امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 42441 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۳:۴۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس انجمن آردسازان ایران اعلام کرد؛

۷۰۰ هزار تن در سال آشغال در گندم می‌ریزند

در شرایطی که در چند هفته اخیر موضوع مطرح شده مبنی بر وجود ضایعاتی همچون شن و سنگ در گندم خرید تضمینی خبرساز شده است، امروز شرکت بازرگانی دولتی ایران به عنوان مجری طرح خرید تضمینی گندم، خبرنگاران را به بازدید یکی از کارخانه‌های آرد برد؛ بازدیدی که حاشیه‌ساز شد و در آن رییس انجمن آردسازان اعلام کرد در دیدار خبرنگاران برای این کارخانه بار گندم نفرستادند تا رسانه‌ها ضایعات همراه با آن را نبینند.
۷۰۰ هزار تن در سال آشغال در گندم می‌ریزند

به گزارش خبرایران، امروز شرکت بازرگانی دولتی ایران خبرنگاران را برای بازدید از  کارخانه "مروارید آرد دماوند" دعوت کرده بود؛ با این حال در این بازدید درباره مهمترین موضوع مرتبط با این شرکت در چند هفته اخیر مبنی بر وجود ضایعاتی همچون شن و سنگ در گندم خرید تضمینی، علی‌رغم پرسش‌های مطرح شده پاسخی داده نشد.

در مقابل محمدرضا مرتضوی - رئیس انجمن آردسازان ایران - که در این بازدید حضور داشت، خطاب به خبرنگاران اعلام کرد:" امروز چون خبرنگاران برای بازدید از این کارخانه آمده‌اند؛ برای این شرکت بار گندم نفرستادند تا شما (خبرنگاران) ضایعات همراه آن را نبینید. اگر به شما سیلوها را نشان بدهند، می‌توانید در سیلوها این ضایعات را مشاهده کنید".

در این بازدید رئیس انجمن آردسازان با اشاره به مراحل مختلف تهیه آرد، گفت: با دستگاه‌های پیشرفته‌مان حتی قدرت تشخصیص نیش پشه را روی گندم داریم؛ بنابراین وجود این حجم از ناپاکی‌ها در گندم خریداری شده در طرح خرید تضمیمنی، منطقی نیست.

وی افزود: با توجه به حجم زیاد ضایعات همراه گندم در کارخانه‌ها، ماشین‌آلات تمیز کننده اقدام به جداسازی ضایعات می‌کنند. این حجم از آشغال از دید ما طبیعی نیست و ناشی از استفاده از روش‌های غیراستاندارد در خرید تضمینی گندم است.

مرتضوی افزود: سازمان ملی استاندارد ایران، وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌ها با ما هم عقیده هستند، اما وزارت جهاد کشاورزی بنا به دلایلی که برای ما معلوم نیست، تا به امروز این ایراد را نمی‌پذیرفت ولی حالا متعهد شده‌اند که آن را بپذیرند.

وی در پاسخ به اینکه علت وجود شن، سنگ و ضایعات در گندم خرید تضمینی چیست؟ گفت: روش غیراستاندارد برای اندازه‌گیری افت گندم دلیل اصلی این موضوع است.

مرتضوی درباره مراحل تولید آرد گفت: کانال هوا هر چیزی که سبک‌تر از گندم است را جذب می‌کند. در قسمت آسیاب سعی می‌شود همه نقص‌های گندم از آن جدا شود. هنر ما این است که لایه‌های بیرونی را از لایه‌های مغزی جدا و بنا بر سفارش با هم مخلوط کنیم، چون آردهای رشته، ماکارونی و بیسکوویت با هم متفاوت است.

وی درباره استاندارد پاک سازی آرد گفت: آرد یک استاندارد سخت‌گیرانه اجباری در ایران دارد که من هم در نوشتن آن استاندارد شخصا حضور داشتم. این استاندارد پاسخگوی همه نیازهای بخش‌های مختلف نان تخت است.

رئیس انجمن آردسازان ایران اظهار کرد: بعضی از مباشران خرید گندم، آشغال در گندم می‌ریزند که مقدارش ۷۰۰ هزار تن در سال است. اختلاف ۷ درصدی در ۱۱ میلیون تن گندم وجود دارد. منظور از این ۷۰۰ هزار تن، حدود ۶ درصد ۱۱ میلیون تن گندم است.

مرتضوی افزود: ما برای شرایط ۱۰ درصد افت گندم، کارخانه نساخته بودیم. اوایل که کارخانه راه‌اندازی می‌کردیم، برای ۴ الی ۵ درصد افت بود ولی در حال حاضر مدام ماشین و تجهیزات اضافه می‌کنیم و خارجی‌ها از خرید این تعداد زیاد دستگاه بوجاری تعجب می‌کنند؛ ولی برای اینکه گندم باید پاک شود، این تعداد دستگاه را باید خرید.
 
وی تاکید کرد: میانگین گندمی که ما تحویل می‌گیریم به عنوان افت غیر مفید، ۲.۵ درصد است که باید نیم درصد باشد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب