امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 42803 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۳:۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

شینا انصاری در«رویداد بین المللی کلیماتون»اعلام كرد؛

قوانین مربوط به پسماند بازدارندگی لازم را ندارند/محوریت رویداد کلیماتون مقابله با تغییرات اقلیمی است/ روزانه حدود ۸ هزار تن پسماند به آرادکوه می فرستیم/ برخی نهادها خود تولیدکننده پسماندهای خطرناک هستند

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: براساس آخرین آماردر ۶ماهه اول سال 1398 روزانه بالغ بر ۵ هزار و ۳۰۰ تن پسماند به آرادکوه وارد شده و ۶۸ تن پسماند بیمارستانی و ۳۸ هزار تن خاک و نخاله های ساختمانی که قطعا این تولید بی رویه پسماند، آب و خاک و حتی هوا را آلوده می کند.
قوانین مربوط به پسماند بازدارندگی لازم را ندارند/محوریت رویداد کلیماتون مقابله با تغییرات اقلیمی است/ روزانه حدود ۸ هزار تن پسماند به آرادکوه می فرستیم/ برخی نهادها خود تولیدکننده پسماندهای خطرناک هستند

به گزارش خبرنگارخبرایران، همایش «رویداد بین المللی کلیماتون» با موضوع کاهش تولید پسماند در ستاد توان افزایی و حمایت از سازمان های مردم نهاد تهران از امروزچهارشنبه اول آبان ماه 1398 با مشارکت اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ، سازمان مدیریت پسماند و ستاد سمن‌های شهر تهران و بیش از ۱۰۰ نفر از متخصصین دانشگاهی، سمن‌های محیط زیستی، دانش آموزان و دانشجویان و کانون‌های محیط زیستی ، مدیران شهری و اعضای شورای اسلامی شهر تهران، متخصصین حوزه پسماند و اصحاب رسانه درستاد سمن‌های شهر تهران آغاز شد و دراین رویداد «شینا انصاری» مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران اظهارداشت:      رویداد کلیماتون» بعد از«توافق پاریس»هرسال برگزاروامسال شهرداری تهران به صورت مستقل این رویداد و نشست را با تمرکز بر موضوع کاهش تولید پسماند برگزار می کند.

انصاری تصریح کرد: محوریت رویداد کلیماتون مقابله با تغییرات اقلیمی است و یکی از مولفه ها در این زمینه بحث تولید و مراکز دفن پسماند است و از آنجا که پسماند باعث تولید گاز متان می شود و این گاز از عوامل مخربی است که نقش موثری در گرمایش زمین دارد، مسئله پسماند و مدیریت آن از اهمیت زیادی در محیط زیست برخوردار است.

وی عنوان داشت: محور رویداد امسال تلاش برای کاهش تولید پسماند است، چرا که ما روزانه حدود ۸ هزار تن پسماند به آرادکوه می فرستیم، بنابراین هراقدامی که تولید پسماند را کاهش دهد و در جهت بازیافت و مباحث اقتصادی مربوط به آن و جلب مشارکت مردمی باشد، کمک می کند که ما به پسماند نگاه دیگری داشته باشیم.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ابرازداشت: بر اساس آخرین آمار در ۶ماهه اول سال 1398 روزانه بالغ بر ۵ هزار و ۳۰۰ تن پسماند به آرادکوه وارد شد، ۶۸ تن پسماند بیمارستانی و ۳۸ هزار تن خاک و نخاله های ساختمانی که قطعا این تولید بی رویه پسماند، آب و خاک و حتی هوا را آلوده می کند.

وی افزود: قانوع جامعی به نام قانون جامع مدیریت پسماند از سال 1383 داریم که این قانون مباحث کلیدی از جمله تفکیک وظایف دستگاه های مختلف در زمینه پسماند را مشخص کرده و آیین نامه اجرایی قانون هم در سال 1384 ابلاغ شده و بعد از آن آیین نامه هایی هم توسط دولت در زمینه پسماند تصویب شد.

انصاری خاطرنشان کرد: متاسفم این را بگویم که به دلایل عدیده این قوانین به نحو مطلوبی اجرایی نمی شود. شاید یکی از دلایل آن این است که دستگاه های ذی ربط آگاهی لازم را ندارند. البته فقدان ضمانت اجرا نیز سبب شده که با وجود گذشت ۱۴ سال هنوز در اجرای این قانون با مشکلاتی مواجه باشیم.

وی تاکید کرد: برخی قوانین مربوط به پسماند بازدارندگی لازم را ندارند و برخی نهادها خود تولیدکننده پسماندهای خطرناک هستند. ناچیزبودن مجازات ها و بی توجهی به آموزش ها و مشارکت های مردمی از عوامل مهم عدم توفیق در کاهش تولید پسماند است و جلب مشارکت مردم از مهم ترین مواردی است که باید به آن پرداخته شود و تا وقتی مردم مشارکت نکنند نمی توان اهداف را پیش برد.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ادامه داد: نظارت دقیق و کافی و کامل بر اجرای قوانین در این زمینه وجود ندارد و فقدان همکاری های فرابخشی در مدیریت پسماند از دیگر مشکلات این حوزه است وبه نظر می رسد در واحدهای صنعتی تولیدکننده پسماند اطلاع کافی درباره مدیریت این پسماندها وجود ندارد.

وی درپایان سخنان خود گفت: تاکید ما براین است که باید زمینه مشارکت های مردمی و بخش خصوصی در مدیریت پسماند فراهم شود. این نشست هم فتح بابی است که بتوانیم از این ایده ها استفاده کنیم و بتوانیم راهکارهای لازم برای آسیب زدن کمتر به محیط زیست را تدوین کنیم.

بنابراین گزارش؛ همایش «رویداد بین المللی کلیماتون» با موضوع کاهش تولید پسماند در ستاد توان افزایی و حمایت از سازمان های مردم نهاد تهران به مدت دو روز (چهارشنبه اول آبان و پنجشنبه دوم آبان ماه 1398) با مشارکت اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ، سازمان مدیریت پسماند و ستاد سمن‌های شهر تهران و بیش از ۱۰۰ نفر از متخصصین دانشگاهی، سمن‌های محیط زیستی، دانش آموزان و دانشجویان و کانون‌های محیط زیستی ، مدیران شهری و اعضای شورای اسلامی شهر تهران، متخصصین حوزه پسماند در شهر تهران برگزار می‌شود.

 
مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب