امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 42919 تاریخ انتشار: سه شنبه ۷ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۳:۳۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس کمیته راهبری مرکز نوآوری شرکت خدمات انفورماتیک بیان کرد:

آی‌فینک؛ مرکزی برای تجاری‌سازی ایده‌های استارتاپی/ رویکرد جدید شرکت خدمات انفورماتیک در ITE 2019

رئیس کمیته راهبری مرکز نوآوری مالی خدمات انفورماتیک، با اشاره به ماموریت این مرکز برای حمایت از استارتاپ‌های حوزه فینتک، گفت: شرکت خدمات انفورماتیک امسال با رویکرد جدیدی در نمایشگاه تراکنش ایران حضور می‌یابد و حامی ویژه جشنواره‌های استارتاپی این رویداد است.
آی‌فینک؛ مرکزی برای تجاری‌سازی ایده‌های استارتاپی/ رویکرد جدید شرکت خدمات انفورماتیک در ITE 2019

به گزارش خبرایران به نقل از ستاد خبری رویداد ITE، شرکت خدمات انفورماتیک با همکاری مجموعه هم‌آوا از چندی پیش مرکزی را برای حمایت از استارتاپ‌ها و راهکارهای نوآورانه ایجاد کرده است که با برند آی‌فینک (ifinc) فعالیت می‌کند. این مرکز در پنجمین نمایشگاه تراکنش ایران (ITE 2019)، حضوری جدی خواهد داشت. دکتر نادر قاسمی، رئیس کمیته راهبری مرکز نوآوری مالی خدمات انفورماتیک و قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرادیس گستر کیش، در گفت‌وگو با ستاد خبری رویداد ITE، در مورد اهداف و ماموریت‌های مرکز آی‌فینک و چگونگی حضور آن در نمایشگاه تراکنش ایران توضیح داده است. شرکت فرادیس گستر کیش در هلدینگ خدمات انفورماتیک فعالیت می‌کند.  
 
آی‌فینک؛ مرکزی با رویکرد نوآوری باز
 

قاسمی رئیس کمیته راهبری مرکز آی‌فینک در گفت‌وگو با خبرنگار ستاد خبری رویداد ITE، بیان کرد: این مرکز با رویکرد نوآوری باز و در راستای حمایت از فینتک‌ها راه‌اندازی شده است. ایشان ماموریت آی‌فینک را ایجاد فضایی برای تجاری‌سازی راهکارهای شرکت‌های نوپا در حوزه‌ صنایع مالی بیان کرد و افزود: این مرکز در قالب یک برنامه توسعه و شتابدهی کسب‌وکارهای نوپا، به استارتاپ‌ها در جهت خلق ارزش در زیست‌بوم مالی کشور کمک می‌‌کند و امکانات و زیرساخت‌هایی را در اختیار تیم‌های استارتاپی قرار می‌‌دهد تا راه حل های نوآورانه خود را با استفاده از آنها و همچنین با حمایت‌های مالی این مرکز، در جهت ورود به بازار پیش ببرند.
 
وی افزود: آی‌فینک علاوه بر تامین سرمایه مورد نیاز تیم‌های استارتاپی، حمایت‌های لازم، از جمله برگزاری کارگاه‌های آموزشی، تخصیص فضای کار و خدمات مربیگری (منتورینگ) را نیز به فین‌تک‌ها ارائه می‌دهد.  
 
برگزاری رویداد برای شناسایی تیم‌های مستعد
 

قاسمی، در ادامه در مورد نحوه عملکرد این مرکز توضیح داد: استارتاپ‌هایی که در مراحل اولیه رشد (پیش بذری و بذری) قرار دارند، بر اساس فرایند مشخصی می‌توانند در فضای کاری مشترک این مرکز مستقر شوند و فعالیت خود را از طریق طی کردن گام‌های لازم تا مرحله تجاری‌سازی ادامه دهند. این فرایند، شامل شناسایی، ارزیابی‌ و انتخاب تیم‌ها و در ادامه توانمندسازی، توسعه و شتابدهی استارتاپ‌ها می‌شود.
 
وی افزود: در مرحله شناسایی تیم‌ها، یکی از کانال‌های جذب، برگزاری متناوب انواع رویدادهای استارتاپی است؛ تیم‌هایی که در حوزه‌های مرتبط با فین‌تک، ایده یا محصول اولیه‌ای (MVP) دارند، در چنین رویدادهایی شناسایی می‌شوند.
 
رئیس کمیته راهبری مرکز آی‌فینک گفت: در ادامه، تیم‌های منتخب با شاخص‌هایی در حوزه‌های مختلف از جمله تیم، راه‌کار(محصول/خدمت)، بازار و مدل کسب‌وکار مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. در این ارزیابی، استارتاپ‌ها از زوایای مختلفی همچون توانمندی‌ها و ویژگی‌های شخصیتی افراد تیم، ارزش پیشنهادی، قوانین و مجوزهای لازم، توانایی رقابت با رقبای احتمالی، معیارهای مرتبط با بازار، مباحث فنی و مهم‌تر از همه امکان توسعه و رشد سهم بازار استارتاپ، مورد بررسی قرار می‌گیرند.
 
قاسمی، ادامه داد: با توجه به تمرکز مرکز آی‌فینک بر مباحث مرتبط با فین‌تک، نوعی ارزیابی تخصصی در حوزه صنعت مالی مربوطه نیز ضروری است که طی آن چالش‌ها و ریسک‌های مترتب بر اجرا و تجاری‌سازی با توجه به زیست‌بوم داخلی کشورتعیین و بررسی می‌شود.
 
وی گفت: در پایان مرحله ارزیابی، تعدادی از تیم‌ها برای حضور در فضای مرکز انتخاب می‌شوند؛ در ادامه بسته به اینکه استارتاپ مربوطه در چه مرحله‌ای قرار داشته باشد، فرایند لازم برای شکل‌دهی و توانمندسازی یا توسعه و شتابدهی طی می‌شود.
 
رئیس کمیته راهبری آی‌فینک افزود: در این فرایند، استارتاپ‌ها با دریافت مشاوره‌های لازم در خصوص شناسایی و تحلیل بازار هدف و تعیین مدل درآمد،ی خود را به مرحله تجاری سازی و ورود به بازار نزدیک می‌کنند. همچنین در این مسیر برای تولید و ارائه محصول اولیه نیز به تیم‌ها کمک می‌شود و برای پیشبرد بهتر امور، کارگاه‌های متعددی، متناسب با نیاز استارتاپ‌ها در هر مرحله از فعالیت آنها، برگزار خواهد شد.
 
به گفته قاسمی، مربیان و مشاورانی از شرکت خدمات انفورماتیک و مجموعه ‌هم‌آوا در کنار تیم‌ها حضور دارند و در حوزه‌های تخصصی مورد نیاز استارتاپ‌ها، اعم از کسب و کاری و کارآفرینی، خدمات لازم را به آنها ارائه می‌دهند.
 
سرنخ؛ رویدادی برای آشنایی فعالان استارتاپی با نیازهای صنعت بانکی
عضو هیات‌مدیره شرکت فرادیس گستر کیش، بیان کرد: آی‌فینک رویدادهایی را به منظور شناسایی تیم‌های فین‌تک در دستور کار دارد؛ از جمله این رویدادها می‌توان به رویداد reverse pitch “سرنخ” اشاره کرد که نخستین دوره آن دوازدهم آبان برگزار می‌شود. به گفته وی، هدف از این رویداد، بیان ترندها و نیازهای صنعت بانکداری و پرداخت به تیم‌های استارتاپی است.  
 
قاسمی، با اشاره به اینکه تیم‌ها بعد از حضور در این سری رویدادها، می‌توانند طرح‌های خود را برای پاسخگویی به نیاز صنعت ارائه کنند، افزود: فرصتی به استارتاپ‌ها داده می‌شود تا نسبت به تدوین و تکمیل راه‌کار پیشنهادی خود اقدام و در رویداد بعدی، آن را ارائه کنند.
 
وی با اشاره به تعبیه کانال‌های مختلف برای جذب تیم‌های استارتاپی، گفت: صاحبان ایده می‌توانند راه‌حل‌های خود را از طریق وب سایت نیز به مرکز ارسال کنند؛ همچنین در بازه‌های زمانی مختلف طی فراخوان‌هایی استارتاپ‌ها فرصت پیدا می‌کنند که ایده‌های خود را در حوزه فینتک به آی‌فینک ارسال کنند.
 
حمایت‌های مادی و معنوی شرکت خدمات انفورماتیک از استارتاپ‌ها
 
قاسمی، در مورد انواع حمایت‌های‌ شرکت خدمات انفورماتیک از فین‌تک‌ها توضیح داد: این حمایت‌ها در ابعاد مختلف از جمله مالی است که در خصوص تامین مالی با توجه به مرحله رشد استارتاپ‌ها و رسیدن به شاخص‌های کلیدی لازم در فازهای مختلف، سرمایه لازم به آنها تزریق می‌شود.
 
رئیس کمیته راهبری آی‌فینک ارائه مشاوره به تیم‌ها در حوزه‌های تخصصی مرتبط با قوانین و مقررات و مجوزهای مورد نیاز آنها را یکی دیگر از خدمات این شرکت اعلام کرد و افزود: مربیان مرکز، با رصد روندهای نوین رگولاتوری در حوزه‌های مرتبط با فین‌تک در دنیا و مشارکت در تدوین مقررات این حوزه در کشور، اطلاعات به‌روز از الزامات رگولاتوری برای فعالیت فین‌تک‌ها را دارا هستند که به استارتاپ‌ها در شناخت مجوزهای لازم و تعبیه پیش‌نیازهای رگولاتوری برای ورود به بازار مساعدت خواهد کرد.
 
قاسمی، گفت: شرکت خدمات انفورماتیک به واسطه ارائه راه‌کار جامع به بزرگترین بانک‌های کشور که سهم قابل توجهی از تراکنش‌های بانکی را به خود تخصیص داده‌اند، از شبکه وسیعی در اکوسیستم بانکی و پرداخت کشور برخوردار است و به لحاظ  اعتبار و جایگاه شرکت، امکان ارتباط با بازیگران صنعت بانکی را برای استارتاپ‌ها فراهم می‌آورد.
 
وی ادامه داد: این شرکت تسهیلات لازم در خصوص دسترسی استارتاپ‌ها به خدمات بانکی و پرداخت را از طریق سکوی بانکداری باز «شاهین» ایجاد می‌کند. عملکرد پلتفرم شاهین به این صورت است که یکسری رابط برنامه‌نویسی (API) که بازه متنوعی از سرویس های بانکی و پرداخت را شامل می‌شود، در اختیار استارتاپ‌ها قرار می‌دهد.
 
قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرادیس گستر کیش، یکی از اهداف آی‌فینک را توسعه بازار شرکت خدمات انفورماتیک از طریق فعالیت‌ تیم‌های استارتاپی دانست و افزود: برخی از استارتاپ‌ها، محصول یا خدمتی را ارائه می‌کنند که در راستای کسب و کار شرکت است و این مرکز تلاش می‌کند چنین هدفی را در  قالب حمایت از این استارتاپ‌ها تحقق بخشد.
 
وی ادامه داد: ممکن است محصول یاخدمت تعدادی از تیم‌ها با سبد محصولات شرکت خدمات منطبق نباشد اما پاسخگوی نیازهای صنعت باشد؛ شرکت از اینگونه تیم‌ها نیز حمایت می‌کند.
 
ITE؛ فضایی برای تعامل و شبکه‌سازی
 

قاسمی، در مورد حضور این شرکت در پنجمین نمایشگاه تراکنش ایران، توضیح داد: شرکت خدمات انفورماتیک، امسال با رویکرد جدیدی در نمایشگاه تراکنش ایران حضور می‌یابد و حامی ویژه جشنواره‌های استارتاپی این رویداد است.
 
وی عضویت نمایندگانی از شرکت خدمات انفورماتیک در هیات داوران، حضور مرکز آی‌فینک در بخش جشنواره‌های استارتاپی و معرفی خدمات و فعالیت‌های این مرکز، برگزاری کارگاه‌، معرفی سخنران‌ برای حضور در نشست‌های استارتاپی و برگزاری رویداد سرنخ 2 طی همایش تراکنش را بخشی از همکاری‌های شرکت خدمات انفورماتیک با این رویداد دانست.  
 
عضو هیات‌مدیره شرکت فرادیس گستر کیش افزود: نمایشگاه تراکنش ایران، فضایی را در اختیار استارتاپ‌ها قرار می‌دهد که امکان شبکه‌سازی و تعامل با فعالان و بازیگران زیست‌بوم مالی کشور را برای آنها فراهم می‌کند.   
 
ایشان با اشاره به امکان معرفی و ارائه محصول یا خدمت برای تیم‌های استارتاپی و دریافت بازخورد از جامعه مشتریان هدف در جشنواره‌های استارتاپی رویداد ITE، ادامه داد: تیم‌ها می‌توانند با شرکت‌های حوزه مالی و به ویژه بانکی و پرداخت کشور که در این نمایشگاه حضور دارند تعامل داشته باشند و از پیشنهادات آنها برای بهبود محصول یا خدمت خود بهره‌مند شوند.
 
وی گفت: رویدادهای استارتاپی که طی نمایشگاه‌ها و همایش‌‌های مختص صنایع مالی به‌ویژه صنعت بانکی و پرداخت برگزار می‌شوند، منتج به نتایج مثبتی برای زیست‌بوم مالی کشور خواهند شد و فین‌تک‌ها می‌توانند از این فضاها در ابعاد مختلف بهره لازم را ببرند.  
 
به گزارش ستاد خبری رویداد ITE، مرکز فابا، پنجمین نمایشگاه تراکنش ایران  را 28 تا 30 آبان سال جاری در «نمایشگاه گفت‌وگو»، برگزار می‌‌کند.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب