امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 4267 تاریخ انتشار: شنبه ۷ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۳:۴۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مراسم ابلاغ حكم دوره دوم ریاست محسن مومنی شریف در حوزه هنری برگزار شد/2

مومنی شریف: فعالیت های حوزه هنری متناسب با دهه چهارم انقلاب باشد / فرمایشات مقام معظم رهبری نخستین سند مدنظر ما ست

محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری گفت: فعالیت های حوزه هنری باید متناسب با دهه چهارم انقلاب اسلامی باشد و البته به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی یك پایگاه همیشه انقلابی بماند.
مومنی شریف: فعالیت های حوزه هنری متناسب با دهه چهارم انقلاب باشد / فرمایشات مقام معظم رهبری نخستین سند مدنظر ما ست

به گزارش خبر ایران از خبری حوزه هنری، محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری در مراسم ابلاغ حكم دوره دوم ریاستش در حوزه هنری با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارك رمضان، اظهار كرد: خوشحالم دوره دیگری از مسئولیتم در چنین ایام مقدس و مباركی آغاز می شود.

وی ضمن قدردانی از حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به دلیل اعتماد دوباره اش به او و مجموعه حوزه هنری، گفت: همچنین به خاطر تأیید و تنفیذ این اعتماد از سوی رهبر عظیم الشأنمان سپاسگزار خداوند منان هستم كه هر چه هست عنایت و لطف اوست. قرآن كریم می آموزد كه برای توفیق شكرگزاری هر نعمتی اولاً باید از خداوند استمداد جست و ثانیاً نعمت شكر به انجام اعمال صالح و نیكی است كه مورد رضایت خداوند متعال قرار گیرد.

مومنی ادامه داد: چهار سال پیش هنگامی دوره جدیدی از مدیریت در حوزه هنری آغاز شد كه مهم ترین ابهام برای عده ای، اصل مأموریت این نهاد انقلابی بود. به یاد دارم در مطالبی كه به مناسبت تغییر مدیریت در سایت ها و مطبوعات نوشته شده بود، رهنمودهایی وجود داشت كه هر كسی از ظن خود به مسئولان جدید می داد.

وی خاطرنشان كرد: گروهی به بهانه این كه شرایط و مسائل عوض شده و تقسیم بندی های سالهای نخستین انقلاب برداشته شده است، هر قید و شرطی را برای فعالیت های حوزه هنری ناپسند می دانستند. البته این حرف و حدیث ها از اواسط دهه هفتاد همیشه مطرح بود و نمی توان كتمان كرد كه تا حدی نیز در انحراف مسیر حوزه هنری موثر بوده است.اما دسته دومی كه منتقدان وضعیت آن روز حوزه بودند معتقد بودند كه حوزه نقش رهبری و تأثیرگذاری خود را در هنر انقلاب از دست داده است و بر همین اساس خواهان اصلاح حوزه و بازگشت به حوزه هنر و اندیشه اوایل دهه شصت بودند.

رئیس حوزه هنری تصریح كرد: بنده طبیعتاً مخالف نگاه اول بودم، اما موافق تمام و صد در صد نگاه دوم هم نبودم. چون آن حوزه هنری اوایل انقلاب را كم و بیش تجربه كرده بودم و نگاهم به آن برخلاف بعضی از دوستان نوستالوژیك نبود، بلكه واقع بینانه تر بود. هم بر ضعفهای آن و همه به قوت هایش واقف بودم. بر نقاط قوت و ضعف حوزه هنری موجود هم احاطه نسبی داشتم و یكی از مدیران آن بودم.

وی با تاكید بر این كه حوزه هنری باید متناسب با دهه چهارم انقلاب اسلامی باشد، اظهار كرد: حوزه هنری باید متناسب با دهه ای باشد كه می دانستیم و می دانیم دهه مواجهه جدی انقلاب اسلامی با فرهنگ و تمدن لیبرالی و مادی خواهد بود. بنابراین نیازمند حوزه هنری ای  بودیم و هستیم  كه در میدان عمل حاضر و با شجاعت مروج آرمانهای انقلاب اسلامی باشد.

این نویسنده انقلاب اسلامی گفت: با همه تلاشهای ارزشمندی كه مدیران محترم حوزه هنری در ادوار گذشته انجام داده بودند، حوزه هنری با آرزوهایش فاصله داشت. به ویژه این كه بعد از اتفاقات سیاسی دهه هفتاد و هجوم گسترده فرهنگی و سیاسی كه بر هنر و ادب انقلاب اسلامی وارد آمد، حوزه هنری هنوز از انفعال ناشی از آن بیرون نیامده بود  و از سوی دیگر با گسترش فعالیتهای فرهنگی – هنری نهادهای مختلف مربوطه به نظام و خارج از نظام، این نهاد بخشی از مخاطبان خود را از دست داده بود و وجهه اش در میان جامعه انقلابی و متدین نیازمند بازسازی بود.

مومنی مبانی باز تعریف حوزه هنری را متناسب با اسناد بالادستی دانست و افزود: فرمایشات، مطالبات و منویات رهبری به عنوان یكی از بنیانگذاران حوزه هنری و پشتیبان بزرگ آن، نخستین سند مدنظر ما بوده است. مقام معظم رهبری فرمودند حوزه هنری باید به عنوان یك پایگاه همیشه حزب اللهی بماند و در كار نفوذ ارزشها و معارف دینی در بدنه هنر از همه جلوتر باشد. مقام معظم رهبری به بنده فرمودند حوزه هنری، امید انقلاب اسلامی است و باید بدرخشد.

وی با اشاره به این كه چهار سال پیش در آستانه آغاز به كار مدیریت جدید، توسط دفتر مقام معظم رهبری گزارشی درباره حوزه هنری تهیه شده بود، اظهار كرد: این گزارش كم و بیش موید آن چه بود كه آمد، در پایان گزارش، پیشنهادهایی برای برون رفت حوزه هنری از وضع موجود ارائه شده بود كه در دستور كار حوزه هنری نیز قرار گرفت.

براساس آن پیشنهادها، حوزه هنری باید برای رسیدن به جایگاه مناسب خود، نسبت به چابك سازی و سبك كردن بدنه، ایجاد فضای انقلابی و دینی، خارج كردن نیروهای انقلابی از انفعال و میدان دادن به نیروهای جوان و انقلابی برنامه ریزی می كرد. این پیشنهادها مورد توجه ویژه من نیز بوده اند و طی این سال ها در این مسیر گام برداشته ایم.

 

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب