امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 43291 تاریخ انتشار: سه شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲:۱۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

محمد دلبری درنشست خبری اعلام کرد؛

کنفرانس سی و سوم وحدت با عنوان «وحدت امت در دفاع از مسجدالاقصی» برگزار شد/ سهم علما، دانشجویان و خانواده‌ای قربانیان ترور در کشورها پررنگ دیده شد/ حضور۴۲۴ مهمان خارجی از ۸۲ کشورجهان و ۱۶۰ نفر از ۱۱ استان ایران در کنفرانس وحدت اسلامی

رئیس ستاد اجرایی سی‌و‌سومین کنفرانس وحدت گفت: برای اولین‌بارسهم علما، دانشگاهیان، دانشجویان و خانواده‌ای قربانیان ترور و افراد صاحب نفوذ در کشورها پررنگ دیده شد که می‌توان بسط اثرگذاری کنفرانس جمعیتی بالغ بر ۱۰۰ میلیون نفر را شامل می‌شد.
کنفرانس سی و سوم وحدت با عنوان «وحدت امت در دفاع از مسجدالاقصی» برگزار شد/ سهم علما، دانشجویان و خانواده‌ای قربانیان ترور در کشورها پررنگ دیده شد/ حضور۴۲۴ مهمان خارجی از ۸۲ کشورجهان و ۱۶۰ نفر از ۱۱ استان ایران در کنفرانس وحدت اسلامی

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری « تبیین دستاوردهای  سی‌وسومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در عرصه‌های ملی و بین‌المللی »صبح امروز، سه‌شنبه ۵ آذر ماه 1398 با حضور «محمد دلبری» رئیس ستاد اجرایی سی‌وسومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی و اصحاب رسانه در سالن همایش موزه شهدا برگزار و دراین نشست خبری «محمد دلبری» رئیس ستاد اجرایی سی‌وسومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با تبریک هفته بسیج و گرامیداشت یاد و خاطره امام(ره) که دستور تشکیل بسیج را دادند اظهارداشت: این نهاد به عنوان اولین نهاد تقریب‌محور و وحدت‌گرا موجب نزدیکی قلوب و فکر مردم و حکومت به ویژه در بحث نیروهای مسلح در ابتدای انقلاب شد.

وی در ادامه با تشکر از حضور پرشور و عظیم مردم ایران اسلامی در راهپیمایی روز گذشته گفت: مردم با این حضور صفوف خود را از خائنان به انقلاب و خون شهدا جدا کردند و نشان دادند همیشه پشتیبان انقلاب اسلامی هستند.

دلبری با اشاره به برگزاری باشکوه سی و سومین کنفرانس بین‌المللی وحدت نسبت به سنوات قبل گفت: با توجه به بازخوردی که از میهمانان این کنفرانس گرفته شد اثرات و نتایج آن در شبکه‌ها و رسانه‌های بین‌المللی مثبت بوده است.

رئیس ستاد اجرایی سی و سومین کنفرانس بین‌المللی وحدت افزود: با برنامه‌ریزی انجام گرفته در مجمع جهانی تقریب مذاهب هرساله برنامه‌ای با عنوان «از ربیع تا ربیع» در دستور کار است تا اقدامات همکاران ما در ایران و سایر کشورهایی که دفاتر مجمع قرار دارند در هفته وحدت تجلی پیدا کند تا موضوع کنفرانس نیز از قبل با حضور علما، نخبگان، اندیشمندان و شخصیت‌های علمی و مذهبی و تأثیرگذار در این کنفرانس سه روز مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و در نهایت منجر به صدور یک بیانیه پایانی می‌شود.

وی بیان کرد: کنفرانس سی و سوم وحدت نیز با عنوان «وحدت امت در دفاع از مسجدالاقصی» برگزار شد. تأکید رهبر معظم انقلاب که مسئله قدس و مسجد‌الاقصی موضوع و مسئله اصلی مسلمانان است و امروز این مسجد مقدس در اشغال صهیونیست‌هاست و فراتر از آن استکبار و در رأس آن امریکای شیطان این موضوع را عامل تفرقه بین مسلمانان قرار داده‌اند.

دلبری اظهار کرد: جمعیت میلیاردی مسلمانان در سراسر جهان در کنار هم می‌توانند بزرگ‌ترین تشکل و سرمایه انسانی و اجتماعی را شکل دهند و با همگرایی بیشتر نسبت به نقش بر آب کردن شیطنت‌ها و نقشه‌های شوم دشمنان اقدام کرده و نه تنها این نقشه‌ها را خنثی کند بلکه اهداف و رسالت اصلی دین اسلام را در هر نقطه از عالم پیاده کنند و زمینه ظهور حضرت مهدی(عج) را فراهم کنند.

وی یادآور شد: هدف اصلی مجمع جهانی تقریب مذاهب تبیین گفتمان وحدت است و باید به سمتی حرکت کرد که این گفتمان به رفتار و فرهنگ وحدت‌گرا در زندگی روزمره مسلمانان و حتی غیرمسلمانان تبدیل شود که الحمدلله موفقیت‌های بسیار خوبی در این راستا حاصل شده و بذری که در سال ۱۳۶۹ به دستور و با درایت مقام معظم رهبری با عنوان مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی کاشته شد در طی دوران ریاست مرحوم آیت‌الله واعظ‌زاده خراسانی، آیت‌الله تسخیری و آیت‌الله اراکی پرورش یافت ثمره و میوه داده است. با اقداماتی که مجمع جهانی تقریب در برخی کشورها، مانند اندونزی، انجام داده که فکرش را نمی‌کردیم روزی در این کنفرانس حضور پیدا کنند نوید این را می‌دهد که این درخت به بار نشسته است.

دلبری با اشاره به حضور میهمانانی از ۸۲ کشور گفت: ۱۲ کشور نیز در داخل ایران دانشجویانی داشتند که در این کنفرانس شرکت کردند که در مجموع ۴۲۴ مهمان خارجی در این کنفرانس حاضر شدند و ۱۷۰ نفر نیز مهمان خارجی از داخل کشور شامل سفرا و دانشجویان خارجی بودند. همچنین ۱۶۰ نفر از ۱۱ استان کشور از علما و اسایتد دانشگاه در این کنفرانس حضور به هم رساندند که بر محتوا و غنای این اجلاس افزود.

وی اظهار کرد: امسال مهمانانی از صربستان و بوسنی داشتیم و برای اولین‌بار از امریکای لاتین نیز در این اجلاس مهمان داشتیم. با وجود موانع ایجاد شده از سوی برخی کشورها برای حضور میهمانان خارجی به ایران، اما ۶۵ درصد دعوتنامه‌های ارسالی مورد اجابت قرار گرفت و این موفقیت و دستاورد ثمره این نهال کاشته شده و پرورش‌یافته است که البته هنوز کامل نشده و بایستی به نقطه‌ای برسیم که جمعیت میلیاردی مسلمانان جهان امت واحده را که خواسته قرآن، پیامبر(ص)، اهل بیت(ع) و تأکید امام(ره) و مقام معظم رهبری است تشکیل شود تا هیچ گزندی آن‌ها را در جهان تهدید نکند و به حیات طیبه دست پیدا کنیم.

دلبری با اشاره به برگزاری کنفرانس امسال همزمان با پنجاهمین سالگرد جنایت آتش زدن مسجدالاقصی به دست صهیونیست‌ها گفت: در کنار این مناسبت، اهمیت همیشگی مسئله فلسطین و طرح معامله قرن موضوع کنفرانس را به سمت محوریت فلسطین و مسجدالاقصی برد.

وی ابراز کرد: پیرامون شعار امسال کنفرانس موضوعاتی برای فراخوان مقاله در اول خرداد اعلام شد و برای اولین‌بار موفق به اخذ مجوز ISC شد، لذا نقش علمی موضوع پررنگ‌تر از وجه سیاسی آن شد. در این راستا ۶۴ مقاله به دبیرخانه علمی واصل شد که پس از ارزیابی ۴ مقاله برتر انتخاب شد که در روز اختتامیه کنفرانس معرفی شدند.

دلبری بیان کرد: برای اولین‌بار همچنین سهم علما، دانشگاهیان، دانشجویان و خانواده‌ای قربانیان ترور و افراد صاحب نفوذ در کشورها پررنگ دیده شد که می‌توان بسط اثرگذاری کنفرانس جمعیتی بالغ بر ۱۰۰ میلیون نفر را شامل می‌شد.

وی ادامه داد: از حوزه آفریقا و عربی از ۳۸ کشور ۲۴۷ میهمان، اروپا و آمریکا از ۱۹ کشور ۵۳ میهمان و از آسیا و اقیانوسیه از ۲۶ کشور ۱۲۴ میهمان داشتیم. ۷۰ درصد مهمانان برای اولین‌بار در این کنفرانس حضور می‌یافتند و به تعبیری کنفرانس‌اولی بودند. ۱۷ درصد از مجموع میهمانان بانوان بودند که ۷۲ نفر بودند. همچنین ۵۸ درصد مهمانان را جوانان تشکیل می‌دادند که این امر با توجه به تأکید مقام معظم رهبری و نامه‌های ایشان به جوانان غربی بود.

دلبری تهیه روزشمار هفته وحدت را از مهم‌ترین اقدامات انجام گرفته خواند و گفت: برنامه‌های هفته وحدت نیز برمبنای عناوین این تقویم برنامه‌ریزی شد. حضور در حرم مطهر امام(ره)، برگزاری جشن میلاد پیامبر(ص) با همکاری بنیاد بین‌المللی صلوات، دیدار با مقام معظم رهبری، برگزاری نماز وحدت و حضور مهمانان در نماز جمعه از مهمترین برنامه‌های کنفرانس امسال بود.

رئیس ستاد اجرایی کنفرانس سی‌و‌سوم وحدت ادامه داد: در طول این سه روز، ۴ کمیسیون و ۱۹ نشست تخصصی برگزار شد و از ۴ شخصیت برجسته تقریبی در روز افتتاحیه تقدیر شد. رونمایی از ۱۰ اثر برگزیده تقریبی در روز افتتاحیه، رونمایی از سند چشم‌انداز مجمع جهانی تقریب مذاهب در ۱۴۱۴ در روز اختتامیه، برپایی نمایشگاه توسط نهادهای تقریب‌محور در حاشیه کنفرانس و امضای اساسنامه و اعلام تشکیل ۵ اتحادیه جدید از دیگر برنامه‌های کنفرانس امسال بود.

دلبری در پاسخ به سؤالی پیرامون برنامه‌ریزی کنفرانس سال آتی و انتخاب دبیرکل جدید مجمع جهانی تقریب مذاهب گفت: احکام دبیرکلی مجمع جهانی تقریب ۴ ساله است و امسال هشتمین سال دبیرکلی آیت‌الله اراکی است. در این راستا شورای عالی مجمع جهانی تقریب هر ساله قبل از پایان حکم، پیشنهادی را به رهبر معظم انقلاب ارسال می‌کنند تا ایشان دبیرکل مجمع را انتخاب کنند.

وی ادامه داد: آیت‌الله اراکی در شورای عالی مجمع اعلام کرد که حضور من در عرصه علمی و حوزوی ضرورت بیشتری نسبت به مجمع دارد و از اعضای شورا خواست در دوره بعد ایشان را از دبیرکلی معاف کند، اما اعضای شورا علی‌رغم این درخواست، آیت‌الله اراکی و یکی دیگر از عزیزان را خدمت رهبر معظم انقلاب پیشنهاد دادند. آیت‌الله اراکی وقتی متوجه این موضوع شد بیان کرد که علی‌رغم اینکه من سرباز مقام معظم رهبری هستم اما بر پیشنهاد خود اصرار دارم اما اگر ایشان تشخیص دیگری بدهند من اطاعت می‌کنم.

دلبری بیان کرد: در این ۸ سال اقدامات خوبی برای ساختارمحوری مجمع جهانی تقریب انجام گرفته و با تدوین ساختار و تشکیلات، مجمع از اتکای به دبیرکل فاصله گرفته است و خود این ساختار و تشکیلات می‌تواند اهداف مد نظر رهبر معظم انقلاب را پیگیری کند، هنوز هم نظر رهبر معظم انقلاب اعلام نشده است.

وی اظهار کرد: البته برای دور بعدی کنفرانس با حضور خود آیت‌الله اراکی، ستاد کنفرانس در حال ارسال ۵ موضوع به شورای عالی مجمع برای بررسی بیشتر است تا یکی از این ۵ موضوع تصویب شود و محور کنفرانس سی و چهارم شود.

دلبری درباره برنامه مجمع جهانی تقریب برای ایجاد وحدت در حوزه اقتصاد گفت: یکی از موضوعات و نشست‌های این کنفرانس نشست فعالان اقتصادی جهان اسلام بود که مهم‌ترین دستاورد این نشست تأکید بر مقابله با تروریسم اقتصادی به عنوان نقشه شوم آمریکا و رژیم صهیونیستی و به حداقل رساندن و از بین بردن نقش دلار در مبادلات اقتصادی کشورهای اسلامی بود.

رئیس ستاد اجرایی سی‌و‌سومین کنفرانس بین‌المللی وحدت درباره تأثیر برگزاری این کنفرانس بر تغییر نگاه‌ها به ایران گفت: یکی از نقشه‌های دشمنان اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی است. یکی از اقدامات مجمع در طول دوران مدیریت آیت‌الله اراکی برگزاری تورهای تقریبی و دعوت از افراد اثرگذار مسلمان و غیرمسلمان در طول سال است و ما در این حضورها گاه چیزهایی می‌بینیم و می‌شنویم که تعجب می‌کنیم. برای نمونه مرکز اسلامی لندن چند نفر از شخصیت‌های اروپایی را به ایران آورده بودند و آن‌ها به تصور وجود قحطی در ایران همراه خود غذا آورده بودند.

وی در پایان اظهار کرد: اما پاسخ مثبت بیش از ۶۵ درصدی به دعوتنامه‌های ما بیان‌گر کاهش و از بین رفتن اثرات ایران‌هراسی است. حتی برخی میهمانان با هزینه خودشان در کنفرانس حاضر شدند و در پایان کنفرانس گفتند در اولین فرصت با خانواده به ایران می‌آییم و این اثر و نفوذ ایران را در منطقه و کشورهای مسلمان نشان می‌دهد. این‌ها نشانه اثرگذاری این کنفرانس‌ها در موضوع ایران‌شناسی و زدودن ایران‌هراسی است.

بنابراین گزارش، در پایان این نشست از خبرنگاران برگزیده تقریبی تقدیر به عمل آمد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب