امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 42186 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۲:۲۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکترمعصومه صالحی درنشست خبری اعلام کرد؛

۷۵۰هزار نفر در ایران به دمانس مبتلا هستند/ بیماران مبتلا به آلزایمر به مراقبت های شبانه روزی نیاز دارند/ ۷۰درصد از دمانس‌ها را بیماری آلزایمر تشکیل می‌دهد/ ۵۰ میلیون نفر درجهان با دمانس زندگی می‌کنند/ آلزایمردر افراد بالای ۶۰ سال بروز پیدا می کند

مدیرعامل انجمن آلزایمرایران با اشاره به شعار امسال انجمن جهانی آلزایمر مبنی بر «بیایید بدون شرم درباره بیماری صحبت کنیم»درباره تفاوت بیماری آلزایمر و دمانس،گفت: دمانس و آلزایمر هردو شامل اختلالات رفتاری، شناختی، از دست دادن حافظه کوتاه مدت و بلند مدت هستند و باید میان بیماری آلزایمر و دمانس تفاوت قائل شویم ودمانس نوعی اختلال قابل برگشت در حافظه است که به دلایل مختلفی نظیر کم‌کاری یا پرکاری تیروئید، افسردگی، مصرف‌ داروهای موثر بر روی مغز به وجود می‌آید.
۷۵۰هزار نفر در ایران به دمانس مبتلا هستند/ بیماران مبتلا به آلزایمر به مراقبت های شبانه روزی نیاز دارند/ ۷۰درصد از دمانس‌ها را بیماری آلزایمر تشکیل می‌دهد/ ۵۰ میلیون نفر درجهان با دمانس زندگی می‌کنند/ آلزایمردر افراد بالای ۶۰ سال بروز پیدا می کند

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «انجمن آلزایمرایران» صبح امروز سه شنبه 2 مهر ماه 1398 با حضوردکتر«معصومه صالحی» مدیرعامل انجمن آلزایمرایران، دکتر«غلامرضا حاجتی» روانپزشک وعضو هیات مدیره انجمن آلزایمرایران، دکتر«فاطمه خمسه» متخصص مغز و اعصاب (نورولوژی) و اصحاب رسانه در ساختمان مرکزی انجمن آلزایمرایران برگزار و دراین نشست خبری «معصومه صالحی» مدیرعامل انجمن آلزایمرایران با اشاره اینکه آموزش شاه کلید پیشگیری و مراقبت از بیماران مبتلا به آلزایمر است، اظهارداشت: مشکلات و تبعات ناشی از بیماری آلزایمر بسیار است و باید در مورد این بیماری بدون داشتن شرم بیشتر در جامعه صحبت کنیم.

مدیرعامل انجمن آلزایمرایران تصریح کرد: بیماران مبتلا به آلزایمر به مراقبت های شبانه روزی نیاز دارند و ایجاد خدمات مناسب برای آنها از اهداف این انجمن است به همین خاطر تفاهم نامه های همکاری با دانشگاه های علوم پزشکی و نهادهای مختلف منعقد شده است تا برنامه های آموزشی را بیشتر انجام دهیم.

وی با اشاره  به شعار امسال انجمن جهانی آلزایمر مبنی بر «بیایید بدون شرم درباره بیماری صحبت کنیم» درباره تفاوت بیماری آلزایمر و دمانس، عنوان داشت: دمانس و آلزایمر هر دو شامل اختلالات رفتاری، شناختی، از دست دادن حافظه کوتاه مدت و بلند مدت هستند؛ اما نکته قابل توجه آن است که باید میان بیماری آلزایمر و دمانس تفاوت قائل شویم. دمانس نوعی اختلال قابل برگشت در حافظه است که به دلایل مختلفی نظیر کم‌کاری یا پرکاری تیروئید، افسردگی، مصرف‌ داروهای موثر بر روی مغز به وجود می‌آید.

صالحی ابرازداشت: حدود ۷۰درصد از دمانس‌ها را بیماری آلزایمر تشکیل می‌دهد و تشخیص و درمان به موقع دمانس می‌تواند به قابل برگشت بودن بیماری کمک شایانی کند، اما بروز بیماری آلزایمر غیرقابل برگشت بوده و درمان قطعی نیز ندارد، اما می‌توانیم با درمان زودهنگام آن را تا حد زیادی کنترل کنیم و بروز اختتلات ثانویه بیماری را به تعویق انداخت.

وی افزود: هر یک سال تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر می‌تواند تا 5 سال عوارض بیماری را به تعویق اندازد و آلزایمر به دنبال از بین رفتن سلول‌های قسمتی از مغز به وجود می‌آید. آلزایمر می‌تواند در افراد بالای ۶۰ سال بروز پیدا کند، البته بیشترین سن ابتلا به آلزایمر از ۸۵ سالگی به بعد است. این نوع از آلزایمر در روند پیری اتفاق می‌افتد؛ اما، بیماری دمانس و نوعی خاص از آلزایمر که در پی مشکلات ژنتیکی بروز پیدا می‌کند، می‌تواند در سنین پایین‌تر نیز اتفاق افتد.

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران تاکید کرد:افزایش امید به زندگی در جوامع باعث افزایش تعداد سالمندان در کشورها شده و به همین دلیل است که بیماری‌های غیرواگیر نظیر فشارخون، ‌ دیابت نوع دو، آلزایمر و... در حال افزایش است. طبق آخرین آمار جهانی که انجمن جهانی آلزایمر در اختیار ما قرار داده است، ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان با دمانس زندگی می‌کنند که حدود ۷۰ درصد از این افراد دچار آلزایمر هستند.

وی درپایان سخنان خود گفت: در جهان در هر سه ثانیه یک نفر به دمانس مبتلا می‌شود. در ایران نیز بر اساس تخمین‌های صورت گرفته در میان جمعیت سالمندی، ‌ سال گذشته ۷۰۰ هزار نفر به دمانس مبتلا بودند که در سال جاری ۵۰هزار نفر دیگر به آنها اضافه شده و در مجموع ۷۵۰هزار نفر در ایران به دمانس مبتلا هستند.

 

دکترخمسه: استرس و سبک زندگی در ابتلا به بیماری آلزایمربسیار نقش دارد    

دکتر فاطمه خمسه متخصص مغز و اعصاب (نورولوژی) نیزدرادامه این  نشست خبری اظهارداشت: آلزایمر بیماری است که سلول های مغز را به سرعت تخریب می کند و قابل برگشت نیست.

وی افزود: سن از شایعترین عوامل ابتلا به این بیماری است به طوری که از هر ۱۰ نفر افراد بالای ۶۵ سال یک نفر به این بیماری مبتلا می شود؛ ۳۰ درصد در افراد ۶۵ تا ۷۴ سال، ۱۷ درصد در افراد ۷۴ تا ۸۵ سال و ۳۲ درصد در افراد بالای ۸۵ سال آلزایمر دیده می شود.

خمسه عنوان داشت: استرس و سبک زندگی در ابتلا به آلزایمر بسیار نقش دارد و افرادی که دچار این بیماری می شوند، مشکلات بسیاری در لباس پوشیدن داشته و اختلال به خواب و رفتار پیدا کرده و عفونت های مکرر دارند.

وی ادامه داد: میزان پیشرفت به آلزایمر را نمی توان از قبل پیش بینی کرد، بهتر است هر چه زودتر از زمان تشخیص به موقع بیماری و زمانی که فرد مبتلا قادر به تصمیم گیری است، از عوارض آن پیشگیری کرد.

 

دکترحاجتی: آگاهی به مردم، درمان بیماران، بازتوانی و توانبخشی از مهمترین اهداف انجمن آلزایمر ایران است

غلامرضا حاجتی روانپزشک وعضو هیات مدیره انجمن نیز درادامه این نشست خبری اظهارداشت: ننگ و ترس از آلزایمر درجامعه باعث شده و مبتلایان و خانواده های آنها به دنبال مشاوره و درمان زودرس نروند.

حاجتی تاکید کرد: در حالی که تشخیص زودهنگام بار بیماری آلزایمر را می کاهد، جامعه سالمندی ما رو به افزایش است و هنوز ۵۰ درصد بیماران به سمت درمان نمی روندو بر اساس نتایج یک تحقیق در جهان که روی ۷۰ هزار نفر در ۱۵۵ کشور انجام شد، هنوز دو سوم مردم  بر این باور هستند که آلزایمر یک بخش از سالمندی بوده در حالی که عدم شناخت کافی مردم و کادر پزشکی در مورد این بیماری بارز است.

وی اضافه کرد: باید پیامدهای منفی بیماری آلزایمر را درک کنیم زیرا این بیماری افراد را از شرکت در فعالیت های اجتماعی و خانوادگی باز می دارد و یکی از مهمترین اقدامات انجمن آلزایمر ایران آن است که به عنوان مرکز ملی مهارتی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معرفی شده و قرار است دوره های آموزشی برای مراقبان بیماران مبتلا به آلزایمر به صورت رایگان برگزار کند.

حاجتی ابرازداشت: مراجعات بسیاری به انجمن داشته ایم که به دلیل مبتلا به آلزایمر از فرزندان خود کتک می خورند، این موضوع بسیار تاسف انگیز است، به همین دلیل برگزاری دوره های آموزشی به خانواده ها کمک می کند تا بدانند چگونه با بیماری آلزایمر رفتار کنند.

وی درپایان سخنان خود گفت: همچنین قرار است یک کلینیک تخصصی حافظه نیز راه اندازی شود و آگاهی به مردم، درمان بیماران، بازتوانی و توانبخشی از مهمترین اهداف انجمن آلزایمر ایران است و روزانه ۱۰۰ نفر در انجمن آلزایمر ایران پذیرش شده و تحت درمان قرار می گیرند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب