امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 4152 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۲:۳۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

زیباری: داعش خطری برای همگان است/ هیچ خطری بغداد را تهدید نمی‌کند

وزیر خارجه عراق با بیان اینکه در حال حاضر هیچ خطری بغداد را تهدید نمی‌کند، گفت: گروه داعش نه تنها خطری برای عراق بلکه خطری برای همگان است.
زیباری: داعش خطری برای همگان است/ هیچ خطری بغداد را تهدید نمی‌کند

 

به گزارش خبرایران، هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق در مصاحبه با شبکه خبری بی‌.بی. سی تاکید کرد: اوضاع عراق بسیار خطرناک است و نمی‌توان در خصوص اوضاع وخیم کشور سهل‌انگاری به خرج داد.

وی افزود: چالشی که عراق با آن مواجه شده، چالشی است که ماهیت و توانایی‌ها و امکانات این کشور را هدف قرار داده است. در واقع ما با گروه‌ها و بازماندگان نظام سابق مواجه هستیم که هدفشان از بین بردن همه چیز است.

زیباری خاطرنشان کرد: فروپاشی‌های زیادی در عراق رخ داده که به اوضاع کنونی انجامید و این مساله مردم را متوجه ماهیت و امکانات و رهبران نظامی کرد. رسیدن به بغداد پس از بازگشت نظم به صف‌های ارتش مشکل است و اوضاع سیاسی در حال حاضر رو به بهبود است.

وی عنوان داشت: "گروه دولت اسلامی عراق و شام" موسوم به داعش نیرو و ساختار منظمی دارد و از سال‌ها پیش در سوریه فعالیت داشته و در حال حاضر خطرات این گروه در عراق بیشتر است.

وزیر خارجه عراق تصریح کرد: این گروه‌ها از فضای سیاسی نامناسب عراق و از احساسات به حاشیه رانده شدنی و نبود عدالت برای انجام اقدامات خود استفاده می‌کنند.

زیباری اظهار داشت: برای همین است که اگر مردم از ارتش حمایت نکنند، ارتش قدرت خود را از دست می‌دهد. زمانی که حملاتی علیه شهرهای عراق صورت گرفت، مردم برای کمک به ارتش به پا نخواستند و نیروهای نظامی به خاطر ضعف عقیده و آرای خود مقاومت نکردند.

وی افزود: مطمئنا برخی رهبران نظامی به نقض قانون پرداخته و به مسئولیت خود عمل نکرده‌اند اما ما می‌دانیم زمانی که رهبران میدان را ترک کنند، سربازان نیز فرار خواهند کرد.

زیباری همچنین تاکید کرد: به رغم انفجارهای متعددی که در مناطق مختلف عراق رخ داد، در حال حاضر هیچ خطری بغداد را تهدید نمی‌کند.

وی در خصوص روابط با کردستان عراق گفت: در سال‌های 2006 و 2007 موصل دوبار در دست افراد مسلح سقوط کرد و پیش‌مرگ‌ها آن را باز گرداندند چرا که در آن زمان روابط میان دولت بغداد و کردستان بسیار خوب بود.فروپاشی سریع و پیشروی داعش به سمت اهداف خود نوعی از رعب و وحشت را در منطقه کردستان ایجاد کرد. در آغاز حملات داعش، هماهنگی میان نیروهای عراقی وجود نداشت اما در حال حاضر در زمینه نظامی و امنیتی هماهنگی لازم وجود دارد و اوضاع بهتر شده است.

وی تاکید کرد: آنچه در مناطق مختلف عراق رخ داده در واقع پیام آشکاری برای حل اختلافات در این مناطق است.

زیباری عنوان داشت: گروه داعش تهدیدی برای تمامی گروه‌ها و نظام‌ها است اما در حال حاضر سوری‌ها مشغول اوضاع خود هستند. در اصل این جنگ، جنگ‌ها برای بازگرداندن امنیت و سلطه بر مناطقی است که آن‌ها را از دست داده‌ایم.

وی گفت: ما خواهان حمایت و همکاری تمامی کشورهای جهان برای مقابله با داعش هستیم. پیشروی افراد مسلح و سلطه آن‌ها بر خاک و اموال عراق لزوم اتخاذ اقدامات مناسب از طریق ارائه کمک‌های نظامی فوری را می‌طلبد.

زیباری در خصوص آینده عراق در منطقه گفت: آیا عراق تقسیم می‌شود؟! به نظر من همگان نیاز به کشور دارند با این تفاوت که هرمنطقه ای به صورت مستقل اداره شود و ویژگی های خاص خود را داشته باشد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب