها همیشه در سینما هستند که چنین سینمای قدرتمندی دارند عدم وجود سینما در بسیاری از این شهرها باعث شده بسیاری سینما رفتن را فراموش کنند و در بسیاری از شهرها ادارات ارشاد مجتمع‌های فرهنگی دارند که استانداردهای سالن سینما را دارد با تفاهمی که با مدیران کل صورت گرفته بنا داریم 10 شهر را با بودجه مشارکت استانداری و سازمان سینمایی این ده شهر را صاحب سینما کنیم.همچنین تمام شهرهایی که آمادگی دارند که با مشارکت 50 درصدی سالن‌هایشان را تبدیل به سینما کنند ما اعلام آمادگی می‌کنیم.

رئیس سازمان سینمایی درباره فیلم «رستاخیز» و مشکلاتی که درباره آن ایجاد شده بود گفت: این فیلم دچار حادثه شد که عده‌ای را واقعا نگران کرد ملاقات‌هایی را با ائمه جمعه داشتیم و در نهایت با همکاری کارگردان اصلاحاتی انجام شد و این فیلم پروانه نمایش خواهد گرفت.

وی همچنین درباره نوع تعامل خانه سینما با  سازمان سینمایی در پاسخ به خبرنگار فارس گفت:یکی از ماموریت‌های خانه سینما رسیدگی به امور اصناف است و باید به امور صنفی برسند و دغدغه خودشان هم همین است. انشاالله خانه سینما به این درجه از رشد برسد، ما چرا خود را از یک بازوی مشورتی که خود سینماگران بنا نهاده‌اند محروم کنیم اگر خانه سینما به این بلوغ برسد ما هر بخشی از فعالیت‌هایمان که مرتبط با خانه سینما و قابل انتقال به این خانه باشد را به خانه سینما انتقال می‌دهیم.

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب