امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 4210 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۵ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۴:۳۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس انجمن داروسازی بالینی خبرداد؛

داروهای جنسی، چاقی و لاغری، زیبایی، افزایش قد و رویش مو عمده ترین داروهای تقلبی/ استقبال مردم ازداروهای ماهواره ای و قاچاق

رئیس انجمن داروسازی بالینی گفت: هر یک هزار دلار سرمایه گذاری در زمینه داروهای تقلبی 200 تا 450 هزار دلار برای افراد سود دارد، این در حالی است که همین مقدار سرمایه گذاری در زمینه هروئین و تریاک 20 هزار دلار سود دارد.
داروهای جنسی، چاقی و لاغری، زیبایی، افزایش قد و رویش مو عمده ترین داروهای تقلبی/ استقبال مردم ازداروهای ماهواره ای و قاچاق
 

به گزارش خبر ایران؛ دکترخیرالله غلامی روز پنجشنبه در همایش مبارزه با داروهای تقلبی که در سالن همایش های برج میلاد برگزارشد گفت: باید تمهیداتی اندیشیده شود تا افرادی که وارد این نوع تجارت می شوند احساس خطر کنند و جرم آنها نیز کمتر از تجارت موادمخدر نباشد.

او گفت: متاسفانه براساس آمار سازمان بهداشت جهانی سالانه 200 هزار نفر به خاطر استفاده و مصرف داروهای تقلبی جان خود را از دست می دهند که باید برای جلوگیری از این میزان مرگ و میر تمهیداتی اندیشیده شود.

رییس مرکز اطلاعات دارو پزشکی 13 آبان گفت: اکنون ریسک داروی تقلبی کمتر و سود آن در دنیا بیشتر است که باید این رویه را تغییر داد، همانطوریکه در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی قوانین سخت تر و مجازات های بیشتری برای این نوع فعالیت دارند.

وی گفت: افزایش تعداد شرکت های پخش دارو به عنوان یکی از مشکلات جدی در عرصه داروهای تقلبی به شمار می رود چرا که در گذشته تنها قاچاق دارو را داشتیم اما اکنون داروهای تقلبی نیز در برخی از این شرکت ها نیز توزیع می شود.

رئیس دپارتمان بالینی دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در کشورهای بزرگ شرکت های پخش دارو را محدود کرده تا هزینه ها کاهش یافته و کنترل بر این شرکت ها بیشتر شود. اما فعلا در این زمینه برعکس عمل می کنیم که ممکن است 10 تا 15 سال آینده به این قضیه پی ببریم که چرا باید تعداد شرکت های پخش داروی ما زیاد باشد.

وی ابراز امیدواری کرد با همکاری دیگر سازمان مرتبط بتوان روز به روز با مبارزه جدی با داروهای تقلبی، خطرات ناشی از آن را در عرصه سلامتی مردم کمتر کرد.

استقبال مردم ازداروهای ماهواره ای و قاچاق

در ادامه این همایش رییس اداره کل بازرسی و ارزیابی عملکرد سازمان غذا و دارو گفت: داروهای جنسی، چاقی و لاغری، داروهای مرتبط با زیبایی، افزایش قد و رویش مو و نیز مکمل‌های بدنسازی عمده‌ترین داروهای تقلبی بازار هستند.

دکتر سیدحیدر محمدی گفت: معتقدم به دلیل آنکه سبد دارویی داروهای فوق کامل نبوده، افراد به سمت وارد و مصرف کردن داروهای تقلبی در این گونه داروها رفته‌اند. شماره تلفن‌های پخش داروهای قاچاق را در دوره‌ای تحت نظر قرار دادیم، متاسفانه دیده شد این تلفن‌ها مدام زنگ می خورند که این نشان دهنده استقبال مردم از داروهای تبلیغ شده ماهواره‌ایست. البته تعداد زیادی از سیم کارت‌ها سوزانده می‌شود.

رییس اداره کل بازرسی و ارزیابی عملکرد سازمان غذا و دارو در توضیح داروهای تقلبی گفت: فرآورده تقلبی فرآورده‌ای است که فاقد تولیدکننده پاسخگو باشد و تلاش کند با القای هویت غیر واقعی در ذهن مخاطبت هویت خود را مخفی کند.

محمدی ادامه داد:‌ داروی سالم برای ورود به کشور باید پروسه‌ای مشخص را طی کند و نمایندگی واردکننده دارو مجوزهای لازم را داشته باشد و آزمایش‌های کنترلی لازم هنگام ورود دارو به کشور نیز انجام شود. غیر از این مسیر همه مسیرها غیر مجاز هستند و داروهایی که با راهی غیر از روند یاد شده وارد کشور شوند تقلبی و قاچاق محسوب می‌شوند.

وی همچنین با بیان این‌که اکثر داروهای تقلبی از کشور پاکستان و تعدادی از آن‌ها نیز از هند وارد کشور می‌شود گفت: بین کشورهای همسایه، پاکستان از نظر تقلبات دارویی وضع بسیار نامناسبی دارد. داروهای تقلبی در آن کشور یک تجارت بسیار پر سود محسوب می‌شود و دولت پاکستان نیز بر خورد قاطعی با سازندگان داروهای تقلبی نمی‌کند.

رییس اداره کل بازرسی و ارزیابی عملکرد سازمان غذا و دارو همچنین با بیان این‌که یکی از معابری که داروهای قاچاق در آن رد و بدل می شود کشور عراق است گفت: بسیاری از زائران این داروها را با خود به کشور می‌آورند و لازم است برای جلوگیری ازاین موضوع بار مسافرانی که از کشورهای زیارتی می‌آیند چک و بازبینی شود.

محمدی تاکید کرد: از نظر وزارت بهداشت داروهای مسافری غیر مجاز و غیر قانونی است و داروخانه‌ای نباید دارویی تحت عنوان داروهای مسافری به مردم بفروشد.

25 درصد داروهای جهان تقلبی هستند

در ادامه این همایش کارشناس اموردارویی گفت: بررسی های سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد سالانه حدود 200 هزار نفر در سراسر جهان قربانی مصرف داروهای تقلبی و قاچاق می شوند.

دکتر نریمان صدری گفت: براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی حدود 25 درصد از داروهای عرضه شده در بازار مصرف جهان تقلبی هستند که این موضوع نگرانی جدی جامعه جهانی رابرانگیخته است.

معضل داروهای تقلبی جهانی است و هیچ کشوری از تبعات این مشکل درامان نیست. با این حال در غرب ود امریکا این موضوع بسیارجدی گرفته شده است اما درکشورهای درحال توسعه وتوسعه نیافته این ماجراهمچنان دراولویت های نخست دست اندرکاران مربوطه نیست.

مدیرعامل شرکت دارویی سانافی درادامه گفت: بررسی ها نشان می دهد پاکستان، چین و هندوستان بزرگترین تولید و توزیع کنندگان داروهای تقلبی درجهان هستند ضمن اینکه بیشترین داروی قاچاق و تقلبی و وارداتی به ایران از پاکستان و عراق صورت می گیرد که مسولان مربوطه برای ارتقای سطح سلامت جامعه بایدبه این موضوع توجه جدی نمایند.

دکتر صدری در ادامه گفت: هم اکنون ترکیه ،امارات متحده عربی، پاکستان، سوریه وعراق ازمهم ترین مبادی ترانزیت داروهای تقلبی و قاچاق هستند. از این رو از مقامات این کشورها انتظار می رود هرچه زودتر برای این معضل چاره ای جدی بیاندیشند.

وی بابیان اینکه درحال حاضر بیش از یکهزار سایت اینترنتی درزمینه پخش وتوزیع داروهای تقلبی درجهان شناسایی شده اند، گفت: ازآنجا که یکی از مهمترین مبادی فروش و توزیع داروهای قاچاق و تقلبی، شبکه های اینترنتی هستند پیش بینی می شود در صورت کم توجهی دست اندرکاران مربوطه نسبت به این موضوع درآینده نه چندان دور فروش داروهای تقلبی و قاچاق از طریق اینترنت دامنگیرایران نیزشود. به همین خاطر مسولان مربوطه خیلی سریع باید به فکر چاره و پیشگیری باشند.

وی با انتقاد از کم توجهی رسانه ملی به معضل قاچاق دارو ابراز امیدواری کرد دست اندرکاران مربوطه در راستای اطلاع رسانی به مردم و افکار عمومی دراین باره تلاش و کار جدی و گسترده را در دستور کار قرار دهند.

کارشناس ارشد امور دارویی کشور در بخش دیگر سخنانش با هشدار درباره مصرف داروهایی که توسط مسافران ازخارج کشور وارد ایران می شوند گفت: متاسفانه امروزدربرخی داروخانه های شهر شاهد فروش داروهای مسافری هستیم که باید با این پدیده نیز به شدت برخورد شود. زیرا هیچکس نمی تواند تضمین کند که این داروها تقلبی نیستند.

به گفته وی خطرداروهای تقلبی وقاچاق همانندکوه یخ است که بخش قابل توجهی ازاین خطرپنهان است وناگهان نوک کوه یخ بیرون می زندکه آنروزبرای پیشگیری وپیگیری دیراست.

دکترصدری درپایان بابیان اینکه داروی تقلبی برای روستاها وشهرهای کوچک نیست تاکیدکرد:بیشترین داروهای قاچاق درشهرهای بزرگ وپرجمعیت توزیع ومصرف می شوند که نبایدازاین نکته نیزغافل ماند.

گفتنی است همایش مبارزه باداروهای قاچاق روزپنجشنبه باحضورجمعی ازکارشناسان ومسولان سازمان غذاودارودرمرکزهمایش های برج میلادبرگزارشد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب