امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 41836 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۹:۴۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

اقامتگاه تاریخی سرای سوشید برزک

خبرایران: سرای سوشید یکی از بهترین اقامتگاه های تاریخی برزک است. نام این اقامتگاه از نامیک یکی از کوههای برزک اخذ شده که اولین تلألو نور خوشید به آن می تابد.
اقامتگاه تاریخی سرای سوشید برزک
سرای سوشید یکی از بهترین اقامتگاه های تاریخی برزک است. نام این اقامتگاه از  نامیک یکی از کوههای برزک اخذ شده  که اولین  تلألو نور خوشید به آن می تابد. در حقیقت وجه تسمیه سرای سوشید  جایگاه و منزلگاه تابیدن و درخشیدن خورشید است. 
سرای سوشید خانه‌ای است با قدمت بیش از صد  و پنجاه سال، که در بافت قدیمی محله مصلی در حاشیه تپّه تاریخی قلعه، شهر بَرزُک قرار دارد.
مساحت سرای سوشید 175 متر و دارای 270 متر زیربنا است. این خانه دارای دو اتاق بالاخانه وسیع می‌باشد که چشم‌انداز یکی از اتاق‌ها به سمت حیاط خانه و باغات بَرزُک و کوه کمر اشک است. همچنین یک مطبخ و سه اتاق دیگر نیز در طبقه همکف قرار دارد. همه اتاق‌ها داری حمام می‌باشد. اسامی همه اتاق ها نیز از نام جشن های ایرانی مهرگان، آذرگان، دی گان، بهمنگان و اسفندگان اقتباس شده است. این خانه دارای یک حیاط است که وجود باغچه، آلاچیق، حوض، گچبری‌های داخل راهرو حیاط و نورپردازی، جلوه‌ای خاص به این حیاط داده است. با توجه به وجود دو اصله درخت توت سفید شمرونی در حیاط این خانه در فصل خرداد ماه می‌توان لذت توت سفید برزک را تجربه کرد و با توجه به پیوند شاتوت به این درختان در فصول تیر و مرداد نیز شاهد به بار نشستن بهترین محصول بَرزُک(شاتوت) بر این دو اصله درخت باشیم.  
این بنا دارای استحکام بسیار زیادی است و قطر دیوار و ستون‌های آن در بعضی جاها نزدیک به دو متر نیز می‌رسد. کلیه مصالح به کار رفته در سرای سوشید سنگ، خاک، کاهگل، آجر، چوب ، نی و ... می‌باشد. 
داشتن سر در قدیمی با گچبری‌های زیبا، جنب خیابان اصلی شهر بودن، داشتن پارکینگ پشت خانه، نزدیکی به تپّه تاریخی قلعه، قرار گرفتن در مرکز شهر و بافت قدیمی محله مصلی و نزدیکی به نانوایی، مسجد، زیارت سراج‌الدین بن موسی بن جعفر و سفره خانه کوهستان از دیگر ویژه گی‌های سرای سوشید است.  
این خانه در اداره میراث فرهنگی و صنایع گردشگری استان اصفهان به عنوان یک خانه تاریخی و اقامتگاه بوم‌گردی ثبت شده و هم اکنون نیز آماده پذیرش مهمانان می‌باشد.
این اقامتگاه در سال ۹۵افتتاح  و اماده پذیرش مهمانان از سراسر کشور بوده است
مدیریت این اقامتگاه بر عهده دکتر سید مرتضی طاهری است
و با تلاش ایشان در سال جاری چهره های برجسته علمی،هنری و. فرهنگی همچون دکتر محمد رضا شفیعی کدکنی،محمود دولت آبادی،امین اله رشیدی و بهزاد فراهانی در این اقامتگاه تاریخی اقامت داشته اند
 
 
ویژگی اتاق ها: 
این خانه در فضایی سرسبز و کوهستانی شهر بَرزُک و در محله مصلی قرار گرفته و با اتاق‌هایی تو در تو، سکوت و آرامش و شگفتی را توأمان کرده است 
پله‌هایی که از دم اتاق پایین می‌رود تو را می‌برد به سرایی از دوره صفوی با  دیوارهایی کاهگلی اما زیبا و تر و تازه که در یکی از اتقا ها وجود کرسی با آتش و زغال هال و هوای روستایی خاصی به آنجا داده است. 
دور تا دور اتاق، کوزه‌ها و کاسه‌های قدیمی، دولابچه‌ها و رَف‌های خیال‌انگیز باشد و در چند اتاق آن دری به سوی طبیعت زیبایی برزک باز است که چشم هر گردشگری را مبهوت می کند. 
این‌ها نه رویای یک نویسنده رمان‌های تاریخی که گوشه‌هایی از زیبایی‌های خانه برزک یا همان  سرای سوشید است که اکنون به اقامتگاهی برای مسافران عاشق طبیعت و تاریخ بدل شده تا یک شب زندگی آرام ایرانی را آن‌گونه که در سال‌های دور در این سرزمین رایج بود تجربه کنند. 
 
بعد از مراسم افتتاحیه بیش از دو هزار نفر در فاصله چهارماه اردیبهشت الی مرداد از این خانه بازدید کرده‌اند. مدیریت این خانه، تعامل‌های فرهنگی متعددی با انجمن‌ها گردشگری و کانون‌های فرهنگی و هنری داشته است و در مرداد ماه سال 1395 نیز میزبان روسای انجمن‌های گردشگری سراسر کشور بوده است.  
علاقمندان و گردشگران جهت رزرو این اقامتگاه و یا کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره تماس 0913824888 تماس حاصل نمایند.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب