امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 42281 تاریخ انتشار: یکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱:۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مروری بر تجارب یک دهه اخیر نوسازی در کلانشهر تهران

خبرایران: مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران به دعوت سازمان نوسازی و بهسازی اصفهان در نشست راهبردهای شهرسازی و معماری شرکت کرد و به ارائه تجارب نوسازی پایتخت در یک دهه اخیر پرداخت.
مروری بر تجارب یک دهه اخیر نوسازی در کلانشهر تهران
به گزارش خبرایران از اداره ارتباطات و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، سی و پنجمین نشست از سلسله نشست‌های راهبردهای شهرسازي معماري با موضوع "مروري بر تجارب يک دهه اخير نوسازي تهران" چهارشنبه سوم مهرماه با دعوت از کاوه حاجی علي اکبري، مدير عامل سازمان نوسازي شهر تهران در سالن اجتماعات کتابخانه مركزي شهرداري اصفهان برگزار شد.
مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران در این جلسه با اشاره به رويکردهاي مختلف در بازآفرینی و نوسازی بافت های فرسوده، به ارائه تجربيات کلانشهر تهران پرداخت.
کاوه حاجی علی اکبری خاطر نشان کرد: بیان یک تجربه بدين معني نيست كه اين تجربه مي‌تواند در زمينه‌ها و و بسترهاي ديگر نيز تكرار شود و امروزه يكي از مشكلات و تهديدات حوزه شهري اين است كه برنامه‌ريزان، سياستگذاران و مجريان شهر در تلاش هستند اقدامات ساير بسترها را به بسترهاي ديگر القا كنند.
وی با اشاره به این که موضوعات شهری با ابعاد و وجوه مختلفی سر و کار دارند، افزود: کلان شهر تهران و اصفهان شباهت‌هاي بسياري در زمينه‌هاي مختلف از جمله در زمينه شيوه توسعه شهري دارند اما تفاوت‌هاي بنيادي بين اين دو کلان شهر وجود دارد.
مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران تصریح کرد: شهر اصفهان سابقه ۲۵۰۰ ساله شهرنشيني را دارد اما تهران در دوره‌هاي گذشته مصداق شهرنشيني گسترده را نداشته است.
وی گفت: آسیب‌پذیری ساخت‌هاي شهر در مقابل مخاطرات طبيعي از جمله زلزله در تهران و سيل در استان‌هاي گلستان، لرستان و خوزستان نشان از آن دارد که سکونتگاه‌ها تاب آوري پاييني در مقابل مخاطرات طبيعي دارند.
حاجی علی اکبری عنوان کرد: بیشترین محدوده‌هاي آسيب پذير شهر تهران در نواحي جنوبي و مرکزي واقع شده است، اين در حالي است که هر ۱۰ سال زمين لرزه‌اي با شدت متوسط يا بزرگ تلفات جدي براي شهرها دارد، زمين لرزه‌اي كه سال ۸۲ تلفات گسترده‌اي براي شهرستان بم داشت مبدأ شكل‌گيري سياست نوسازي شهري شد.
وی با بیان اینکه ۳۷ درصد از جمعیت کلانشهر تهران در بافت های فرسوده زندگي مي‎کنند، افزود: بنابر مطالعاتي که اوايل دهه ۸۰ انجام شد، ۲۵ درصد بافت تهران در مقابل زلزله آسيب پذير است و تراكم جمعيتي نيز در اين گونه بافت‌ها بالا است؛ در محدوده مركزي و جنوبي شهر تهران در حدود ۳۰۰ هزار واحد مسكوني قرار دارد كه از استاندارد و كيفيت مناسب برخوردار نيستند.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران تأکید کرد: در اين بافت‌هاي آسيب پذير حق حيات که جزء حقوق مسلم شهروندان و برمبناي قانون اساسي يکي از وظايف حاكميت است، رعايت نمي‌شود و وضعيتي دو قطبي براي شهروندان ايجاد شده است.
حاجی علی اکبری اظهار کرد: حق حیات شهروندان و آسیب پذيري بافت‌هاي فرسوده از جمله مشکلات کلانشهر تهران و ساير شهرهاي ايران است، اين بافت‌ها درگير مسائل و آسيب‌هاي اجتماعي نيز هستند به علاوه سرانه برخورداري از امكانات و خدمات شهري در بافت‌هاي فرسوده نسبت به ساير بافت‌ها يك به چهار است.
وی افزود: بافت های فرسوده جذابیت خاصی براي جذب سرمايه ندارند، اين در حالي است که برخي از اين بافت‌ها از نظر تاريخي، هويتي، اجتماعي و طبيعي واجد ارزش هستند. ساکنان اين بافت‌ها، توانايي نوسازي بافت فرسوده خود را ندارند به عبارت ديگر امکان برون رفت از شرايط بافت فرسوده به صورت خودکار وجود ندارد و به ناچار بايد مداخله ساختارمند بيروني از طرف بخش عمومي و حاكميت اعمال شود.
 مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران تأکید کرد: راهکارها و سياست‌هاي نوسازي بافت فرسوده بايد بر معلول‌هاي ايجاد اين بافت‌ها متمرکز شود، تمركز بر علت‌ها موجب شده مسائل و مشكلات بافت فرسوده به نحو ديگري بروز پيدا كند زيرا مسائل شهري جزء مسائل بد قلق هستند.
حاجی علی اکبری با بیان اینکه حس تعلق ساکنان و کيفيت زندگي در اين بافت‌ها پايين است، افزود: نظام سنتي شهرنشيني با گذشت دهه‌ها‎ و سده‌ها و پس از تدوين قانون توسعه و تأسيس معابر در سال ۱۳۰۰ كاركرد خود را از دست داده است، موج فرسودگي دوم پس از سال ۱۳۳۰و همزمان با سرمايه گذاري خارجي، درهاي باز و انقلاب سفيد ايجاد شد.
مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب