امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 4303 تاریخ انتشار: یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

نسخه ژرمن ها برای تشویق مردم به فرزندآوری را مرور کنید!

از طرح هدیه 1میلیونی دولت سابق به نوزادان تا حبس بخاطر عقیم سازی!

به فاصله چند روز از تصویب کلیات طرح نمایندگان مجلس برای افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت و در حالی که مسابقات جام جهانی فوتبال وارد مرحله حساس حذفی شده و ذهن ها را به خود معتوف کرده، چرخی در دنیای اخبار یا انعکاس آنها در شبکه های اجتماعی که بزنیم، درخواهیم یافت همچنان تهدید شهروندان به حبس در قانون جدید در صورت نزدیک نشدن ایشان به اعمال جلوگیری از باروری، از داغ ترین بحث هاست.
از طرح هدیه 1میلیونی دولت سابق به نوزادان تا حبس بخاطر عقیم سازی!
 

خبرایران؛ قابل حدس است که تکیه نمایندگان مجلس بر این تصور که عامل نخست تحدید زاد و ولد، عقیم سازی است، به دلیل بهره مند نبودن از پشتوانه استدلالی قوی، مخالفانی بسیاری بیابد اما زمانی که می‌بینیم حکایت قانون جدید فراتر از محرومیت های خاصی که می‌شد برای افرادی که عقیم سازی را بر می‌گزینند، حبس 2 تا 5 سال را برای ایشان در نظر گرفته، شاید بتوان ریشه گسترده شدن مخالفت ها را دریافت.
اما از جمله نقدهای فراوانی که به طرح مصوب نمایندگان وارد شده و در نوع خود بسیار جالب توجه و البته مستند است، پستی است که یکی از کاربران ایرانی تبار گوگل پلاس منتشر کرده است؛ متنی کوتاه به همراه تصویری که به آن منضم شده و حکایت از مسیری متفاوت برای تشویق شهروندان آلمانی به ازدواج و احتمالا متعاقب آن، فرزند آوری دارد و چه بسا از جمله موثرترین راهکارهای ژرمن ها برای مقابله با نرخ منفی ازدواج و فرزندآوری در میان کشورهای پیش رفته اروپایی باشد.
امیر، نویسنده مطلب که ساکن آلمان است، به همزمانی دو اتفاق اشاره کرده و با متنی موجز و گویا و همچنین تصویری که به آن می‌شود استناد کرد، نقدی به مصوبه اخیر وارد می‌کند که از خلال آن می‌توان به سادگی به تفاوت رویکرد مسئولان پی برد و دریافت کار مسئولانه یعنی چه و رفع تکلیف با وضع قوانین تهدید کننده چه معنایی دارد!
شاید بهتر است این متن را به روایت راوی و با تاملی در تصویر صفحه مالیاتی وی ادامه دهیم و نه تنها از نمایندگان مجلس بخواهیم در خواندن آن با ما همراه شوند، بلکه تلاش کنیم کمی دورتر را هم دیده و دریابیم چگونه با برچیده شدن طرح هایی مانند هدیه یک میلیون تومانی دولت سابق به نوزادان و پس گرفتن وجوه واریز شده، طرح های تشویقی را محکوم به شکست تصور کرده و طرح های تنبیهی را تجویز می‌کنیم؟ چرا بجای تهدید مردم، راهکاری برای از سر گیری پرداخت وام ازدواج نمی‌یابیم؟ چگونه متاهل شدن را فراموش کرده و افزایش نرخ باروری را در نرخ عقیم سازی می‌بینیم؟ و...

 

دو سه روز پیش، همزمان با جلسه تاریخی‌ مجلس که به تصویب قانون ممنوعیت وازکتومی و توبکتومی انجامید، اداره مالیات دولت فخیمه آلمان بعد از اظهارنامه مالیاتی که بنده برای پارسال انجام داده بودم، ۲۸۶۳ یورو از مالیاتی که پرداخت کرده بودم را به خاطر " ازدواج و تاهلم" به من برگرداند.
یعنی برای تشویق، نه تنها از آن روز به بعد بنده مقداری بسیار کمتری مالیات می‌دهم، بلکه ما به التفاوت مالیات‌های گذشته همان سال -که به عنوان مجرد پرداخت کرده‌ام- را با  متاهلی، به من برگرداندند.
پول خودم را هم برگرداندند که اسمش گدا پروری نباشد!
تشویق آقا، تشویق!!
باور بفرمایید در این مسائل اجتماعی تشویق خیلی‌ بهتر از تنبیه جواب می‌دهد.
حتی مطمئنم که تنبیه کار‌ها را خرابتر می‌کند که درست تر نمی‌کند!
حالا ما هی‌ مجازات بگذاریم برای این و آن که وازکتومی کرده ...

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب