امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 41434 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۶:۲۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

الزامات ثبت لوگو و برند در ایران با هانا ثبت

عدم ثبت لوگو یا برند بر اساس قانون ثبت برند می‌تواند حق استفاده از برند یا لوگو را از شما سلب کند.
الزامات ثبت لوگو و برند در ایران با هانا ثبت

به گزارش خبرایران، بنابر اعلام هاناثبت، همچنین در صورت ثبت افراد دیگر می‌توانند اعتراض به ثبت برند و لوگو نمایند. از مزایای ثبت برند این است که بر اساس قانون ثبت علامت تجاری قانون از شما حمایت می‌کند.

لوگو یا همان علامت تجاری با هدف ایجاد وجه تمایز بین خدمات یک شرکت، با شرکت دیگر و یک شخص حقیقی با شخصیت‌های حقیقی دیگر کاربرد دارد و به‌عنوان ابزاری برای معرفی شدن محصولات یک شرکت در بازار به کار می‌رود.

چرا باید ثبت لوگو یا برند انجام دهیم؟

به دلیل رقابت زیادی که در موضوعات مختلف اقتصادی و تجاری در بین انواع شرکت‌ها داخلی و خارجی وجود دارد،  بهتر است ثبت برند یا ثبت لوگو صورت پذیرد تا فرد یا افرادی از منافع و اعتبار ان به نفع خود و  به ضرر صاحب برند استفاده نکنند.

اعتراض به ثبت برند و لوگو

معمولا سه دسته از افراد ممکن است لوگو شما را مورد اعتراض قرار دهند:

- افرادی که برند و یا لوگو شما دقیقا مشابه و کپی از برند آنها باشد.

- افرادی که لوگو یا برند شما شباهت زیادی با لوگو آنها داشته باشد و احتمال می‎دهند موجبات تداخل برند شما با مشتریان او فراهم شود و اعتبار برند او از دست برود.

- افرادی که مدعی مالکیت برند شما هستند و معتقدند که برند قبلا توسط آنها مورد استفاده بوده و یا کلا طرح برند از آنها بوده و در واقع طرح توسط شما به سرقت رفته است.

دلایل حمایت از علائم تجاری و حقوق ناشی از ثبت آن:

ثبت برند، یکی از مسائلی است که برای صاحبان مشاغل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. دلیل این اهمیت این است که پس از ثبت برند، طبق قانون ثبت علامت تجاری، شخص و یا شرکتی که اقدام به ثبت برند خود کرده، مجاز است که به‌صورت انحصاری از این برند استفاده کند. بدین معنا که از ارائه کالا یا خدمات یکسان و یا شبیه به کالا و خدمات خود جلوگیری به عمل آید زیرا این امر ممکن است سبب گمراهی مشتریان گردد و همچنین باعث سوءاستفاده از برند ذکرشده شود.

یکی از عواقب عدم ثبت برند این است که اگر صاحبان برند نسبت به ثبت برند خود اقدام نکنند، ممکن است شرکت‌های رقیب از این برند برای کالای مشابه استفاده کنند و این امر منجر به اتلاف سرمایه‌گذاری در بازاریابی یک محصول گردد. در حقیقت به دنبال این امر ممکن است مشتریان گمراه شوند و به شهرت و اعتبار صاحب برند آسیبی وارد شود.

نکته‌ای که در این بحث حائز اهمیت است این است که واگذار کردن برند به شخص ثالث به سهولت قابل انجام است و این امر می‎تواند سبب افزایش منبع درآمد شخص و یا شرکت شود و یا موجب انعقاد موافقت‌نامه اعطای نمایندگی فروش شود.

یکی از مزایای ثبت برند را می‌توان استفاده از برند مشهور جهت اخذ منابع مالی و یا وام مؤسسات مالی دانست. بخصوص این‌که علامت تجاری مذکور در میان مردم از شهرت خوبی نیز برخوردار باشد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب