امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 41410 تاریخ انتشار: شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰ ساعت ۳:۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

آشنایی با نکات مهم بیمه مسافرتی و پوشش‌های آن

خبرایران : اگر قصد خرید بیمه مسافرتی دارید، احتمالا سوالات زیادی برایتان پیش آمده است. سوالاتی از قبیل: بیمه مسافرتی چیست؟ چه مزایایی دارد؟ آیا اصلا لازم است بیمه مسافرتی داشته باشم و اینکه انواع بیمه مسافرتی کدام است؟
آشنایی با نکات مهم بیمه مسافرتی و پوشش‌های آن
 اگر قصد خرید بیمه مسافرتی دارید، احتمالا سوالات زیادی برایتان پیش آمده است. سوالاتی از قبیل: بیمه مسافرتی چیست؟ چه مزایایی دارد؟ آیا اصلا لازم است بیمه مسافرتی داشته باشم و اینکه انواع بیمه مسافرتی کدام است؟ در این مقاله به بسیاری از این سوالات به طور کامل پاسخ می‌دهیم. در پایان نیز نحوه خرید بیمه مسافرتی را معرفی می‌کنیم. همراه ما باشید.

بیمه مسافرتی چیست و چه مزایایی دارد؟

بیمه مسافرتی نوعی بیمه برای افرادی است که قصد مسافرت به خارج از کشور را دارند و زیاد سفر می‌کنند. این بیمه نوعی چتر حمایتی برای پوشش هزینه‌های پیش‌بینی نشده در هنگام سفر است. یعنی اگر احیانا اتفاق ناگواری رخ داد، بخشی از خسارت مادی توسط شرکت بیمه پرداخت می‌شود. شرکت‌های ارائه دهنده بیمه مسافرتی عموما مواردی از جمله خدمات درمانی، خسارت لغو پرواز، گم کردن مدارک سفر، مسائل حقوقی و حمل بار را پوشش می‌دهند. البته برای بیمه حمل بار بهتر است از بیمه باربری استفاده کنیم. بیمه باربری به طور تخصصی مربوط به ارسال کالا به مسافت‌های دور است و تعهدات بیشتری در مقابل اجناس مختلف دارد.

بیمه مسافرتی برای کشورهای عضو شینگن اجباری است.

آیا خرید بیمه مسافرتی اجباری است؟

بیمه مسافرتی برای کشورهای عضو شینگن اجباری است. در واقع اگر بیمه مسافرتی نداشته باشید، ویزای شینگن برایتان صادر نمی‌شود. اما کشورهای غیر عضو، الزامی در داشتن بیمه مسافرتی ندارند. با این وجود، خرید بیمه مسافرتی منطقی به نظر می‌رسد چون ریسک سفر به کشورهای خارجی را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد.

آیا می‌توان از خارج کشور بیمه مسافرتی خرید؟

یکی از دغدغه‌های رایج مسافران این است که آیا در صورت بروز حادثه در کشور مقصد می‌توانند خود را بیمه کنند؟ پاسخ کوتاه به این سوال منفی است. بهتر است قبل از سفر خود را بیمه کنید. در واقع شرط بهره مندی از بیمه مسافرتی این است که از قبل خود را در ایران بیمه کرده باشید.

به طور کلی بیمه مسافرتی برای کشور مقصد محدودیت جغرافیایی ندارد. اما در صورتی‌که قصد سفر به کشور دیگری داشته باشید، قضیه متفاوت است. مثلا با خرید بیمه مسافرتی ترکیه می‌توان از مزایای آن در این کشور استفاده کرد. ولی اگر بخواهید از ترکیه به آذربایجان سفر کنید، به بیمه مسافرتی جدیدی نیاز دارید.

بهترین بیمه مسافرتی

انواع بیمه مسافرتی، بهترین بیمه مسافرتی کدام است؟

بیمه مسافرتی شامل دو نوع بیمه داخلی و خارجی است. واقعیت این است که شرکت‌های بیمه، محصولی به نام بیمه مسافرتی داخلی برای افراد ساکن ایران صادر نمی‌کنند. با این وجود، اگر خود فرد درخواست کرد، تحت پوشش بیمه حوادث انفرادی قرار می‌گیرد.

بیمه حوادث انفرادی هزینه اتفاقاتی از جمله نقص عضو و از کار افتادگی دائم، هزینه‌های پزشکی و غرامت فوت را پرداخت می‌کند. در صورتی‌که فرد دچار از کار افتادگی شود، امکان دریافت خسارت از شرکت‌های بیمه وجود دارد. خب حالا که متوجه شدیم شرکت بیمه خسارت از کارافتادگی را پرداخت می‌کند، یک سوال بزرگ پیش می‌آید: چگونه خسارت از کار افتادگی بگیرم، با کمی تحقیق می‌توانید به پاسخ این سوال برسید و پس از آن اقدامات لازم را انجام دهید.

بیمه مسافرتی برای سفرهای داخلی چیست؟

برای افرادی که خارج از ایران زندگی می‌کنند، طبیعتا بیمه مسافرت داخلی صادر می‌شود. یک نوع بیمه مسافرتی داخلی دیگر نیز وجود دارد که معمولا برای سفرهای گروهی استفاده می‌شود. آژانس‌های مسافرتی به طور اتوماتیک این نوع بیمه را در اختیار مشتریان سفرهای خود قرار می‌دهند.

بیمه مسافرتی برای سفرهای خارجی چیست؟

بیمه مسافرتی خارجی برای کشورهای مختلف شرایط یکسانی ندارد. مثلا برای سفر به کشورهای عضو شینگن و کانادا حتما باید بیمه مسافرتی داشته باشید. در صورتی‌که خرید بیمه برای کشورهای غیر عضو شینگن اختیاری است. اما به دلیل خطرهای موجود پیشنهاد می‌شود که برای سفرهای خارجی حتما خود را بیمه کنید.

پوشش بیمه مسافرتی

بیمه مسافرتی چه پوشش‌هایی دارد؟

بزرگ‌ترین مزیت بیمه مسافرتی پوشش هزینه‌های درمانی در کشور مقصد است. از آنجایی که هزینه‌های درمانی در کشورهای اروپایی بسیار زیاد است، شرکت‌های بیمه مانور زیادی روی پوشش خدمات درمانی خود می‌دهند. شرکت بیمه مسافرتی در بخش خدمات درمانی معمولا هزینه ویزیت پزشک، جراحی، دندانپزشکی، دارو، زایمان و موارد درمانی دیگر را می‌پردازد.

موارد تحت پوشش بیمه مسافرتی بر اساس قراردادی که بین بیمه گر و بیمه گذار بسته می‌شود، مشخص خواهد شد. طبیعتا هرچقدر هزینه بیشتری بابت بیمه بپردازید، می‌توانید از خدمات بیشتری استفاده کنید. خدمات دیگر بیمه مسافرتی به اختصار شامل موارد زیر است:

  • هزینه‌های ضروری دندانپزشکی: دندان درد، عفونت شدید دندان، کشیدن دندان و جراحی
  • هزینه‌های مربوط به گم کردن مدارک، بار و خسارت تاخیر در پرواز (در صورتی‌که شرکت حمل و نقل تاخیر در پرواز را تایید کرده باشد.)
  • هزینه‌های مربوط به فوت بیمه شده: برگرداندن جسد و کودک بی‌سرپرست در صورت فوت فرد بیمه‌شده
  • هزینه‌های انتقال اضطراری یکی از اعضای درجه یک خانواده بیمه‌شده
  • پرداخت هزینه‌های بازگشت فرد بیمه‌شده به کشورش در صورت فوت اقوام
  • پرداخت هزینه‌های مربوط به پیگیری مسائل حقوقی شامل پیگیری پرونده، مشاوره، پرداخت حق الوکاله و هزینه‌های مربوط به دادگاه و فرایند دفاع
  • پوشش هزینه همراه بیمار در صورت بستری شدن به مدت بیش از ۱۰ روز
  • انجام عملیات جستجو و نجات فرد بیمه‌شده

سقف پوشش بیمه مسافرتی، سفری بدون نگرانی را تجربه کنید

سقف پوشش هزینه‌های بیمه مسافرتی با توجه به شرکت بیمه کننده متفاوت است. معمولا شرکت‌های بیمه کننده هزینه‌های پزشکی را با توجه نوع بیمه خریداری شده و کشور مقصد از ۱۰ تا ۵۰ هزار یورو می‌پردازند. هزینه بیمه حمل و نقل بار نیز ثابت نیست و بسته به بار و نوع سفر تفاوت دارد. مثلا اگر قصد سفر دریایی دارید، بهتر است برای انتقال بار خود از بیمه کشتی استفاده کنید تا هزینه کمتری را بپردازید. برای هزینه‌ بخش‌های دیگر نیز شرایط بدین صورت است. در نهایت همه چیز به قرارداد شما با شرکت بیمه بستگی دارد.

بیمه مسافرتی چه هزینه‌هایی را پوشش نمی‌دهد؟

بیمه مسافرتی نیز همانند بیمه‌های متداول دیگر استثنا دارد و ممکن است حادثه‌ای خاص را تحت پوشش قرار ندهد. مثلا اگر در کشور مقصد جنگ داخلی یا خارجی وجود داشته باشد، شرکت بیمه تعهدی ندارد. البته این حوادث در کشورهای اروپایی و عضو شینگن تقریبا رخ نمی‌دهد. البته شرایط خاص دیگری نیز وجود دارند و قطعا اگر قبل از خرید به آن‌ها توجه کنید، تجربه بهتری خواهید داشت. در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

  • هزینه‌های مربوط به خودکشی فرد
  • هزینه‌های مربوط به عوارض بیماری سابقه‌دار
  • هزینه‌های مربوط به حوادث ناشی از انجام ورزش‌های حرفه‌ای که در قالب بیمه ورزشی قرار می‌گیرد.
  • هزینه‌های مربوط به جراحی زیبایی
  • هزینه‌های مربوط به خسارت ناشی از الکل و داروهای روان‌گردان

هزینه خرید بیمه مسافرتی خارج از کشور چقدر است؟

هزینه بیمه مسافرتی به سه عامل سن، مدت اقامت و کشور مقصد بستگی داشته و مقدار ثابتی ندارد. یعنی هر چقدر سن فرد بیمه شده بیشتر باشد، احتمالا باید هزینه بیشتری به شرکت بیمه بپردازید. به طور قطع هزینه بیمه افراد بالای ۶۰ سال به دلیل افزایش احتمال بروز حادثه، بیشتر است. اما شاید مهم‌ترین فاکتور در تعیین هزینه بیمه مسافرتی مدت زمان سفر است. شرکت‌های بیمه مسافران را از یک هفته تا یک سال بیمه می‌کنند. مدت بیمه از زمانی شروع می‌شود که از کشور خارج می‌شوید.

نکته‌ای مهم درباره بیمه‌های طولانی مدت شش ماهه و یک ساله وجود دارد. حتی اگر به مدت یک سال نیز خود را بیمه کرده باشید، فقط ۹۲ روز می‌توانید در کشور مقصد از خدمات بیمه استفاده کنید. پس اگر می‌دانید سفرتان بیش از ۹۲ روز طول می‌کشد، باید بیمه خود را تمدید کنید. بدین صورت که اول باید به ایران سفر کنید و دوباره به کشور مقصد برگردید. با این روش می‌توانید از مدت زمان باقی مانده بیمه نیز استفاده کنید.

عامل سوم نیز به کشور مقصد بستگی دارد. هزینه بیمه برای برخی از کشورهای شینگن بالاتر است و برای برخی دیگر بایستی هزینه کمتری بپردازید.

کدام بیمه مسافرتی بهتر است؟

در ایران شرکت‌های متعددی بیمه مسافرتی صادر می‌کنند. این شرکت‌ها نمایندگی در خارج از کشور ندارند و معمولا خدمات خود را طریق شرکت‌های کمک رسان واسطه به مسافران ارائه می‌کنند. بیمه مسافرتی بهتر است که اولا هزینه‌های بیشتری را پوشش دهد و دوم اینکه بتوان در هر کجای دنیا به طور مستقیم از خدمات آن استفاده کرد.

خرید بیمه تکمیلی انفرادی

خرید کامل‌ترین بیمه‌های تکمیلی انفرادی با بیشترین سقف پوشش از آسماری

در این مقاله درباره اینکه بیمه مسافرتی چیست و شامل چه پوشش‌هایی می‌شود صحبت کردیم. برای خرید بیمه مسافرتی کافی است مدارک خود را به شرکت بیمه ارائه کرده و در مدت زمان کوتاهی منتظر بیمه نامه خود باشید.

شرکت بیمه آسماری با حمایت شرکت کمک رسان sos و همکاری با شرکت جهانی IAG به عنوان یکی از بهترین شرکت‌های ارائه دهنده بیمه کشورمان شناخته می‌شود. با داشتن بیش از ۲۰۰ شعبه خارجی، پرداخت مستقیم و پشتیبانی ۲۴ ساعته بیمه آسماری، خیال شما از نظر سفری آسوده و امن راحت است. در صورتی‌که  قصد خرید بیمه مسافرتی دارید، می‌توانید همین الان با شماره ۴۳۴۱۷-۰۲۱ تماس گرفته و بیمه مورد نظر خود را خریداری کنید.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم اگر سوالی درباره نحوه خرید بیمه مسافرتی دارید، در قسمت نظرات همین صفحه مطرح کنید.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب