امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 43238 تاریخ انتشار: یکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲:۵۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

فرشته دستپاک درنشست خبری اعلام کرد؛

پیمان سپاری ارزی فرش دستباف از7 ماه به یکسال افزایش یافت / فرش یکی از سه کالای استراتژیک کشوراست/ 2 میلیون نفر درهنرصنعت فرش فعالیت دارند/ فرش دستباف تاثیر بسزایی در درمان بیماری های روانی و روحی دارد/ قصد تجاری سازی فرش دستباف را داریم

رئیس مرکز ملی فرش ایران از برگزاری نمایشگاه تخصصی با موضوع تاثیر فرش دستباف بر سلامت جسم و روان خبر داد و گفت: ما قصد تجاری سازی فرش دستباف را داریم و نیز فرش دستباف می تواند تاثیر بسزایی در درمان بیماری های روانی و روحی داشته باشد.
پیمان سپاری ارزی فرش دستباف از7 ماه به یکسال افزایش یافت / فرش یکی از سه کالای استراتژیک کشوراست/ 2 میلیون نفر درهنرصنعت فرش فعالیت دارند/ فرش دستباف تاثیر بسزایی در درمان بیماری های روانی و روحی دارد/ قصد تجاری سازی فرش دستباف را داریم

به گزارش خبرنگارخبرایران،  نشست خبری « مرکز ملی فرش ایران با موضوع پیمان سپاری ارزی و راه های برون رفت از تحریم فرش دستباف ایران» صبح امروز3 آذرماه 1398 با حضور« فرشته دستپاک» رئیس مرکز ملی فرش ایران ،« محمد رضا حریری» رئیس اتاق بازرگانی ایران وچین ،«محمدرضا انواری»رییس مرکزروابط عمومی واطلاع رسانی وزارت صمت و اصحاب رسانه در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار و دراین نشست خبری رییس مرکز ملی فرش ایران اظهارداشت: مردم ایران امسال، سال سختی را به دلیل جنگ اقتصادی نابرابر، سپری می کنند و در این میان اصحاب رسانه نقش مهمی در اطلاع رسانی دارند و  مسئولان نیز برای مطالبات آنها باید پاسخ گو باشند.

دستپاک با اشاره به تاریخچه فرش دستباف که در همه دوران ها به عنوان کمک به اقتصاد کشور شناخته شده ، از فرش به عنوان یکی از سه کالای استراتژیک یاد کرد که در دور افتاده ترین روستاهای کشور می توان حضور دار قالی قالی بافی را شاهد بود.

رییس مرکز ملی فرش ایران، با اشاره به این که 80 درصد از تولیدات فرش دستباف  ایرانی مربوط به حوزه صادرات است، افزود: 20 درصد بافته های دستی به تولید داخل کشورمی رسد و ما درصدد هستیم که مردم در دکوراسیون و تزیینات منازل خود که سلامت جسمی آن ها را نیز در پی دارد، از فرش دستباف استفاده کنند.

وی به افزایش پیمان سپاری ارزی فرش اشاره کرد و گفت: با مساعدت وزیرصمت و همراهی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران پیمان سپاری ارزی فرش دستباف از 7 ماه به یکسال افزایش یافت.

دستپاک به تسهیل ورود فرش های مرجوعی که پیش از این تجار و بازرگانان برای فروش و صادرات به کشورهای دیگر برده بودند و همچنین فرش های آنتیکی که نیاز مرمت داشتند و به دلیل برخی مشکلات نمی توانستند برای انجام مرمت آنها را به کشور برگردانند خبرداد و گفت: با حمایت های معاونت بازرگانی مرکز ملی فرش ایران و همراهی گمرک جمهوری اسلامی ایران ، فرش مرجوعی که سبب اشتغال در کشور ترکیه شده بود به کشور برگردانده می شوند.

وی با اشاره به فعال بودن 2 میلیون نفر در هنرصنعت فرش به بیمه قالیبافان اشاره کرد و گفت: در اواخر سال گذشته با هماهنگی هایی که با کمیسیون تلفیق، صنایع و اقتصاد مجلس صورت گرفت، بیش از سه برابر سال 97 بودجه برای موضوع بیمه تامین اجتماعی قالیبافان اختصاص داده شد. ولی درسال 98 به دلیل کمبود بودجه این مساله هنوز محقق نشده و ولی در مکاتبه با وزیر رفاه و تامین اجتماعی ودر تفاهم نامه با این مرکز قالی بافان می توانند از بیمه روستایی و عشایری استفاد کنند.

دستپاک همچنین از همکاری مرکز ملی فرش دستباف ایران با دانشگاه شهید بهشتی خبر داد و گفت: ارائه آخرین یافته های علمی در زمینه تاثیر فرش دستباف بر سلامت جسم و روان با همکاری این دانشگاه در دستور کار است.

وی از برگزاری نمایشگاه تخصصی با موضوع تاثیر فرش دستباف بر سلامت جسم و روان خبر داد و افزود ما قصد تجاری سازی فرش دستباف را داریم  و نیز فرش دستباف می تواند تاثیر بسزایی در درمان بیماری های روانی و روحی داشته باشد.

رئیس مرکز ملی فرش به مغفول ماندن قصه های فرش و فرش دستباف اشاره کرد و گفت: ما نتوانستیم از این ظرفیت در تجاری سازی و افزایش فروش استفاده کنیم.

وی هم چنین به استفاده از پایان نامه های دانشجویی در طرح استارت آپ اشاره کرد.

دستپاک در ادامه صحبت های خود از اهمیت فرش ایرانی گفت و افزود: فرش کالایی مردمی ست که دولت ها کمترین نقش را در ترویج و توسعه آن داشته اند، هم چنین دومین کالایی که بعد از نفت تحریم شد.

وی با اشاره به حضور تشکل ها و اتحادیه های فعال در کشور از دایر شدن تشکل های مردم نهاد بین المللی، خبرداد تا بسیاری از مشکلات و دغدغه فعالان فرش از طریق این تشکل ها در سطح بین المللی بررسی و مرتفع گردد.

دستپاک به ثبت 29 منطقه درWIPO  (سازمان جهانی مالکیت فکری/ وابسته به سازمان ملل متحد) اشاره کرد و افزود: به زودی 22 منطقه دیگر نیز به ثبت جهانی یونسکو خواهد رسید و در خصوص بیمه درمانی مکانیسم های دیگری هم چون بیمه سلامت ارایه شده است.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب