امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 42444 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱:۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

افشای محتوای مکالمه روسای جمهوری ترکیه و آمریکا؛

اردوغان به ترامپ: یا با ترکیه در عملیات همکاری کنید یا راه را باز کنید!

روزنامه انگلیسی «میدل ایست آی» فحوای مکالمه تلفنی رؤسای جمهوری ترکیه و آمریکا قبل از اینکه آنکارا انجام عملیات نظامی در شمال سوریه در چارچوب تلاش‌ها برای ایجاد «منطقه امن» را اعلام کند، فاش کرد.
اردوغان به ترامپ: یا با ترکیه در عملیات همکاری کنید یا راه را باز کنید!

به گزارش خبرایران، روزنامه انگلیسی "میدل ایست آی" به نقل از یک منبع ترکیه‌ای مطلع از مکالمه تلفنی میان رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و دونالد ترامپ، همتای آمریکایی او نوشت: اردوغان در جریان این گفت‌وگوی تلفنی خطاب به ترامپ گفت "یا با ترکیه در عملیاتش همکاری کنید یا راه را باز کنید."

این منبع همچنین اعلام کرد: این بلند کردن صدا توسط اردوغان و این لحن صحبت کردن در شرایطی عنوان شده که آنکارا به دلیل جدی نگرفتن نگرانی‌هایش از بابت سوریه شاهد تنش روز افزونی است.

بر اساس این گزارش، بعد از این تماس تلفنی واشنگتن در اقدامی غیرمنتظره اعلام کرد از عملیات ترکیه نه مشارکت می‌کند و نه حمایت می‌کند. رؤسای جمهوری ترکیه و آمریکا عصر یکشنبه در جریان تماسی تلفنی توافق کردند که در ماه نوامبر در واشنگتن با یکدیگر دیدار کنند.

بر اساس بیانیه رسمی ریاست‌جمهوری ترکیه، اردوغان تاکید کرد ایجاد منطقه امن شرط نابودی تهدیدات "تروریستی" ناشی از شبه‌نظامیان کرد و بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان است. وی همچنین تاکید کرد که ترکیه مصمم به نبرد با اعضای گروه تروریستی داعش در سوریه است و تمامی اقدامات لازم را برای جلوگیری از بروز مشکل مشابه در منطقه اتخاذ می‌کند.

پس از این تماس تلفنی، اردوغان در جریان نشست مشورتی حزب عدالت و توسعه تاکید کرد که همتای آمریکایی‌اش تصمیم گرفته است نیروهایش را از منطقه شرق فرات خارج کند اما اطرافیان او تاکنون به توصیه‌های وی عمل نکرده‌اند.

این منبع ترکیه‌ای همچنین اعلام کرد، اردوغان در مکالمه‌اش چندین دلیل را برای ترامپ مطرح کرد که از جمله آنها اقدامات آمریکاست که با دستورالعمل‌های کاخ سفید تناقض دارد و دلیل دیگر تداوم تجهیز یگان‌های مدافع خلق کرد به محموله‌های تسلیحاتی است.

همچنین منبع مذکور که خواست نامش فاش نشود، تاکید کرده است، کشورش توانسته ۶۰۰۰ شبه‌نظامی خارجی را در سال‌های گذشته به کشورشان بازگرداند و دو رهبر می‌توانند با هم در این باره کار کنند. به گفته این منبع، ترامپ آنقدر که به پرونده‌ بازداشتی‌های داعش در نزد کردها در شمال و شمال شرق سوریه توجه داشته به نگرانی‌ها و شکایت‌های همتای ترکیه‌ای خود توجه نداشته است.

این منبع می‌افزاید: رئیس‌جمهوری ترکیه در این تماس تلفنی هیچ تعهدی را مطرح نکرد، ترامپ نیز بلافاصله قولی درباره منطقه امن نداد.

بعد از آن موضع واشنگتن درباره عملیات ترکیه منتشر شد.

رجب طیب اردوغان پیشتر در روز دوشنبه تاکید کرده بود، کشورش عزم خود را برای عملیات نظامی در شمال شرق سوریه جهت پاکسازی منطقه از وجود "یگان‌های مدافع خلق کرد" که آنکارا آنها را شاخه تروریستی از حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) می‌داند، جزم کرده است.

همزمان با این موضع‌گیری و صحبت‌های نهایی اردوغان با دونالد ترامپ،‌ آمریکا شروع به خارج کردن نیروهایش از منطقه شمال شرق سوریه در نزدیکی مرزهای ترکیه کرد تا زمینه برای عملیات نظامی ترکیه آماده شود. در این راستا ترامپ خط و نشان‌هایی نیز برای اردوغان کشید؛ از جمله اینکه اگر اردوغان در سوریه پا را از حد خود فراتر بگذارد اقتصاد ترکیه را نیست و نابود می‌کند.

یک منبع در شورای امنیت ملی آمریکا که از گفت‌وگوی تلفنی رهبر کاخ سفید و ترکیه مطلع است، به نیوزویک گفت که دونالد ترامپ از طرف اردوغان "تحت فشار" قرار گرفت. در تماس عصر یکشنبه، ترامپ گفت نیروهای آمریکایی را از شمال سوریه خارج می‌کند. گفت‌وگو بعد از آن انجام شد که ترکیه اعلام کرد حمله به سوریه را مدنظر دارد و ساعاتی بعد اردوغان یگان‌های نظامی خودش را در مرز ترکیه-سوریه تقویت کرد و تهدیدی جدی برای اجرای یک تهاجم نظامی داشت.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، تاکید کرد: رئیس‌جمهوری آمریکا قطعا کوتاه آمده و صرفا خروج نیروها را تایید کرد تا اینطور به نظر برسد که ما هم به چیزی می‌رسیم، البته ما به چیزی نمی‌رسیم. امنیت ملی آمریکا برای چندین دهه وارد یک وضعیت خطرناک روز افزون شده است زیرا این رئیس‌جمهوری بزدل است و این مهمترین مساله است.

منبع مطلع در شورای امنیت ملی آمریکا همچنین گفت، ترامپ حین گفت‌وگوی تلفنی خود نه تنها هیچگونه عملیات نظامی ترکیه علیه نیروهای کرد را تایید نکرد بلکه حرفی هم از تهدید درباره تحریم اقتصاد ترکیه به میان نیاورد. ترامپ همچنین به اردوغان گفت نمی‌خواهد کاری با زندانیان داعشی در مناطق تحت کنترل کردها انجام دهد. اردوغان هم گفت ترکیه حفاظت از زندانیان داعشی را تقبل می‌کند. این مقام امنیتی تاکید کرد: زندانیان داعش، برخی از آن‌ها، در نهایت در بحبوحه این هرج و مرج آزاد می‌شوند و در این منطقه می‌مانند یا به جاهای دیگر برای پیوستن به درگیری‌ها می‌روند.   

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب