امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 43146 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

با حضور رئیس موزه ملی علوم و فناوری؛

آیین گشایش پنجمین جشنواره «علم برای همه» برگزارشد/ جشنواره «علم برای همه» بیانگر درک ضرورت دستیابی به توسعه است

آیین گشایش پنجمین جشنواره «علم برای همه» عصر شنبه 18 آبان 98 با حضور دکتر احمدی مشاور وزیر علوم و رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، دکتر سلیمانی مدیر هنرهای تجسمی و امور موزه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران، دکتر جلیلی رئیس موزه ملی علوم و فناوری و دیگر مدیران و علاقه مندان علم و فناوری کشور در تالار فرخی یزدی باغ موزه قصر برگزار شد.
آیین گشایش پنجمین جشنواره «علم برای همه» برگزارشد/ جشنواره «علم برای همه» بیانگر درک ضرورت دستیابی به توسعه است
به گزارش خبرایران، در ابتدای این مراسم، دکتر جلیلی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری پنجمین جشنواره علم برای همه در پنج سال متوالی آن هم با وضعیت نامطلوب اقتصادی کشور، گفت: این جشنواره تلاش دارد محیطی مفید برای همه مردم فراهم کند. وی با بیان این که هدف موزه های علوم ساده سازی مفاهیم علمی و آشنایی مردم با علوم است افزود: کشور ما دارای پتانسیل های علمی عالی است و به اعتقاد من جامعه ای می تواند موفق باشد که مردمان آن ارتباط تنگاتنگی با علم داشته باشند.
دکتر جلیلی ادامه داد: علم برای ما ایرانی ها از قدیم الایام ارزش بسیاری داشته و افتخار به آن در همه آثار گذشتگان کاملا پیداست اما در قرن های متمادی مشکلات زیادی در دستیابی به علوم روز داشتیم که البته خوشبختانه در قرن حاضر فرصتی فراهم شده تا به این ابزار مسلح شویم. وی قرن بیست و یکم را قرن شکوفایی علم دانست و تصریح کرد: در این قرن می توان ره صد ساله را در مدت کوتاه تری طی کرد چرا که هر نوع اطلاعاتی را می توانیم در کم ترین زمان ممکن به دست بیاوریم و البته ساختارهای دولتی هم باید زمینه ها و ابزار لازم را در اختیار مراکز ترویج علم قرار دهند. دکتر جلیلی تاکید کرد: بسیاری از مسئولان به مراکز ترویج علم بعنوان مراکز لوکس نگاه می کنند در حالی که ترویج علم و آشنا کردن مردم با علم، پایه های توسعه کشور را می سازند و اتفاقا یکی از معیارها و ملاک هایی که همیشه برای جوامع پیشرفته در نظر گرفته می شود تعدد مراکز ترویج علم و موزه های علوم و فناوری در آن هاست.
دکتر جلیلی تصریح کرد: کشور ما شدیدا نیازمند آموزش است و بسیاری از مردم در حال حاضر به خاطر شرایط سنی، محرومیت یا هرچیز دیگر امکان بهره مندی از آموزش رسمی را ندارند و مراکزی شبیه موزه ملی علوم و فناوری باید بیش از پیش مورد توجه مسئولان باشد و امکانات لازم در اختیار آن ها قرار گیرد.
رئیس موزه ملی علوم و فناوری ادامه داد: این موزه در طی 10 سالی که به طور رسمی آغاز به کار کرده آن طور که باید و شاید حمایت نشده است و همین که ما جشنواره های خود را هر ساله مثل خانه به دوشان در نقاط مختلف شهر برگزار می کنیم نشان از همین بی توجهی هاست در حالی که چنین جشنواره هایی در سراسر دنیا بصورت ماهانه و فصلی در بهترین نقاط و مراکز شهر برگزار می شود اما خود موزه ملی علوم و فناوری در یک ساختمان استیجاری و در فضای بسیار کوچک و با مشکلات فراوان قرار گرفته است و مسئولان کشور اصلا توجه نمی کنند. وی در پایان ابراز امیدواری کرد برگزاری چنین جشنواره هایی تلنگری باشد برای مسئولانی که ادعای حمایت از علم و فناوری دارند تا بدانند توجه به مراکز ترویج علم و آموزش غیررسمی از نان شب هم واجب تر است.
دکتر سیف اله جلیلی از مراکز و مجموعه های ذیل که موزه ملی علوم و فناوری را در برگزاری پنجمین جشنواره علم برای همه یاری کردند تقدیر و تشکر کرد:
سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، باغ موزه قصر، پژوهشگاه رویان، هلدینگ ایران فان، کمیته ملی ایکوم، موزه صلح، موزه و کتابخانه ملک، دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، ستاد فناوری های نرم معاونت فناوری ریاست جمهوری.
وی همچنین در پایان ضمن تقدیر از همکاران موزه ملی علوم و فناوری بویژه دکتر خادمی که دبیر علمی جشنواره را برعهده دارد ابراز امیدواری کرد: در طول یک هفته برگزاری جشنواره بتوان گامی در مسیر ترویج علم برداشت و سازمان های مختلف هم از مردم دعوت کنند به این جشنواره بیایند.
در این بخش تیزر معرفی موزه ملی علوم و فناوری برای حاضران به نمایش در آمد.
در ادامه، دکتر احمدی مشاور وزیر علوم و رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در سخنانی ضمن خسته نباشید به دست اندرکاران پنجمین جشنواره علم برای همه گفت: خوشحالم که شهرداری وارد عرصه حمایت از ترویج علم شده و علیرغم نگرانی مدیران موزه ملی علوم و فناوری درباره عدم تخصیص فضای مناسب، اما همین که پنج سال توانسته اند یک جشنواره را به طور متمادی با عنوان بسیار خوب «علم برای همه» برگزار کنند بسیار ارزش مند و امیدوارکننده است. دکتر احمدی ادامه داد: در ابتدای حضور دکتر جلیلی در موزه ملی علوم و فناوری، بحث مفصلی در زمینه نقش موزه های علوم و فناوری در ترویج علم در لایه های مختلف جامعه بویژه نسل جوان و نوجوان مطرح بود که امروز می بینیم در این زمینه توفیق بسیاری حاصل شده است.
دکتر احمدی ادامه داد: علیرغم پیشرفته و تخصصی شدن علم، اما گسل بسیار عمیقی میان دانشگاه ها- مراکز پژوهشی و جامعه ایجاد شده است. وی تصریح کرد: اگر ما جشنواره «علم برای همه» هم نداشته باشیم مراکز علمی و تحقیقاتی همچنان کارشان را انجام می دهند اما باید دید پس مردم کجای این توسعه علم قرار می گیرند؟ اینجاست که ضرورت علم مطرح می شود. چرا که خود دانشمندان همزمان نمی توانند هم علم را توسعه دهند و هم آن را ترویج کنند بنابراین «ترویج علم» با خود علم متفاوت است و خودش یک علم محسوب می شود و ما علاوه بر این که باید تلاش کنیم تا عالمان به زبان مردم صحبت کنند، باید از ترویج علم هم حمایت کنیم.
دکتر احمدی در بخش دیگری از سخنانش با این که نزدیک به 80-70 درصد جامعه به اینترنت دسترسی دارند اما، علمی نیستیم تصریح کرد: ما در سواد علمی جامعه مشکل داریم و باید تعریف درستی از ترویج علم در جامعه ارائه دهیم.
وی ترویج علم را مجموعه اقداماتی دانست که نتیجه اش گسترش نگاه و شیوه تفکر علمی در جامعه است. دکتر احمدی با بیان این که ترویج علم کار سهل و ممتنعی است تصریح کرد: یک دانشمند می تواند حرف بزند اما نمی تواند پیام را منتقل کند؛ از این رو، افزایش فهم علمی جامعه همراه با مشارکت، آینده نگری، نبوغ و خلاقیت باید مورد توجه دغدغه مندان قرار گیرد.
مشاور وزیر علوم تحقیقات و فناوری نظام ترویج علم را نظام بسیار پیچیده ای دانست که آحاد جامعه از جمله دانش آموزان، دانشجویان، متخصصان و صاحب نظران مختلف را در بر می گیرد. این نظام متشکل از انواع پارادوکس هاست و در همگانی کردن علم باید موضوعاتی چون: قوانین مالکیت علمی، دسترسی به داده ها، فرهنگ تعامل با مجموعه های بین المللی، نقش رسانه ها و ابزار مربوط به فضای مجازی و حقیقی، لحاظ کردن فناوری های نوین، ارزش های فرهنگی از جمله «زکوه العلم نشره»، ابزار هنری، حمایت مراکز تحقیقاتی، حمایت های دولتی و ایجاد ساختارهای فرهنگی مورد توجه قرار بگیرند. وی چالش های ترویج علم را نگرش سنتی، دیدگاه های سنتی و ساختارهای سنتی دانست و افزود: ما ساختارهای مسئول در حوزه ترویج علم نداریم و تقسیم مسئولیت ها و بودجه های مربوطه، به صورت صریح مشخص نشده است. وی در پایان تصریح کرد: با وجود پیچیدگی ترویج علم نیازمند بازنگری در ساختارها هستیم و حرکت های علمی مانند جشنواره علم برای همه، بیانگر بلوغ نسبی جامعه و درک ضرورت دستیابی به توسعه است.
دکتر سلیمانی مدیر هنرهای تجسمی و امور موزه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران سخنران بعدی آیین گشایش پنجمین جشنواره علم برای همه بود که ضمن خیر مقدم به حاضران گفت: ما باغ موزه قصر را یک فضای فرهنگی و مقدس می دانیم که با وجود برگزاری این جشنواره علمی، بسیار خرسنیدم که اینجا به فضای علمی هم تبدیل شده است. وی در ادامه ضمن تقدیر از رئیس و همکاران موزه ملی علوم و فناوری در تداوم برگزاری جشنواره علم برای همه در طول پنج سال، گفت: امروز قرار است تفاهم نامه ای بین موزه و سازمان فرهنگی هنری امضا شود که امیدواریم با این تفاهم نامه زحمات چند ساله همکاران موزه بویژه در حوزه کودکان به ثمر بنشیند.
در این بخش، تفاهم نامه همکاری میان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و موزه ملی علوم و فناوری توسط دکتر سلیمانی و دکتر جلیلی به امضا رسید.
در ادامه مراسم، احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران به رئیس و همکاران موزه ملی علوم و فناوری برای برگزاری پنجمین سال متوالی جشنواره علم برای همه تبریک گفت و افزود: این موزه یکی از موفق ترین موزه های کشور در طول سال های متمادی بوده است و همکاری موفق این موزه با سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و باغ موزه قصر باعث این اتفاق بسیار خوب علمی و تبدیل باغ موزه به فضای علمی شده است.
محیط طباطبایی ادامه داد: آن چه که شورای بین المللی موزه ها از آغاز قرن بیست و یکم مورد تاکید قرار داده، این است که فعالیت موزه ها در راستای صلح و هم زیستی بویژه با تمرکز بر قشر کودکان و نوجوانان باشد و موزه ملی علوم و فناوری به خوبی توانسته است در برنامه های مختلف خود مانند جشنواره علم برای همه این نسل را مورد توجه قرار دهد تا شناخت، آگاهی، صلح و هم زیستی در جامعه ترویج شود. وی ترویج علم و دانش را یک وظیفه عمومی عنوان کرد که بسیاری از نهادها درگیر آن هستند اما در این میان، جنس آموزش موزه ها متفاوت است. محیط طباطبایی گفت: موزه به مثابه مادری است که فرهنگ را از نسلی به نسل دیگر منتقل می کند و موزه علوم و فناوری به دنبال این است که علم و دانش به دانایی منتهی شود. لذا باید موزه ها جایگاه رسمی در برنامه های درسی داشته باشند. وی در پایان خاطر نشان کرد: با این که سیال بودن محل برگزاری جشنواره علم برای همه، همکاری بین سازمان های مختلف را در پی دارد اما امیداوریم در سال های بعد، جشنواره «علم برای همه» در فضای خود موزه برگزار شود.
در ادامه، تیزر معرفی پنج دوره جشنواره «علم برای همه» به نمایش در آمد.
در پایان، بخش نمایشگاهی پنجمین جشنواره «علم برای همه» به طور رسمی افتتاح شد.
شایان ذکر است بازدید خانوادگی از بخش های متعدد جشنواره علم برای همه: روزهای 18 تا 22 آبان از ساعت 16 تا 20 و روزهای 23 و 24 آبان از ساعت 10 تا 20 و بازدید گروه های دانش آموزی روزهای 19 تا 22 آبان از ساعت 9 تا 12 انجام می گیرد.
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب