امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 4143 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۱:۵۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

حمیدرضا کفاش خبر داد؛

اختصاص 4 میلیارد تومان برای برنامه‌های روز پنج‌شنبه مدارس / توجه به پرسش مهر رئیس جمهور در مدارس/ زنگ انشاء در پایه هفتم/ تدوین منشور حقوق دانش‌آموزی

حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزیر ‌آموزش و پرورش با اشاره به حقوق دانش‌آموزی و شهروندی گفت: جلسات مکرری با معاونت حقوقی رئیس جمهور داشتیم و منشور حقوق دانش‌آموزی تدوین و در صف انتظار تصویب است.
 اختصاص 4 میلیارد تومان برای برنامه‌های روز پنج‌شنبه مدارس / توجه به پرسش مهر رئیس جمهور در مدارس/ زنگ انشاء در پایه هفتم/ تدوین منشور حقوق دانش‌آموزی

به گزارش خبرنگار خبرایران، حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزیر ‌آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد با اشاره به وضعیت تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس در سال تحصیلی آینده اظهار داشت: برای سال تحصیلی 94-93، 2 هزار مدرسه ابتدایی در کشور یک روز بانشاط را خواهند داشت و در دولت تدبیر و امید وزیر آموزش و پرورش دستور داده است هیچ طرحی بدون برگزاری دوره آموزشی و اخذ نتایج به شورای معاونان این وزارتخانه، سراسری نشود.در این خصوص نهایتاً به این نتیجه رسیدیم امسال در دوره ابتدایی این طرح اجرایی شود و این مدارس به نسبت تعدادی که در استانها مدارس داریم مشخص می‌شود.

کفاش در خصوص چگونگی اجرای این طرح خاطرنشان کرد: روزهای پنج‌شنبه مدارس مذکور باز و مدیر و عوامل مدرسه حضور دارند؛ در این باره اعلام داوطلبی کردیم و انجمن‌های اولیا و مربیان تمهیداتی خواهند داشت تا تمام بچه‌ها در مدرسه حضور یابند و شروع بازگشایی مدارس در روز پنج‌‌شنبه از مدارس هیأت امنایی، شاهد و مدارس خاص آغاز می‌شود و تعدادی از مدارس عادی هم این طرح را اجرا خواهند کرد.

وی با بیان اینکه در این طرح حضور اجباری نیست و الزامی برای این دوره آزمایشی نداریم تصریح کرد: بوفه‌ای از فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی را تعریف کردیم تا از مجموعه فعالیت‌های عرضه شده به تناسب آنها دانش‌آموزان انتخاب کنند و برنامه‌های شاد و متنوع و نمایشنامه و سرود را در این روزها خواهیم داشت و تدوین متون را هم آغاز کردیم و مجموعه فعالیت‌ها در یک بوفه با حضور معاونان پرورشی استانها ارائه می‌شود.

کفاش در خصوص هزینه‌های برنامه‌های روزهای پنج‌شنبه نیز گفت: فضاها و امکانات رایگان است و اعتباری از محل کیفیت‌بخشی به این 2 هزار مدرسه به صورت مستقیم تزریق می‌شود و بخشی به نام مشارکت اولیا برای تأمین هزینه‌های این روز دریافت خواهد شد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر ‌آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه درسی هم در روز پنج‌شنبه مدارس وجود خواهد داشت خاطرنشان کرد: بخشنامه تعطیلی مدارس در روز پنج‌شنبه خلاف قانون بود؛ آنچه که بود ساماندهی در 5 روز اول هفته و آموزش خانواده و دانش‌آموزان بود و اصلاً نمی‌گوید که پنج‌شنبه‌های مدارس تعطیل است.این روز فقط برای برنامه‌های پرورشی است و برای ابتدایی یک روز بانشاط به صورت پایلوت خواهیم داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این طرح در مدارس عادی هم اجرا می‌شود گفت: در این رابطه اگر برخی مناطق و شهرها بخواهند می‌توانند این کار را انجام دهند و این روال ادامه خواهد داشت.

کفاش در خصوص سقف کمک به احیای پنج‌شنبه‌های مدارس تصریح کرد: در وهله نخست 4 میلیارد تومان به مدارس تزریق می‌کنیم که به ازای هر مدرسه 2 میلیون تومان خواهد بود؛ مابقی هم پس از آغاز سال تحصیلی جدید در انجمن اولیا و مربیان مطرح و پس از ساماندهی اعداد و ارقام دریافت می‌شود.

وی افزود: اجرای طرح آزمایشی برای 2 هزار مدرسه ابتدایی تحت عنوان روز بانشاط مدارس خواهد بود و تفویض اختیار به مناطق و برخی از شهرستان‌ها انجام شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر ‌آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا آگاهی از آناتومی و اعضای بدن در حقوق شهروندی و دانش‌آموزی وجود دارد اظهار کرد: بله، در حقوق شهروندی وجود دارد و نه گفتن از جمله این موضوعات است؛ تجربه‌هایی که در کشور وجود دارد نشان می‌دهد بخش اعظمی از این آموزش در حوزه پدر و مادر انجام می‌شود که این موضوع به ویژه توسط مادر آموزش داده می‌شود.

وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش برای این آموزش‌ها برنامه داریم و در کتاب‌های درسی، فوق برنامه و برای اولیا برنامه داریم گفت: این آموزش‌ها اقتضا دارد و نمی‌شود نسخه یکسان برای تمام بچه‌ها پیچید و باید گفت بار اصلی در آموزش با خانواده است.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش افزود: اصلی‌ترین کار معاونت پرورشی و سازمان دانش‌آموزی آموزش نه گفتن است و بخشی از ‌آن در آموزش و پرورش است و اصلی‌ترین آن به عهده خانواده‌ها و مادران است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر ‌آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که وقتی یک معلم وارد آموزش و پرورش می‌شود پس از سالها گزینشی درباره او انجام نمی‌شود و باعث بروز برخی حوادث کنونی می‌شود، در معاونت پرورشی برای این موضوع چه برنامه‌هایی دارید گفت: در نظام تربیت معلم، گزینش در دانشگاه فرهنگیان انجام می‌شود و این گزینش‌ها سخت‌ترین گزینش‌ها در کشور است.

وی افزود: آموزش و گزینش پیش‌بینی شده است و گزینش به جای خودش انجام می‌شود؛ شریف‌ترین قشر در جامعه معلمان هستند و جامعه فرهنگی ما که یک میلیون و صد هزار نفر است نباید با یک یا دو مورد از این اتفاقات آن را به تمام کشور تعمیم دهیم.

کفاش ادامه داد: دستگاهی به نام حراست در آموزش و پرورش برای نیروهای موظف داریم که آنها را تحت مراقبت قرار می‌دهد و در صورت لزوم برخورد قانونی انجام می‌شود؛ دوره‌های ضمن خدمت نیز برای بازآموزی داریم که مشکل کمبود اعتبار باعث شد این دوره‌های حضوری به مجازی تبدیل شود.

با اشاره به 5 محور مطالبات رئیس جمهور در مهر ماه سال 92، اظهار داشت: وزیر ‌آموزش و پرورش در این خصوص کمیته‌ای تشکیل داد و این موضوع به معاونت پرورشی و فرهنگی محول شد.پرسش مهر یک حرکت ارزشمندی بود که از دوره دولت اصلاحات شروع شد و 5 دوره پرسش مهر در آن موقع برگزار شد و از معدود فعالیت‌های فرهنگی دولت نهم و دهم همین پرسش مهر بود.

کفاش با بیان اینکه حوزه معاونت پرورشی از ابتدا تاکنون به شکل برنامه‌های فرهنگی و تربیتی در این خصوص در آمده است، خاطرنشان کرد: این سؤالات در قالب موضوعات مختلف از جمله انشاء، تحقیق، کتابخوانی، شعر، داستان‌سرایی، قطعه‌های ادبی و متن‌های احساسی، سرود، نمایشنامه و و‌بلاگ نویسی و حضور در فضای مجازی طراحی می‌شود و برای پرسش مهر رئیس جمهور در سال 92 آثار کشوری تحویل ما شده است و محل آن کانون شهید مفتح است که در یک ماه گذشته آثار خوب جمع‌آوری و تحویل شد؛ گروه‌های داوری در بخش‌های مختلف این آثار را انتخاب و تا پایان تیر ماه قضاوت‌ها انجام می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر ‌آموزش و پرورش با بیان اینکه کنگره پرسش مهر رئیس جمهور در شهریور ماه خواهد بود، گفت: نمایشگاه بزرگی از آثار دانش‌آموزان ممتاز کشور خواهیم داشت و افرادی که در کشور برگزیده شدند آثار خود را ارائه و مورد تقدیر و تشویق قرار می‌گیرند؛ چاپ این آثار از دیگر فعالیت‌هایی است که انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه فرهنگیان هم در 5 زمینه مطالبی ارسال کردند، تصریح کرد: انشاء، گفت‌وگو، کتابخوانی، حقوق شهروندی و عدم تنبیه دانش‌آموزان از جمله مطالبی بود که فرهنگیان تجربیات خود را روی پرتال آموزش و پرورش ارسال کردند؛ داوری آنها آغاز شده است و مرکز آن در خبرگزاری پانا است و بهترین‌ها را در کتابی به چاپ می‌رسانیم و از تمامی آنها تقدیر می‌کنیم.

وی به موضوع نخست که زنگ گفت‌وگو است اشاره کرد و گفت: شیوه‌نامه گفت‌وگوهای سیاسی، اجتماعی و مذهبی برای مدارس متوسطه دوم (دبیرستان‌ها) تدوین شد که در ماه اول برای اجرا به تمام مدارس ابلاغ شد.

کفاش با اشاره به اقدام دوم در خصوص زنگ گفت‌وگو در مدارس بیان داشت: مجموعه نمایشگاهی موج در خصوص پرسش مهر رئیس جمهور مجموعه‌ای از پوسترها از رئیس جمهور بود که توسط شورای دانش‌آموزی و انجمن‌ها انجام شد و در مدارس قرار گرفتم و انجمن‌های گفت‌وگو را با کانون‌های فرهنگی، تربیتی کشور که 1500 کانون داریم پیگیری کردیم و از مدرسان صاحب صلاحیت استفاده شد و بچه‌ها راجع به موضوعی که خودشان مطرح می‌کنند گفت‌وگو می‌کنند.

وی با اشاره به مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص موضوعات مذکور تصریح کرد: برای زنگ گفت‌وگو، انشاء و کتابخوانی ماده واحده‌ای تنظیم شده است که در انتظار تشکیل جلسه شورای عالی آموزش و پرورش و تصویب آن است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر ‌آموزش و پرورش همچنین در خصوص زنگ انشاء در مدارس گفت: وزیر آموزش و پرورش عده‌ای از اساتید دانشگاه را دعوت کرد و این اساتید از این موضوع خوشحال بودند که زنگ انشاء احیا می‌شود.آنجا متوجه شدیم یک مجموعه غیردولتی در این باره فعالیت داشت و دانش‌آموزان علاقه‌مند را شناسایی و آثار آنها را با تصویر منتشر می‌کرد؛ در همین خصوص کتابی با عنوان «رویش قلم» منتشر شده است و جشنواره آن با حضور دانش‌آموزان ممتاز در تابستان برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به جلساتی که با شورای عالی آموزش و پرورش برای احیای زنگ انشاء در پایه هفتم برگزار شد، گفت: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در درس ادبیات زنگ انشاء را به صورت ماده درسی ابلاغ کرده است؛ برای سایر پایه‌ها هم ساعات درسی در گروه ادبیات در حال انجام کار کارشناسی است.

کفاش با اشاره به موضوع زنگ کتابخوانی در مدارس تصریح کرد: جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان پژوهش، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش و معاونان آموزش ابتدایی و متوسطه برگزار شد که ابتدا با تجهیز و توسعه مدارس، کتابخانه‌های کلاسی را در دوره ابتدایی داشته باشیم.

وی با اشاره به اختصاص اعتبار ویژه برای کتابخانه‌های کلاسی گفت: امسال اعتبار ویژه‌ای به این موضوع اختصاص داده شده و تفاهمنامه‌ای با وزارت ارشاد داریم تا کتابخانه‌های کلاسی مدرسه‌ها را با کتاب‌های نو تجهیز کنیم.ایجاد کتابخانه کلاسی اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان نیاز دارد و وزارت ارشاد هم بیش از این اعتبار اختصاص خواهد داد و می‌توانیم کتابخانه کلاسی را با 40 تا 50 کتاب داشته باشیم.پیشنهاد کارشناسی که در این خصوص در شورای عالی آموزش و پرورش آماده تصویب است، اختصاص زنگ و نمره از درس ادبیات به کتابخوانی است.

کفاش با اشاره به موضوعات دیگری برای افزایش کتابخوانی در مدارس اظهار داشت: معاونت آموزشی متوسط 300 کتابخانه در 300 پژوهش‌سرای دانش‌آموزی را احیا و یک میلیون جلد کتاب در پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی ساماندهی و مورد چینش مجدد قرار می‌گیرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر ‌آموزش و پرورش با اشاره به موضوع دیگری که رئیس جمهور در مهر ماه عنوان کرده بود با موضوع حذف تنبیه بدنی خاطرنشان کرد: کارگروهی با دستور وزیر آموزش و پرورش تشکیل شد و به این نقطه رسیدیم که نیاز به آموزش و فرهنگ‌سازی در این خصوص داریم که البته خود فرهنگیان این موضوع را اجرا می‌کنند اما به تصویب رسید تا یک دوره آموزشی برای آنها تبیین کنیم.دوره‌ای با عنوان شیوه‌های مؤثر تشویق و تنبیه در تعلیم و تربیت تصویب شد تا تمامی فرهنگیان یکبار دیگر این دوره را پشت‌سر بگذارند.

کفاش در پاسخ به این پرسش که چه تدابیری برای عدم تنبیه در حضور دیگر دانش‌آموزان اندیشیده شده است، اظهار داشت: آیین‌نامه انضباطی در شورای عالی آموزش و پرورش برای هر گونه تنبیه مجازات تعیین کرده است؛ قانون و مجازات به تنهایی نمی‌توانند آثار سوء را کاهش دهد.

وی ادامه داد: کمیته مقابله با هیجانات توسط مرکز ارزیابی و عملکرد تشکیل شد که موارد نادر در سراسر کشور را رسیدگی و با آنها برخورد می‌کرد و این کمیته به صورت محسوسی موضوع تنبیه را کاهش داد؛ البته آموزش و پرورش هم به صورت جدی این موضوع را دنبال می‌کند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر ‌آموزش و پرورش با اشاره به حقوق دانش‌آموزی و شهروندی گفت: جلسات مکرری با معاونت حقوقی رئیس جمهور داشتیم و منشور حقوق دانش‌آموزی تدوین و در صف انتظار تصویب است.این موضوع ارائه بسته‌هایی در خصوص حقوق شهروندی برای ابتدایی‌ها است و معتقدیم دانش‌آموزان باید با حقوق خود آشنا شوند که بخشی از آن در خانواده انجام می‌شود.

کفاش ادامه داد: در کتاب‌های درسی مانند سبک زندگی و مطالعات اجتماعی درباره حقوق دانش‌آموزی مطالبی درج شده است و دوره‌های ضمن خدمت برای فرهنگیان تهیه شده است؛ مجلس دانش‌آموزی هفتم در تابستان افتتاح شد و در نظر داریم احیای حقوق دانش‌آموزی را در آنجا داشته باشیم و اختصاص یک ماده درسی به حقوق شهروندی به عنوان حقوق دانش‌آموزی و شهروندی از این به بعد در آموزش و پرورش اختصاص پیدا می‌کند.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب