امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 4273 تاریخ انتشار: شنبه ۷ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۲:۳۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در نشست خبری مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح شد؛

طاهری: امسال را از دست دادیم، برای سال 94 برنامه‌ریزی کردیم

نخستین نشست خبری مدیرکل هنرهای نمایشی ایران در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد.
طاهری: امسال را از دست دادیم، برای سال 94 برنامه‌ریزی کردیم
به گزارش خبر ایران، نخستین نشست رسانه‌ای مدیرکل هنرهای نمایشی بعد از گذشت 5 ماه صبح امروز با حضور حسین طاهری مدیرکل هنرهای نمایشی، رضا دادویی رئیس شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر، مهدی شفیعی معاون مالی اداره کل هنرهای نمایشی، مرضیه برومند دبیر جشنواره تئاتر عروسکی، پیام دهکردی دبیر جشنواره تئاترکودک و نوجوان، و تعدادی از مشاورین مرکز هنرهای نمایشی در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد.

مدیر کل هنرهای نمایشی در ابتدای این نشست گفت: سال فرهنگ و اقتصاد با مدیریت جهادی بهانه خوبی برای افزایش توجه سیاست‌گذاران به خانواده تئاتر است. در مدت اخیر اتفاق نادری برای معاونت هنری پیش آمده و آن کاهش بودجه بوده است. بنابراین سعی داریم با شرایط فعلی و با تکیه بر شعار سال جدید و بودجه محدود با کمک صنف کاری کنیم تا جهشی را نسبت به گذشته داشته باشیم.

وی افزود: توجه به زیرساخت‌ها، استفاده از مشارکت سایر نهادها، توجه به ظرفیت‌های مغفول مانده، فعالیت تئاتر در امور استان‌ها و غیره جزء اموری است که برای اجرایی شدن مدنظر داریم.

همچنین توجه به امور رفاهی و بیمه هنرمندان جزو اموری است که باید مورد توجه قرار گیرند. ضمن اینکه قصد داریم شرایطی را ایجاد کنیم تا خانواده تئاتر و هر کدام از هنرمندان سالی یک اجرا داشته باشند. حتی دوستانی که مدتی طولانی از این عرصه دور بودند.

مرضیه برومنددر این مراسم گفت: مدت‌ها از تئاتر دور بودم و جشنواره تئاتر عروسکی فرصتی شد تا به شغل اصلی‌ام برگردم.

وی گفت: وضعیت تئاتر خوب نیست.  تئاتر شهر شرایط مناسبی ندارد در واقع با حضور در محیط تئاتر شهر متوجه خواهید شد که این بحران تا چه حدی است.

وی با بیان اینکه خانواده تئاتر اهل دین و اعتقاد است، گفت: شرایط پیرامون تئاتر شهر و ساخت مجتمعی که هویت آن مجهول‌ است یعنی نه مسجد است نه چیز دیگری، اقدامی سیاسی است. ای کاش کنار تئاتر شهر مسجدی با مناره‌های زیبا می‌ساختیم. به هر حال تئاتر شهر باید زیبا باشد زیرا زینت شهر ما است. دوست داشتم در تئاتر شهر نمازخانه‌ای وجود داشت که تا در جشنواره تئاتر عروسکی مهمان‌های خارجی را به آنجا ببرم و به آنها بگویم مادر این جا با خدا راز و نیازی می‌کنیم.

دبیر جشنواره تئاتر عروسکی تصریح کرد: شاید تصمیم بگیرم هیچ اجرایی جشنواره در تئاتر نداشته باشم و تئاتر شهر را تعطیل کنیم. این جا قرار بود تعطیل شود اما این کار صورت نگرفت. تئاتر شهر فعلی امنیت ندارد. متاسفم که بودجه تئاتر به اندازه پشت قباله فلان خانم بازیگرنیست.

مدیرکل هنرهای نمایشی در ادامه در خصوص تعیین دبیر جشنواره فجر گفت: قصد داشتیم بعد از جشنواره فجر دبیر جدید را معرفی کنیم اما متاسفانه ورود من به تئاتر همزمان با جشنواره تئاتر فجر بود و فرصت تعامل و مشورت با خانواده تئاتر نبود. فرصتی ایجاد شد تا تعاملات صورت گیرد دوستانی کاندید شدند مشورت‌ها با وزارت ارشاد صورت گرفت. البته دبیرخانه جشنواره فجر فعال است و امیدوارم ظرف هفته آینده دبیر جشنواره تئاتر فجر معرفی شود.

طاهری در خصوص بودجه تئاتر گفت: از بودجه 11 میلیارد تومانی سال 92 ، 9 میلیارد تومان محقق شد که بدترین سال برای تئاتر محسوب شد. در سال 91، 17 میلیارد تومان بودجه تئاتر بوده که در سال 92 کاهش یافته است. در سال 93 اگر صددر صد بودجه محقق شود، 11 میلیارد تومان است که باید تورم را نیز در نظر بگیریم.

وی به تدوین برنامه‌ای برای سال 94 اشاره کرد و گفت:‌ما در حال تدوین برنامه‌ سال 94 هستیم تا بتوانیم ضمن افزایش بودجه به اهالی تئاتر بگوییم ما برنامه داریم.

رئیس مرکز هنرهای نمایشی درباره چگونگی دسترسی و ملاقات کردن با وی این طور پاسخ داد و گفت: یک زمانی دیداردیدار است و یک زمانی این دیدار همانند یک پروژه کاری است. تصور کنید دوستانی که طرح ترافیک ندارند به چه سختی باید مشقت‌های بکشند تا بیایند به مرکز هنرهای نمایشی. وظیفه من است در خدمت همه دوستان باشم اما باید بگویم 70 درصد مراجعات،‌مطالبات دوستان است. واقعیت این است که من نمی‌توانم آنها را برآورده کنم.

رئیس شورای نظارت در خصوص اتفاقات پیش آمده برای نمایش تانگوی تخم‌مرغ داغ معتقدم که ذات تئاتر گفت‌وگو است. این یعنی تئاتر بی‌اخلاقی ندارد و در نهایت کسی بادیدن تئاتر بی‌تربیت نمی‌شود. همه اثار می‌توانند اجرا شوند مگر اینکه خلاف قانون باشد. همه ما می‌دانیم که رد شدن از خط قرمز خوب نیست اتفاقی که برای تانگوی تخم‌مرغ داغ افتاد اتفاقی بود که برای قوه قضائیه سوءتفاهم به وجود آورد. نگاه سلیقه‌ای و جناحی به مقوله فرهنگ است. دوستان کار را دیده بودند و بر اساس اطلاعات پراکنده وتکه تکه مطالبی را به قوه قضائیه دادند و سوءتفاهمی پیش آمد که با تعامل و حمایت رئیس مرکز هنرهای نمایشی برطرف شد.

طاهری در این باره گفت: باید به سمت تعامل و احترام برویم زیرا دغدغه من این است که خانواده تئاتر صدمه نبیند.

وی در خصوص برگزاری جلسه شورای حمایت گفت: بودجه تئاتر اندازه یک چهارم مهریه خانم بازیگر است اما امیدواریم طی چند روز اینده شورای حمایت برگزار شود.

طاهری در خصوص سؤالی مبنی بر اینکه مرکز هنرهای نمایشی روز به روز در حال گسترش است، و این تضاد دارد با رویکرد معاونت هنری مبنی بر کاهش بدنه دولت، گفت: باورمان این است که هر استان باید یک روابط عمومی داشته باشد.نباید مهندسی رسانه را در کل کشور دست کم بگیریم. و یک گروه شهرستانی بایددر طول اجرای یک نمایش تبلیغ رسانه‌ای انجام دهند. حضور افرادی باعنوان مشاور درمرکز هنرهای نمایشی با این عنوان است که آنها چند کاره هستند. و ما جلساتی داریم که مراقبت می‌کنیم تا نیرویی بی‌دلیل اضافه نشود. در واقع نیروهای چند کاره را جذب می‌کنیم و حتی برای مشاور اجرایی معاونت هنری استدلال می‌آوریم.

مدیرکل هنرهای نمایشی درباره این موضوع که چرا هنرمندانی که ناراضی از دفتر مدیر تئاتر بیرون می‌آیند، وقتی نزد معاون هنری می‌روند راضی خارج می‌شوند، گفت: تجربه مدیریتی آقای مرادخانی بیشتر از من است از هنرمندان عذرخواهی می‌کنم و سعی می‌کنم تا مکانیزم جدیدی را در نظر بگیریم. بنده برای تئاتر حتی بیشتر از خانواده‌ام وقت می‌گذارم  و سعی‌ام ترقی و رشد آن است. ظرفیت ما برای اجرا یک یازدهم تقاضاهاست. برنامه‌نویسی نیاز است و نمی‌توان جهشی پول آورد. قصد داریم اقدامات لازم را در سال 94 با برنامه جلو ببریم. ضمن اینکه در حال تلاشیم تا ارتباطمان با وزارت ارشاد را افزایش دهیم. با برنامه‌های سال 94 می‌توانیم وضعیت را ارتقا دهیم.

مرضیه برومند در خصوص سؤال اصحاب رسانه گفت: همه مسائل از جایی ناشی می‌شود که پول نیست البته آقای طاهری مدیرکل هنرهای نمایشی نیز از بیان همه‌چیز پرهیز دارد. وقتی پول نیست، نیست ولی باید رفت سراغ پول. بی‌عدالتی را در تقسیم بودجه می‌بینیم. از اقای جنتی بعید بود. وی خطاب به رئیس‌جمهور گفت اگر می‌خواهید امیدمان را از دست ندهیم تبلیغ کنید. چرا که اگر جامعه هنری ناامید شود آن را به بدنه جامعه انتقال می‌دهیم. چراتئاتر شهر ویرانه است. چرامن نباید جرات کنم در مورد ساخت وسازهای اطراف تئاتر شهر اظهار نظر کنم مگر من مخالف دین هستم. من بچه سید هستم.

پیام دهکردی دبیر جشنواره تئاتر فجر در این مراسم با بیان اینکه خواستن یا نتوانستن مسئله این است، گفت: بسیاری از کسانی که تاسف می‌خوردند که چرا حمید سمندریان نتوانست گالیله را اجرا کند و عنوان می‌کردند دولت احمدی‌نژاد چنین اجازه‌ای را نداد، باید بگویم اجرای گالیله در زمان وزارت مهاجرانی متوقف شد. متاسفانه حافظه ما سیاره ایران زمین صفر است. یک بار برای همیشه واقعیت را بپذیریم که در ادوار گذشته همواره تئاتر به صورت جدی تلقی نشده است. اگر همه ما فردا استغفا دهیم چه اتفاقی رخ می‌دهد.

دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان خطاب به وزیر بهداشت گفت: آقای جنتی موظف و مکلف است تا به دیدن تئاتر بیاید.

همچنین آقای طاهری نیز موظف است با صراحت پاسخگوی همه مشکلات باشد.

مرضیه برومند گفت: آقای طاهری از بین سوالاتی که جواب داد دلایل گسترش بدنه دولت را نفهمیدم که چه گفت در واقع قانع‌کننده نبود.

طاهری همچنین ادامه داد:‌ امسال از دست رفت باید سعی کنیم جریان موجود را سمت و سو دهیم و برای سال 94 برنامه‌ریزی کنیم. راهکار در آینده است.

مهدی شفیعی معاون مالی مدیرکل هنرهای نمایشی در خصوص بودجه گفت: 10 میلیارد تومان حاصل عدم ارتباط تئاتر با مسئولین است. باید راهکارهایی پیدا کنیم تا بتوانیم بودجه تئاتر را از طریق تعامل با مسئولین افزایش دهیم.

وی درباره برگزاری جلسات شورای حمایتی گفت:از سازوکارهای شورای حمایتی کمتری اطلاع دارم اما باید بگویم قطعا برگزار می‌شود زیرا یک چهارم بودجه تئاتر از سوی معاونت هنری برای حمایت از اجرای آثار نمایشی در تالارها به شورای حمایتی است. تئاتر ما بدون حمایت نمی‌تواند نفس بکشد واقعیت این است که نظامنامه‌های پرداختی تئاتر منسجم نیستند و برای اینکه به انسجام برسند باید به قانون تبدیل شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب