امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 433 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۴:۴۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛

هفتمین آئین تجلیل از نوگلان حسینی برگزارشد

خبرایران : به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، هفتمین آئین تجلیل از نوگلان حسینی(مداحان دانش آموز شهر تهران) امروزپنج شنبه 28 آذرماه در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
هفتمین آئین تجلیل از نوگلان حسینی برگزارشد

به گزارش خبرایران ، به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، هفتمین آئین تجلیل از نوگلان حسینی(مداحان دانش آموز شهر تهران) ظهر امروز 28 آذرماه در فرهنگسرای اندیشه برگزار و در ابتدای این برنامه پس از قرائت قرآن و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، مصطفی خرسندی مشاور شهردار تهران و رئیس کانون مداحان به ارائه سخن پرداخت و طی سخنانی با تشکر از برگزارکنندگان این مراسم گفت: 460 دانش آموز در مرحله نهایی آزمون مداحی به رقابت پرداختند و 8 نفر داوری این مسابقات را برعهده داشتند.

 وی با بیان اینکه ملاک و معیار برای داوری مسابقات مداحی بسیار سخت است، افزود: طبیعت این کار این گونه است که شاید نتوانیم عدالت را به طور دقیق رعایت کنیم. در مقطع ابتدایی 151، در مقطع دبیرستان 1، 146 و در مقطع دبیرستان 163 نفر شرکت کرده بودند. در مرحله فینال 46 نفر شرکت کرده بودند که سه نفر داوری را برعهده داشتند و در نهایت از هر مقطع سه نفر به عنوان نفرات برتر انتخاب شدند.

 

دانش آموزان برای نوکری آقا، سر و دست می شکنند

 

بعد از وی محمود کریمی مداح اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به ارائه سخن پرداخت و طی سخنانی گفت: همه نوع کنکور دیده بودیم؛ مسابقات مختلف ورزشی دیده بودیم. انواع المپیاد علمی دیده بودیم اما تا حالا مسابقه «نوکری» ندیده بودیم. از عجایب وجود نازنین حضرت سیدالهشدا (ع) این است که خانواده ها فرزندانشان را برای نوکری ایشان به مسابقه می فرستند و دانش آموزان برای نوکری آقا، سر و دست می شکنند. اگر می خواهید یک روضه خوان خوب شوید باید علم روضه خواندن داشته باشید. تقوای صرف کافی نیست. آشپزی هئیت را به کسی که تنها تقوا دارد می سپرید؟! آشپز و آبدارچی و واعظ و ... باید متخصص باشند، مداح نباید متخصص باشد! مداح هم باید متخصص باشد.

وی با تأکید بر اینکه حضرت روح الله(ره) و امام شهدا چه کاری کردند که الان این همه مداح دانش آموز داریم، گفت: 10 ـ 12 ساله بودم که شعری از پدرم را یاد گرفته بودم و خواندم. گفتم «حسین سردار ره دین بود/ عاقبت حق طلبی این بود» من و پدرم را به پاسگاه بردند و مرا به خاطر خواندن این بیت، سیلی زدند و پدرم را هم بازداشت کردند و شکنجه دادند. ما نمی توانستیم در زمان شاه نوحه بخوانیم. شما نوکر آقایی شدید که آقای همه عالم است. جالب این است که با این نوکری، آقایی می کنید. خدا همه مردم و نوکران را به درجه باور سیدالشهدا(ع) برساند که اگر به این درجه رسیدیم وقتی بگوئیم حسین(ع) همه گریه می کنند و ما هم گریه می کنیم. باید به درجه ای برسید که روزی حضرت حجت ما را صدا کنند و بفرمایند که شما بیا نوحه بخوان.

وی در پایان سخنانش در توصیه هایی به دانش آموزان مداح بیان کرد: درس آخر اینکه خوش قول باشید. اگر دیر به جلسه برسید بی بی را معطل کردید ما حق نداریم حضرت زهرا(س) معطل کنیم. نماز را سر وقت بخوانید و خیلی جدی بگیرید. درس را جدی بگیرید و وظیفه شماست که عالم باشید. قدر پدر و مادرتان را بدانید، اگر آنها شما را حمایت نمی کردند اصلا به اینجا نمی رسیدید. دست پدر و مادرتان را ببوسید و اگر نگذاشتند این کار را آنقدر ادامه بدهید تا موفق شوید. قدر پدر و مادرتان را بدانید و برایشان خیلی دعا کنید.

 

امسال این ویژه برنامه در سه مرحله مناطق، شهری و برترینها برگزار شد

 

بعد از سخنان کریمی، امیر کرامتی دانش آموز هشت ساله(دوم ابتدایی)، نفر اول بخش ابتدایی به مداحی پرداخت و فضای معنوی ای را در سالن ایجاد کرد، به طوری که همه حضار به گریه افتادند.در ادامه این برنامه سیدمحمدحسین حجازی، رئیس فرهنگسرای اندیشه و دبیر همایش به ارائه سخن پرداخت و طی سخنانی گفت: رشد حدود 7000 نفر شرکت کنندگان نسبت به 2250 نفر در سال گذشته نشان از 274 درصد استقبال تعداد شرکت کنندگان نسبت به سال گذشته داشته است و این به ما دلگرمی می دهد. امسال این ویژه برنامه در سه مرحله مناطق، شهری و برترینها برگزار شد و آزمون مرحله اول در اوایل آذرماه در مناطق آموزش و پرورش توسط سازمان دانش آموزش شهر تهران برگزار شد. مرحله دوم و سوم در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد که در مرحله دوم 460 نفر در سه مقطع با هم به رقابت پرداختند و در مرحله سوم و نهایی از هر مقطع 15 نفر به رقابت پرداختند.

وی افزود: راه اندازی بخشهای جانبی خوشنویسی و نقاشی از دیگر اقدامات در کنار برگزاری این آزمون بود که با وجود 400 اثر رسیده در مجموع هفت نفر به عنوان برترینها انتخاب شدند.

 بعد از سخنان وی، محمدسجاد خسروآبادی نفر اول بخش دبیرستان 2 به مداحی پرداخت که شوری در سالن ایجاد و حضار را منقلب کرد. در ادامه این مراسم کلیپی از مراسم دوره قبل پخش شد.

 

از این مجموعه یک نفر محمود کریمی بیرون بیاید، کافی است

 

حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش دیگر سخنران این مراسم بود که با تشکر از عوامل برگزار کننده این مراسم گفت: رمز جاودانگی تاریخ کربلا عناصر متعدد و مختلفی دارد. جنگهای جهانی هزاران و بلکه صدها هزار کشته داده است. حوادثی در طول تاریخ روی داده که افراد زیادی در آن تلف شدند. جریانات اصلاحی و انقلابها و ... در تاریخ فراوان است و تلفات بسیار، چگونه است حادثه ای در چهارده قرن پیش در گوشه ای از جهان رخ می دهد که تعداد شهدا محدود است اما ماندگاری آنها وسیع است و جهان را تکان می دهد.

 وی در ادامه سخنانش با اشاره به اهمیت اتاق فکر گفت: برگزار کنندگان این مراسم باید اتاق فکری تشکیل دهند و افراد متخصص بنشینند و در مورد آینده این مراسم تصمیم گیری کنند. نباید از کمیت بالا خوشحال شویم باید به کیفیت نگاه کنیم. به نظر بنده باید این دانش آموزان مستعد باید پی گیری شوند تا سالهای بعد ببینند اینها به کجا رسیدند. این مسیر باید پی گیری شود. از این مجموعه یک نفر محمود کریمی بیرون بیاید، کافی است.

 از دیگر برنامه های اجرا شده سرودی بود که توسط دانش آموزان دبیرستان فجر انجام شد. این گروه سرود، دو سرود در مورد شهدای کربلا خواندند.

 

با ورود حجت الاسلام شهاب مرادی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به سالن، مجری برنامه از نفر اول بخش دبیرستان 1 عذرخواهی کرد تا برنامه اش را اجرا نکند تا زمان برای سخنرانی حجت الاسلام مرادی در اختیار وی قرار گیرد اما مرادی قبول نکرد و به همراه محمدجواد جهانمردی روی صحنه آمد و از او خواست تا به مداحی بپردازد.

 

مرادی : یک سری افراد با چماغ آسیب شناسی بنا دارند همه هیئتها و مجالس را بزنند

 

حجت الاسلام والسلمین شهاب مرادی، طی سخنان کوتاهی در این مراسم گفت: بعضی از دوستان، خیرخواهان، خردمندان، فقها و بزرگان دین نگران آفتهایی هستند که در برخی مجالس و محافل دینی اتفاق می افتد، این حجم دلسوزی به تناسب میزان خطا یا کاستی هایی که در مجالس وجود تناسب دارد. مثلا نکاتی که مراجع تقلید، مقام معظم رهبری و ... می فرمایند اما یک سری از افرادی که به نظرم مغرض هستند و دوست دستگاه امام حسین(ع) و خیرخواه بساط امام حسین(ع) نیستند با چماغ آسیب شناسی بنا دارند همه هیئتها و مجالس را بزنند. در دوران دفاع مقدس و قبل از آن در دوران انقلاب اسلامی، مداحان و نوحه سرایان و نوحه خوانان نقش جدی در تهییج و تشجیع مردم داشتند(اینکه مردم شجاعت بیشتری در درون خودشان احساس کنند) نوحه خوانها خیلی نقش داشته اند.

وی در پایان سخنانش با ذکر خاطره ای گفت: در کشور بحرین بودم جایی رفتیم ناهار بخوریم،  پسری به من می گفت «شهاب» می خواهم برای شما بخوانم. کاغذی را لوله کرد و رفت روی میز ایستاد؛ هم به سبک محمود کریمی و هم به زبان عربی و هم به زبان انگلیسی خواند. بسیاری  از بچه ها هستند که در خانه ها می خوانند و در بساط کانون مداحان و این مراسم شرکت نمی کنند باید اینها را هم وارد این مراسم کرد.

حجت الاسلام مرادی که بعد از اجرای مداحی امیر کرامتی وارد سالن شده بود با اظهار تأسف از این بابت از وی خواست تا دوباره به اجرای مداحی بپردازد.

 

 معرفی دانش آموزان برتر

 

در پایان این مراسم با حضور رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مسئولان آموزش و پرورش و فرهنگسرای اندیشه از دانش آموزان برتر در سه مقطع با اهدای هدایایی تجلیل شد.

 در مقطع ابتدایی به ترتیب امیر کرامتی از منطقه 14، محمدرضا جدیدوند و محمدحسام طالبی از منطقه 15 رتبه های اول و سوم را به دست آوردند. در مقط دبیرستان 1 نیز به ترتیب محمدجواد جهانمردی از منطقه 16، محمدصادق خنده رو از منطقه 17 و امیرحسین روناسی از منطقه 5 به عنوان نفرات اول تا سوم معرفی شدند. در بخش دبیرستان 2 نیز به ترتیب محمدسجاد خسروآبادی از منطقه 3 و امیررضا غفاری از منطقه 11 و علی قلیچ پور از منطقه 6 به ترتیب رتبه های اول تا سوم را کسب کردند.

به نفرات اول تا سوم هر مقطع به ترتیب کمک هزینه مکه مکرمه و عتبات عالیات و مشهد مقدس به مبالغ 10 میلیون ریال، 7 میلون ریال و 5 میلیون ریال و به طور مشترک به همه برندگان تندیس و لوح تقدیر اهدا شد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب